De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt voor al deze leuke complimenten mensen....:thumbsup:

    vandaag zijn de mannetjes op het galjoen gemaakt. En het rooster hier tussen gemaakt. Het rooster bestaat uit een basis waarop in de lengte latten zijn verlijmd van 1x1.5mm. Hierover gaan weer dwars de zelfde latjes over. Steeds met een tussenstand van 1.5 mm. Tenslotte is er een noten lat omheen gezet. Toen dit geheel klaar was is het rooster op zijn kop geschuurd zodat de dikte van de dwarse latjes een dikte kregen van een halve milimeter. Daarna is het geheel tussen de mannetjes gelijmd.

    20181016_201528.jpg 20181016_205545.jpg 20181016_211725.jpg 20181016_211733.jpg 20181016_212428.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2018
    pietsan, leo55, Pingu57 en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk, het groffe geschut komt er aan te pas, word linke boel hier:thumbsup::thumbsup:
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi rooster, en succes met het ineen puzzelen van de paarden.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha de kanons worden geladen, succes Hans, want dit is een leuk klusje met allemaal kleine dingetjes.
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het begint allemaal met een bezem. Om de nagels in de berghouten te suggereren sneed ik wat haren uit onze nieuwe bezem. Het is zaak om de haren te zoeken met eenzelfde diameter. In een stukje berghout boorde ik gaatjes van 0.5mm volgens een vast patroon diagonaal met een tussenafstand van 6mm ongeveer. Hier lijmde ik de haren rechtopstaand in. Na droging knipte ik deze net boven het berghout weer af en na het licht schuren vormen deze de nagels in het berghout. De kern van deze nagels is ook zwart. Dit is uiteraard een test. Eerder probeerde ik het met de kleine messing spijkertjes en met zwart ijzerdraad. Ik heb het sterke vermoeden dat alle berghouten er zo dus straks gaan uit zien. ( moet het nog gaan durven toepassen) 20181018_185703.jpg 20181018_184742.jpg 20181018_185510.jpg
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Alle nagels in de bovenste berghouten zijn aangebracht. 224 gaatjes geboord 224 stukjes haartjes van de bezem er in gelijmd. Nu de andere kant stuurboord nog;) 20181018_220435.jpg
     
    SjorsZ, pietsan, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent toch niet in het klooster ingetreden, want dit lijkt me echt monniken werk :)
    Het heeft wel een prachtig effect zodat het de moeite loont :thumbsup:
     
    Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Man, wat een werk! En iedereen thuis maar mopperen dat de bezem zo snel z'n haren verliest.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Hans. Ziet er schitterend uit.:bier:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Deze bezem verliest wel zijn haren maar niet zijn streken:banana:
    Maar het is een knap stukje “monnikenwerk”:worship::worship:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    ;););););):( dat was een Vos hoor Koos:thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Jaaaa, dat was het, een vos.....:banana:Het zal de leeftijd wel zijn:D
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Update. Voor het behoefte doen was er een aparte vergadering. Samen met bootsman en kapitein was er besloten het ontwerp van het gemak te laten uitvoeren door de leerlingtimmerman Theodorus van het Gemack. Dit als examenoefening voor zijn aanstaande afstudeeropdracht van de school der zeevaarttimmermannen. Wel waren er eissen gesteld voor de opening in het gemak. Er waren geen dikke mensen aan boord. Behalve Vetje... maar die had zijn eigen gemak boven. Voor de kwast waren er ook richtlijnen gemaakt. Derhalve 200 cm ende 3mm onder den zeespiegel. Mogelijk met lood verzwaard voor het onderwaterhouden bij straffe wind en volle snelheid. De gunning voor de kwast kwam bij touwslager Pieter van der Quast terecht. Die begon nog wel een discussie of dit links of rechts geslagen touw moest worden. Dit voor de links of rechtshanden aan boord. De toiletrol moest onder de boegspriet op de kiel komen. Er is nagedacht over luchtverfrissing maar dat besluit wordt pas genomen als de nieuwe gemaksjuf aan boord komt en of dit zinvol zou zijn.......... we gaan maar weer eens verder met het geschut aan boord. 20181021_123130.jpg
     
    Building Mouse, Jaques en CXello vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha gelukkig is het gemak klaar, ik had al begrepen dat een paar bemanningsleden hoge nood hadden
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het bovenste gedeelte van de spiegel is beplankt vericaal met latten van 4x1mm hierna is dit in een blauwe kleur geverfd. Bij deze kit zit een mooie doos waar de ornamenten zijn verpakt. Het onderste ornament is geverfd en om de raampartijen op de slingerlijst geplaatst. Ook is op het holle verwulft het ornament met de naam aangebracht. Nog steeds oogt het allemaal nog wat hard in kleuren. Maar straks als alle ornamentjes op het holle en bolle verwulft zijn aangebracht komt het er nog veel anders uit te zien. Ook op de hekbalk komen nog goudkleurige ornamenten. 20181021_140255.jpg 20181021_140630.jpg 20181021_205255.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
  17. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    O nee toch, geen vrouwen aan boord, dat brengt ongeluk.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nou.. tja. Ik weet ook eigenlijk niet precies hoe het zat;)
     
    Building Mouse vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het dak van de galerij wordt straks bekleed met koper. Het ornament op de spiegel wordt 1mm hoger geplaatst zodat straks het koper tegen dit ornament wordt aangelegd. Dit koper wordt als een plakkende tape aangeleverd. Dit is ook zeer dun. Hiervoor heb ik het dak goed geplamuurd zodat de kopertape goed kan worden geplakt. Ook zal bij een oneffenheid in het dak dit gaan tekenen in het koper. Vandaar deze voorbereiding. In de sleuf die gemaakt is komt straks de constructie van het torentje. Maar nu zal ik dus echt verder moeten met de kanonnen en het optuigen hiervan. 20181021_212532.jpg
     
    SjorsZ, Janmaat, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina