De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Sinds vorig jaar heb ik, na 20 jaar, het heli vliegen weer opgepakt. Ik heb de afgelopen maanden al wat
    wat verschillende draadjes gestart om dingen te vragen maar ook om mijn ervaringen met andere te delen.
    Ik ben dit topic gestart omdat mijn heli avontuur nu echt weer serieus geworden is en ik mezelf een doel gesteld heb. Mijn doel is om binnen enkele jaren mee te gaan vliegen in de F3C klasse, het zal een lange weg zijn maar ga het toch proberen.

    Het topic van Steven dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger is voor mij een inspiratiebron geweest om ook mijn ervaringen via een topic te delen om ook andere vliegers enthousiast te maken voor het heli vliegen en dan met name het wedstrijdvliegen.

    Good old Cees Verplanke vloog in de jaren 80 met een Robbe avantgarde mee in de F3C:

    [​IMG]


    Toen ik ruim 20 jaar geleden met heli's vloog was het helivliegen een hele opgave. Ik heb toen veel tijd en energie
    in het bouwen en vliegklaar maken van de heli's moeten steken. Internet was er niet en je moest het voor een groot gedeelte zelf allemaal uitzoeken.Ik ben gestart met een Schluter helistar, een geheel uit aluminium bestaande heli en na elke harde landing (en in het begin waren dat er heel veel)was de boel weer krom en kon ik thuis de boel weer richten om vervolgens weer een hupje je kunnen maken.

    [​IMG]

    Na maanden klooien kon ik redelijk hoveren maar ben toen overgestapt naar een Heim heli en later een Vario heli.
    Met deze twee heli's had ik al meer vliegplezier en kon zowaar na enige tijd een beetje rondvliegen.

    [​IMG]

    Ik wilde toch echt verder en moest dus mijn grenzen verleggen. Ik was op het punt aangeland dat ik loopings ging proberen, de eerste leken uiteraard nergens op maar alle begin is moeilijk. Na enkele weken proberen ging het vreselijk mis, Mijn Vario Star Ranger kwam veel te laag uit een looping en smakte met een vreselijke klap op de grond. Schade.....heli totaal loss en was niet meer te repareren, ik heb twee dagen met ijsklonten op mijn hoofd op de bank gelegen zo ziek was ik hiervan. In die tijd had ik nog een heli, een Bell 222 en kon dus nog wel vliegen. Na 2 weken kon ik het vertrouwen weer vinden om te gaan vliegen maar na enkele vluchten sloeg het noodlot weer toe. Of het een stuurfout was of mechanisch falen zal ik nooit weten maar ook de 222 heb ik total loss gevlogen.

    Mijn Bell 222 vloot uit eind jaren 80:
    [​IMG]

    Mijn toen nog onbeschadigde Jet Ranger:

    [​IMG]

    Ik was mentaal en financieel helemaal klaar met het helivliegen en heb alles wat ik nog had verkocht ben er helemaal mee gestopt.

    Tot mei 2009 dus, ik heb toen een Align Trex 450V2 2ehands gekocht en ben weer aan het vliegen begonnen. Mijn eerste vlucht met de 450 was echt een verrassing, ik had de heli thuis zo goed en zo kwaad met wat hulp via forums op het internet afgesteld en ben zonder trainingkruis naar een veldje gereden om te kijken of deze sprinkhaan wil vliegen. Dus optoeren en .....hij vloog, het hoveren ging als een eitje,heli vliegen is blijkbaar net als fietsen als je het door hebt verleer je het niet. Ik heb de eerste weken dagelijks gevlogen en dan gaan de vorderingen met sprongen vooruit, uiteraard horen daar ook de crashes daarbij maar die kosten zijn nu minimaal t.o.v. vroeger.

    Nu het helivirus met volle teugen door mijn lijf giert kwamen ook weer de gedachten op van het F3C vliegen. Ik ben in oktober 2009 eens gaan rondkijken en heb hierover ook een ander topic gestart:http://www.modelbouwforum.nl/forums/f3c-d3d/94409-welke-f3c-helikopter.html .Na maanden zoeken heb ik dit voorjaar dan eindelijk een 2e handsTrex 600 aangeschaft en ben daarmee begonnen om mijn vliegkunsten te verbeteren.

    De volgende keer mijn ervaringen met de Trex600 en mijn eerste wedstrijd.

    John
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Leuk john, ook hier neem ik een abo op.

    groetjes en veel plezier,

    remon
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Yep, leuk !!!
    I hou wel van die "er was eens" verhalen over heli's :yes:
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Mooi , die heli's uit oude tijden. Ik vlieg er nog steeds mee.....
    Bij deze een abonnement genomen op je draad.

    Steven.
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Tijdens mijn keuze voor een grotere heli waren er een paar zaken waar ik rekening mee zou houden, ik wilde tussen de 500 en 750 euro voor een heli uitgeven en
    makkelijk verkrijgbare heli onderdelen waren een issue, maar voordat ik de Trex 600 ook daadwerkelijk gekocht had heb ik heel wat mogelijkheden door genomen.
    Dat het een Align zou worden stond al vrij snel vast alleen was de keuze nog een 600 of toch een 700. Ik heb vele avonden zitten zoeken en denken om een betaal-
    bare 700 samen te stellen maar kwam toch elke keer ruim boven het budget uit. De 700E was nog niet uit dus moest ik zo ie zo een nitro uitvoering ombouwen, dit bracht
    gewoonweg teveel kosten met zich mee en viel al vrij snel af.

    De aankoop van een Trex 600 was na maanden zoeken dus een feit, Wel een 2e hands omdat er toen nog steeds niet zeker van was of mijn heli avontuur een
    serieus avontuur was en deze viel binnen het budget. Omdat ik alleen maar een 450 size heli gevlogen had was de eerste vlucht met de 600 een openbaring, een grotere heli is zonder twijfel
    veel stabieler. Zeker met een stevige wind, een 450 is dan erg gevoelig terwijl de 600 rustig rond snort en beduidend makkelijker te vliegen is. Ik vloog
    de heli met de aanwezige electronica: Futaba 3151 op de swash en een Futaba 401 gyro, de heli vloog goed maar ik wist van tevoren al dat dit vervangen zou worden.

    Ik was er voor mijzelf ook al uit welke swashservo's ik erin zou schroeven n.l. de Align 610, ik had hier goede verhalen over gelezen en
    deze kan je nog wel eens 2e hands op de kop tikken. De Futaba 401 gyro zou ik vervangen door een spartan 760, ook deze zou ik dan 2e hands aanschaffen er zat al een
    Futaba 9254 heckservo op en deze heb ik laten zitten.

    DE HELI:

    [​IMG]


    Zo zag de aangeschafte heli eruit met de electronica:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de heli na mijn aanpassingen:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vooral de Ds610 servo's gaven heel veel hoofdpijn, ik had de standaard 3amp. bec tussen de accu en ontvanger zitten en als alle drie de 610 servo's werkten dat stopte de boel.
    Ik heb toen een 5 tot8 a bec gemonteerd en nog steeds hetzelfde, ik heb een weekend lang allerlei testsnoertjes gemaakt en vervolgens van alles gemeten wat voor een ampere's
    en stromen er door de draden wandelden maar kwam niet hoger uit dan enkele ampere's. Uiteindelijk maar een 15amp turnigy gekocht en deze werkt tot heden probleemloos.
    (op de foto zit de bec nog in de probeerfase op de heli ;-) maar zit nu netjes gemonteerd )

    [​IMG]

    Nu eindelijk alles ingebouwd was en de bec problemen opgelost kon er serieus gevlogen worden. Ik had er standaard instellingen op de heli gezet en de heli vloog eigenlijk
    als het bekende eitje. Ik had toen naast de 600 ook een 450, met de 450 vloog ik eigenlijk veel meer dan de 600 omdat ik mij met de 450 meer op mijn gemak voelde.
    Het is ondertussen begin mei en vloog steeds meer met de 600, telkens weer een beetje meer maar toch voorzichtig. Ik vloog ook nog met de 450 en daar probeerde ik
    steeds meer nieuwe zaken mee. Omdat ik wat "echte figuren" met de 450 vliegen moest ik eigenlijk een andere regelaar en motor voor deze aanschaffen. Ik heb toen besloten
    om de oude 450 te verkopen en een 450 pro met scorpion aan te schaffen zodat ik power genoeg had om deze figuren uit te proberen. Helaas crashte ik de 450 al binnen enkele dagen en moest
    weken wachten op onderdelen. In deze tijd heb ik heel veel met de 600 gevlogen en toen de 450 weer klaar was vond ik de 450 echt helemaal niets meer. Ondertussen is het begin juni en
    was al iets serieuzer met de 600 aan het hoveren geslagen omdat ik plannen had om volgend jaar te gaan vliegen in de sportklasse. Op de 450 was ik helemaal uit gekeken en heb ik eigenljk
    vrij snel weer van de hand gedaan omdat ik alleen maar met de 600 vloog.

    Tijdens deze oefen sessies merkte ik ook dat de heli tijdens de hover figuren bij een flinke wind aardig op en neer danste en dat de figuren nergens op lijken. Ik heb toen wat meer informatie gezocht
    en heb toen de rotorkop aangepast, om de standaard Trex 600 zit een negatieve delta, deze heb ik omgezet naar een positieve delta. Deze aanpassingen zijn het omdraaien van de bladhouders
    en het omdraaien van de washout arms, ook heb ik er ringetje tussen deze armen gezet om ze wat makkelijker te laten lopen. De term Delta is zeker voor het F3C vliegen een belangrijke term
    ik durf geen echte uitleg te geven maar het heeft te maken met het reageren van de bladen op windvlagen. Een positieve delta zorgt ervoor dat de heli minder danst tijdens de hoverfiguren met wind.

    Negatieve Delta:

    [​IMG]

    En de kop omgezet naar positieve delta:

    [​IMG]

    En deze armen dus ook omgezet (zie pijl)

    [​IMG]



    Ook heb ik de standaard paddles vervangen door zwaardere Raptor paddels, deze wegen ongeveer 30 gram en zijn twee keer zo zwaar als de standaard Trex 600 paddles. De plastik heckrotorbladen zijn vervangen
    door carbon bladen en de stabilisatie vinnen heb ik met folie beplakt. Al deze aanpassingen dragen zeker bij aan een iets stabielere heli tijdens het hoveren maar het blijft lastig.

    [​IMG]

    Om de sfeer van een wedstrijd dag te proeven ben ik op 5 juni naar Meerhout geweest om eens te kijken hoe zo'n dag verloopt. Ik heb daar veel kennis vergaart en ben toen eigenlijk alleen
    meer enthousiaster geworden over het wedstrijdvliegen. Een reden om dit jaar niet mee te doen met de wedstrijden was de aanschaf van een licentie, om deze te moeten kopen om 2 wedstrijden te vliegen vond ik even
    teveel van het goede. MAAR in een van topic's hier op het forum kreeg ik ineens te horen dat je voor de sportsman class helemaal GEEN! licentie nodig had en dat je alleen inschrijf geld betaald en zo kan mee doen.
    Ik hoefde toen niet zo heel lang na te denken en besloot toen om 14 dagen voor de wedstrijd in Venlo om maar gelijk meer doen. Ik heb toen 6 hover figuren uitgezocht en ben naar de speelgoed winkel
    gegaan om een paar pionnen te kopen om een wedstrijd vierkant uit te kunnen zetten. Nu moest ik dus echt serieus de figuren gaan vliegen, want er zitten over 2 weken 3 juryleden over mijn schouder
    heen te koekeloeren om te kijken hoe ik het er vanaf breng. Ik moet toegeven....het is echt een opgave om de hoverfiguren netjes en strak te vliegen, man, man, man wat viel dat tegen. De eerste sessie's
    leken nergens op, de heli danste op en neer en ik vloog ook niet over de pionnen heen, het leek wel of ik dronken was. Maar..oefening baart kunst en na enkele dagen ging het steeds beter, het enige waar
    ik niet tevreden over was is dat de heli ondanks mijn aanpassingen toch teveel op en neer danste. Ik besloot om alle stangen en links te checken om te kijken of ik vreemde dingen tegen kwam, ik ben een hele vrijdag
    aan het schroeven en meten geweest maar kwam en niet uit.
    Ik kreeg toen het aanbod van Remon Rekers om langs te komen zodat hij mij kon helpen. Ondanks een autorit van 1.5 uur hoefde ik hier niet lang over na te denken en ben de volgende dag naar Remon gereden.
    We hebben de gehele bovenkant opnieuw opgebouwd en hebben ook alle instellingen in de zender op orde gezet. Het bezoek aan Remon was uitermate leerzaam en ik ging naar huis met een perfect afgestelde heli
    die echt superstrak vloog.

    De week voor de wedstrijd in Venlo heb ik bijna elke dag geoefend en ging het elke dag beter, bij mij is het toverwoord "sticktime". Alleen door veel te vliegen zal ik het onder de knie krijgen heb ik gemerkt
    Ik ben absoluut geen talent en zal dit ook niet worden maar heb er wel ongelofelijke veel lol in.

    Volgende keer het verslag van mijn eerste wedstrijd.

    Groet,

    John
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  6. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    John, effe over die 8A regelaar, heb die namelijk ook zitten op mijn nog af te stellen 700. heb je het schakelaartje er gewoon op laten zitten of niet? want om de bec helemaal af te stellen moet je toch de lipo uittrekken.... beetje stom toch??
    ik denk de kabels gewoon af te knippen en te solderen..
    groeten
     
  7. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    @ketnet: de schakelaar heb ik er tussenuit gehaald. En de draden NIET! aan elkaar solderen want dan staat hij uit ;-)
     
  8. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    lol.. ik ging hem bijna solderen!! many thx!
    and now! :eek:ntopic:
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    hoi john, leuk draadje, ik lees hem nu pas.
    Dat helivliegen van vroeger moet een heli uitdaging zijn geweest ....

    Bas
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik had in de aanloop naar de wedstrijd in Venlo nog 1 probleem, mijn accu's die ik bij de heli gekocht had waren niet al te best meer en na enkele minuten
    zag je duidelijk dat de power wegzakte. Gelukkig had Cees Verplanke nog een 6000 mah lipo liggen die ik kon over nemen, deze kreeg ik de donderdag
    voor de wedstrijd binnen zodat ik er toch nog een vlucht mee kon maken om te kijken of deze beter was. Nou dat was ff andere koek, de power was nu
    vanaf het begin tot het eind helemaal constant beschikbaar en zagen de figuren er weer wat strakker uit. Zo merk ik elke keer weer dat je steeds
    meer zaken tegenkomt waar je rekening mee dient te houden.

    26 juni, vroeg op want Venlo is ruim 1.5 uur rijden, auto volgeladen mijn pa even oppikken en rijden maar. De weersvooruitzichten waren ronduit prachtig,
    ruim 25 graden en een licht briesje geeft in iedere geval iets meer zelfvertrouwen dan als er een windkracht 5 staat. Ruim op tijd arriveerden we in Venlo
    en het was er al gezellig druk. Snel de spullen uit de auto laden stoelen opzetten en heerlijk genieten met een bakkie koffie op wat er komen zou. Remon had
    al aangeboden om mijn caller te zijn dus daar hoefde ik niet naar op zoek, Remon had ook al geregeld dat ik als laatste zou vliegen zodat ik op mijn gemak kon kijken hoe het een en ander verliep.

    Ik ging met de gedachten "meedoen is belangrijker dan winnen" naar Venlo dus had geen enkele zenuwen en was veel aan het rondkijken en veel aan het babbelen met
    de andere piloten. Toen de sportsman klasse begon ging mijn aandacht toch naar de verrichtingen van de piloten om te kijken wat mijn "concurrenten" deden. Remon is het hele
    jaar al onverslaanbaar en ook nu maakte hij een sterke indruk, Bas en Bennie zijn twee ervaren piloten die ook hun ronde netjes vlogen ,Yuri vloog met een
    Trex 500 en vliegt dit jaar voor de tweede keer mee en doet dit zeker niet slecht. Tijdens de ronde van Yuri (de deelnemer net voor mij) zat ik te wachten in de startcirkel en
    begonnen de zenuwen toch een beetje te komen, voor het eerst moest ik mijn vlieg kunsten door een jury laten beoordelen.

    [​IMG]

    Toen het zover was liep ik met mijn heli naar de vlieg cirkel, haalde diep adem en concentreerde ik mij voor mijn eerst hover figuur. Ik had voor deze wedstrijd
    6 hover figuren uitgekozen omdat ik die wel binnen 2 weken enigszins durfde te vliegen. Echte aerobatic figuren had ik nog nooit gevlogen, laat staan
    geprobeerd dus die waren niet aan de orde. Mijn hoverfiguren die ik zou vliegen waren :zweefvlucht links-rechts/zijwaarts hoveren/geschoven horizontale acht/horizontale M/High hat/Cirkel met staart naar piloot.
    Geen bijster moeilijke maar om ze precies te vliegen was toch een opgave.

    Nadat ik was begonnen met mijn ronde zakte de zenuwen weg en concentreerde mij helemaal op de heli. Caller Remon stond naast mij en gaf mij kleine aanwijzingen en stond als een coach naast mij. De figuren gingen voor mijn fantastisch en was zeer tevreden over mijn vlieg ronde. Nadat ik mijn heli na mijn laatste figuur neerzette realiseerde ik pas hoeveel "ogen"er met mij mee gekeken hadden. Ik kreeg een daverend applaus van de toekijkende piloten en zeer lovende woorden van de jury. Ik kreeg er zowaar kippenvel van, man wat wat dat een ervaring. Met een glimlach van oor tot oor verliet in het veld en kreeg vele complimenten en aanwijzingen van de jury om het de volgende keer nog beter te doen.

    [​IMG]

    Omdat ik maar 1 goede accu had heb ik die maar eerst onder de lader gezet en ben toen eerst meer eens lekker aan het genieten gegaan van mijn eerste wedstrijd ervaringen. Mijn
    dag kon al niet meer stuk, ik heb ook nog wat met andere modelbouw forumleden zitten babbelen, bijv. met Steven(heimhelikopter) hij is dit jaar over gestapt naar de "grote"jongens in de F3C klasse en ook voorhem was het een speciale dag. Ik weet wat voor een gevoel Steven heeft gehad toen hij zijn eerste vlieg ronde vloog en met een groot applaus het veld verliet. Ik denk dat vele met mij met diep respect zijn verrichtingen aanschouwen.
    Steven vlieg met toch wel gedateerde heli's die hij op verschillende punten heeft gemodificeerd en doet zijn uiterste best om door de vlieg figuren heen te gaan.
    Hij staalt dan ook het echte genieten van de hobby uit!! [​IMG] gedaan Steven en de wijze waarop je het voor elkaar bokst verdient alleen maar veel lof.

    [​IMG]

    In een ander draadje volg ik de verrichtingen van helipad 21 die zelf een F3C romp aan het bouwen is. Ik heb de rompen nu met eigen ogen kunnen aanschouwen en ze zien er aan goed uit.
    Wie weet komt het wel zover dat een van de piloten die met de wedstrijden mee vliegen er volgend jaar er mee vliegt...(wie weet ondergetekende ??)

    [​IMG]

    Mijn twee volgende rondes beleefde ik net als de eerste, ik was zeer tevreden en kreeg weer applaus en diverse aanwijzingen van de jury waar ik op moest letten. Met name "de hoge hoed" daar kwam ik telkens verkeerd uit. Ik heb dit figuur gekozen omdat ik het een mooi figuur vond, alleen ik had tijdens het oefenen al een beetje moeite om de heli zijde links te aanschouwen. Ik stond daarom ook vlakbij vlag 1, dus buiten de piloot cirkel, omdat ik gewoon teveel moeite had om het figuur te vliegen terwijl ik de heli aan de zijkant bekijk. Ik kreeg daar wel puntenaftrek voor maar ach boeit het mij, het applaus maakt ALLES weer goed.

    En dan de scores, alle rondes eindigde ik als vierde van de 5 deelnemers met de volgende punten:

    [​IMG]

    Als ik mijn cijferlijst bekijk dan ben ik zeer tevreden, voor het grootste deel alleen maar voldoendes en zelfs een 9.5!! wat wil ik nog meer!

    Totaal aan het eind van de dag 4, al met al een prachtig resultaat en dat zeker naar meer smaakt.

