De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Welk merk zender heb je? Met een bind en fly ding kan je ook heel veel sticktime opdoen.
     
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Helaas nog steeds heel weinig gevlogen, 2 weken geleden wel 2 accu's gehoverd en dat ging niet eens zo verkeerd. Eerst even enkele minuten rustig rond getuft en daarna de 2 hover figuren van het F3C programma geoefend. Op zich ging het niet eens zo verkeerd na maanden de knuppels niet aangeraakt te hebben.

    Ook de heli die ik moet ombouwen naar FBL staat al maanden onaangeroerd op de werkbank:

    [​IMG]

    Wel heb ik mijzelf een kadootje gegeven, een heeeeeeeele GROTE doos met inhoud:

    [​IMG]

    Moet wel toegeven dat het geen nieuwe romp is, er zitten een paar beschadigingen op en aan maar ik ben er content mee.

    [​IMG]

    Ik heb nog een paar andere rompen maar daar zit nog wel wat werk aan, deze is kant en klaar en ben van plan de FBL heli eerst af te bouwen en in te vliegen om dit mechaniek vervolgens in deze romp te monteren. Ik heb goede hoop dat ik de komende weken meer tijd kan vrijmaken voor de hobby en dat ik in ieder geval een paar figuren van het F3C programma kan trainen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gefeliciteerd,

    top man, vind ik ook super mooi uitzien !
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Morgen mooi weer, dus hup naar buiten.....
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik weet het Steven, ben net terug na een poging om te vliegen. Moest gedwongen te stoppen na 1 minuut omdat ik ergens ineens in mijn ooghoek een hond uit het niets zag aan rennen. Kon net op tijd de heli aan de grond zetten voordat de hond vol tegen mij op sprong.....

    Daarna mijn heli moeten "redden" omdat de dol enthousiaste overal tegenop sprong. Het is een openbaar afgelegen veldje dus kan er weinig van zeggen en heb geen zin om hier ruzie over te maken. Enkele minuten later kwam er al een volgende auto met hond en ben maar weer weggegaan.

    Begin er een beetje klaar mee te geraken, laten we a.u.b. hopen dat we vanaf volgende maand weer toestemming krijgen om op ons veld te kunnen vliegen.

    Misschien dat ik vanmiddag laat nog een poging doe ...
     
  6. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    :( Jammer dat je niet even lekker heb kunnen vliegen John...
    Ik zit ziek thuis...
    Ook ik baal als een stekker als ik zo naar buiten kijkt...:mad:


    Maar ben wel rustig aan het bouwen.. :)
    Ik heb ook zo'n mooie romp als jij hier staan...
    Daar komt ook een FBL 700 in en ja die moet ook eerst even worden ingevlogen voordat ik hem gaat inbouwen.

    Ik hoop dit jaar zeker weer mee te kunnen vliegen.
    De eerste wedstrijd zal niet lukken, werken..
    De rest hoop ik er wel bij te zijn..
    Nog even oefenen en dan zal ik met de F3C-S mee komen doen...

    Eerst maar en van die kl**te griep af zien te komen...

    Oke. mannen ... Maak lekker gebruik van het mooie weer...
    Ik hoop dat ook snel te kunnen gaan doen. ;)

    :pim: Wil
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zijn er vorderingen voor jullie clubveld? Dat zou n.l. wel heel mooi zijn.

    Ik zit hier nu met hetzelfde probleem. Onze club kan ook zo langzamerhand niet meer op de vliegbasis terecht waar onze club gesitueerd was. Wild vliegen is op sommige fronten handiger, maar er kleven ook nadelen aan. Mijn voorkeur is ook altijd de club waar je eventueel ook ongestraft kan neerstorten. Wild vliegen kun je dan ook maar beter niet alleen doen. Beter om minimaal een helper erbij te hebben die als extra paar ogen kan dienen en "honden" op afstand kan houden.

    Steven
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    1e wedstrijd voorbereidingen seizoen 2015

    Nog een week en dan begint het wedstrijdseizoen en ik ben er (weer) niet klaar voor. Een hele hoop goede voornemens voor de wintermaanden maar er is helemaal niets van terecht gekomen. Hiervoor zijn verschillende redenen voor maar toch schiet ik geen moer op. Ik merk ook dat mijn motivatie een behoorlijke deuk heeft opgelopen, een werkbank vol projecten maar of ik kom er niet aan toe of ik had er de afgelopen maanden gewoon geen zin in.

    Een paar weken geleden ben ik naar de jurycursus geweest en dan spreek je weer oude bekende en dan raak ik toch weer een beetje enthousiast. Maar daarnaast is het ontbreken van een fatsoenlijk veld ook een reden om weinig te vliegen. Ik ben het helemaal zat om elke keer weer in mijn eentje te staan op een verlaten achteraf veldje met of honden of andere stoorzenders.

    Maar afgelopen week zowaar twee 2 accu's "gevlogen", nou ja gevlogen, ik heb wat rond gevlogen maar voelde mij zeer onwennig. Ik heb altijd een paar dagen nodig om mijn zelf vertrouwen weer op te pakken. Er stond een behoorlijke bries en de heli vloog absoluut niet lekker naar mijn gevoel, zal ook aan mijzelf liggen maar de heli sprong als een dolle als ik tegen de wind invloog. Na een paar minuten maar eens de hover figuren proberen dan, ook dit ging zeer onwennig en onzeker. Het feit dat ik 7 maanden geen sticktime had gemaakt was wel erg duidelijk. Afijn ook de 2e accu maar besteed aan de 2 hoverfiguren en nadat deze sessie klaar was kon ik 1 ding concluderen.........ik ben er nog lang niet klaar voor...nee eigenlijk ben ik er helemaal NIET klaar voor. En als ik heel eerlijk ben heb ik niets te zoeken in de F3C klasse.

    Ondanks dat ik geen representatieve F3C piloot ben en helemaal niets te zoeken heb in de FAI F3C klasse omdat op dit moment gewoonweg de figuren niet kan vliegen heb ik mij WEL inschreven voor deze klasse. Het gaat dan dus wel gebeuren dit jaar, ik ga met de "grote" jongens meevliegen in de F3C klasse :banana:

    Komende week ga ik zo ie zo de hoverfiguren nog een paar keer oefenen en zal kijken of ik een geschikt veldje kan vinden met genoeg ruimte om de rollen en de Candle te proberen. Zal lastig worden maar ga het toch proberen en anders vlieg ik volgende week alleen de hover figuren en dan is er in ieder geval een begin. Ik merk ook dat ik dan veel gerichter MOET oefenen op de verplichte figuren. Helaas weet ik nu al dat ik de laatste wedstrijd niet aanwezig zal zijn dus mijn seizoen zal erg kort zijn omdat de eerste 3 wedstrijden in April, Mei en Juni gevlogen worden.

    Mijn hoofddoel ga dus wel bereiken: meedoen in de F3C , alleen wil ik wel dit jaar proberen om minimaal 2 aerobatic figuren door te komen waar ik dit jaar punten voor kan halen. Dat betekend dat de figuren die ik vlieg wel alle "zichtbare" elementen bevat zodat de figuren beoordeeld kunnen worden, al worden deze figuren maar beoordeeld met een "1" dan ben ik al tevreden :p
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    goeie zaak John, ik heb me ook ingeschreven.
    Het is weer zo herkenbaar wat je schrijft. Ik voelde ook zo'n onwennigheid dit keer. Ik wilde er bijna het bijltje bij neergooien , maar dat gaat eigenlijk al helemaal nergens over.

    De laatste keren dat ik vloog (ik ben nu ook gebonden aan een wildvliegplek, met honden, paarden en baasjes) is Harrie erbij geweest en ik kan zeggen dat dat een enorme steun is. Ik kon me volledig op de figuren concentreren en Harrie deed het vallen en opletten op burgers. Zeer praktisch want ik heb per direct alle aerobatics weer durven vliegen.

    Dus zoek iemand die met je mee gaat!

    Voor de hovers: neem vlaggen of pionnen en een spuitbus mee en maak een cirkel in het gras. (nu in Hengelo: magische zilveren cirkels in het gras......(i.p.v. graancirkels))

    Steven
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    De subcommissie heeft vanwege de slechte weersvooruitzichten de wedstrijd van morgen in Veendam afgelast dus mijn debuut in de F3C klasse is uitgesteld tot 17 mei. Jammer maar het is niet anders en geeft mij iets meer de tijd om iets beter voor te bereiden. Er is wel een lichtpuntje betreft een vlieglocatie, onze club heeft toestemming om het veld weer te gebruiken om te vliegen!! Dit nieuws bereikte mij afgelopen maandagmiddag en ben direct maandagavond naar het veld geracet om 2 accu's leeg te vliegen. Er stond een behoorlijke bries maar ik genoot van alle ruimte zonder obstakels, loslopende honden, rennende kinderen, en weet ik veel wat voor stoorzenders. Ik heb alleen maar een paar auto's geoefend en heb wat rondgevlogen om wat te wennen want ik moet nog wat stick time gaan inhalen. Maar goed wel 2 accu's leeg gevlogen en weer eens lekker kunnen ouwehoeren met andere clubleden.

    Dus komende 3 weken vol aan de bak om mijn debuut nog ergens op te laten lijken :rolleyes:
     
    jancomputer en heimhelicopters vinden dit leuk.
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Net terug van een oefen sessie, het was vanavond prachtig rustig weer en op het clubveld was het uitgestorven. Eerst maar eens wat vertrouwen gaan opbouwen en dus wegvliegen, een stall turn , snelheid opbouwen en met hoge snelheid voorbij komen vliegen. Dit diverse keren heen en weer gedaan en ook telkens weer verder weg vliegen. Tijdens het voorbij vliegen kleine correcties doen om de vluchtlijn ze recht mogelijk te krijgen.

    Na diverse malen heen weer te vliegen ging het steeds beter en ook probeerde ik de snelheid op te voeren om te wennen aan de snelheid. Toen een autorotatie van grote hoogte en nose in naar beneden...., bochtje maken.....oef dat kost veel energie en met net genoeg over en vervolgens een harde landing. Maar het zag er helemaal niet verkeerd uit en gaf mij vertrouwen. Daarna de 2 hoverfiguren en de accu was weer leeg. Ik kon goed merken dat er weinig wind stond want de hoverfiguren gingen heel redelijk, afgelopen weken had ik de figuren met windkracht 4 a 5 gedaan en toen had ik handen en voeten nodig om de heli enig zins op zijn plaats te houden.

    Ook de 2e accu gebruikt om vlieglijnen te oefenen en heb weer wat autorotaties geoefend. Gewaarschuwd na de eerste keer was ik een beetje op mijn hoede en ook nu weer na de eerste 90 graden bocht merkte ik dat de energie vrij vlot "op" was, en weer een iets te harde landing. Hierna nog 2 maal de auto geprobeerd maar de 2e bocht zit er nog niet in, de 4e poging heb ik niet met 90 graden bochten gedaan maar als een halve cirkel dus de heckrotor niet echt laten werken om een scherpe bocht te maken. Hier moet ik dus nog op oefenen en kijken waarom ik teveel energie verlies als ik de 90 graden bocht maak. Misschien dat ik te snel daal? ik weet het niet en zal de komende week hier eens mee experimenteren. Ook de 2e accu lading eindigde met de 2 hoverfiguren.

    Al met al een zeer bevredigde oefensessie kan ik zeggen, de volgende keer ga ik dus een beetje met de auto experimenteren en de rollen oefenen. Tevens heb ik hier nog twee nieuwe 6S cellen liggen en daar maak ik dan mijn 3e accu pakket van zodat ik de volgende oefensessie over 3 accu's beschik. Het vertrouwen groeit, het weer wordt beter dus het gaat de goede kant op.
     
    harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.
  12. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Vandaag weer een mijlpaal.....mijn eerste F3C aerobatic "doorgekomen". Ik heb de 2 rollen achter elkaar gevlogen, rechts om en vanavond voor het eerst ook links om. De rechter roll was geen probleem maar de links om vliegende roll wel, je moet dan n.l de roll stick van je af duwen en dat was voor mij even een nieuwe ervaring. Dus aanvliegen, snelheid maken....knuppel in de rechterhoek ....de heli maakte een mooie roll, dan knuppel vol de linkerhoek in en dat was iets anders. De 2e roll (linksom) was een behoorlijke wokkel en de heli swiepte als het ware uit de roll. Pfffffff dit heet met recht een figuur doorkomen, maar goed het is een begin ik stond nog wel even na te puffen maar direct daarna weer een linker en rechts draaiende roll gevolgen. Ging niet veel beter maar ik was er blij mee, daarna weer een auto geprobeerd maar met veel minder negatieve pitch dan de vorige keren en had het gevoel dat het weer beter ging dan de afgelopen keer. Ook deze avond de hover figuren geoefend en voordat ik het wist waren e accu's alweer leeg gevlogen.

    Dus weer een zeer geslaagde oefen sessie, nu maar even volhouden om de komende weken diverse avonden te vliegen.
     
    harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Wel blijven oefenen John. Liefst dagelijks! Ik lees hier niks geen nieuws meer dus even een hart onder de riem..... Donderdag heb je ook nog een extra kans. En dan zie ik je zondag minstens 5 figuren vliegen. 2 hovers, de candle , de rol en de autorotatie.....
     
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Dank Steven, het lijst dat je opschrijft is inderdaad mijn eerste doel, ware het niet dat ik mijn enige vliegende wedstrijd heli gisteren bijna de grond in liet gaan. Tijdens de rollen was mijn 2e een zodanige wokkel dat ik hem bijna wokkelend de grond in vloog. Ik heb gisteren ook nog 2 vluchten met mij training heli gevlogen maar daar moet ik nog wat aan doen want die vloog echt niet goed.

    Maar ik ga mijn uiterste best doen om de rollen door te komen en de autorotatie te doen, en uiteraard de 2 hover figuren. Heb gisteren wel de 2 hover figuren gevlogen met nauwelijks wind en die zagen er helemaal niet slecht uit al zeg ik het zelf. Tevens heb ik 4 autorotaties gemaakt vanaf een hoogte die ik nog niet eerder gedaan heb om de daalsnelheid beter te kunnen doseren en ook die ging heel niet slecht. Dus komende dagen probeer ik nog een paar vluchten te maken en alleen maar de rollen en autorotatie oefenen en we zullen het zondag meemaken.....
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    goed zo, bijna de grond in is precies goed. Van dat soort benarde situaties leer je ontzettend veel. Bij mij kwam er een grote omslag toen ik leerde er rustig onder te blijven en niets te doen totdat je ziet hoe de heli ligt en daarna pas de heli weer recht te sturen.
    Lekker doorgaan!
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Vanmiddag maar weer eens naar het veld om te trainen, er stond een aardige puist wind recht op mijn snuit. Niet echt ideaal maar ik moest het ermee doen, ik weet niet wat er aan de hand was maar ik voelde mij helemaal niet op mijn gemak en het ging voor geen meter. De roll was echt zeer onder de maat en het was maar goed dat ik voldoende hoogte had anders had het wel eens anders kunnen aflopen. Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de heli maar het lukt allemaal niet en kan mij maar niet op mijn gemak voelen met de heli.

    Tijdens mijn training sessie van afgelopen maandag was ik ook maar eens door het menu van mijn zender aan het bladeren en het viel mij op dat bij Idle up (hover stand) de pitchcurve lineair stond ingesteld. Ik vond dit vreemd omdat ik toch echt in de veronderstelling was dat ik deze instelling ooit eens aangepast had. Ik heb dus de curve iets platter gezet, ook de dual rate iets aangepast de instellingen van de Expo. Ik kon zeker merken dat de heli vanmiddag tijdens het hoveren iets beter te doseren was.

    Met een ontevreden gevoel naar huis en met een chagrijnige kop weer thuis gekomen, zo erg dat mijn vrouw de indruk kreeg dat ik de heli kapot gevlogen had. Afijn mijn vrouw heeft mij wel weer zover gekregen om vanavond toch weer naar het veld te gaan om weer te gaan vliegen. Er stond nog steeds een harde wind en het was koud, dus weer kijken hoe we het eraf brengen. Weer een roll....en weer bijna de grond in???? ik snap er helemaal niets van, het gaat van geen kant, ook de hover figuren zien er niet best uit. Ik heb wel 3 accu's leeg gevlogen maar met een zeer ontevreden gevoel.

