De Mikrokopter vliegt!

Hallo allen,

De Mikrokopter heeft gevlogen! Al staat ie nu weer even in de pits voor vervanging van de brushless regelaars. Even snel wat technische gegevens:

- FlightCntl 1.2 met 3 gyro's, 3-assen accelerometer, barometer, bluetooth interface
- 4x Towerpro 25A Brushless ESC (omgebouwd met nieuwe firmware en I2C interface)
- 4x Robbe Roxxy 2827-34 met EPP1045 props
- Schulze Alpha 435 (omgebouwd voor het somsignaal)
- As-afstand 56cm
- Take-off weight 1100gr

Het frame is gemaakt uit carbon-pijpen (vliegerwinkel), gekochte carbon boven- en onderplaat, kunststof motorhouders. De verbindingsstukken hiervoor gedraaid uit aluminium.

De eerste maiden was buiten met standaard instelling, zelfs met de vlagerige wind bleef hij prachtig stabiel. Daarna in de sporthal gevlogen, ook hier een zeer stabiel platform. Stroom gemeten, hier maar tegen de 4 Ampere per motor in hover. Toen sloeg het noodlot toe, een knal, veel rook, en de ufo met een snelle rol naar beneden. 1 blad kapot, verder niets. Bij nader onderzoek bleek een van de regelaars wat mosfets te missen. Het gebruikte type mosfet wordt bij een lage stroom zeer warm, hoge stromen doet deze zonder problemen. Hierbij resteren 2 opties, of de mosfets veranderen of de regelaars zelf. Hier besloten voor de tweede optie te gaan, maar deze zijn jammergenoeg nog niet binnen. Dat wordt van het weekend nog niet vliegen :(

Zal proberen deze draad te updaten met de nieuwe ontwikkelingen, waaronder een bestuurbare camera-houder en GPS.

imgp4247zw5.jpg

optafelxc0.jpg

Hier een closeup van de electronics. De rode printplaat is de FlightCntl, het printje dat links hangt is het bluetooth-modempje voor besturing/programmering/debugging met de laptop/telefoon :) Deze wordt straks als alles goed werkt weggewerkt
closeupqw2.jpg

sporthal2mi2.jpg

sporthal1ld6.jpg

En hier de eindtrap van de defecte ESC :P
burnedescua8.jpg

Ciao,

Rik

Laatst bewerkt:
super cool!
had ook een tijdje in gedachten om zoiets te maken, maar dan simpel van 4 dragonfly 4 staartjes, en simpele borstel motortjes.
maar toch niet gedaan omdat het toch wel ingewikkeld was en duur.

Wouw wat een beest, ziet er geweldig uit hoor, knap dat je zoiets zelf kan maken zou niet weten hoe het moet al die gyro's koppelen etc. Ik zou wel eens een filmpje willen zien van dit yfo achtig toestel als dat mogenlijk is.

Ik ga dit topic zeker volgen ik vind het een leuk ding een keer wat anders dan een helikopter.

Ik heb ze trouwends ook rtf op een site zien staan maar die was wel wat kleiner aangezien die van redelijk groot lijkt op de foto's.

sorry dat ik het vraag maar kost zoiets veel anders wil ik het zelf ook wel eens gaan proberen als ik een tekening kan vinden, keertje wat anders, lekker eigewijs:rolleyes:

Robin.

hi,

we vliegen sinds vorige zomer al met de MK.
alnaargelang de settings vliegt het rustig of heavy ....
het doorbranden van bl ctrls lijkt mij toch vreemd.
we hebben 2 MK en sinds dag één hebben we nog nooit prob.
gehad met de electronics , ????.
we hebben alles standard van holgers shop en de pcb's zelf bestukt.
MK1:
fl ctrl 1.1
Robbe Roxxy 2827-34 met EPP1045 props
vliegklaar gewicht 800gr.
as-afstand 48 cm - standard alu buisframe.
MK2:
carbon bogoframe
zelfde motors - props en setup.
vlieggewicht : 810 gr

tof om te vliegen , maar een heli (MT325) is toch meer fun, en ook moeilijker
rgds
tiger_bel

Laatst bewerkt door een moderator:
De doorgefikte regelaar is een omgebouwde Towerpro 25A (Mag 8). Hier is een serie met mosfets met een hogere interne weerstand. Dit warmt erg op bij een lage stroom. Ik heb meerdere series hier, met betere mosfets. Deze worden amper lauw. De regelaars die ik nu ga proberen zijn de BL-cntl's van Holger. Voor degenen die wat meer willen weten over de mikrokopter, MikroKopter - Wiki: MikroKopter.de

Ciao,

Rik

Gaaf hoor!! zeer mooi uitgevoerd! Je komt weinig van dit soort projectjes tegen op dit forum..... rcgroups staat 't er vol van! Misschien kan je daar nog info vandaan halen als dat nodig is.
Mooi projectje!

Grtz

Freek

respectttt

Ziet er cool uit hoor!!! Quadrocopters takin' over the world!?!?
Vrij pittig projectje zo te zien... en waarschijnlijk net zon geldverslindende hobby als de x-ufo (of wat er nog van over is)

hoeveel kost zo'n print met 3 gyro's en bluetooth enz compleet? dus alles zonder motoren regelaren en frame edg....

en wat kost zo'n ding nou helemaal?

Hoogstwaarschijnlijk met alle upgrade's ed zal het niet veel schelen met de x-ufo...
En dussss zon, beetje een 800 euri's ... Vraag me af of ie wel net zo hard kan en stunten zoals de x-ufo.. even youtuben!

De bovenstaande versie heeft mij zo tegen de 600 euro gekost, dit heb ik laag kunnen houden door veel zelfbouw toe te passen. De complete sets kunnen wat prijziger uitvallen, zeker frames kunnen tussen de 50-200 euro kosten. De print met 3 gyro's, acceleratiesensor en BT komen op ongeveer 260 euro (bestukte flightcontroller).

De complete X-ufo (zonder acceleratiesensor) komt op 800+ euries, met deze sensor kan er nog rond de 100 bijgeteld worden. Dit was een reden om het niet te kopen, de andere reden is dat ik een platform wilde hebben zonder de beperkingen op constructie. Dus met eigen keuze frame/motoren/props, alle parameters/software beschikbaar, en met zeer actieve directe support vanaf het forum. Het is echt een ontwikkelplatform geworden, met eigenschappen/mogelijkheden die zeker niet onder doen voor de x-ufo. Mijn platform gaat de 3d-capriolen van de xufo niet redden vanwege de zwaardere constructie, en dat is ook zeker niet de bedoeling met een stabiel cameraplatform als uitgangspunt.

Laatst bewerkt:
Dus... compleet met alles erop en eraan... zo'n beetje 7 a 800 euro... of begrijp ik het nu verkeerd?????

ja de x-ufo is nou niet bepaald erg goedkoop ( lees bepaald NIET goedkoop! ) maargoed... als je er zelf een hoop knutseluren in hebt zitten... komen ze kwa prijs niet zo gek ver uit elkaar... Tsjaaa... wat is dan wijsheid.... als je wilt scheuren met 3d capriolen enzo... denkik de x-ufo...... een stabiel platform voor bv een camera of andere opname/meet apparatuur kan je misschien beter voor de microcopter gaan.

Vind wel dat de microcopter doordat je er zoveel zelf aan kan doen meer "jouw" creatie is...
een x-ufo blíjft een setje dezelfde losse dure onderdelen die je in elkaar zet.. Dus weinig ruimte om je fantasie op los te laten.

Anyway love m Both! quadrocopter's vind ik de leukste uitvinding sinds de vrouw :P

Die x-ufo's zijn echt gaaf!

Alleen voor een bedrag van 800 euro ga ik er geen kopen!

nee moet je ook niet ineens doen...
langzaam aan upgraden als je weer wat extra's hebt ;) dan valt t bedrag niet zo op!

Dus... compleet met alles erop en eraan... zo'n beetje 7 a 800 euro... of begrijp ik het nu verkeerd?????

ja de x-ufo is nou niet bepaald erg goedkoop ( lees bepaald NIET goedkoop! ) maargoed... als je er zelf een hoop knutseluren in hebt zitten... komen ze kwa prijs niet zo gek ver uit elkaar... Tsjaaa... wat is dan wijsheid.... als je wilt scheuren met 3d capriolen enzo... denkik de x-ufo...... een stabiel platform voor bv een camera of andere opname/meet apparatuur kan je misschien beter voor de microcopter gaan.

Vind wel dat de microcopter doordat je er zoveel zelf aan kan doen meer "jouw" creatie is...
een x-ufo blíjft een setje dezelfde losse dure onderdelen die je in elkaar zet.. Dus weinig ruimte om je fantasie op los te laten.

Anyway love m Both! quadrocopter's vind ik de leukste uitvinding sinds de vrouw :P

Met de middelen die ik hier al had (zender, lipo's) heeft de ufo met al zijn onderdelen echt maar rond de 600 euro gekost. Naast het frame zijn de brushless regelaars een punt waarop bespaard is. Ter vergelijking, een brushless upgrade voor de x-ufo (4 regelaars +4 motoren) kost al 400 euro. Qua uren valt het ook alles mee, gaan wat avonduren zitten in het assembleren/aanpassen/configureren van de printplaten, de assemblage/constructie heb ik gemaakt op een zaterdag. Zeg grof gezegd 2 werkdagen. Het voordeel van de mikrokopter is dat je een kleine snelle stunt ufo kunt maken (vergelijkbaar met de xufo), of kompleet de andere kant op en gaan voor een groot platform (is er zelfs 1 met 12 motoren). Die 'vrijheid' is voor mij de grote reden geweest hiervoor te gaan. Een prachtige basis voor ook eigen ideeen/ontwikkelingen :)

Je moet je wel een beetje vertrouwd voelen met electronica wil je voor de mikrokopter gaan, er komt zeker wat soldeerwerk aan te pas, ook met de voorbestukte printen. De software zelf is eenvoudig te installeren, evenals de parameters in te stellen. Standaard worden er al 4 parameter sets ingesteld, met onder andere een sportief, beginner en foto setting.

Laatst bewerkt:
Back