De "Impuls" Evert Kreulen nostalgie

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Brik, 10 nov 2009.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  2. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Dries,
    Hartelijk dank, inderdaad smullen.
    Ik kwam een foto tegen van mijn eerste A1 zwever (pjerri-75) geweldig!
    Peter.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dries... staat direct in m'n favorieten :)
     
  4. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Flickr foto's

    Dag vintage vrienden!

    Leuk om te zien dat m'n Evert Kreulen verhaaltje nog zo'n "nasleep" heeft.
    Bedankt Peter voor de Flickr foto's. Op blz 6 komt Justus v. Hattum nog uitgebreid aan de beurt!!

    Peter ( de andere )
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    Hallo Peter, wil je alsjeblieft niet wachten tot de MM af is om een foto te plaatsen? Ik denk dat een bouwverslag zeer geapprecieerd zou worden! Ik ben ook helemaal in de ban van de vintage kisten. Hieronder een foto waarin ik met de power house richting startbaan wandel afgelopen zaterdagavond.

    [​IMG]
     
  6. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79


    Dit is natuurlijk niet waar, voor compleetheid maar even het hele verhaal.

    In 1960 won Ed Kazmirski de (eerst georganiseerde) wereldkampioenschappen kunstvlucht in Dubendorf, Zwitserland met zijn Orion voorzien van Orbit tip-tip besturing. Door zijn directe relatie met Bob Dunham (Orbit) had hij de beschikking over de modernste uitvoering en het grote voordeel was toen de relaisloze aansturing van de servo's, lichter en compacter.

    Om te kunnen blijven voldoen aan de eisen heeft Ed Kazmirski vanuit de Orion de Taurus ontwikkeld,

    In 1961 werd deze eerste Taurus gevlogen door Ed Kazmirski, ontwerp voorjaar 1961! Dit was het oorspronkelijke ontwerp waaruit later diverse commerciële uitvoeringen ontstonden. Het oorspronkelijke ontwerp is slanker dan de alom bekende omdat hierin dus óók al de compacte relaisloze besturing was toegepast door Kazmirski.

    De eerste commerciële modellen kwamen in omloop door directe verspreiding van tekeningen, eind 1961. Deze tekeningen waren vervaardigd door Frank Myers en Ed Kazmirski. In de loop van 1962 is Top Flite de bouwdozen gaan uitbrengen als gevolg van het grote succes van de Taurus op diverse contests in Amerika.
    Het promotiemodel van de Top Flite Taurus is door Ed Kazmirski veelvuldig gebruikt in 1962, werd er ook nationaal kampioen mee in dat jaar en de romp ervan werd nog in 1963 in Genk België gebruikt.

    Alle Taurussen werden toen met tip-tip gevlogen. Het ontwerp heeft daarom ook de karakteristieke kenmerken van een tip-tip multi model.
    In 1963 werden de wereldkampioenschappen gehouden in Gent, België, nog steeds een tip-tip gelegenheid waarbij 17 Taurussen het veld deelden met 22 andere modellen.
    Ook de Nederlandse deelnemers Mulder, Kramer en van Vliet vlogen de Taurus, zie het overzicht.

    [​IMG]

    Pas later, 1964/65 is een verkorte versie van de Taurus in omloop gebracht door Top Flite, een aangepast model waarin de proportionele besturing beter tot uiting zou kunnen komen, echter was de concurrentie toen al erg groot. Er is dan ook niet veel bekend over successen ermee.

    Ikzelf vlieg een Orion, maar ook een replica van het persoonlijk eerste Taurus model van voorjaar 1961 én een replica van de eerste Top Flite uitvoering waarmee Kazmirski de Nationals (USA) in 1962 won.

    Van het persoonlijke eerste model van de Taurus zijn nooit tekeningen in omloop gebracht. Ik heb het model kunnen reconstrueren gebruik makend van zeer gedetailleerde foto's uit de nalatenschap van Ed Kazmirski, naast veel andere gegevens die na zijn overlijden in 2004 beschikbaar kwamen.

    In zijn streven een kunstvluchtmodel te ontwerpen en vliegen met een zo constant mogelijke snelheid ben ik een stap verder gegaan. De replica van het promotiemodel van de Taurus waarmee Ed Kazmirski lands-kampioen werd tijdens de nationale kampioenschappen (USA) in 1962 is door mij voorzien van cruise control (snelheidsregeling) en daarmee waarschijnlijk het enige kunstvluchtmodel met glow-brandstofmotor als zodanig wellicht wereldwijd. Oók is mijn Taurus voorzien van een Robbe Bordcomputer voor het weergeven en opslaan van gegevens; temperatuurmeting van de MVVS (CHT), niveaumeting van de brandstof, elektrisch verbruik van de elektronica, toerental en (vlieg-)snelheid. Tevens is de temperatuurmeting van de motor voorzien van extra signaleringen en indicatie en heeft de MVVS een brandstofdrukregelaar.

    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Taurus

    Dag Taurus Flyer
    Mooi verhaal. In 1963 werkte ik in Belgie, Ik was lid van de "Limburgse Vleugels" in Genk en heb toen dat hele spektakel van de WK meegemaakt. Heb nog een paar foto'tjes. ( wel off-topic, maar wel leuk !! )
    Groet

    Brik ( Peter )
     
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    Peter,

    met immens veel interesse kijk ik uit naar deze fotos. Ik ben ook lid bij de LV.

    Mvg,

    Jo Michiels
     
  9. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Ha Brik, Peter, nou het is jouw draad dus aan jou of we even off topic mogen gaan.;-)

    Vele jaren heb ik studie gedaan naar de geschiedenis van Ed Kazmirski en de Orion, Taurus en later de onbekende Simla.
    Door contacten met meerdere personen, waaronder óók van het AMA museum in Muncie (USA) zijn vrijwel alle gegevens weer boven water gekomen, óók gegevens die indertijd niet openbaar waren. Dit óók als gevolg van de contacten met ondermeer de persoon die voor de nalatenschap zorg droeg. Het was mij met het overlijden vsn Ed Kazmirski in 2004 niet bekend dat hij ervóór nog leefde!!

    Uit contacten met een lid van de club de Limburgse Vleugels, die zich met de geschiedenis ervan bezig hield heb ik wat foto's uit hun collectie kunnen overnemen. Hieronder een voorbeeld, ik heb er méér, gebruikt voor herkenning.

    [​IMG]

    Uit een andere serie komt deze, Jerry Nelson met wie ik heden nog contacten heb, met de Taurus van Ed Kazmirski.

    [​IMG]
    Mocht je nog méér foto's hebben Peter dan zou ik daarvan kopies graag ter inzage hebben, zéér waardevol in mijn documentatie.

    Groeten.

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ook ik was in 1963 in Genk, op mijn 15e met de fiets en tentje uit Nijmegen.
    Ik zal kijken of ik nog foto's heb.
    Voor mij was het Criterium der Azen, de Europese Control line wedstrijd zeker zo interessant, vooral teamrace. Verder kan mij nog de eindeloze probeersels herinneren om een Pulsejet aan de gang te krijgen, of de Engelsen die maar niet voldoende vermogen uit een Taplin Twin kregen om een C/L schaal model te vliegen.
    Ook de avonden met oa. Mulder, Kramer en van Vliet liggen nog vers in het geheugen.
    Zelf vloog ik in die tijd V/V wedstrijden en wat lijnbesturing voor de lol.
    Geld voor radio had ik niet.

    Rick
     
  11. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Ha, on topic, Kramer-Kreulen,
    Nee deze Taurus van Kramer was niet succesvol Zie foto,
    [​IMG]

    Eén van mijn andere afbeeldingen van krantenknipsels van het evenement.

    [​IMG]

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hoe tijden kunnen veranderen. Van de "installatie" (ik neem aan dat ze de infrastructuur bedoelen) schiet er niet veel meer over. De rc-asfaltcirkel is wel onlangs vervangen door een mooie landingsbaan maar van de 5 verharde LB-cirkels schiet er nog (amper) 1 over.
    Ook mooi dat men in het artikel melding maakt van de "grote economische expansie" die Genk op dat moment doormaakte. Ook dit is verleden tijd. In 1963 werd volop gewerkt aan de opstart van de Ford fabrieken in Genk. Op het hoogtepunt leverden zij werk aan meer dan 38.000 (rechtstreeks en onrechtstreeks) personen. Binnen enkele dagen sluit dit fabriek voorgoed haar deuren...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    ImpulsTaurusGenk

    Wat mij betreft mag het op deze manier off topic blijven. Wat een mooie verhalen!! Ik heb geprobeerd die paar foto'tjes op het forum te krijgen. Lukte niet. Ligt , denk ik, aan m'n geboortejaar ( 1928 ) Ik ga nog wel een terzake deskundige raadplegen!!
    Peter
     
  14. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Even terug naar Evert Kreulen, vloog in 1952, op 2 en 3 augustus met de Impuls tijdens de 4e ILSY, het vliegfeest op vliegveld Ypenburg, waarvan deze foto.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Ha Peter,

    Het is er nu niet de periode meer voor, wordt misschien volgend jaar, maar kun je misschien assistentie gebruiken om je foto's te plaatsen?

    Om nog even terug te komen op de besturing uit de periode van de Impuls.

    Ik heb niet lang terug een 2.4 VDC éékanaalsontvanger gebouwd met als uitbreiding een tweede servo.
    Gebruikte men in de beginperiode veel escapements in vele uitvoeringen, er was ook een trend elektrische stuurmotoren te gebruiken, veelal Duits, met dezelfde mogelijkheden.

    Eén van deze was een tweede stuurmotor waarbij, indien men twee maal snel pulste, de tweede servo van positie kon laten wisselen.
    Toepassing was een glowplugmotor op twee snelheden te laten draaien, vol gas en minimum gas.
    Bij vol gas stijgt het model licht, bij minimum daalt deze.

    Voor richting is in deze uitvoering neutraal-links-neutraal-rechts ...... het schakelpatroon. Wil je na een linkerbocht direct weer links dan moet je dus 'even over rechts' ;-)

    De 'radio' ziet er dan zó uit.

    [media=youtube]5rAL_rk0FIw[/media]

    Voor zweven hebben de elektrische stuurmotoren het voordeel dat ze niet 'afgewonden' raken, dus de vluchtduur noodzakelijkerwijs niet afgebroken hoeft te worden.

    De stuurmotoren zijn Simprop Tiny servo's waarvan ik de servoversterkers verwijderd heb. Voor eenvoud heb ik de benodigde positie contacten bovenop de gemonteerd, ik kon daardoor standaard miniatuur microswitches gebruiken.

    Plan is mettertijd weer eens te vliegen met superreg.
    De ontvanger is van een antenneversterker voorzien en is toonselectief middels een voor die tijd gebruikelijke Schumacher filter. Dit maakt hem in zeer grote mate ongevoelig voor ongewenste beïnvloeding van "buitenaf.'' Range is 'tot uit het zicht'.

    Iedereen prettige feestdagen gewenst.


    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is voor mij een foto met een verhaal.
    Ik heb de artikelen van Kreulen in de HB verslonden, zijn boeken staan nog bij mij in de kast.
    Ook herinner ik mij hem als een bevlogen ambassadeur voor de sport, hij had alle tijd en aandacht voor de 'domme' vragen van een 14 jarige, toen ik hem een keer ontmoette op een RC wedstrijd op Terlet.
    Maar wat er achter hem staat op dit plaatje is zo mogelijk nog curieuzer.
    Op 25 mei 1958 zat ik (toen 4 jaar oud) met mijn ouders op het plaid te picknicken op de bult naast Vliegveld Hilversum. We keken uit over het veld waar het gezellig druk was met komende en gaande kisten.
    Mijn moeder stond met heer rug naar het veld, koffie in te schenken ofzo. Ik zal nooit de blik op heer gezicht vergeten, ze was duidelijk ineens erg geschrokken: "O hemel, dat gaat niet goed!"
    Waarop wij ons omdraaiden en nog net een L-4 met de staart omhoog achter de bomen zagen verdwijnen. Een doffe plof met een flink gekraak en toen werd het stil.
    Mijn vader zette het, samen met nog een paar jonge (hij is nu 90) mannen op een lopen om hulp te bieden.
    Ik heb begrepen dat het naar omstandigheden goed is afgelopen (geen brand, al hoewel mij vader iemand met een brandende sigaar op niet zo zachtzinnige wijze uit de directe omgeving van het wrak heeft verwijderd).
    Maar de UniformCharlieMike was schroot.
    Nooit gedacht twee zaken, die lang geleden flink indruk op mij maakten, in een enkel plaatje -van een datum waarop ik er nog niet eens was- terug te zien...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Ha Bruno, fact, even de feiten erbij gezocht voor als je deze zelf nig niet kende;




    [​IMG]


    Uit de verslagen blijkt dat de oorzaak van deze crash een losgeraakte stuurknuppel van de L-4J (Grasshopper) was. Piloot was de A.M. Dwinger. Zie het overzicht.

    Dit overzicht en een verslag is te vinden op de volgende website van de heer Herman Dekker.

    http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1958.htm#NEDERLANDSE


    Cees

    <!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" DefUnhideWhenUsed="true" DefSemiHidden="true" DefQFormat="false" DefPriority="99" LatentStyleCount="267"> <w:LsdException Locked="false" Priority="0" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Normal"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="heading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="35" QFormat="true" Name="caption"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="10" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" Name="Default Paragraph Font"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="11" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtitle"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="22" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Strong"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="20" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="59" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Table Grid"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Placeholder Text"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="No Spacing"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Revision"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="34" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="List Paragraph"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="29" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="30" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="19" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="21" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="31" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="32" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="33" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Book Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="37" Name="Bibliography"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" QFormat="true" Name="TOC Heading"/> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} </style> <![endif]-->
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Dag vintagisten!

    Ik had in de Impuls een escapement van ED mark 3 met zo'n opwind elastiek naar achteren in de romp.Ik heb er nu een mark 3 nep in zitten. Het elastiek heb ik maar weg gelaten. ( zie je toch niet ) Als ik m'n " foto publicatie probleem" heb opgelost zal er wel een foto'tje komen !!

    Peter
     
  19. Brik

    Brik

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    91
    Escapement

    [​IMG]
    Zo kocht ik hem destijds bij Evert in Rotterdam en dit is de dummy die nu in de Impuls zit.
    [​IMG]
    Deze "publicatie"kwam tot stand dank zij de hulp van Taurus Flyer die mij via PB instrueerde hoe je foto's op MBF zet. Hulde aan die man.!!!!!

    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Bedankt Peter ;-).
    Mooie foto's van je project, de Impuls.

    Al mijn modelbouwactiviteiten zijn aangevangen met het boekje van Evert Kreulen, 'Radio-besturing', waarin ook de Impuls op een uitvouwblad is weergegeven. Nog steeds alle bewondering voor Evert die de modelbouw in Nederland een ontzettend goede ''Impuls'' in de juiste richting heeft gegeven.

    Cees
     

Deel Deze Pagina