De Maanraket van Professor Zonnebloem

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Luc Biemans, 20 okt 2009.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Want, zoals de echte stripliefhebber weet : Kuifje vloog mee maar Zonnebloem was de ontwerper.
    Deze raket wilde ik altijd hebben en sinds ik het echte modelbouwen heb ontdekt staat deze op mijn lijstje om de huiskamer op te sieren.

    Afijn, afgelopen zomer was ik het zat om op de camping alleen de gebruikelijke vakantieactiviteiten te ontplooien dus ging er een zooi hout en gereedschap mee naar Zuid-Frankrijk.
    [​IMG]
    Tekeningetje van de site van de Dutch Rocket Association gekopieerd (waarvoor mijn grote dank !).
    Aldaar maar eens rustig gaan bouwen aan mijn "zomervakantie tussendoorprojectje". Tenslotte is de Hr. Ms. Tromp nog niet af dus ook daar gaan we rustig aan verder.

    Eerst maar eens het ruwe materiaal uitgetekend op 6 mm triplex en vervolgens de spanten en vleugels gezaagd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    leuk werk op een camping trouwens, wankele tafel en een figuurzaag ipv elektrisch materiaal.

    Een paar dagen later, nadat de blaren weer een beetje minder waren lekker verder gegaan aan de spanten. Deze heb ik in het midden van een 10mm gat voorzien en met behulp van een draadeind en moeren op de juiste plekken vastgezet.
    [​IMG]
    en een detail :
    [​IMG]

    Nadat alles goed zat ben ik begonnen met in ruwe vorm vastmaken van de latjes van de huid. Toen dat was gebeurd kon ik alle bouten losmaken en verder met de huid.
    [​IMG]

    Vervolgens huid dichtgemaakt, spantjes gemaakt voor de drie voeten en ook daar latjes opgemaakt.
    [​IMG]
    Omdat de hele boel nog in epoxy wordt gezet en hij echt niet gaat vliegen mag ik gewoon lekker plamuren (dat is het witte deel van de raket) en hoeven de latjes niet perfect aaneen te sluiten. Dat was op de camping toch geen doen.
    [​IMG]

    Thuisgekomen lekker verder gegaan met de Hr. Ms. tromp en ondertussen af en toe tijdens het drogen van de lijm verder aan de maanraket.
    De punt en ronde voeten van de raket zijn van balsahout gemaakt. In zijn geheel geplamuurd en nu verder met een fikse schuurbeurt.
    [​IMG]

    wordt vervolgd...........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ziet er top uit!!

    ASH
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    mooi project, hoewel het ontwerp losjes gebaseerd is op de V2 (Herge) vliegt dit ding in het echt als een dweil ;-).

    Wat natuurlijk niet weg neemt dat het wel een heel mooi ontwerp is. Want wat is er nu mis met ronde vormen :-D.

    mocht je ooit nog een vliegend model er van willen bouwen dan kun je beter kiezen voor de test raket van professor zonnebloem, die vliegt namelijk wel goed.

    succes met je project.
     
  4. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Hier een linkje naar een vliegende Kuifje raket:
    NAVRO - N17
    Dit kunststukje is meen ik de grootste van de drie die Chiel Klijn heeft gebouwd halverwege de jaren 90. Op de eerste foto is een kleinere te zien.
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    De raket vazn Chiel was wel heel mooi om te zien vliegen :-D. wel jammer dat het ding vloog als een dronken bij. Bijde grote modellen hadden de zelfde kwaal.
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi!!

    Op de camping probeer ik zoveel mogelijk tijd in/onder water door te brengen.
    Vind de familie het ook leuk?
    Wel veel aandacht van de omgeving zeker.
     
  7. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ook dat doen we uitgebreid op de camping en omgeving. Maar er blijft altijd weer een deel van de dag rond de tent over. Na een week ben ik zo'n 7 boeken verder en dan gaat het kriebelen. Ik moet wat doen. Was dat vorig jaar nog wat gebeeldhouw en geschilder is dat nu dus modelbouw. De rest vermaakt zich ook prima en knutselen ook wat af of liggen voor pampus in een hangmat.
    En de bekijks viel wel mee. Ik zit nogal op een stil plekje op mijn camping dus kan ik daar lekker aan rotzooien. Zo kon ik vorig jaar nog even snel mijn disselbak mooi spierwit overspuiten. Ziet er nu weer netjes uit.
    Echter, het electrisch gereedschap beperkte zich met de maanraket tot een accuboormachine die ik daarvoor nauwelijks nodig had maar toch altijd wel handig is om bij je te hebben. De Tacker heb ik wel veel gebruikt om de latjes tijdelijk vast te zetten voordat de lijm droog was.

    Net lekker geschuurd en morgen gaat de 1e laag grondverf erop. Dan zie ik pas wat ik eigenlijk nog te doen heb.
    Luc



     
  8. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Leuk project trouwens Luc. Ik vindt het grappig dat de bouwmethode mooi aansluit bij de scheepsmodelbouw die je normaal doet.

    De grootste Kuifje raket is toch een andere lanceerdag geweest:
    NAVRO - NLD18
     
  9. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Klopt inderdaad, vooral bij het bouwen van onderzeeƫrs is dit goed te zien.

     
  10. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    na het schuren

    Zoals aangekondigd zou ik deze week de raket eens lekker flink opschuren.
    Dat maar buiten gedaan want dat gaf nogal wat stof.
    Vervolgens in de grondverf gezet zodat ik eens goed kon zien hoe groot de kuilen en gaten eigenlijk waren en dat viel mee. Moet nog wel een hoop doen maar we komen er wel. En tenslotte is het grootste kruis van de modelbouwer het schuren en plamuren en dat is hier ook niet anders.
    [​IMG]
    (en ja, hij hangt ondersteboven)

    Als dit geheel mooi glad is geschuurd wordt het geheel goed in de epoxy gezet. Daarna gaan we rustig verder met autoplamuur ( schuren natuurlijk) totdat ik tevreden ben zodat de witte grondverf erop kan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    jammer dat er niet meer boten bouwers raketten bouwen ;-)

    Hij gaat er steeds beter uit zien
     
  12. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Maar als dat zo zou zijn is het maar de vraag of ze ook zouden vliegen. Het blijft tenslotte een ander techniek maar bedankt voor het compliment !!

     
  13. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Als je maar balsahout gebruikt, lukt het wel. Het is de manier om dit soort vormen te maken. Zo heb ik ooit een vliegende zeshoekige raket gebouwd, genaamd "Bruynzeel HB".
     
  14. 2 Fast 4 U

    2 Fast 4 U Guest

    Link voor DRRA Raket van Kuifje
     
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Bedankt, maar die had ik ook gevonden. Ze zijn enigzins aangepast voor het echte vliegen. Omdat de mijn statisch blijft kon de romp weer wat boller zoals die in de boeken getekend is.
    Als het weer wat beter wordt dan gaat de romp, na plamuren, schuren etc. in de epoxy met een licht matje.
    Maar dat duurt nog even want voor epoxy is het wat te koud. Ik wil die lucht nl. niet binnen hebben.

    Luc
     
  16. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Voortgang

    Ho,

    Het hele project heeft even stil gelegen omdat eerst mijn modelvliegtuig af moest en vervolgen de HMS Tromp een eind op weg moest zodat ik met de vaardagen in het voorjaar een beetje toonbaar kon meevaren.
    Dat is allemaal gelukt en nu is het dus weer tijd voor de maanraket.
    Zoals eerder al aangegeven is er al een hoop geschuurd en geplamuurd en het resultaat begint er op te lijken.
    [​IMG]

    Nu de epoxy erop en dan begint het circus weer van voor af aan.
    [​IMG]

    Volgende keer : de hele boel wederom perfect glad geschuurd.....

    Luc
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    leuk, ik ga het weer volgen
     
  18. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    schuren en schuren

    Nou, net als de vorige keer een tijdje verder, maar dan met antenne op de raket.
    Na een triljoen keer plamuren en schuren is uiteindelijk de hele boel opnieuw in de epoxy gezet. De bedoeling was om de raket eerst in te smeren met epoxy en dan te bekleden met glasvezel en dan nog een keer met epoxy af te kwasten.
    Dat moet je dus nooit doen. De glasvezelmat lijkt wel te krimpen als je m op de epoxy legt. Beter is dus om eerst de mat op maat te knippen en dan pas de hele boel met epoxy te behandelen.
    Afjin, het resultaat met epoxy maar zonder mat :
    [​IMG]

    Weer verder plamuren schuren etc. etc. in de 2e laag grondverf
    Ondersteboven te drogen :
    [​IMG]

    En op zijn pootjes :
    [​IMG]

    De volgende keer staat de boel in de witte autolak waarna de rechthoeken worden afgeplakt om de rest mooi rood te verven. Duurt natuurlijk ook weer even dus geduld !

    Mvg,
    Luc
     
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    het blijft een leuk draadje om te volgen, zeker nu ik zelf geruime tijd niet kan bouwen.
     
  20. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Off topic hier, maar hoe is het met je?
    Wellicht even een reactie in het draadje over je ongeluk.
    ongeluk-jan-hein-ramakers
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina