De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Daar doel ik niet op. Het is totaal anders. Ik heb steeds meer te maken met onverzekerbare risico's Zoek maar eens in Google.
    Modelvliegen staat ook op de lijst van aandacht. Als er een keer een flink incident gebeurt met bv een drone dan is het snel klaar voor de verzekeraars.
    Vroeger vlogen een "handvol" modelvliegers rond in Nederland en nu vliegen hele volksstammen met een drone een compleet ander risico dus.
    Zelf ben ik al aangelopen tegen het niet verzekerd krijgen van aansprakelijkheid voor het vliegrisico van modelvliegclubs. In 2014 lukte dat nog zonder problemen.
    Het verplichte brevet zit er zo goed als zeker aan te komen. Maar dat zal meer over de regels gaan. Zonder brevet niet vliegen, wel vliegen zonder brevet is geen dekking op je verzekering.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er moet gewoon een scheiding komen tussen klassiek modelvliegen en drones.
    Dat lost heel veel problemen op.
    Hoewel drones wel steeds minder populair worden, de hype is een beetje over, dat zie je al aan de kijkcijfers van dat drone programma en de verkoop van drones.
    Maar ik hou nu maar weer mijn mond want anders wordt het weer zo'n drone discussie.
    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    We wachten rustig af, Onno.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt reuze mee.... het is meer een kwestie van geduld (wanneer heeft welke club een brevet-middag) dan wat anders...
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Geduld heb ik. Het kan ook geen kwaad de oefeningen te gaan leren. Weer eens wat anders dan circuits vliegen. Het is altijd heerlijk om jezelf tegen te spreken:D.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    22 september is er weer een F5B wedstrijd in Katwoude.
    Als je individueel KNVvL lid bent en even een berichtje naar iemand van F5B stuurt zullen die best je brevet af willen nemen.
    En anders kan ik wel wat voor je regelen, zelfs in de winter, alleen moet je dan ook richting Noord Holland rijden.

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Gert-Jan. Ik moet nog een beetje aan de Mentor wennen. En niet te vergeten flink op de verplichte figuren oefenen.
    Daardoor denk ik, dat het voorjaar een beter moment is. Ik kom er dan ook, zeker op terug.

    Eigenlijk is het onzin om geen lid van de KNVvL te worden. We geven behoorlijk wat geld uit aan vliegtuigen en aanverwante artikelen. Dan kunnen die paar tientjes er ook nog wel vanaf. Men schijnt (achter de schermen) toch behoorlijk op te komen voor onze belangen, aldus een bestuurslid dat ik vorig jaar sprak.
     
    onno10 vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is aan ieder om zelf te beslissen.
    Ik moest wel KNVvL lid zijn omdat ik anders geen wedstrijden kon vliegen.
    Inmiddels ben ik geen lid meer dus zijn al mijn brevetten, dus ook de prestatiebrevetten niet meer geldig en zou ik als ik opnieuw zou gaan vliegen weer opnieuw brevet moeten vliegen.

    Maar naar mijn mening voegt een brevet voor een gemiddelde recreatievlieger niets toe, een goede aansprakelijkheidsverzekering is belangrijker.

    Sowiezo moet je de figuren wel oefenen, ze hoeven niet perfect te zijn maar wel acceptabel.
    En probeer, ook voor jezelf, je vliegtuig altijd netjes te landen zodat hij binnen 10 meter van jezelf tot stilstand komt.
    En dat ook bij windkracht 5.
    Dat scheelt een stuk lopen maar laat ook zien dat je het model goed beheerst.

    GJ
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Helemaal mee eens, je ziet een hoop vliegers die menen "als ie maar op t veld staat"....
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een mooi streven. Toch zie ik dat doorgaans maar weinig mensen doen.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een brevet is eigenlijk voor de club bedoelt. Je laat 1x zien dat jij je model beheerst en fatsoenlijk een vooraf besproken parkoers vliegt. Dat is alles. Nu mag je dus op je club lekker je gang gaan. Let wel, een instrukteur mag altijd ingrijpen of een vliegverbod opleggen. Dus kom niet op dag 2 met een toestel voor ver gevordenen aanzetten. Zo werkt het niet. Veiligheid gaat voorop.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het valt mij vaak op, dat het woord "veiligheid" alleen in de mond wordt genomen, wanneer het leerlingen betreft. Zij kunnen met hun schuimpjes en andere voortkruipende tractoren natuurlijk gigantische schades aanrichten.

    Nee, bij ervaren vliegers, met turbinejets, enorme zwevers, 250cc motoren, wat kan daar nou eigenlijk mis mee gaan?
    Ervaren vliegers, die maken toch nooit eens een inschattingsfout en kunnen natuurlijk nooit een mechanische of technische storing krijgen! Ben je mal.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is toch altijd zo ? Ook met leren fietsen, auto/motorrijden worden in den beginne u gewezen op hoe gevaarlijk het wel niet is. Als je dat begrijpt mag je in het echt deelnemen aan al dat gevaar. Men gaat er dan vanuit de betreffende persoon een gezond verstand heeft en dat ook gebruikt. Het is toch geen kleuterklas of wel ?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja en dat verschil tussen, als ie maar op het veld staat en gewoon zorgen dat ie netjes voor je voeten plaatsen maakt het verschil tussen een goede en slechte vlieger.
    Niet voor niets zit er in bijna elke wedstrijdklasse wel een doellanding of de plicht het model binnen zoveel meter voor je neer te zetten.
    De toppers leggen het model op een euro neer, bijna al mijn landingen in wedstrijden waren in de middencirkel op 10cm.
    De beste landing ooit was op een wedstrijd in Duitsland, ik moest een noodlanding maken en de cirkel lag een meter of 60 bij me vandaan.
    En dan toch het model op de stip neerzetten.
    Als je streeft naar die mooie landing dan is het misschien in het begin wat lastiger maar in een noodsituatie kan je hem dan toch nog steeds veilig voor het model en vooral omstanders neerzetten.

    En veiligheid, ja, het is een veiligheidsbrevet.
    Dan vind ik het toch raar dat er mensen slagen die bijvoorbeeld een brandstofmotor afstellen vanaf de propellorkant.
    Of een club waar ik bij zat die topvliegers uit Duitsland niet toe wilde laten omdat ze geen brevet hadden (omdat ze dat in Duitsland niet kennen) maar wel toelaten dat er mensen gewoon langs het veld zitten te kamperen, koffie te drinken en er boven hun hoofd 3 meter kisten met dikke motoren laag overvliegen.

    Het hoeft niet altijd de vlieger te zijn he die een fout maakt, er zit electronica in een model en dat kan stuk gaan en dan moet je hard rennen hoor als zo'n ding op je af komt vliegen met minimaal 70 km/u.
    Bij jullie op het veld (Maasdriel), ook al is het geen KNVvL veld gaat het er erg veilig aan toe, iedereen let op elkaar en er wordt alleen maar laag overgevlogen met de jets als men zeker weet dat er niemand op het veld staat.
    En ook de grote Moki motoren worden gerespecteerd, alles wordt gechecked en dan pas gestart.

    Daar kunnen veel KNVvL velden nog wat van leren.

    Even off-topic ter aanvulling op mijn PB.
    Mijn in aanbouw zijnde schuimsnijder want ik kon geen foto plaatsen in de PB.

    act.jpg

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2018
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Helaas wel meegemaakt en de club deed er vrij weinig mee, ging ook bij de 5de vlucht gelijk fout...… Meneer had het brevet gehaald met een Telemaster en de dag erop verscheen hij met de Graupner Patty Wagstaf Extra 300, Bij de 5de vlucht dook hij aan en trok vol hoog wat resulteerde in een high speed stall ,met alle gevolgen van dien. Meneer wilde niet luisteren en het weekend erop gebeurde precies hetzelfde met een nieuwe extra...…. Na vele crashes op die aard is meneer uiteindelijk gestopt onder (financieel) aandrang van zijn partner...……..


    Ook die maken fouten, en de kracht en kennis van de echte ervaren vlieger is om die fouten toe te geven en ervan te leren, maar dit ook door te geven aan de minder ervaren vliegers...….

    Dat gezonde verstand is bij velen ver te zoeken. Ik ken heel veel modelvliegers die denken dat ze de beste zijn, maar met betrekking tot veiligheid hier totaal geen kaas van gegeten hebben. Ik draaf soms misschien wel te ver door wat veiligheid betreft, maar beter dat dan er geen acht voor hebben. Als ik denk dat het niet veilig is voor mij, mijn modellen of de omgeving dan vlieg ik niet ongeacht wat...………..
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2018
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "Gezond verstand", daar zeg je wat. Ik ken ervaren automobilisten, die als een gek rijden.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "Het hoeft niet altijd de vlieger te zijn he die een fout maakt, er zit electronica in een model en dat kan stuk gaan en dan moet je hard rennen hoor als zo'n ding op je af komt vliegen met minimaal 70 km/u"

    Dat bedoel ik (o.a.). Ik krijg niet graag een vliegende bom tegen mijn harses. Het grote, snelle spul houd ik doorgaans scherp in de gaten.

    De snijder ziet er al goed uit. Dat gaat helemaal goed komen.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Al met al speelt de karakterkwestie een belangrijke rol. Zowel op het vliegveld, in het verkeer en eigenlijk overal.

    Het ergste vind ik nog, dat mensen regels voor anderen invoeren en ze even later zelf overtreden :mad:. Gevorderden mogen dat, beginners uiteraard niet (sorry, maar ik moest er toch nog even op terug komen ;)).
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "Helaas wel meegemaakt en de club deed er vrij weinig mee, ging ook bij de 5de vlucht gelijk fout...… Meneer had het brevet gehaald met een Telemaster en de dag erop verscheen hij met de Graupner Patty Wagstaf Extra 300, Bij de 5de vlucht dook hij aan en rok vol hoog wat resulteerde in een high speed stall ,met alle gevolgen van dien. Meneer wilde niet luisteren en het weekend erop gebeurde precies hetzelfde met een nieuwe extra...…. Na vele crashes op die aard is meneer uiteindelijk gestopt onder (financieel) aandrang van zijn partner...…….."

    Deze meneer had ik de toegang ontzegd. Gelukkig heeft hij een verstandige vrouw.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, gaat het over mij?
    Ik heb ooit wel eens ruim 320 km/u op de A9 gereden ('s nachts) en elke dag reed ik wel 200+ op de N201.
    Kwestie van risico's inschatten en als er niemand in de buurt rijdt kan dat best, mits je een goede auto hebt.

    Met een modelvliegtuig kan je ook best wel rare dingen doen, als iedereen maar op de hoogte is dat je in de lucht bent.
    Als ik mijn F5B kistje even ging testen dan wachtte ik tot er niemand meer op het veld was en vroeg ze ook niet te gaan vliegen als ik rakken vloog.
    Vaak was het al zo dat als ik met het oranje monster aan kwam lopen ze al van het veld gingen omdat ze het eng vonden, het gaat gewoon te hard om te bevatten.
    Helaas worden grote modellen (ook zwevers) als veilig aangezien dus iedereen durft er wel bij in de buurt te blijven.
    Maar 10 kilo bij 100 km/u doet best pijn, als je het al na kan vertellen.

    Bij de ACK in Stompetoren waren we ook erg streng met aankondigen wanneer je ging landen zodat mensen weten dat er iets richting hun komt.
    Als je iets ziet dan kan je het eventueel proberen te ontwijken.
    Er staan zat filmpjes op Youtube van modellen die tussen mensen landen.
    En of dat dan een stuurfout is of een technisch defect doet er niet toe, de klap is even hard.
    Het kan iedereen gebeuren, op de F5B Eurotour in Zeewolde ben ik bijna onthoofd door het duitse weltmeisterteam omdat er bij hun een servo mee stopte (gesponsord team, alles het beste van het beste) alleen konden ze hun model niet meer sturen dus kwam ie zwevend achter mij aan terwijl ik mijn eigen kist pakte.
    Ik hoorde ze net op tijd schreeuwen.
    Het scheelde 10cm.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina