De howitzer ketel, met stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Monster Diesel, 5 nov 2016.

  1. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Jazeker wel, heel graag zelfs. ik had je reactie gezien, en dacht die komt daar wel mee, ik wou niemand overhaasten snap je...

    Maar heel graag! kopie mag, kosten zijn voor mij, ingescand over de mail is net zo makkelijk.

    Zal ik ff mailtje naar je toe sturen?

    Mvg
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  3. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Gevonden! ik heb hem opgeslagen, hij kan er pdf van maken en dan uitprinten.

    Hartstikke bedankt!
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    succes er mee.
    Ik kreeg met het bekijken er van al weer trek om met mijn twee compoundjes verder te gaan.
    Daar heb ik overigens alleen een tekening van, geen beschrijving.
    Eerst de ketel werkend maken, dan kan al die "rommel" aan de kant.
     
  5. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    DSC_1178.JPG DSC_1177.JPG DSC_1176.JPG DSC_1175.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  6. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Eindelijk is de ketel klaar! Eerst nog testen met lucht, veiligheid afstellen en als dat goed wil maar s kijken met een klein gasvlammetje....
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat snap ik niet echt.
    Heb je hem al afgeperst (met water)?
     
  8. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Dat bedoel ik, water er in en dan maar s wat druk er op. Ik heb geen perspomp dus wou het maar halfvol proberen, met de kompressor. Laag beginnen en dan opvoeren, zoiets.
     
  9. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Pfff.
    Beetje jammer, dit soort knoeiwerk.
     
  11. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    En zo hoort dat ook, netjes hoor!

    Ik heb dat niet joh, mijne is maar een prutsje he.... Gebouwd voor de lol, ik ga er nergens mee heen en stook hem hoogstwaarschijnlijk maar 1 keer op in de schuur.... Dan wordt hij nat en vies en zwart en daar heeft monsterdiesel een gruwelijke hekel aan....

    Voor mij is bouwen belangrijker dan stoken/showen....

    Om niemand voor het hoofd te stoten, en onze aller hobby in een goed daglicht te houden, het volgende, voor wie het leest.

    - Je kan niet zomaar een stoomketel bouwen van ieder stuk materiaal. Dat is onverantwoord, er zijn regels voor en die zijn niet voor niks, stoom kan gevaarlijk zijn ook al gaat het maar om een klein kereltje.

    - De howitzer is gemaakt van, de naam zegt het, een howitzer huls. Dat is een achterlijk dikke huls van zeer taai materiaal met een bodem en deksel van 5 mm rood koper, vol zilver erin gesoldeerd. Dat lijkt allemaal heel wat, maar is nog steeds onverantwoord. Mede daardoor heb ik 3 veiligheden op die ketel gebouwd, en houd de druk zeer laag.

    - Voor wie ook een ketel wil bouwen: verdiep je in de materie, houd je aan de regels, en laat je leiden door de vele kennis van de ervaren mensen die hier zitten.

    Dan kan stoom ook echt leuk en veilig zijn!

    Daarmee wil ik de ketel discussie graag sluiten, (en die kunnen heel gevaarlijk zijn hier op mbf....) ik heb voor de lol gebouwd, kom er nergens mee en stook het toch nooit op. Als ik de keurmeester weer s spreek, zien we wel weer.

    Mvg.
     
    firstwilesco vindt dit leuk.
  12. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Amen!:worship:
     
  13. firstwilesco

    firstwilesco

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Wageningen
    Mooi gebouwd hoor!! Ziet er goed uit
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik kan me vinden in je verhaal, maar pers gewoon af met water, als ie 2x de werkdruk overleeft dan zit je goed.
    Wilesco maakt zijn keteltjes van messing, dan zal die huls van jou toch ook een eind moeten komen.

    Afpersen met een klein handpompje, tis eigenlijk zo gebeurd, en wellicht zit je die ene keer dat je heb stookt toch wat relaxter bij de ketel, ook al blijft de druk laag (0,5 bar ?).
     
  15. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik weet t John, en je hebt gelijk. Zoiets was ik ook van plan, maar had de test plannen nog niet helemaal klaar. Ik begon te denken aan lucht, omdat je dan gewoon ff alles kan testen, en mijn (grote) kompressor kan je gewoon laag zetten.

    Vol water is beter, maar zoals gezegd ik heb geen perspomp. Nou heb ik wel nog een verstuiver tester, misschien kan ik daar wat mee maar ik moet ff uitzoeken hoe die pompt, volgens mij zijn bij zo'n ding de slagen best groot, die pompt snel veel druk.

    Zit nog in de pen dus, het ding is ook pas net klaar, zaterdag de laatste deeltjes gemaakt.

    Mvg
     
  16. Potter

    Potter

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    20
    Hallo Monster Diesel,
    een tijdje geleden was ik een klein keteltje aan het testen en heb daar een oude knijpfles van bv een keuken ontvetter gebruikt. zoiets als een plantenspuit. Ik heb de spuitnozzle verwijderd en daar een stukje pijp in gemonteerd. die dingen gaan in no time naar 8 bar. wel eerst de ketel vullen met een gieter of zo.
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dat je geen pompje hebt om je ketel te testen kan je omzeilen. Vol water en dan compressor of eventueel fietspomp, daar kunnen weinig ongelukken mee gebeuren.
    Maar als je een kolengestookte ketel gebruikt heb je in elk geval minstens één pomp nodig om de ketel op peil te houden.

    Dirk
     
  18. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Als je geen afpers apparaat heb wat is de reden om hem dan niet met drinkwater druk af te persen?
    Tuinslang met verloop er op.
    Dat is rond de 3 bar veilig genoeg om te testen.
    Perslucht is super link als het mis gaat.
    Wil je toch perse perslucht gebruiken vul dan alles alsnog op met water zo dat je meer heel weinig expansie hebben als het mis gaat.

    We willen graag dat je nog vaker mooie bouwsels laat zien:beer:
     
  19. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik denk dat dat het gaat worden. Ik zal hem eerst eens vol zetten met water, hij zal nergens lekken denk ik maar je weet nooit. Ik heb verloop nippels erbij dus het kan allebei, of de compressor of de kraan. 2,5 of 3 bar moet makkelijk kunnen, dat wil ik toch minimaal wel zien. De werkdruk hoeft straks maar 1 bar te zijn, er komt een heel licht liggend machientje naast en die heeft bijna niks nodig, 1 bar moet ik zelfs nog knijpen denk ik.

    Een eenvoudige voedingspomp zit ook nog in de pen inderdaad. Ik heb wel een aansluiting gemaakt maar nog geen kogelklepje, die pruts ik wel ergens tussen. Handpomp of pomp op de machine weet ik nog niet, ik moet even beoordelen hoeveel ruimte er nog is.

    Voorlopig wordt er ff niks gebouwd, ik werk in een bakkerij en in december is modelbouwen bijna onmogelijk.....

    Mvg
     

Deel Deze Pagina