De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi hans
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De fortuining is nu met 8 latjes verder omhoog gebracht. Een nauwkeurige klus voor deze 1x4mm latjes die elke keer 1mm overlappen. Natuurlijk de kunst om deze in de juiste ronding aan te brengen. Gelijktijdig blijf ik ook de binnenzijde omhoog zetten met latten van 6x1.6mm voor de stevigheid. Ik ben er tevreden mee. Later moeten de poorten van de kanonnen er weer uitgehaald wordenen de sprongen van de relingen. Dit is de 7P op dit moment. Als eerste wordt straks het kampanjedek beplankt.hierover komen dan straks weer de beplanking van de verschansing. 20181120_221720.jpg
     
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Gaat de goeie kant op Hans, ziet er allemaal weer netjes uit.:):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20181122_191700.jpg

    Om het kampanjedek te beplanken zijn de laatste hulpspanten afgezaagd.

    20181122_192921.jpg 20181122_202544.jpg Op dit dek komt ook het luik. De plaats was aangegeven op het dek en ook de afmeting. Het luik bestaat uit noten 4mm breed met hierom in het verstek eenzelfde lat . 20181122_200605.jpg

    Hierdoor kan er beplankt worden tot aan de binnenkant van de fortuining. Voor het beplanken van het dek heb ik eerst weer de latten van 10 cm gesneden en door elkaar gemengd. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende latten te gebruiken. Het kan zomaar gebeuren dat het dek bestaat uit 5 planken naast elkaar die uit dezelfde lat komen als je die snijd en gelijk wegplakt.Dit geeft een zelfde kleur naast elkaar en dit probeer ik te voorkomen door zoveel mogelijk te mengen. 20181122_213141.jpg Dit dek is dus ook weer klaar.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
    Rob2, pietsan, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Op het galjoen zijn ook de korvijnnagels aangebracht. De notenlat is iets ingelaten in de regelingen zodat deze lat vlak en horizontaal komt te liggen. 20181122_214124.jpg 20181122_220925.jpg
     
    Rob2, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20181122_224313.jpg Tenslotte is de leeuw nog onderhanden genomen.
     
    Jaques en SjorsZ vinden dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi geworden
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Even verdiepen hoe we de wand voor de stuurmanshut gaan maken en het laatste dek. Het schot bestaat weer uit gelaserde onderdelen . Boven de deur is de bolling die doorloopt over het dek. Dit is een nieuwe voor me en een uitdaging. De Batavia heeft deze bolling ook in haar dek en zal eerst maar een Bataviaverslag gaan inzien hoe dit te doen. Allereerst maar de juiste schuinte van de wand bepalen en de lengte van dit dek. Volgens tekening is de lengte van het dek goed. 20181123_195557.jpg 20181123_194842.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
    pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Goede keuze Hans, zoals je gezien hebt ging het hier bij mij mis:mad:
    En voor de rest ziet het er allemaal goed uit, word een mooi schuitje deze 7P:thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb dat werkelijk niet gezien!? Maar zou jij een foto willen plaatsen hier? Van je bolling?
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2018
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Onderstaande foto is van het kampagne dek waar het bij mijmis ging.
    IMG_4286.JPG
    Bovenin op dit dek zitten een aantal afwijkende planken bij elkaar:mad::mad:
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Straks staat je dek vol met masten en tuigage (zie de Sovereign bij Piet), en dan valt dit helemaal niet meer op. (Of je zegt gewoon dat de stuurboordmatroos beter kon schrobben).
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Bericht ontvangen van de admiraliteit: "Heden zijn verschillende bakboordmatrozen van de Bativia gekielhaald":D:D
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het schot is gemaakt. Onder begin ik met een strookje fineer van 1mm wat in de ronding van het dek wordt gesneden. Hier op komen delen noten 1x4mm deze lopen in de ronding van het dek. Telkens zet ik streepjes op het schot en zo kwam ik mooi verdeeld uit aan de bovenkant van het schot. De scharniertjes maakte ik uit 0.12mm messing. Het kozijntje heb ik goud geschilderd. De foto's geven weer duidelijkheid. Alles staat nog los en ook de dekken liggen nog los. Het schot wordt ook nog smaller omdat de beplanking van de verschansing er nog tussen komt. 20181123_214406.jpg 20181123_223631.jpg
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Koos. Wat heb je onder de ronding aangebracht?
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik vermoede al dat ik dit in het verslag van Danny kon vinden in de bouw van de Batavia en dit is ook wat ik in gedachte had zo te doen. Wat is dit forum toch gemakkelijk zeg...Ik zoek graag een bevestiging op dit forum en zeker als ik iets niet weet. 2016-02-23 11.45.31.jpg Je ziet hier ook een verschil in bouwwijze. Ik zet de schotten op het beplankte dek en voeg de onderzijde pas. Hier is de werkwijze, dat er tegen de schotten wordt beplankt.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bedenk wel dat mijn oplossing voor die bolling in het dek niet helemaal juist is. Ik heb namelijk de plankjes die hierop kwamen in een punt geschuurd om ze precies op het eindpunt aan te laten sluiten, maar in het echt blijven de planken aan het einde een stuk breder en zit er een verdraaing in om ze achter op het dek in één lijn plat aan te laten sluiten. Dus eigenlijk zou het balsa stukje aan het eind breder moeten zijn in plaats van een punt, en dan plat geschuurd moeten worden.
     
  18. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Wow, dit wordt een waar pronkstuk!!
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Danny
     

Deel Deze Pagina