De "Impuls" Evert Kreulen nostalgie

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Brik, 10 nov 2009.

  1. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    In de begin 50-er jaren bouwde ik de Impuls met de radiobesturing uit het boekje “ Maak het zelf, radiografisch bestuurd modelvliegtuig “ uitgegeven door de “Muiderkring “.
    Veel geknutsel, repareren, afstellen en weinig vliegen, maar het was fantastisch!
    Zijn er onder U nog mensen die dat model nog hebben, gehad hebben, weer willen hebben,weer willen bouwen? Omdat ik het boekje nog heb met de tekening denk ik erover het model opnieuw te bouwen, maar hoe ver ga je met het origineel nabouwen? Diesel motortje ( 2,5 cc ED Racer, Typhoon ), eigenbouw ontvangertje ( 27 Mc ), zender, escapement., of toch maar buitenloper, Lipo,mini servotjes, 2,4 Ghz, richting en hoogte? Ben benieuwd naar wat reactie.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  2. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Ever Kreulen

    verkeerde foto
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2009
  3. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Evert Kreulen

    Verkeerde foto
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2010
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.793
    Locatie:
    Ederveen
    Leuk stukkie (jeugd) sentiment...!
    Moet je gewoon doen als je er zin in hebt.
    Dieseltje zou leuk zijn maar is niet regelbaar of gedempt, vergeet dat dus, stinkt wel héérlijk! :)
    Eigenbouw apparatuur,...27mc....misschien nog zelf de balsabomen gaan kappen in Ecuador? :)
    Nee, vergeet dat, 27Mc is een onbeschermde stortplaats van gebruikers, en dan ook nog eigenbouw...., en wat draagt dat er toe bij, niemand "ziet" de radiogolven. Ik vraag me af of de toenmalige onderdelen nog te koop zijn.

    Gewoon lekker een 35Mhz of 2.4tje, met moderne servo's. Een escapement hoort in een museum thuis, niet meer op een modelvliegveld.

    Ik zou voor elektro gaan, je houdt je kistje nog járenlang leuk, ipv na een tijdje een zompige zak met olie/hout mengsel over te houden.

    Maar goed, je maakt altijd zélf je keuze, dus laat je vooral niet oml^&len als je iets in je hoofd hebt. In ieder geval vergeet die 27 mc, bij de meeste clubs zou je er nog geeneens mee mogen vliegen....en als ik verder denk, is het zelfs geen officieële modelvliegfrequentie meer, maar moet ik ff nakijken.
     
  5. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.398
    Locatie:
    Almelo
    hoi hallo

    ik heb nog 2 impulsen staan 1 geheel vlieg klaar, 1 is 80% af
    wel hebben ze besturing over 3 kanalen ipv alleen rudder
    er zit een 5cc 4takt motor op en de bekleding in natuurlijk papier

    super leuk project, toestel vliegt bijna autonoom
     
  6. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Bedankt Han en Richard voor jullie reactie. Han: Vlieg je met originele instelhoek verschil, ZWP ligging en dragend stabilo ? Het ding vloog vroeger wel autostabiel. Richard: Helemaal origineel met 27 MC en escapement zou wel een "static"uitvoering worden. Heb in mijn vriendenkring iemand die wel een dummy 27 Mc ontvanger wil maken .( met elastiekjes ophangen in de cabine ! )
    Ga bij de electro mensen eens kijken welke aandrijving het geschiktst is.
    Laat wel iets van me weten als er voortgang is.
     
  7. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    [​IMG]

    Ik kon het niet laten...

    Echte nostalgie voor op een vintage meeting. (meating voor als er een BBQ bij is ;-) )
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2009
  8. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.398
    Locatie:
    Almelo
    hallo Brik

    ja ik vlieg hem helemaal origineel zo van tekening, alleen is er een hoogteroer aan gemaakt, en vast gelijmd, dus niet meer demontabel
    instelhoek etc etc alles gewoon vanaf tekening.
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.062
    Locatie:
    Baarn
    Als ik mij goed herinner zat in de ontvanger nog een (miniatuur) radiobuisje ...
     
  10. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Dit is het boekje waaruit ik alle "wijsheid"destijds heb gehaald en dit was de bouwtekening

    ( met dank aan Frank Hartog die me vanmiddag geleerd heeft hoe het werkt.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  11. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.398
    Locatie:
    Almelo
    ja klopt helemaal, is de zelfde tekening, nouja iets ander formaat,..hahaha

    mijn is verhaal is,.... me pa is in de jaren '60 begonnen met modelbouw
    eerst met lijn besturing, later heeft ie pogingen gedaan om radiografisch te vliegen
    wat ik er van weet,.... heeft de impuls toen niet gevlogen, mede door het radio gedeelte
    later heeft hij de Cherie van WIK gebouwd, toen met een simprop zender de DIGI 2+1
    dit model en zender hebben we nog steeds, en het werkt ook nog!
    een paar jaar geleden kwamen we op zolder de bewuste tekenigen weer eens tegen
    hadden toen niks te bouwen.
    en hebben we 2 impuls'sen in elkaar gebouwd.
    oohja wat we ook maar anders gedaan hebben is de tank, die op de tekening is wel erg aan de kleine kant ;-)
    het stabilo mag ook wel een kleine bouwverbetering ondergaan
    omdat het stabilo best wel groot is, mogen de 2 liggers best wel een fractie groter, en van vurenhout
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2009
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Een XFG-1 of RK-61.... gasgevulde triode met 1,5 V gloeispanning.
    Een enkele buis deed al het werk, van ontvangen tot het aansturen van het relais. Dat op zijn beurt weer het escapement schakelde.
    Er zijn zelfs relaisloze ontvangers geweest, waar het escapement rechtstreeks aan de buis hing: RCMicroFlight.com - April 2000 - Cloud Nine - Micro RC Roots Onderaan links.
    Groot opzien baarden in de jaren 60 de eerste transistor ontwerpen, die met 4 torren hetzelfde deden en in ook een lucifersdoosje pasten.
    Dat was de periode dat ik begon met zelfbouwen van apparatuur, daarom kon ik met een kleiner model uit de voeten, een Topsy van 80 cm spanwijdte met een Wen Mac .049.

    Over de Impuls, kan ik kort over zijn: daar hoort een 2,5 cc diesel op.
    En alleen richtingsroer besturing.:D

    Waarom dat laatste echt de moeite waard is?
    Lees even het verhaal over Roger onder de foto van de 'TopDawg', zo ben ik ook begonnen met RC.
    Mensen die nog nevernooit met rudder only hebben gevlogen blijken daar soms toch zomaar een mening over te hebben.
    Dat zou op zich nog niet zo erg zijn, ware het niet dat deze mening na verloop van tijd op duistere wijze van 'opvatting' in 'feit' verandert en als 'basiskennis' wordt doorgegeven aan andere, nieuwe modelvliegers.
    En dat komt niet meer goed.

    Test: Vraag maar eens op een willekeurige club naar vrije vlucht of lijnbesturing.
    Tien tegen een, dat er allerlei kwalificaties varierend van 'ouderwets', 'saai' tot 'achterhaald' worden gebruikt. Ze hebben geen idee....
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2009
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.477
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Bruno, vanmiddag werd er bij ons indoor zowel vrije vlucht als lijnbesturing gevlogen en niemand had het over "achterhaald" of "ouderwets"......
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Tja, de Limburgse Vleugels zeker? Een van de weinige uitzonderingen die de regel bevestigen....:D
     
  15. fbk

    fbk

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb een nog eerdere druk van dat boekje, deze is van 1955. De zelfbouwzender was destijds zo groot en zwaar dat hij op de grond moest staan en bediend werd met een drukschakelaar met een draadje naar de zender. De zendantenne had een lengte van 2.65m!
    Dat waren nog eens tijden, alles moest zelfgemaakt worden, de ontvanger werkte hier met een DL92 buisje.
    De Impuls moest 3 batterijpacks mee naar boven slepen, 1.5V voor de gloeispanning, 45V voor de anodespanning, 4.5V voor het escapement en die batterijen waren niet oplaadbaar, steeds na een aantal vluchten moesten de batterijen dus vervangen worden :(
    Wat hebben we het tegenwoordig toch gemakkelijk ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2009
  16. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Hallo