    Tijdens het napraten met een clublid stond ik een beetje met de paddlestang te spelen en merkte ineens dat alles wel erg stroef liep. Hier moest ik thuis dus even naar kijken, onderweg naar huis bedacht ik mij ineens waarom bepaalde zaken niet klopte. Het model waar ik nu mee vlieg wat mijn reserve heli waar ik eigenlijk te weinig aandacht aan had gegeven in het verleden omdat ik altijd met mijn andere heli vloog, zeg maar mijn "voorkeur" heli. Daar had ik vorig jaar veel tijd in gestoken om hem goed vliegend te krijgen en toen hij goed vloog crashte ik hem. Daarna nood gedwongen met mijn reserve heli aan het vliegen gegaan maar die had nog wat "afstel achterstand" en daar kom ik nu dus stap voor stap achter. Thuisgekomen direct de kop gedeeltelijk gedemonteerd en merk dat de kogel links behoorlijk stroef lopen, niet dat dit de oorzaak is dat het niet lukt maar verwacht wel dat de heli iets beter gaan reageren op mijn stuurbewegingen. Dus daar moet ik iets aan doen

    Dus er is nog werk aan de winkel voor zondag, dan volgende week tijd vrij maken om de flybarless heli af te maken met de overtuiging dat het dan nog iets beter gaat.

    Tot zondag,...... mijn eerste FAI F3C wedstrijd...spannend!
     
    harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    John,
    ik was vandaag ook nog even aan het oefenen en mijn hoverfiguren gingen ook niet best, volgens mij door de nogal vlagerige wind. Misschien had jij daar ook last van?
    Ons veld (Winssen dus) is vandaag gemaaid, het ligt er nu prachtig bij, dus daar zal het zondag in ieder geval niet aan liggen ;)

    Zie je zondag!
     
  19. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Sux6 John.
    Ik zal er niet bij zijn.
    Ik heb andere verplichtingen, echt jammer.
    Heb trouwens ook nog niet echt kunnen oeffenen..
    Maar goed dat komt wel weer.
    Ik wens jouw en alle andere een mooie dag om te vliegen .
    En houd alles heel he..

    Gr Wil
     
  20. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    17 mei 2015, een gedenkwaardige dag voor mij......na jaren ploeteren, crashes mee maken , veel sleutelen, regelmatig teleurstellingen verwerken en weet ik veel wat nog meer heb ik mijn doel eindelijk bereikt, mijn naam staat in de eind uitslag van een FAI F3C wedstrijd. In dit topic heb ik geprobeerd mijn ups en downs te beschrijven om ooit eens mee te te kunnen vliegen in de FAI F3c klasse. Ik moet wel toegeven dat het niet het debuut was dat ik ooit in gedachten had maar ik had nu eenmaal het besluit genomen om dit jaar over te stappen dus moest het gewoon gebeuren.

    Afgelopen week wel diverse keren gevlogen maar het voelde absoluut niet lekker, de rollen wilde niet lukken en om een of andere reden kon ik niet uit mijn "comfort zone" geraken om nieuwe zaken te proberen. Ik heb daarom vandaag alleen de 2 hover figuren gevlogen, ik was absoluut niet zenuwachtig en vloog de figuren zonder belemmerende spanning.

    Het zonnetje scheen eigenlijk de gehele dag maar de wind stond wel uit een vervelende hoek en stond recht op onze snufferd dat was dus opletten. In de 1e ronde was ik als tweede piloot aan de beurt en haalde uiteindelijk 229 punten. Ik was eigenlijk hier al zeer verbaast over en had dit niet verwacht en mijn dag kon niet al niet meer stuk. Mijn punten voor de 2e ronden waren zelfs nog hoger: 241 punten! Ik heb even snel naar wat jury rapporten bekeken en zag er zelfs een 6.5 tussen staan, dit had ik niet verwacht. Ik heb geen uitslagen van de 3e ronde gezien maar ik was al heel tevreden over mijn punten aantal van de eerste 2 ronden.

    Zoals gezegd dit was niet het debuut was ik voor ogen had en MOET echt aan de aero's gaan werken om zeker de volgende wedstrijd meer figuren te vliegen. Vandaag wel weer een hele hoop tips en aanbevelingen van diverse piloten gekregen en zal vol aan de bak moeten.

    Tenslotte, dit topic beschrijft de weg naar de FAI F3C klasse en heb dus mijn doel bereikt. Dit wil niet betekenen dat er een einde is gekomen aan dit draadje, ik had van te voren nooit kunnen bedenken dat dit topic meer dan 50.000 keer bekeken zou worden, dat ik naar aanleiding van dit topic zoveel nieuwe mensen heb ontmoet die mij tijdens wedstrijden kwamen opzoeken. Verder hoop ik nog steeds dat ik met mijn belevenissen nog steeds mensen kan inspireren om mee te doen aan heli wedstrijden en dat het herkenbaar is als je iets fout doet of dat het soms anders loopt dan je wilt.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2015
    harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina