De wederopstanding van een vliegende legende Puma II T

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Von W, 4 mrt 2013.

  1. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Het plan om nog eens een elektrische Puma te bouwen heeft bijna tien jaar lang in mijn hoofd rond gespookt en is ondertussen dan toch uitgevoerd.
    Weliswaar niet in houtbouw maar wel in styrofoam bespannen met papier.
    hieronder enkele foto's. De mal voor motorkap is aan het drogen, binnen enkele dagen kunnen we deze dan vacuum trekken, de kleurtjes volgen dan ook nog natuurlijk.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En omdat één geen is heb ik er maar een paar extra gebouwd voor mijn collega piloten zodat we en beetje formatie kunnen vliegen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Interessante bouwmethode! Leuk om eens te zien hoe het ook kan.
    Hoe verhoudt deze bouwwijze zich vwbt het gewicht tot een houten ribbenbouw constructie?

    Groet,
    Gerben
     
  3. DanCooper51

    DanCooper51 Guest

    Ziet er fantastisch uit al die Puma's. Welke prop, motor, esc en accu gebruik je? Ik heb hier nog een originele Puma II die nog nooit gevlogen heeft. Deze wil ik graag electro vliegend krijgen.
    Alvast bedankt.


    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    De Puma in MDF look weegt 2100gr, dat was de eerste, en de witte komt op 1920gr. Daar komt dan grof geschat nog eens ongeveer 100gr bij voor de lak en de motorkap. De Puma waar ik 30jaar geleden mee vloog, deze was volledig in hout en voorzien van een OS 6,5cc ging toch richting 3000gr meen ik mij te herinneren dus dat is wel een verschil.
    De Puma's zijn voorzien van een Joker 4250-7 720rpm/v, 4s 4000mAh en een 12x8 prop. Dat is goed voor een stroom van om en bij de 40A en als je wat verstandig omspringt met de gasknuppel kom je toch op gauw 8 à 10minuten.
    Het eerste model had nog een profiel van 15% voor de volgende ben ik gegaan naar 13% en ze vliegen beide om ter best.

    Gerben de witte is trouwens van je F5B collega Luc.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ha, die Luc heeft leuk 'speelgoed' :)
     
  7. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Heel mooi gemaakt.
    Met een heel andere bouwwijze dan gebruikelijk.
    De Puma blijft een leuk kistje.
    Ook leuk dat je dit met anderen deelt.
    Petje af
    [​IMG]
     
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Update

    Ondertussen hebben al twee Puma's een kleurtje gekregen,
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    de Ultieme Puma

    Ondertussen vliegt hij al een maand of twee en wil ik hier toch nog enkele fotootjes posten.
    De finale versie van mijn Puma, deze keer met retracts en een iets dunner profiel. Hiermee vliegt hij strak en snel.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En tenslotte, omdat er op de club enkelen niet opgeven en blijven vragen naar een Puma denk ik er aan om deze ietsje te hertekenen qua romp. De rest van de configuratie blijft ongewijzigd omdat het zo goed past.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dirk
     
  10. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    :cool: geweldig blauw geel is erg vetter combo...

    echt eerst toen ik de foto's zonder kleur zag dacht ik...
    leuk knap gemaakt toen zag ik de andere versies 8O
    DAMN das een knap kistje

    misschien gekke vraag maar zou ik mijn Multiplex MiniMag kunnen kleuren? is zeg maar even wat geks, bijv met dikke watervaste stift?
    (of vind t foam da nie zo leuk!)
     
  11. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Zonder kleurtje is de Puma inderdaad maar een banale vierkante doos maar zoals het aangepaste spreekwoord zegt "kleuren maken het vliegtuig" ;-)

    De Minimag zou je zeker met een stift wat kleur kunnen geven. Zelf spuit ik mijn modellen in Elapor, Flexpor, en weet ik veel hoe ze het nog allemaal noemen, met een doodgewone spuitbus uit de Doe het Zelf zaak. De beste hechting krijg je met een synthetische lak die normale Styropor oplost, lak op acrylbasis is minder geschikt en lost al gauw weer. Voor ik de lak aanbreng kuis ik het model nog snel met een vod met synthetische thinner, hiervoor moet je niet bang zijn het materiaal kan er tegen, het wordt wel licht kleverig wat de hechting verbetert, je moet het model wel niet verzuipen in die Thinner. De speciale grondlaag die Multiplex verkoopt voor hun modellen is niet meer dan zo een thinner waar ze voor de show wat zilverkleurige verf aan toe gevoegd hebben, dat verkopen ze dan voor een schandalige prijs.
    Voor je er aan begint probeer je best steeds op een stukje afval of het wel degelijk allemaal oké is, je weet maar nooit dat het materiaal weer net iets anders is.

    Dirk
     
  12. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Bedankt voor je advies enkel heb ik geen stuk afval maar misschien kan ik wat aanbrengen op de binnenkant van t afneembare kapje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    :cool:
    Ziet er net als de X-24 übercool uit!
     
  14. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    trouwens gebruik jij in je 3D programma ook de functies voor t berekenen van luchtstromen/aerodynamica of iets dergelijks? meen dat voor 3D auto's wel eens te hebben gezien, maar voor vliegtuigen is dan natuurlijk nog handiger :)

    offtopic zijn er ook mensen die op deze methode DIY helicopters hebben gemaakt?
    iemand een link naar een draadje (excuses voor deze vraag)
     
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Inderdaad, ergens aan de binnenkant kan je ook een proefje doen.
    De modellen van Multiplex kunnen er wel tegen, die van andere fabrikanten waarschijnlijk ook wel maar toch best altijd een proefje doen. Zelf heb ik al enkele jaren een FunCub in dienst als watervliegtuig voor op vakantie, deze zit al vol deuken van het intsensief gebruik maar de lak hangt er nog steeds aan zoals je kan zien in het filmpje.
    Boats and Planes - YouTube.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  16. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt

    Neen ik ontwerp mijn modellen puur op het gevoel, voor de profielen en dergelijke teer ik op meer dan dertig jaar ervaring in het bouwen van vliegtuigjes. Ik strijd niet af dat je voor competitie modellen waar het op het laatste procentje aan kan komen zo'n berekeningen van nut zijn. Voor de modellen waar ik me mee bezig houd heb ik het niet nodig, als ze er maar goed uit zien en natuurlijk ook navenant vliegen maar een race hoef ik er zeker niet mee te winnen.

    Dirk
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik volg je project met bewondering en vind de bouw methode geweldig, volgens mij heb ik ergens ook een electro jet met dezelfde bouwwijze langs zien komen.
    Ik heb misschien een domme vraag.
    Op 1 van je foto's zie ik dat je het profiel van de vleugel uit je romp snijd.
    Dat doe je als de romp al in elkaar zit als ik het goed begrijp.
    Heb je met snijden geen last van de lijm die tussen de stukken zit?
     
  18. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Inderdaad, bij de Puma werd de vleugel uitgesneden als de romp al verlijmd was, en ja de lijmnaad houd de snijdraad wel wat tegen maar ik zorg ervoor dat er op die plaats zo weinig mogelijk lijm zit dan valt dat wel best mee.
    Ondertussen doe ik het anders dat kan je zien op de onderstaande foto van mijn X-24,
    [​IMG]
    Ik voorzie dat de segmenten waar de vleugel komt inspringen. Achteraf kan je daar dan makkelijk de romp doorsnijden, natuurlijk volgt de lijn dan niet 100% het profiel maar toch bij benadering, met wat plamuur is dat gauw opgelost.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Die jets die je bedoelt ken ik, ik vind ze best indrukwekkend. Hier is de site waar je ze vindt is wel niet zo makkelijk te lezen met al die rare lettertjes maar de foto's zeggen genoeg.
    F-104G STARFIGHTER
    Het lijkt een beetje op elkaar maar het is eigenlijk toch wel een andere manier van bouwen.
    Als je die stukjes allemaal op zijn plaats hebt dan het je enkel een schaal in de vorm van het model, alle versterkingen en ingewanden moet je dan zelf een plaats geven en inwerken. Bij onze Duitse vrienden vind je een bouwbeschrijving van deze F104 en ik meen me te herinneren dat er nog wel andere modellen beschreven staan.
    F-104 Starfighter "Tetris" für 90er - 120er
    Ik werk de binnenkant uit zoals ik bij de Dynam Skybus, Laser Arrow en andere EPP modellen gedaan heb. Natuurlijk kan ik niet zo ver gaan als bij een model dat in een mal gevormd wordt maar ik probeer het zo ver mogelijk uit te werken zodat de versterkingen, servoplaat ea. gewoon op hun plaats moeten worden ingelijmd. Met andere woorden het tekenen vergt wat meer werk maar hoe meer ik het uitwerkt hoe meer mijn CNC snijder achteraf het werk voor mij doet.
    Ik heb verschillende Puma's gesneden voor mijn kameraden maar moest steeds de romp verlijmen en dan de vleugel uitsnijden, zoals ik het nu doe kan ik hun gewoon de stukken meegeven en kunnen ze verder zonder mij ;-)

    Dirk
     
  19. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Vergelijkende trappen!

    Vandaag in de Nederlandse les, de vergelijkende trappen in beeld gebracht.

    1 de stellende trap of positief, de standaardvorm van een bijvoeglijk naamwoord;
    LAAG
    [​IMG]
    2 de vergrotende trap of comparatief;
    LAGER
    [​IMG]
    de overtreffende trap of superlatief;
    LAAGST!
    [​IMG]

    Ware het niet dat de vlieghoogte minder was dan de halve prop diameter was ik gewoon verder gevlogen, nu was het wielen buiten, stof afblazen en hup weer weg.
    Conclusie: net een ietsiepietsie te lang gewacht met een ietsiepietsie hoogte te trekken:-D

    met dank aan Peter onze immer alerte fotograaf.

    Dirk
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha geweldig gedaan en in beeld gebracht.

    Dat is de reden waarom ik niet meer met zulke kisten vlieg.
    Eerst gaat het zo rechtop, dan op zijn kop en dan kan je weer bouwen. :D:D:D
    Ik kan geweldig genieten van zulke beelden en waan me dan weer twintig jaar terug in de tijd. :thumbup:

    verstuurd met mijn smartphone
     

Deel Deze Pagina