    Ik heb ook nog de tegenhanger hiervan maar dan op het gebied van een bootje.
    Ook daarin staat de beschrijving van de eigenbouw zender.
    Deze versie is van 1959

    Ko


    [​IMG]
     
  17. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Dank voor alle belangstelling en info.Ja, ik heb de boot ook gebouwd en ja, met rudder only kon je echt vliegen. Ik denk dat het toch een electrokistje wordt, maar ga proberen toch nog qua uiterlijk zoveel mogelijk origineel te blijven. Bijv. geen zichtbare roerhoorns, escapementhaak ( nep ) aan richtingroer, aan/uitschakelaars voor gloeispanning en "escapement"spanning enz.. Ik probeer een dummy op te hangen, maar het buisje, de quenchcoil en het relais moet ik nog zien te vinden. Suggesties zijn welkom
    Ik heb geprobeerd bij de electrojongens een idee te krijgen voor een geschikte aandrijving, maar ik raakte de weg kwijt ! Iemand die me wil helpen?
    Oh ja, sorry, mijn voornaam is Peter
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.793
    Locatie:
    Ederveen
    Hoi Bruno.

    Op het gevaar af van een "off topic" waarschuwing...

    ff rechtzetten: ik ben idd faliekant tegen het "rudder only" vliegen in de moderne tijd. Met leerlingen dan.

    Een stapje terug in de tijd: het paste volledig in de tijd en de beperkingen van de toenmalige modellen: slechts één of hooguit twee "kanalen" ter beschikking, kosten/complexiteit van twee escapements/servo's, véél te grote V-stelling voor goed werkende ailerons, ofwel prima effect op rudder.
    Het waren eigenlijk zeer stabiele vrije vlucht modellen, die met rudder besturing min of meer in de buurt gehouden konden worden.

    Dus als je een klassiek model bouwt en vliegt met rudder only: eat Your heart out en geniet van die leuke ouwe bakkies.

    Maar het brengt niks meer in de moderne tijd, tenminste in een opleidings omgeving.
    Moderne trainers hebben weinig V-stelling, dus goed effect op ailerons en véél minder op rudder.
    Véél kanalen te beschikking.
    Geringe extra kosten om een of twee servo's het werk aan de ailerons te laten doen.

    Het leren vliegen met (eerst) "rudder only" verlengt een opleiding alleen maar. Nadat je "los" bent bent met vliegen en over wilt stappen op een kist met ailerons, vallen sommige mensen (het zit doorgaans tussen de oren) dusdanig terug dat ze er niet "overheen" komen, met name ouderen.
    Complete nonsense dus om mensen eerst mensen te leren vliegen op een "verkeerde" manier en dan ergens in de opleiding over te schakelen. Niet zelden gaat dit ook gepaard met een wisseling van de sticks omdat ze nu het rudder/neuswiel op de andere stick willen, lestechnisch een regelrechte RAMP dit zo te willen leren.
    Ik verklaar instructeurs die het nog steeds op deze ongelofelijk achterhaalde manier adviseren echt niet meer goed bij hun hoofd.

    Moderne vliegopleidingen gaan dus beter met "Calmato" achtige kisten, die weliswaar véél minder eigenstabiel zijn als de "rudder only" kisten van weleer. Maar daar heb je weer "buddy" zenders voor om even de eerste vluchten bij te springen.
    Dus misschien aan het begin een iets of wat vlakkere leercurve, maar daarna geen terugval meer, ergo: in totaliteit een snellere doorstroming naar het brevet.

    Als instructeur op sportvliegtuigen zou ik het "rudder only" leren vliegen écht wel willen toepassen in het begin van een vliegopleiding, mits dit toegevoegde waarde zou hebben, maar ik denk dat het IVW hartelijk zou gaan lachen om zo'n syllabus!
    Je leert gelijk meteen de normale besturings vorm te hanteren, geen poppenkast!

    Neemt niet weg dat ik soms wel eens leerlingen die categorisch vergeten het rudder goed te gebruiken, soms voor "straf" hele circuits met voeten (rudder) alléén laat vliegen!
    Vooral met Cessna's leren de mensen rudder slecht gebruiken (als ondersteuning van ailerons), de lui die (vroeger) op Piper Cubs hebben leren vliegen, vliegen doorgaans beter omdat ze het consequent gebruik van rudder aangeleerd hebben. Nét zoals zweefvliegers overigens.

    Maar iemand alléén met rudder een model leren vliegen....., neeeeee hè :) :) :) het is 2009, niet 1959.....
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hoi Richard,

    daar zeg je me wat...
    Ik wilde ook niet suggereren dat leren vliegen met alleen rudder beter zou zijn. Dat ik het zelf ooit zo geleerd heb is daar uiteraard geen garantie voor. Maar ik wil het wel nuanceren.

    Van de afgelopen 34 jaar -s#!t, ben ik al zo oud?;)- instructie geven is me wel bijgebleven dat geen twee leerlingen hetzelfde zijn.
    Ik heb ze meegemaakt, die na enkele uurtjes intensieve begeleiding een 3-as bestuurd model vertrouwenwekkend in hun vingers hadden, maar ook figuren die na een half jaar les zelfs een perfect uitgetrimd rudder-only model na 30 seconden solo nog steeds volledig kwijt waren.
    En van alles daar tussenin.

    Moet ik meteen constateren dat de 'Nintendo generatie' al is begonnen met een betere oog-hand coordinatie maar dat die vaak weer helemaal niet wil weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn, laat staan er over nadenken. En (mogelijk) als resultaat daarvan duidelijk minder 'vlieggevoel' meebrengt.
    Maar dit vaak (eerlijk is eerlijk) compenseert door een fabelachtige reactiesnelheid.

    Van het lessen met 3 as bestuurde modellen is me bijgebleven dat die leerlingen, vaker dan gemiddeld, over de grenzen van het model heengingen. En bleven gaan.
    Alsof ze onvoldoende gevoel hadden voor wat een (model)vliegtuig nu wel en niet kan.
    Dat was in veel mindere mate het geval bij de 2 1/2 as modelvliegers.
    Ik ben de laatste om te ontkennen dat dit geen erg wetenschappelijk onderbouwd betoog is, maar van het leren hoe een stabiel model zich uit zichzelf gedraagt, naar het leren 'helpen' van minder stabiele en op het laatst continue besturen van nagenoeg indifferente modellen heb ik als het meest succesvolle leertraject ervaren.

    Wat ook nooit wetenschappelijk is onderzocht: de 'hechting' aan het zelfgebouwde model.
    Soms lijkt het wel alsof een crash ze helemaal niks meer doet. Portemonnee getrokken en hup, het volgende weekend staat er alweer een nieuwe ARF klaar.

    In dat licht is het traject simulator-ARF wellicht het meest economische.
    Voor wie er vanuit gaat dat tijd geld is.....


    Sturen met het richtingsroer.... moet ik meteen weer denken aan de ASK-13. Hoebedoellu haakeffect?
    Lompe bak, maar toevallig wel het enige vliegtuigype waar ik ooit alleen in heb gevlogen. neemt niemand me ooit meer af.

    O ja, het ging over de Impuls.
    Als je in mijn hart kijkt zeg ik: '2 1/2 cc Veenhoven Typhoon, nou vooruit, PAW 15'
    Als ik even nadenk: ' Brushless met een 9x 6 prop op 3 cellen.'

    En een stabilo zonder hoogteroer gaat prima, maar dan moet je wel weten hoe je zo'n model trimt, voordat je de eerste keer de motor laat lopen.
    Anders MOET er echt een hoogteroer aan.

    Zo zie je maar, ik ben genuanceerder dan ik meestal schrijf.;)
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.793
    Locatie:
    Ederveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina