De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke poorten
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    17 poorten voorlopig klaar. Nog 11 te gaan. 20180914_221856.jpg
     
    SjorsZ, hgb1967, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ziet er mooi strak uit en je haalt me in zo, ik ben bij poort 19.. Al tel je de jaagpoorten niet mee begrijp ik.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Toch wel een slagschip in vergelijk met de duyfken. 20180915_165847.jpg
     
    SjorsZ, janzwart, Hoosterw en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20180916_101420.jpg 20180916_145128.jpg 20180916_162424.jpg 20180916_201404.jpg Het maken van de sponning in de kanonspoorten. Allereerst heb ik een aantal latjes aan 2 zijden geverfd. Deze komen plat als een soort kader aan de binnenzijde tegen de huid aan. 1mm over het gat zelf. Zo ontstaat vanzelf een sponning. Lastig om deze korte stukjes netjes in een vierkant te plaatsen. Vanaf de binnenkant ziet het er nogal rommelig uit maar straks komt de binnenbeplanking weer tegen deze kaders. Uiteindelijk zie je er niet veel meer van door het verdek wat er in zijn geheel overgaat. Je kan er niet in kijken maar ook niet repareren. Vandaar dat ik als lijm UHU hart gebruikte.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2018
    Jaques, Janmaat, Hoosterw en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Even een herstelbericht. Ik melde de onderzijde van de poort op 10mm boven het dek te plaatsen zodat de loop van het kanon op de juiste hoogte zou komen te zitten. Dit is niet correct aangegeven door mij en moet op 11mm zitten. Domweg had ik het verkeerde rolpaard in elkaar gezet die voor een bovenliggend dek is bedoelt. De rolpaarden voor dit dek zijn namelijk groter en dus iets hoger. Ik kan dit wel oplossen door de wielen iets aan de onderzijde af te schuren zodat ik weer op de bedoelde hoogte kom. Gelukkig zie je er ook niets van.. Een foutje dus:hammer:
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :stout: Och heden, wat klinkt mij dat bekend in de oren.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Hmmm. Het staat op het gelaserde plaatje aangegeven welke voor de grote kanons zijn:koud:.
    Gelukkig is een mm niet of nauwelijks zichtbaar.
     
    Janmaat en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Tja, Hans een foutje is zo gebeurd:mad: maar deze tijdig herkennen en weer oplossen maakt deze hobby nou zo leuk, en het mooie is straks als het model klaar is, dan ben jij de enige die het nog weet of ziet.....:):):)
    Succes verder
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tja Hans... en die meneer van Kolderstok had het nog zo duidelijk aanggeven. Even snel een proefkanon in elkaar geflanst voor de hoogte van de poorten. Maar helaas uit de verkeerde gelaserde plaat gehaald...noem het gerust stom:frustie:
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Vandaag de grote rolpaarden gemaakt en alle onderdeeltjes los gesneden:
    112 wielen
    56 assen
    84 onderdelen voor de rolpaarden
    28 rolpaarden in de Primer
    28 rolpaarden in het rood gezet..
    mooi klusje zo. Nu de wielen nog aan de assen zetten en deze onder de rolpaarden maken. Ik moet dringend op zoek naar de verkleuring voor de kanonnen zelf.
    Ik zie dat het middel Brass Black wordt aangeboden bij Modelbrouwers in Groot Ammers.
    Heeft Iemand deze winkel wel eens bezocht? Deze winkel heeft ook het forum modelbrouwers onder beheer. In ieder geval is dit middel online te bestellen. Of is er een beter middel? Ik ga niet aan het aflakken van de kanonnen beginnen.Ook vraag ik me af hoeveel ik van dit spul nodig heb.

    20180920_205651.jpg 20180920_205827.jpg 20180920_215244.jpg 20180920_220248.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
    TIMBERWOLF, Marc w, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Heb ook bij die shop indertijd BrassBlack besteld en dat bevalt goed voor het zwart maken van messing onderdelen
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  14. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb bij een glas in lood winkel in Amsterdam een flesje Patina gekocht.
    Dit werkt ook prima
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Achter de raamopeningen is het vloertje gemaakt. De binnenzijde van de raamopeningen zijn rood geverfd en een gedeelte er omheen. Met het raamplankje er voor geeft dit straks de raamstijltjes weer. Tot zover laten we dit verder rusten en gaan daar pas weer mee verder als er verder aan de spiegel gewerkt gaat worden. 20180923_163615.jpg 20180923_164153.jpg 20180923_164142.jpg
     
    TIMBERWOLF, *Hans* en Jaques vinden dit leuk.
  16. Thomk7

    Thomk7

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord holland
    Ziet er weer mooi uit :worship:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Vooruitlopend op de opbouw van de spiegel en het passend uitkomen van de galerij het basisplaatje van de galerij los gesneden. Je kan er voor kiezen het plaatje direct op de boot te lijmen en zo dit verder te gaan bewerken. Ik koos ervoor om de galerij los te houden en zodoende verder op te gaan bouwen. Op de basisplaat worden spantjes verlijmt. In deze spantjes zit een uitsparing waar horizontale deeltjes worden gelijmt met een behoorlijke kromming. Het is zaak de basisplaat goed vlak te houden anders zou door de spanning van de horizontale latten dit snel kunnen gaan kromtrekken. Je zit dan met een scheluwe basis. Tussen de horizontale latten komt harsboard van 0.5mm. Je ziet op de foto dat ik hiervoor een papieren mal hebt gemaakt. Deze trek ik over op het harsboard.
    20180922_195827.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Aan de onderzijde van de galerij zijn latten van 1x 4mm gelijmt. Ook aan de bovenzijde wat het dak van de galerij wordt. Op de bovenzijde zijn de latten wat minder secuur aangebracht. Deze latten zit er enkel als grondhout voor de koperen bedekking die er straks gaan komen. Gelukkig had ik ruim voldoende klemmetjes. Deze had ik echt nodig om de latten in de juiste kromming te krijgen. 20180922_231957.jpg
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En van het één kwam het ander. De onderzijde is in de juiste vorm geschuurd. In de grondlak gezet en zwart afgelakt. Ook het harsboard is groen geverfd. Voordat ik het harsboard aanbracht was dit al groen. Zodoende krijg je een mooie strakke lijn. Het groene harsboard is iets langer dan de zwarte onderzijde. Hier komt straks nog een goud koord te lopen. Aan de achterzijde is de galerij nog te lang en hier tegen komt straks de beplanking van het bolle verwulft. IMG-20180923-WA0006.jpeg 20180923_165517.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tegen de galerij komt de deur. Straks snij ik een stukje harsboard ee tussen uit en ontstaat ruimte voor het deurkozijntje. In dit kozijn kan dan straks de deur verdiept worden geplaatst. Boven op dit kozijn komt een basisplaat voor het torentje. Ook met deze klus stop ik voorlopig. 20180923_170336.jpg
     
    Marc w, Pingu57, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina