de nieuwe B 17 van HobbyKing. 187 spw

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door wildwil, 6 aug 2016.

  1. Ronnie74

    Ronnie74

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Heerenveen
    Franklin, je zou op rcgroups.com kunnen kijken in het b17 topic en daar je vraag stellen?
     
  2. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Ronnie74, als je met mijn vraag het zwaartepunt bedoeld dan is in mijn posting met de foto te lezen dat ik het zwaartepunt gevonden heb. En inderdaad bij rcgroups.com.
     
  3. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Sorry Franklin dat ik je niet wat terug heb gestuurd met je vraag over de CG.
    Ik ben op dit draadje niet meer geweest.
    Normaal krijg ik een berichtje dat er wat is geschreven.
    Maar goed je heb het al uitgevogeld. Super.
    Ik had het anders even moeten meten, een beschrijving heb ik niet van deze kist.
    Ik heb de kist zo overgenomen van HK op de meeting in Rozenburg.
    En hij vliegt nog heel goed. Wel een motor moeten vervangen.
    Maar ja als dat alles is. Ik ben er tevreden over.

    Gr Wil
     
  4. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    @Wil, dank je voor je reactie. geen probleem dat je niet meteen hebt gereageerd; het leek me hier de beste plek om de vraag te stellen aangezien de kisten van dit topic goed vliegen. Voor de duidelijkheid ik heb het CG liggen op 39cm van de neus van het vliegtuig.
    De B17 vliegt heerlijk en heeft een mooi vliegbeeld. Ik heb met een sequenser de motoren aangestuurd zodat ze één voor een aan gaan en ook weer één voor één uit gaan. Het kost me wel 9 kanalen maar het geeft wel een leuk effect. Ook gaan bij mij de landingslichten uit als de wielen naar binnen gaan.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    E.e.a. is in de nieuwe forumsoftware in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over respectievelijk
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
  6. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Mooi om te weten Ron, bedankt voor de info. Hier kan ik zeker wat mee doen. :friends:
     
  7. Paul Stalenberg

    Paul Stalenberg

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo allemaal
    Met plezier heb ik dit draadje doorgelezen en het filmpje bekeken van de B17 van Wil.
    Prachtig vliegbeeld en ook dat hij zo goed vliegt als een trainer !
    Ik ben een aantal jaren gestopt met het bouwen en vliegen door drukte van werk en een gezin met jonge kinderen .
    Nu is het punt gekomen dat ik weer wat wil gaan bouwen en ben ook weer begonnen met vliegen.
    Het modelbouw virus blijft altijd hangen heb ik het idee van!
    Ik heb bij Toemen een bouwdoosje gekocht van Guillows de B24.
    Op vimeo is een video van een zelfde kist https://vimeo.com/search?q=guillows+b24
    Het bouwen van deze kit zal me zeker gaan lukken,maar ik begrijp niet erg hoe ik het moet gaan doen met het aansluiten van de vier regelaars,motoren aan de ontvanger.
    Hier ben ik niet goed van op de hoogte en daarom zou ik heel graag jullie hulp willen vragen of het misschien mogelijk is om een beetje uitleg hierover te krijgen en mogelijk een eenvoudige schets van een setup voor een vier mot zodat ik er een beeld bij heb.
    Dat zou mij erg helpen .
    Alvast bedankt.

    Vriendelijk groet Paul
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je kunt beter een separaat draadje voor jouw project starten Paul, Guillows B24, anders lopen er dingen door elkaar.
    Afhankelijk van welke zender/ontvanger merk/type je hebt, zijn er verschillende mogelijkheden. Met een supersimpele ontvanger gebruik je Y-kabels o.i.d.
     
  9. Paul Stalenberg

    Paul Stalenberg

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Ron
    Bedankt voor je reactie!
    Het is niet mijn bedoeling om dit draadje te gaan verwarren of te gaan vullen met mijn bouw.
    Maar aangezien de B17 een goed voorbeeld van een vier mot setup is en de leden die hier schrijven weten waar ze het over hebben lijkt dit mij juist de uitgelezen plek om mijn vraag te stellen.
    Mvg Paul
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Qua elektro inderdaad dezelfde mogelijkheden/vragen/problemen bij een B17 en een B24.

    Meerdere mogelijkheden, e.e.a. afhankelijk van zender/ontvanger. Welke zender/ontvanger merk/type beschik je over?
    • Drie Y-kabels. Eén Y-kabel op ontvangeruitgang, op elk van die Y-kabels weer een Y-kabel.
    • Twee Y-kabels. Elke op eigen uitgang van ontvanger. Daarvoor moet er in de zender wat gekoppeld/gemixt worden.
    • Geen Y-kabel. Elke regelaar eigen ontvanger uitgang. Ook hiervoor e.e.a. koppelen/mixen in de zender.
    In elk van bovenstaande gevallen bij 3 van de 4 regelaars de plus/+ pen (niet pulse/signaal) uit connector verwijderen, er mag maar één spannings-kapitein op het schip zijn. Anders kunnen vier net-niet-gelijke spanningen elkaar de tent uit vechten.
    Behalve wanneer de regelaar fabrikant expliciet vermeldt dat verwijderen van de plus/+ pen(nen) niet nodig is.
    Maar de plus-stekkertje(s) niet afknippen, dan kun je ze later, indien nodig in ander toestel met slechts één regelaar, weer terugplaatsen.

     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Regelaars dicht bij de accu houden, niet bij de motor plaatsen. Als je moet verlengen dan de motordraden verlengen, accudraden niet verlengen. Meer info:
    Too long battery wires can kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Paul Stalenberg

    Paul Stalenberg

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Ron
    Hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide informatie!
    Ik ga dit goed bestuderen.
    Nogmaals dank.

    Mvg Paul
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar de plus-stekkertje(s) niet afknippen, dan kun je ze later, indien nodig in ander toestel met slechts één regelaar, weer terugplaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    De min mag zelfs ook weg.
    Maar idd beter krimpkousje er omheen, altijd handig voor later.

    Mocht je nog van die losse stekkertjes hebben (dupont op ebay)
    Laat ik ze er soms liever los in zitten. Dan zit de connector iets beter vast dan met 1 pinnetje.



    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Behalve wanneer de regelaar fabrikant expliciet vermeldt dat verwijderen van de plus/+ pen(nen) niet nodig is.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat raad ik duidelijk af! Het stuursignaal afkomstig van de ontvanger heeft een retour lijn nodig. Wanneer je de mindraad uit de ontvanger aansluiting haalt zal de retour lijn via de accu moeten gaan. Door die draden loopt ook de stroom van de motor met alle bijbehorende stoorsignalen. Dat kan vervelende storingen opleveren! Niet dat het altijd zal gebeuren maar juist die af en toe storingen zijn bijzonder vervelend.
     
  17. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Af en toe maak ik een vlucht met de B-17, ik zit nu op 50 missies.
    na de laatste vlucht ging het sturen op richting niet zoals gebruikelijk en maakte de landing wat lasting, net over het dijkje heen maar gelukkig netjes aan de grond gekregen.
    na de landing bleek de servo van het richtingsroer/staartwiel niet meer naar behoren te functioneren.
    de ballturret verwijderd (die had ik uit voorzorg al met maar 4 drupjes lijm vastgezet) en de servo gedemonteerd.
    Nu nog een passende servo van een betere kwaliteit opzoeken en dan op naar de volgende 50 missies.
     
  18. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik had na aankoop op de HK meeting (veiling) in Rozenburg in 2016. Alle servo's vervangen.
    Nog geen problemen gehad tot nu toe met de servo's.
    Wel al een motor moeten vervangen en de gondels met het landingsgestel opnieuw moeten inlijmen.
    Daar waren ze te zuinig geweest met de lijm.
    Verder vliegt hij super.. Fijne kist om zo nu en dan even lekker mee te vliegen.
     
  19. Ronnie74

    Ronnie74

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Heerenveen
    b17 prachtig toestel van hobbyking
     

Deel Deze Pagina