de Viejo - mijn eerste balsa kit

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 28 jan 2018.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Bedankt Max ! Heb een klein stukje op zijkanten body aan achterkant vleugel gezagd. Nu past de vleugel...wauw !
    De ESC is nog met de post onderweg en kan nog wel een week duren...Dan ga ik pas de servo's aansluiten en inlijmen en vleugels dichtmaken.
    Die bovenkant is dan wel af, heb de canopy en cockpit al uitgesneden, en de bovenkant licht gebogen. Dat past mooi.

    Maar de uitdaging is natuurlijk nog wel het dichtmaken van de vleugels, maar vooral ook hoe ik daarna de elevons op juiste plek insnij, dat moet precies tussen die 2 latjes achterop de uiteinden van vleugels.
    [​IMG]
    Nu dus even een paar dagen stilstaan, en vast kijken voor een volgend balsa model. Best wel fun dit.

    mvg
    dave
     
  2. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Voordat je de bovenste beplanking aanbrengt prik je vooral aan de uiteinden tussen de latjes met een naald of speld enkele gaatjes door de onderste beplanking. Zo kan je steeds excact zien waar deze latjes zitten. Eens de vleugel volledig dicht is kan je door de gaatjes onderaan naar boven toe prikken. Zo heb je de juiste paats waar je je roeren moet uitsnijden. Ik snij de roeren steeds van boven naar onder uit zo heb je boven steeds een mooie snijlijn. Gebruik steeds een vlijmscherp mesje en snijdt voorzicht langs een metalen lat, desnoods snij je in meerdere malen door de beplanking vooral als deze wat harder zou zijn.
    Succes

    Dirk
     
  3. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Goedemorgen Dirk.

    Ga ik doen ! Bedankt !

    fijne zondag.
    dave
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Dave, ik kom nog even terug op je plan om 1,5 mm abachi beplanking aan de bovenkant toe te passen. Weet je dat abachi bijna 3x zo zwaar is als balsa? Ik heb uitgerekend dat je kistje daardoor 60 gram meer gaat wegen, wat toch een heleboel is voor zo'n klein toestelletje.

    Max.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het lijkt een trend dat tegenwoordig er steeds zwaarder gebouwd wordt.
    Vergeet niet, dat gewicht zich NIET met meer motorvermogen laat compenseren.
    Zolang je de goede vliegeigenschappen behorende bij het originele, goede gewicht niet wilt kwijtraken, tenminste.

    Abachi werd vooral gebruikt voor het beplanken van schuimvleugels. Daarmee kon je elkaar vervolgens een aardige buil op de kop slaan.
    Nodeloos te zeggen dat (verder identieke) balsa beplankte vleugels een stuk lekkerder vlogen.
    Abchi is leuk voor een schaalmodel van een open haard....:D
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoger de massa, hoe hoger de vliegsnelheid en hoe hoger, de start- en landingssnelheid moeten zijn. En/of met grotere vleugelinvalshoek landen, met groter risico op overtrek.
     
  7. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    OK....het is doorgekomen...ik ga toch maar weer 1,5 mm balsa gebruiken. Ik wil zeker niet een verzwaard model, ik dacht dat dat abachi net zoiets was als balsa. Het hout is ook mooi, maar ietsje stugger. Maar op de weegschaal maakt het wel veel verschil uit, 33 gram meer dan een 2mm balsa plankje Dat had je goed gezien Max, thanks. Dus straks maar even langs de winkel.

    mvg
    dave
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Neem dan je brievenweger, of ander klein, nauwkeurig weegschaaltje mee.
    Balsa test 1: Houd het plankje tegen het licht en kijk of de dichtheid regelmatig verdeeld is. Het ene eind superzacht (licht) en het andere keihard (donker) heb je niets aan. Meteen opzij leggen.
    Balsa test 2: Op de weegschaal, bij een plankje van 10 x 100 cm, 10 gram per millimeter dikte. Zwaarder leg je gewoon aan de kant, kunnen ook terug in het vak.
    Balsa test 3: Kijk naar het oppervlak. Is het egaal met lange nerven, dan is het geschikt voor buigen langs de lengterichting, dus voor indekking bijv.
    Zie je minder tot nagenoeg geen nerven, maar een 'sproetenpatroon' van kleine, glimmende plekjes, dan heb je zgn. quarter grain hout te pakken, gezaagd van de rand naar het hart van de stam. Dit hout is voor zijn massa erg buigstijf. Gebruiken voor o.a. massieve staartvlakken en roeren die mooi vlak moeten blijven..
     
    eric_laermans en ron van sommeren vinden dit leuk.
  9. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi ,

    Na een paar dagen uit de roulatie te zijn geweest, besloot ik vandaag maar een ESC te kopen bij MUCO...dan kan ik verder, gelijk de 2 balsa plankjes. Het is niet dat ik geen geduld heb, maar niets doen vind ik geen optie. De ESC die onderweg is gebruik ik wel weer voor wat anders. Had deze week alleen een pilootje gemaakt van plamuur, en wat gekleurd. Maar vanmorgen de cockpit met hout bekleed, langs de winkel geweest, electronica aangesloten, zender ingesteld en eindelijk begonnen met lijmen servo's en de bekleding vleugel. 1 helft is klaar, en ben tevreden over resultaat. De ander staat nog te drogen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    morgen verder met die vleugel....dan is dat deel bijna klaar.

    mvg
    dave
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Dave, je moet echt nog meer op gewicht gaan letten. Ik zie op de foto's dat je overvloedig veel lijm overal opdoet, dat is echt niet nodig want het voegt alleen maar gewicht toe, geen extra sterkte. Ik lijm ook veel met witte houtlijm, maar ik heb mezelf de gewoonte aangeleerd om alles wat uit de lijmnaad geperst wordt weer weg te vegen, meestal met mijn vingers, anders met een stukje resthout.
    Max.
     
  11. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    ok Max, meeste lijm haal ik er ook meestal vanaf, maar die vleugel was inderdaad een beetje te veel van het goede. Meer lijm is langer drogen....
    Maar enfin...
    Vanmorgen 2e deel van vleugel wat geschuurd, ailevons uitgesneden en de scharnieren gemaakt :

    [​IMG]

    mvg
    dave
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi, Dave! Ziet er strak uit en... zoals je weet ben ik sowieso gecharmeerd van dit model en verwacht ik ook veel van de vliegeigenschappen. Relatieve eenvoud en enkele schaal-details die het model een mooi uiterlijk geven zonder de stroomlijn aan te tasten, wat wil een modelbouwer nog meer.
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
  14. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Had eergisteren voor het eerst epoxy lijm gebruikt...bah...wat een vies spul. Maar het zou in 5 minuten drogen, dat kan ik met de hand wel volhouden, om de vleugels tegen elkaar te drukken. En na een minuut of 10 was het hard. Toen ook nog 2 stripjes vezel eroverheen gelijmd. Vandaag de vleugel aan de body verlijmd. Eerst de onderkant met hot glue, helaas een dikke lijmverbinding (aan de binnenkant). Daarna de electronica aangesloten en nog eens getest. Gaatje achterin body geboord voor oranje lampje van ontvanger, en de ontvanger erachter geplakt. Toestel omgedraaid, en met de houtlijm de vleugel en bovenkant body geplakt. Volgende keer beetje plamuren en schuren...kijk er naar uit...

    [​IMG]

    mvg
    dave
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet je dus NOOIT doen... nog afgezien van dat Epoxy inderdaad vies spul is, moet je belangrijke verbindingen zoals de vleugels, nooit met de hand fixeren tijdens het uitharden, dat is vragen om problemen.

    Altijd eerst een manier vinden om drogende onderdelen echt volledig onbeweeglijk te fixeren, en dan pas lijmen. Dan weet je tenminste zeker dat wat recht is ook recht blijft, en wat belangrijker is: dat de lijm tijdens het uitharden niet beweegt, want dat is funest voor de uiteindelijke sterkte.
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    zit dit deugdelijk vast?
    kan je uitleggen waarom je hotglue gebruikt hebt? ik ken de bouw van het model niet. maar het is houtbouw dan lijkt me houtlijm beter.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hot glue is veredelde kauwgum.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    vind ik eigenlijk nog te veel eer.....
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... kauwgum smaakt nog ergens naar.....
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Je hebt het dus al geproefd?

    Hot glue is ok voor schuim verbindingen maar ongeschikt voor structurele verbindingen in hout.
     

Deel Deze Pagina