    [​IMG]

    Resume:

    Ik heb met volle teugen genoten van deze wedstrijddag, vele durven het niet aan omdat ze bang zijn om fouten te maken. Ik heb zelf weinig vlieg ervaring en heb daarom voor deze eerste wedstrijd
    figuren gekozen die redelijk makkelijk te vliegen zijn. De sfeer, de contacten met andere piloten, het bekijken van de vlieg rondes van de andere piloten en uiteraard het vliegen zelf is echt
    genieten van deze hobby. En aan het eind van de dag nog een prijs meenemen ook, wat wil je nog meer. Mochten er mensen nog steeds twijfelen over het meedoen met wedstrijden, ik kan alleen maar
    zeggen "GEWOON DOEN"

    [​IMG]

    Enig min puntje voor mij deze dag was dat mijn lader tijdens de laatste laad cycles de geest gegeven heeft:-(

    Volgende keer: mijn voorbereidingen voor de volgende wedstrijd.

    Groet,

    John
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2010
  11. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Prachtig inspirerend verhaal John!
    Hoop dat het vele van die "ik durf eigenlijk niet" piloten zal doen overhalen!

    Volgende wedstrijd in Valkenburg wordt voor jou een eitje gezien je achternaam! ;)

    Groenten,
    Tjerk
     
  12. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Yep, mooi verhaal.
    Het is leuk om te lezen hoe Dutch3D wordt ervaren vanuit een piloten perspectief. Nu was dit wel de mooiste D3D dag van dit jaar :p

    Nu even kijken hoe valkeburg gaat.
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nou mag ik natuurlijk niet achterblijven met commentaar heh?

    Het was inderdaad 1 van de mooiste wedstrijddagen die ik heb mogen meemaken.
    John, je hebt ook dit mooi weergegeven vanuit jouw visie. het kan niet anders zijn dan dat er mensen enthousiast gaan worden. Enne , meemaken is zelfs nog mooier!!

    Op naar Valkenburg!!

    Steven.
     
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Afgelopen maanden heb ik veel info over het F3C vliegen gezocht, iets wat ik miste was een Nederlandse F3C site. Ik heb samen met mijn zoon daarom een site in elkaar gezet om zoveel mogelijk informatie over het F3C helivliegen in Nederland te verzamelen en op deze site te vermelden.

    De basis is nu klaar en de site is online, er komt nog veel meer informatie de komende maanden, dus hou de site in de gaten.

    www.dutchf3c.nl
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    DutchF3c

    Ik wist het al eventjes , Maar John ook via deze weg gefeliciteerd met de nu al zeer mooie enige echte nederlandse F3c website. :D

    Steven
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Dank je Steven, en jij bent nota bene degene waardoor mijn belangstelling voor het F3C vliegen is begonnen ;-).

    Het lezen van je "dagboek" heeft mij in iedere geval genoeg inspiratie gegeven om er serieus voor te gaan!
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ik heb de site net even bekeken en die ziet er inderdaad mooi en compleet uit, dat heeft vast heel veel tijd gekost !
    Pilotengedeelte is ook erg leuk, 'k wist niet dat Cees al zo lang mee vloog en al zo lang ned kampioen is (24x 8O )
    En natuurlijk leuk om de eerste Nederlandse F3C site te zien.

    Bas
     
  18. Wim Parmentier

    Wim Parmentier

    Lid geworden:
    3 mei 2005
    Berichten:
    110
    Locatie:
    De Meern
    Hey John,
    Jij hebt toch ook alweer een hele lange tijd geleden bij mvc Midden Nederland gevlogen?
    Je vader vliegt nu toch ook weer bij ons?
    Ik heb vroeger ook aan de F3-C meegedaan, zij het dan in de beginners klasse, was altijd wel leuk. Kempen met Rob Eikeboom
    Groetjes Wim Parmentier
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Klopt helemaal, aangezien al mijn "wild" vlieg lokaties te klein worden overweeg ik zelfs weer lid te gaan worden bij midden nederland.
     
  20. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Mooie website! Word het dan nu geen tijd "beide" categorieën op aparte dagen plaats te laten vinden?
     

Deel Deze Pagina