De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo te zien had je de laatste 3 planken al iets meer kunnen verjongen Hans, want ik zie het trappetjes effect aan je boeg.
    Er moet op dit forum een how-to over beplanking rondslingeren, die is ook heel nuttig om even door te nemen, ik kon hem even niet vinden, als ik hem gevonden heb geef ik je een link.
    Ik heb nog wel een how-to van het Beagle-forum liggen, maar dan moet je even je e-mailadres in een PB sturen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Op blad 2 van Historische Zeeschepen, staat een stukje van Pietsan over Stealers en Instekers als je dat blad leest, ben je ook een heel eind op weg
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dank Peter. Ik ken die beschrijving uiteraard . Het is echter zo dat ik pas na deze latten kan gaan verjongen. Tevens komen hier de berghouten op.de tweede van onderen is de eerst aan gebrachte plankt. Hooguit de onderste had verjongd kunnen worden. Maar dan nog ga ik er zo niet komen met enkel verjongen denk ik. Ik heb het zojuist het schrijven van Piet weer gelezen en ik denk toch dat ik het ga maken met het hollandse systeem met de verloren gangen. Maar ik dacht dat ik dat pas veel planken naar onderen nodig had.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2018
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat dacht ik bij de Hermione ook, maar daar heb ik die verloren gangen ook in een vrij vroeg stadium aan moeten brengen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Precies zoals we bedoelden viel de bovenste plank gelijk met de luizenplecht. Deze heb ik ook gelijk maar voorzien van de beplanking. Ook het gat van de boegspriet is hier pas gemaakt. De luizenplecht was een plek waarbij je niet gezien werd door de officieren en je kon het er even van nemen. Je had er dus een luizenleventje. 20180902_210440.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2018
    Jaques vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En zo ligt de Zeven Provinciën er nu bij.
    Ik kan verder met het beplanken en ik kan de eerste rij kanonspoorten gaan maken. Ik denk dat het een mooie afwisseling gaat worden. DSC_4403.JPG DSC_4405.JPG
     
    Rob2, *Hans*, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Voor het verjongen van de huidplanken heb ik het breedste spant op gemeten met een strookje papier. Deze afstand heb ik gedeeld door het aantal plankjes die er nog op zouden passen. Ik kwam totaal aan 20 stuks. Richting de boeg heb ik nogmaals een lengte op gemeten en deze lengte gedeeld door het aantal 20 planken.
    Zo heb je een klein beetje de referentie tot hoever ik moet gaan verjongen. Natuurlijk zal dit nog wel tijdens het beplanken gecorigeerd moeten worden, maar het geeft wel wat aan hoe breed je op de verschillende spanten moet gaan uitkomen.
    Althans dit is het uitgaans punt nu. Mogelijk zal er nog wel ergens een verloren plank worden toegepast ergens en klopt de berekening weer niet.:) Ook kan ik nog besluiten alsnog van de kiel te gaan werken.

    Ik heb 3 mogelijkheden om te gaan verjongen.
    • Ik kan de verjonging er afsnijden met een scherp mes. Dit geniet de voorkeur maar in vergelijk met Noten is Eiken toch wel wat harder. De overgang naar de complete breedte van de lat schuur ik dan iets verder bij.
    • Verjongen met een klein schaafje tot je aan de gewenste breedte komt. Ik heb dit even geprobeerd maar kwam al snel de draad van het eiken tegen en dat werd een beetje rafelig . Ook maar verder proberen met de draad mee te gaan schaven.
    • Ik heb ook de beschikking over een Proxon schotel-schuurmachine. Ik ga proberen of ik de verjonging er af kan schuren.
    Oftewel even gaan aanvoelen wat het beste gaat werken. Het verjongde gedeelte altijd tegen de zelfkant van de vorige plank aan leggen.


    aftekenen 1.jpg aftekenen2.jpg
     
    TIMBERWOLF, Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi referentiepunt Hans, ga je op het grootste spant nu ook zo'n papiertje zetten?
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik neem de streepjes over op het spant Peter. Je ziet de lijntjes al afgetekend staan.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2018
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja dat zag ik inderdaad, Dan heb je zeker een mooi referentiepunt op die spanten staan.
    Succes ermee Hans
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal goed uit Hans, succes verder;)
     
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Er is een mal voor het verloop van de beplanking. Als je deze een paar keer uitprint kun je die gebruiken voor het verloop van de verjonging.
    Hij loopt van planken van 10mm tot 5mm (max 50% verjongen.)
    Met dank aan Drazen Caric vanaf een ander forum.
    Als je verdere uitleg nodig hebt voor het gebruik pm me maar. Al lijkt het me dat hij voor zichzelf spreekt verder. Ik heb er heel veel gebruik van gemaakt.
    Print hem op 50% uit als je maximale beplanking bv 5mm is of 80% bij 8mm etc..

    planking raster.jpg
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Hans... ik ben inmiddels al aardig op weg en lees deze nu pas.
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Vanaf de valse kiel zijn er drie huidgangen aangebracht. De onderste 2 worden de zandstroken. Om deze niet tijdens het klemmen samen te nijpen heb ik er even multiplex tussen gestoken zodat ze recht gaan doorlopen. 20180905_230639.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2018
    *Hans*, Janmaat, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De eerste insteker bij de spiegel zit er in. 20180907_194013.jpg
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het verjongen bij de boeg. 20180907_194335.jpg
     
    Jaques, JanZMC, Hoosterw en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ben nog steeds bezig met het beplanken van de romp. Nog 5 latten aan beide zijden en ik ben gesloten aan de onderzijde. 20180909_100301.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018
    Marc w, TIMBERWOLF, *Hans* en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er strak uit Hans
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gaat redelijk naar mijn zin inderdaad:)
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina