De "Smaragd", een dikke dame van Robbe

Roel van Essen

Forum veteraan
Deze “dikke dame” lag al een jaar of 5 in mijn hobbyschuur te wachten tot ze eindelijk gebouwd werd. Telkens moest ik de bouw uitstellen omdat er een andere boot gebouwd moest worden voor de MbA. En daar hing altijd een deadline aan, dus dan verdween de Smaragd maar weer in de (enorme!!) doos. Alle componenten waren aanwezig: bouwdoos zelf, beslagset en de genuaset. Want, eerlijk is eerlijk: de standaard fok die erbij geleverd wordt, vind ik wat aan de krappe kant.

Smaragd met standaard fok:
Robbe%20Smaragd.jpg

Smaragd met Genua:
smaragd27.jpg

Een speurtocht op Internet tijdens mijn verblijf in Bosnië leverde niet zo gek veel op. Er is niet zoveel geschreven over deze dikke dame. Voornamelijk dat ze het best tot haar recht komt bij windsnelheden waarbij andere modellen op de kant moeten blijven. Dan ploegt de Smaragd nog vrolijk door de golven, zonder de neiging te krijgen om op één oor te gaan liggen. Maar bij “gemiddelde” winden is de massa van de Smaragd (12 kilo in totaal, waarvan 8 kilo aan kielgewicht) een handicap. Die massa komt wat trager op gang dan een even grote zeiler met een vleugelkiel. Want zo’n vleugelkiel steekt dieper en kan dus beduidend lichter zijn. Ook in het bochtenwerk is de Smaragd trager dan een lichtere boot. Aan de andere kant is dat grote gewicht weer een voordeel: een “windwak”, waar lichtere boten in blijven hangen, wordt door de dikke dame zonder problemen doorkruist, omdat die massa wel doorzet… Enfin, om een lang verhaal kort te maken: Tijdens mijn uitzending heb ik wat voorwerk zitten doen en, nadat ik eerst m’n hobbyruimte grondig had opgeruimd, kwam de doos onder het stof vandaan.

Ze werd eerst maar eens geïnspecteerd op volledigheid en status, want ondertussen zijn we verhuisd en dat kán voor een scheepsmodel een risico zijn...8O Gelukkig had ik al mijn hobbyspullen zélf verhuisd, dus alles was compleet en zat nog in de daarvoor bestemde dozen. Een paar dingen had ik al aan het model gedaan; daar heb ik dus geen foto’s van. Helaas, pindakaas. Maar de volgende bouwfasen zal ik, waar mogelijk vergezeld laten gaan van foto’s.

Wat was er al aan gebeurd? De romp ontbraamd. Hard nodig, want over de gehele lengte van de romp loopt een (lelijke) gietnaad. Logisch met de grootte van het model, maar mooi is anders. Die naad loopt overigens ook aan de binnenkant, en dáár stel ik het wel op prijs; geeft meer stevigheid. Het roer is geplaatst, inclusief (standaard-) servo, het schuifluik is gemonteerd en een deel van de RC-plaat is ingericht. Alle nodige gaten in de romp zijn geboord en de kiel is gemonteerd. Ik zal in het kort vermelden welke probleempjes ik tijdens deze werkzaamheden tegenkwam.

Roer: op zich geen problemen, alleen is de plaatsing van de roerservo wat ongelukkig; de achterste schroefjes zijn moeilijk bereikbaar.

Schuifluik: Mooie constructie, maar het kost bijzonder veel plamuur- en schuurwerk om de overgangen vloeiend te laten verlopen.

De gaten in de romp: Met name voor in de boeg, de gaten voor de “preekstoel” en het voorstag eisen inventiviteit van de bouwer! Je moet de boegverstevigingsplaat onderdeks in het puntje van de boeg aanbrengen… en dat door de opening van de kuip, die bijna een meter verder naar achteren zit! De fabrikant adviseert hiervoor de (bijgeleverde) balsaplank vast te lijmen aan de boegversteviging en daarmee het geheel in de boeg te drukken. Dan moet je de gaatjes boven voor preekstoel en voorstag en die gaatjes moet je dus overbrengen op de boegversteviging. Op dat moment kom je armlengte tekort: Balsaplank vasthouden in het achterschip en in het voorschip gaatjes boren! Uiteindelijk heb ik die balsaplank klem kunnen zetten en op die manier de gaatjes in de boegversteviging er weer uit haalt, kan je de puntjes van de boring zien zitten; dan hoef je alleen nog maar door-en-door te boren. Daarna holnieten in de gaten voor de voorstag en dan kan de boegversteviging gelijmd worden. Voordat ik dat deed, heb ik eerst de balsaplank voorzien van een ondiepe snede. Na het verlijmen van de boegversteviging moet hij uitgebroken worden; makkelijk is dan als er al een “zwak punt” in zit. Gelijmd werd er met Stabilit, waarbij ik er goed op moest letten dat er geen lijm in de schroefdraad van de holnieten liep. Toen de boegversteviging eenmaal op z’n plek zat, heb ik mezelf beloofd nooit meer grote zeilers te bouwen…

De versterkingen onder de gaten voor de verschansing waren daarna een peuleschil: draadje door het gaatje halen, binnen in de romp het draadje opvissen, versterking over het draadje schuiven, daarna een boutje M3 of groter vastknopen aan het draadje, lijm op de versterking smeren en dan het draadje aan de buitenkant van de romp aantrekken. De bout drukt de versterking tegen de binnenzijde van de romp aan. Een iets zwaarder gewicht aan de andere kant van het touwtje en je kan het een uurtje laten hangen terwijl de Stabilit droogt. En dat een keer of 12 achter elkaar. Dan kan je kiezen: óf veel draad gebruiken, óf telkens wachten tot de stabilet droog is.

De kiel was ook al deels voorbewerkt. Dat wil zeggen: ik had een poging gedaan om 'm te schuren. Was geen succes. Loodstof overal en bovendien: de kiel is vrij lomp gegoten. Dus werd het onderste deel van de kiel in de polyesterplamuur gezet (ook niet zo'n fijn spul, maar goed) en alvast geschuurd. Het bovenste deel, bij de aanhechting van de romp zou later komen, als de kiel aan de romp gezet zou worden.

Hier wat werk aan de kiel van een andere modelbouwer annex bodybuilder:
PC070526_resize.JPG

Tot zover een korte inleiding zonder eigen plaatjes. Ik hoop in de volgende afleveringen van dit verhaal de zaak wat meer met foto's te verduidelijken.

Vandaag lekker verder kunnen werken; het is niet te warm en niet te koud, dus in de garage zit je prima. Eerst maar eens de kiel, die ik gisteren in de plamuur had gezet, geschuurd. En vervolgens een nieuwe laag plamuur erop.
p1100484.jpg

Tot zover het simpele handwerk.
Nu een klus waar ik best tegenop zag. Robbe maakt voor het grootzeil gebruik van het systeem van de "eindeloze lus": een schootlier met daarop een draad die naar een ver verwijderd punt loopt, dan over een keerrol en terug richting lier. Prima systeem, zeker in deze grote tobbe. Alleen... dat ver verwijderde punt bevindt zich in de boeg. De fabrikant schrijft voor dat de bouwer een lange balk vast moet maken op het RC-platform.

Dit is het RC-platform dus; de balk zou rechts van de lier naar voren moeten gaan.
p1100487.jpg

Leuk. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg het RC-platform zonder balk wél in de romp, maar met balk niet. Verdorie...
Dan de keerrol maar voorin de romp vastmaken bij de boegversteviging.
Een stuk aluminium U-profiel werd bewerkt, zodat de keerrol er verend in kwam te zitten (verend omdat een eindeloze lus altijd onder een beetje spanning moet staan, zodat hij niet van de keerrol of lier afloopt).
Ziehier het resultaat:
p1100482.jpg

Maar ja, zie dat maar eens voor in de boeg te krijgen!
1e poging: arm door de opening van het kajuitsluik. Resultaat: schrammen op m'n arm, een boel lelijke woorden maar óf de boeg is te lang, óf m'n armen te kort. Overigens kreeg ik m'n arm er nauwelijks meer uit; het had voor mijn vrouw een leuk gezicht geweest: "Schat kan je me even helpen met m'n boot uittrekken? Ik krijg 'm niet meer van m'n arm af..."
2e poging: keerrolhouden op een tang en via de kuip-opening het schip in.
Geen succes; de boeg is zo mogelijk nog verder weg.
Hoe ver? Nou, zó ver ongeveer, vanuit de kuip gezien. Als je in de boot roept, duurt het ongeveer een seconde voordat de echo terugkomt...
p1100486.jpg

3e poging: Keerrolhouder op een balsabalk gelijmd en vervolgens 10 minuten priegelen, schelden, uitpuffen, opnieuw beginnen, weer schelden en uiteindelijk: HIJ ZIT!!! De M3 bout die ik op de keerrolhouder had geschroefd floepte plotseling door het gaatje in de boegversterking en kwam bovendeks. Als de wiedeweerga er een moertje op gedraaid, de haak die de fok vast gaat houden ook er in gedraaid en na 2 uur frunniken zit het geval.
En ja, voordat de keerrolhouder in de boeg ging, had er nog wel een draad op gezet, zodat ik straks de eindeloze lus makkelijk er omheen kan trekken...
Zo, en nu eerst een ....:proost:

Kunt u het niet proberen zoals ze ook bij kijk operatie's doen. Met lange tangetjes. Zo doe ik het ook wel eens als ik er moeilijk bij kom,ook een leuk klusje om de tangetjes te laten bewegen op die afstand. maar in elk geval leuke boot. en hoe hoog is hij eigenlijk, kan niet zo goed terug vinden in de topic

mvg myren

Ik ben geen chirurg...Veel te grote handen.

Specificaties van het model:

Lengte: 1380 mm
Breedte: 360 mm
Diepgang: 300 mm
Masthoogte: 1800 mm
Totale hoogte: 2200 mm
Standaard zeiloppervlak: 80dm2
Zeiloppervlak met Genua: 94dm2
Waterverplaatsing: 12 kilo

Wat komt er in:
2,4 gHz Futaba ontvanger
Hitec zeilwinch voor het grootzeil
Futaba winch voor de fok/genua
Standaard roerservo

Zo... Weer een tweetal hobbydagen verder. Aan lichaamsbeweging geen gebrek; ik heb in de meest wanstaltige houdingen boven de Smaragd gehangen. Leuk hoor, zo'n grote tobbe. Denk je veel ruimte te hebben (en die heb je ook) maar als de toegang tot het inwendige van je model in het achterschip / middenschip zit, wordt het soms ergonomisch niet helemaal verantwoord en klinken er wat onparlementaire woorden in de garage...
Maar goed, de beide schootlieren zijn gemonteerd en het lopend want aangesloten. Maar dat kostte wat moeite.

Ik heb besloten om beide schootlieren een "eindeloze lus" te laten aandrijven. Die lus loopt vanaf de lieren naar voren, en via een keerrol terug naar het achterschip. En ook daar een keerrol en dan terug naar de lieren.
De voorste keerrol was is de boeg gepland, maar na een proefsessie liep de eindeloze lus uit de keerrol en liep de lijn klem. Mopper...
Dus de voorste keerrol uit de boeg gehaald en verplaatst naar een plek tussen de mast en de boeg. Dáár kon ik er nog net bij als ik m'n arm door het luikgat wurmde. (Au!) De keerrol voor de fok kwam er naast, dus ook bereikbaar. Beide lussen naar het achterschip. Daar moesten de keerrollen een paar keer verplaatst worden, want de kuip bleek dieper dan ik dacht; de keerrollen achterin moesten onder het platform voor de roerservo. Dat gedaan hebbende, kwam het klusje om de lussen, de lieren én de zender af te stellen. Na een dikke twee uren was dat gereed. Hoeveel keren ik opnieuw draad op een van de schootlieren moest leggen kan ik niet meer zeggen; het waren er te veel.
Uiteindelijk liep het geheel soepel. De schoten aansluiten was de volgende klus. Die lopen nu vanaf de eindeloze lus, via een keerrol op de mastvoet naar de gaten voor de schoten bovendeks. Onder het dek lijkt het nu een grote warboel van draden, maar dat is schijn.

Ook de zender moest geprogrammeerd worden. Ik wilde middels een master/slave schakeling kanaal 2 en 3 te mixen.
Met een schakelaar op de zender kan ik nu beide lieren combineren of apart bedienen. Als ik de lieren combineer, kan ik straks de Smaragd bedienen met alleen de linker knuppel: kanaal 4 = roer, kanaal 3 = hoofdschoot met gekoppeld de fokkeschoot. Een schakelaar overhalen maakt de fok onafhankelijk, maar dan moet ik ook met de rechterknuppel roeren.

En nu heb ik spierpijn... Wie zei dat modelbouw geen sport was?:rolling:

Foto's volgen morgen.

Roel bouw altijd een oogje in je voorschiip, daar haal je voor je het dek dichtlegd een lijn door, hiermee kun je dan een enkel of dubbelschijfs blok naar je boeg trekken deze dienen dan als keerschijf voor je lus(sen) zo
blijft alles bereikbaar :D

René, dank voor de tip... Maar:
Dit dek was al dicht! De romp is één geblazen ABS-deel.

Het probleem is al verholpen, maar wellicht heeft iemand anders er iets aan.:D

Vandaag even geen lier-gemier.;) Nee, gewoon ordinaire houtmodelbouw. De kuip moet bekleed worden en daarvoor heeft de fabrikant er 5mm brede houten latjes bij gedaan. En aangezien de kuip nogal groot is... Je begrijpt het al: afwisselend met was geschuur en geplamuur aan de kiel heb ik vandaag vrijwel de hele dag besteed aan het opmeten, schuren/snijden en vervolgens inlijmen van al die houten latjes in de kuip. Geen vervelend werk, zeker niet als je het juiste gereedschap hebt: de Dremel met slijpschijf en een Proxxon cirkelschuurmachientje. Als finishing touch vanavond de eerste laag jachtlak er op gezet... Ziet er mooi uit! Foto's? Nee, nog niet. Eerst de garage opruimen anders zien jullie de puinhoop daar...

hoi roel we zijn drie dagen verder en nog geen foto,s.

we willen nu ook de foto,s even zien he.

of ga jij joost vervangen:rolling:.

ik blijf je bouwverslag volgen roel.

gr willem

Zo... een paar foto's.
Hier in de romp:
42788549.jpg

De beide lieren staan op hun plaats, en vanuit de lieren lopen de eindeloze lussen naar hun keerrollen in het voorschip. De daadwerkelijke schoten zijn vaastgemaakt aan de lussen en gaan via een keerrol in het achterschip naar voren toe. Via een oogje op de mastvoet leid ik ze naar boven, door het dek heen.

53444568.jpg

Hier de kuip, voorzien van houten latjes en 1e laklaag. Breeuwing op het dek is watervaste stift. Jammer, ik had geen zwart fotopapier meer en dan blijkt stift in combinatie met alleslijm niet zo'n fijne combi. Nou ja, het dek is altijd wat minder schoon dan de banken. Uiteindelijk moeten er zo'n 5 lagen jachtlak op het hout komen...

28011716.jpg

Beide lieren met het "lopend want" onderdeks... De ontvanger nog even provisorisch afgedekt; straks komt daar een kunststof plaatje overheen.

21826578.jpg

Onderschip in de eerste laag grondverf

33708870.jpg

En het hele gebakje op de foto...

Uiteindelijk dus nog niet zo veel te zien; maar d'r zit wel een week hobbytijd in!

Foto's? Nee, nog niet. Eerst de garage opruimen anders zien jullie de puinhoop daar...

Nou Nou Roel, ik heb je hobbyschuur gezien, en dat ziet er prima uit, je wilt gewoon niet laten zien dat jouw schuur groter is dan de mijne, (waar heb ik dat eerder gehoord)

Enfin, begint mooi te worden, denk je dat je haar nog voor de 5e gereed hebt, in ieder geval testvaart klaar ?

Back