De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gert-Jan, hieronder wat reacties op jouw opmerkingen;
    "Het is een mooi bouwpakket, simpel te bouwen binnen een dag of 3" Ik houd het even op een paar maanden.
    "Dat is echt een bejaardenkist" Ik wacht het advies van mijn leraar even af.
    "overtrekken en dan ruw sturen" Ik heb niet ruw gestuurd er viel niks meer te sturen door de te lage snelheid.
    "een laagdekker is wat onvergevelijker dan een hoogdekker" Volgens mijn leraar was dit ongeluk ook met een hoogdekker gebeurd.
    "niet in paniek raken" Ik nam de verkeerde beslissing (vol gas geven)
    "dus nog niet "dicht tegen zelfstandig vliegen aan" Daar ga ik wijselijk maar even niet op in, je hebt mij immers onlangs niet zien vliegen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.224
    Locatie:
    Uithoorn
    Wil. als ik zo'n model binnen 2 dagen kan bouwen met witte houtlijm dan is het binnen 1 dag te bouwen met secondenlijm.
    De oude garde zal zeggen dat een Charter een prima kist is, ik vind het een hok.
    Als je tegen overtrekken aanzit is elke beweging fataal en ik durf te wedden dat je "up" gegeven hebt, ook al heb je dat zelf niet in de gaten.
    De meeste hoogdekkers zullen, als je niets doet en het gas dichtdoet, normaal naar de grond gaan.
    Misschien wel wat hard maar niet zo dat de kist totall loss is.
    Een laagdekker heet nu eenmaal een rolroertrainer en is wat minder stabiel, dus zal sneller overtrekken en de grond inslaan.
    Je nam de goede beslissing, vol gas geven, alleen had je nog niet de snelheid om te sturen, dat duurt een seconde of 2 a 3 en dat voelt als een eeuwigheid.
    Een model slaat niet de grond in omdat je volgas geeft, dit soort modellen hebben geen draaimoment door de prop, zoals een F5B kist.
    Er zit een ieniemienie propje voorop wat niet genoeg massa heeft om 1,5 meter spanwijdte op z'n kant te krijgen.
    Ik baseer mijn uitspraak van " niet dicht tegen zelfstandig vliegen aan" op wat je schrijft, ik denk dat elke "ervaren" piloot dat zal zeggen.
    Dit is gewoon de basis, je kist kennen en weten wanneer hij uit de lucht valt.
    Als je op die grens van vliegtuig en baksteen zit moet je of gas geven en weten wanneer je weer kan sturen of je zet hem aan de grond, ook al beland ie dan in een greppel of zo.
    Je moet die situatie instinctmatig inschatten,
    Bij een zwever, of bij een brandstofkist waarvan de motor af is geslagen heb je geen keuze, dus dan ram je hem aan de grond, dat is altijd minder schade dan overtrekken.

    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je reacties klinken allemaal logisch.

    Groeten, Wil
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke, na 4 jaar nog steeds een beginner dus. Het is maar goed dat ik over zoveel doorzettingsvermogen beschik.
    Ik verwacht dan ook rond 2025 mijn brevet te behalen.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.406
    Locatie:
    Oordegem
    GJ geeft je heldere waarheid.

    Vond mijn Westerly destijds ook leuker vliegen dan de Charter van mijn vader.

    Of iets Ugly Stick achtig, sportievere vleugel maar ook 'hoogdekker' (eigenlijk schouderdekker)?

    Ik heb enkele jaren geleden eentje gebouwd vanuit een stapel plankjes op geen tijd... ergens slingert er hier nog een bouwverslag
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.811
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je weleens zo`n Calmato hoogdekker gevlogen ? Dat vliegt serieus beter dan een Charter.
    Is ook niet zo duur en meubel je in een dag in elkaar.
     
  7. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik heb als opvolger van mijn Ucanfly hoogdekker een tweedehands Calmato laagdekker gekocht. Prima toestel, niet moeilijk te vliegen en reageert goed. Vliegt preciezer dan de UCF. Er staat er nu eentje te koop op MP zie ik (hoogdekker). Inclusief zender, die kun je evt. doorverkopen als je hem niet nodig hebt.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor de tips mannen.

    Mijn leraar heeft de Charter afgeraden en een piepschuim hoog- of laagdekker geadviseerd, omdat piepschuim makkelijker te repareren is.
    Ik vind die lichte dingen afschuwelijk, maar goed, laten we eens een keer voor verstand gaan. Dat scheelt ook in de portemonaie (hoe je het ook schrijft).
    Vanaf nu wordt ik dus verstandig. Eens kijken hoe lang dat goed gaat.
     
  9. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Met een foam hoogdekker kun je als beginner wel tot ca. windkracht 3 uit de voeten, als het niet te vlagerig is. Daarboven wordt het wat meer werken (dat wil zeggen: als je hoog genoeg zit, niet te snel corrigeren maar ff kijken wat 'ie doet).
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vond de Mentor het beste schuimpje. Kost ook een paar centen.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.447
    Ik heb nog een mentor die weg mag. Op lipo en ontvanger na vliegklaar.
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Een Escapade 40. Een van mijn favorieten , vliegt prima kan stevige wind aan maar moet wel met snelheid gevlogen worden. Zeker als je de landing tever uitmelkt dan val je gewoon uit de lucht. Wat dat betreft is de Escapade 60 een stuk makkelijker. Als tweede kist net wat te wild denk ik. Maar vliegen kan ie de Escapade 40. Het vleugeltje is smal en klein daarom is ie wat lastiger.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is goed nieuws. P.M. komt er aan.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Okay en ik vlieg toch voorlopig aan de kabel.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik weet dat er kleinere Escapades zijn. Ik ga eens googlen.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.224
    Locatie:
    Uithoorn
    Sinds wanneer is een schuimpje makkelijk te repareren?
    Meestal zag ik na een crash een heleboel witte vlokken wegwaaien.
    Hout is veel makkelijker, je zorgt dat je wat plankjes balsa van 2 en 3mm thuis hebt liggen en daarnaast wat bouwspelden en lijm en 9 van de 10 keer zit ie de volgende dag weer in elkaar.
    Hij zal er niet mooier op worden maar dat maakt niet uit.
    En een kleinere Escapade, waarom?
    Ik zou gaan voor een hoogdekker, liefst niet ARF maar een goede bouwdoos.
    Zoals de PT40 als ik al zei, of wat Dries zegt, een Ugly Stick.
    Je kan ook nog kijken of je een Robbe Puma kan vinden, maar dan wel degene met houten romp, de echte.
    En wat zeldzamer, een Greatplanes Ultrasport 40, een Supersportster 40.
    Of je neemt iets heel degelijks maar wel goedkoop (en bij schade kan je gewoon de freesdelen nabestellen)
    Een Telemaster.
    Hier staat de hele serie, begint vanaf 39 Euro voor de 140cm versie.
    http://www.flugwerft.com/webshop/artikelauswahl.php5?kat=Bausätze+und+Zubehör~-+Trainermodelle

    Niet om je af te zeiken maar ik denk dat het gewoon even goed is dat je met een simpel kissie je brevet haalt en met dat model even dooroefent.
    Als je een blaasinstrument wilt leren bespelen pak je ook een tijd een blokfluit en ga je daarna pas over naar een saxofoon of zo.
    Je moet eerst noten leren lezen en in het begin gaat dat lastig, moet je nadenken welke gaatjes je dicht moet houden.
    Als je langer speelt lees je het alsof het tekst is en gaat het automatisch.
    (Zeg ik die wel accordeon, orgel en piano kan spelen maar geen noot kan lezen).

    GJ
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "Niet om je af te zeiken"

    Gert-Jan,
    Dat is wel het laatste wat ik zou denken van je.
    En van nagenoeg ieder ander hier.
    Jullie (zo zeg ik het maar even) willen mij juist voor nog meer dure crashes behoeden. Echter bij mij lopen gevoel en verstand niet altijd synchroon.
    Groeten, Wil
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben het snelst weer in de lucht met een kant en klaar toestel. Daartoe ben ik in gesprek met TCo1 over zijn Mentor.

    Jouw idee voor een Telemaster spreekt me zeker aan. Maar je overschat mijn bouwkwaliteiten heel erg.
    Over een paar weken beginnen wij binnen onze vereniging met bouwavonden. Daar wil ik dan mijn Venture gaan bouwen.
    Zondag ga ik binnen de club alle gedane voorstellen hier bespreken.

    Gr. Wil
     
  19. Frits37

    Frits37

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik heb geen ervaring met repareren van balsa, maar de keren dat ik na een ongelukje een foam toestel moest repareren was dat meestal binnen een dag weer voor elkaar. Behalve met een definitieve crash natuurlijk, maar dat is bij een balsa toestel niet anders.

    De Mentor is een prima trainer. Goede keus!
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Laat ik het voorzichtig zeggen: Tot nu toe kan ik beter foam repareren dan hout.
    Maar dat heeft men mij dan ook geleerd. Wat dat betreft ben ik net een aap :D. Als men iets voor doet, kan ik het na een paar keer na doen. Maakte ik zojuist al weer een grapje? Ja, inderdaad zeg. Nou dan gaat het humeur al weer de betere kant op.

    Het repareren van foam gaat mij uitstekend af, zolang ik de plastic flut "motorsteun" maar niet hoef te zien. Huppekee, we zitten nog bij te komen van de vorige grap en de volgende rolt er al weer uit :D.
     

Deel Deze Pagina