de Viejo - mijn eerste balsa kit

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 28 jan 2018.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Goedemorgen,

    Bedankt voor je tip Brutus, daar heb ik wat aan voor de volgende keer.
    Gelukkig heb ik alleen de onderkant vleugels deze verbinding gegeven,
    maar al met al ziet het er nu goed uit, en heb ook wel de indruk dat het geheel goed op zijn plaats blijft.
    Zal ge hot-glue beperken tot het depron.

    good weekend allen,
    en het is goed vliegweer....

    gr
    dave
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Volgens mij heb je nog wel wat vliegtuigen die een maiden kunnen gebruiken :koud: ... camera mee
     
  3. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Goedemorgen,

    Gisteren geprobeerd om de vleugels te verglassen, maar bij laatste stukje, was de tijd kritisch....het spul begon heet te worden en te klonten. Als dit straks goed droog is, hoop ik dat ik die brokjes er af kan schuren..
    De laatste keer dat ik heb gevlogen was in october en heb nogal wat werk, dat nog een maiden moet maken. Echter, de laatste keer dat ik met een heli vloog was januari 2017. En ik wil eigenlijk al weer maanden een keer met een heli vliegen, want heb daar ook een serie van.
    Ik nam gisteren naar het veld alleen een KDS450C mee, en 2 lipo's. Ik had m'n camera mee, maar die moet ik vervangen, batterij houd er te snel mee op. Ik vond het spannend, maar het ging goed. Ik kan het nog ! Dat geeft even vertrouwen ! Ik had natuurlijk wel rustig aan gedaan, alleen wat heen en weer vliegen, op rustige snelheid. Voor ik ging vliegen, moest ik eerst op internet kijken, hoe dat model alweer heet, want zo heet die ook in de zender, maar heb 4 KDS modellen in zender zitten, hoewel ik er maar 3 heb.
    Heb getracht ook heli's te maken....maar dat is een veels te dure hobby. Je kunt beter een goed merk heli kopen, en alleen originele spullen gebruiken, dan werkt het zoals het hoort. Wordt je iets te creatief....wordt je gelijk gestraft en kost gelijk weer geld en veel schade. Vliegtuigen zijn leuker ! Kan je meer zelf in kwijt. Minder kritisch....over het algemeen. Soort schade is ook heel anders.....met tape / lijm kan je vaak weer door.
    Vandaag heb ik een cabrio tour...ergens bij Vianen. Ga m'n broer vergezellen...die houd van mooie auto's...
    Vanavond bestuderen hoe de Viejo erbij ligt....
    Allen een fijne zondag !!
    [​IMG]
    gr
    dave
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Tip: volgende keer heel veel minder epoxy mengen, na het mengen in een vlak bakje (bijvoorbeeld ‘verse’ mango-bakje AH). Dit voorkomt acceleratie ;).
     
  5. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Goedemorgen Eric,

    Bedankt voor je tip, ga vanavond verder.Lekker van vroeg opstaan...je hebt wat tijd.Was nog snel wezen vliegen.
    Wauw...zonder angsten. Ik had mijn eigen model mee...de P1174. Kon me niet voorstellen dat ie het ging doen, maar ze vloog mooi en goed !!! Wauw...die had ik in een dag klaar. Gewoon 6 lagen depron als body, met een soort concorde vleugel in het midden, en een rudder. In het depron gaten gemaakt voor electronica die mooi uitsteekt.Een mooie simpele delta
    De Mustang had ik ook mee. Het is een oorlogsmodel...en viel me gelijk aan....helaas...ik krijg 'm niet vliegend, en zal wel iets verkeerds hebben gedaan. Ik dacht CG en probeerde...net zolang als kon....de Mustang is niet meer...maar goed, positieve ervan...ik heb weer wat ruimte ! Toch wel goed de maidens !
    ok...en nu ga ik opschieten....


    fijne zondag !
    gr
    dave
     
  6. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Gisterenavond alleen gekeken naar de vleugels....echt bagger geworden....alle 4 stukken. Bobbels, maar ook cm bobbels, en klonten epoxy....ook had vezel slechts gedeeltelijk geplakt...de stukken die ik als laatste deed. Het was zo lelijk dat ik dat gauw wilde vergeten en heb even flink lopen schuren....
    Ik ga ze nu per stukje doen, en hoop dat dat beter gaat.

    mvg
    dave
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    als je epoxy warm wordt, is negen van de tien keer de mengverhouding niet goed ( te veel harder) mengverhouding van epoxy luisterd heel nauw.
    Na het mengen in een plat bakje is ook een goede tip.
    Heb je lamineer epoxy gebruikt (waterdun) of epoxy lijm ( dikte als yoghurt)
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    als ik de plaatjes bestudeer 24uurs lamineer epoxy. Mijn advies aan Dave: op milligram nauwkeurig en... altijd narekenen en niet vertrouwen op weegschaal. Een vol bekertje op kamertemperatuur is gegarandeerd acceleratie. Een ondiepe schaal of Mangobakje AH levert soelaas....
     
  9. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Dacht klaar te zijn voor een volgende poging, maar heb gisteren nog heel lang lopen schuren om de vleugel glad te krijgen. En had vanmorgen 30 gram aangemaakt in ondiep bakje. Van te voren het doek aardig in vorm gesneden. Epoxy en harder 5 minuten gemengd, en met kwast een vleugeldeel , met niet te weinig epoxy ingesmeerd. Daarna met oude creditcard, over het doek heen geschraapt, en het teveel met een doekje van creditcard afgeveegd. Het vezel is niet meer te zien als dusdanig, en heb het idee dat het er nu mooi strak op zit, zonder een teveel aan epoxy. Ook bij andere temperatuur gewerkt ipv het 4 graden koude balkon. En nou maar hopen dat het er morgen ook nog zo mooi op zit.
    Vorige keer had ik er dik epoxy opgesmeerd, het matje erop, en daarna weer met kwast met epoxy erover heen gegaan, en de eerste 2 uurtjes daarna op balkon laten uitluchten (zonder tussendoor te kijken) en daarna binnen laten uitharden.
    Ik dacht alleen aan stevigheid, maar een gladde vleugel kan misschien ook wel essentieel zijn....en zo had ik dat nog niet gezien, dat hoorde ik maandagavond op de club....vandaar de extra schuurbeurt gisteren, en die was zeker niet overbodig, want het was nog behoorlijk gebobbeld van niet goed uitgesmeerde (uitgevloeide) epoxy.
    Ik was met uitsmeren van dat stukje met de creditcard wel zeker 20 minuten bezig geweest, en zag op de stopwatch dat vanaf mengen er 30 minuten waren verstreken. Na een minuut of 10 was ik er even met de fohn over heen gegaan. Na een uur zag het er goed uit...weet niet hoe het voelt, maar het lijkt strak.
    Wilsor langzame epoxy gebruikt...schijnt goede te wezen....heb ik van betrouwbare forum piloot. Restant in bakje na 30 minuten dampte niet, vorige keer is die mengverhouding niet helemaal goed gegaan.
    Ik had iets makkelijks in m'n hoofd, en goot 60gr in bakje, en wilde het aanvullen tot 100, maar het was een 1:4 verhouding ipv 1:3, maar tijdens aanvullen kwam ik erachter, en probeerde een kloppende mix te maken....zat dus waarschijnlijk veels te veel harder bij....ja...hoofdrekenen is een vak....vandaag dus de calculator gebruikt.

    laters meer,
    gr,
    dave
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    2:3 i.p.v. 1:4 ...
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    vaak staan er twee mengverhoudingen op de verpakking, in gewichts delen en volume delen.
    ik werk altijd met volume, koop bij de apotheek een handvol injectiespuiten van verschillend formaat, en je kan op de Milliliter nauwkeurig afmeten.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Er staat duidelijk 1 op 3 gewichtsdelen, exact de verhouding waarin het geleverd wordt.
     
  13. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Ik bedoel ook 1 deel bij 3 andere delen....aan resultaat ook te zien. Dat 1:4 bedoelde ik 1 op de 4 delen, maar goed, is verwarrend om in breuken te schrijven.

    Had gisteren laatste stukje epoxy met vezel gedaan, en eindresultaat had mooier gekund, maar ik vind het goed zo. Morgen even wat verf kopen, en van de week kleuren. Dit weekend afronden denk ik. Dan ben ik net op tijd klaar voor het volgende model wat ik wil maken. Heb afgelopen week geen foto's gemaakt van m'n werk. En nu ziet de Viejo er net zo uit als voordat ik met de epoxy begon.

    mvg
    dave
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  14. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Inmiddels zijn de vleugels geglast. Het duurde wel ff. De bovenkant zag er goed uit, en de onderkant was ook gelukt, maar er was wat epoxy naar de andere kant gelekt, waardoor wat klonten. Dus heb dat er maar weer af lopen schuren. Superglad is het geheel helaas niet geworden, maar ik ben tevreden met het resultaat. Vanmorgen eindelijk weer eens wat anders. Breetje kleuren en de canopy plakken. Morgen tape eraf halen om nog wat strepen te trekken. Daarna moeten de elevons nog gekleurd worden en geplakt enz enz. Maar eerst wat drogen.
    Hier wat plaatjes van afgelopen week en het werk tot dusver,

    [​IMG]

    [​IMG]

    goed weekend,
    gr,
    dave
     
  15. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    [​IMG]

    De Viejo is klaar .

    gr,
    dave
     
  16. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo...

    Gisteren toch maar eens de Viejo mee naar het veld...heb genoeg foto's aan de grond. Iets licht schuin naar boven wegwerpen. En daar ging die...als een pijl. Vliegt superstrak en snel. De motor is nauwelijks te horen. Land makkelijk. Wat een ding !!! Vlieggewicht incl LiPO is 850 gram.
    Zie hier m'n filmpie:


    gr
    dave
     
    Tom 1234, eric_laermans en toostbeek vinden dit leuk.
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat vliegt al erg mooi (is mss nog iets staartlastig?). Wat is jouw eigen ervaring qua vlieggedrag als je 'm vergelijkt met de ME163?
     
  18. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dag Eric,

    ME163 vliegt wat meer beheerst, maar ik moet die expo nog wat aanpassen voor de Viejo. De Viejo vliegt strakker. Ze hebben wel veel van elkaar weg in bochten, heel veel. Maar de ME163 heeft meer last van de wind...kan dan wat vreemd reageren. Zondag had ik die nog gevlogen, en de wind kwam van achter een gebouw....de ME reageerde een beetje eng op de turbulentie. Met landen heb ik voor de ME163 een langere baan nodig. De ME163 heeft natuurlijk wel een heel erg blits model( met geschiedenis)...maar de viejo is mooier van dichtbij, en oogt best wel in de lucht. Het zijn beide echte aanraders. De electronica in de Viejo is beter...echt een dikke motor en metal servo's. Heb gemerkt zondag, dat de ESC van de ME163 erg warm wordt, en heb er toch een 40A ipv een 30A in gedaan, misschien ga ik die ESC ergens aan de buitenkant van het toestel installeren. En opeens denk ik aan die Luobo...dat was ongeveer op die hoogte van die turbulentie....dat zal dan wel....te weinig wind gevangen in de wieken. En Eric , die discussie , trek je er niet veel van aan. Als ik commentaar krijg wat me niet bevalt, fiets ik er altijd omheen. Je hebt mensen die wat willen mededelen in een discussie, maar je hebt ook (veel) mensen die alleen maar discussiëren voor de discussie...daar wordt je alleen maar moe van. And by the way....ik stond zondag echt perplex, toen ik die Luobo in de lucht gooide en dat ding vloog. De 2 collega's van de club konden het ook niet geloven.
    [​IMG]
    ME163 , gewicht incl 4s 1550mAh is 770 gram,Viejo, 850 gram met 3s 2200mAh
    ME163 heeft meer vleugel, en zweeft langer dan de Viejo. Viejo is sneller en stuurgevoeliger.

    pretigge middag/avond,
    dave
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtig duo! Mooi in beeld gebracht!
     

Deel Deze Pagina