De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Er zijn de laatste tijd een redelijk aantal bouwers van klassieke schepen op dit forum bijgekomen. Er wordt daardoor in de bouwverslagen van dit soort schepen ook nogal eens gecommuniceerd over zaken die niet direct betrekking hebben op het betreffende schip.

    Nu kan de starter van het bouwverslag er af en toe wel eens de bezem doorhalen, maar soms kan daardoor ook best wel nuttige informatie verloren gaan.

    Daarom wilde ik kijken of het zin heeft om een algemeen verzamelpunt te creëren hier in het Schipperscafé. Daar kunnen we dan over allerlei zaken die bij dit soort schepen aan de orde komen van gedachte wisselen.

    Als het niet aanslaat is er nog niets aan de hand, dan zakt deze discussie vanzelf in de vergetelheid......

    Ik maak straks wel een aftrap met wat dingen over de kit van de Friedrich Wilhelm zu Pferde, die ik gisteren tweedehands gekocht heb. Ik ga daar namelijk nog geen bouwverslag van starten, omdat ik er niet aan wil beginnen voordat ik mijn huidige lopende projecten (vrijwel) geheel afgesloten heb.

    Groet,

    Ad
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    een goed initiatief Ad. ik zal zeker een regelmatige bezoeker van dit topic worden en geregeld me in de discussies mengen
     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Mooi initiatief, had er zelf nooit aan gedacht om te doen om zoiets te starten.

    Andy
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Geweldig, onze eigen gelagkamer:cool:
    Waar is de bar en pot pijptabak;)
    Dit gaat echt een succes worden:D
    Ad, bedankt voor dit initiatief

    Groet, Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2012
  5. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Prachtig weer een om bij te houden, en info te verzamelen.:D
    En de top bouwers bij elkaar in een topic.:worship:
    Groetjes,
    Frankwin
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien een idee om de verzamelde info later te bundelen in een "Statische Schepen FAQ"? Dan is het achteraf nog eenvoudiger terug te vinden.
     
    Carool van Kesteren vindt dit leuk.
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooi, ik zie dat we al een aantal stamgasten hebben!!!

    De bar is ruim voorzien, en het is hier zelfbediening. In de schipperskroeg hebben we een tijdje een barkeeper gehad, maar sinds die verkering heeft zien we hem niet zo vaak meer....
    Ik heb gezorgd voor een goede espressomachine. Eigenbelang want ik drink uitsluitend DD's. Even ter toelichting, dit zijn Dubbele Doppios, ofwel viervoudige espresso's.

    Dat is gelijk dan het enige Italiaans dat ik naast "si" en "no" versta, en dat brengt me gelijk bij m'n nieuwe aanwinst: de kit van de Friedrich Wilhelm zu Pferde (voortaan maar kortweg de FW te noemen) van Euromodels.

    Ik wist dat het een oude kit was, volgens de verkoper oorspronkelijk bewaard door een modelbouwwinkelier die ermee stopte, maar deze nog wel eens wilde gaan bouwen. Maar hij heeft hem later vanwege gezondheidsproblemen verkocht aan de verkoper op het forum. Deze was altijd al vlieger, maar wilde ook wel eens boten bouwen. In de aanloop naar de FW had hij er een paar gebouwd, en daarbij tot de conclusie gekomen dat vliegen toch meer zijn "ding" was.

    Dat de kit echt erg oud is blijkt in eerste instantie uit de tekeningen (gedateerd 1975), die allemaal in goede staat zijn, maar sterk vergeeld aan de randen. Het zijn er in totaal 12 van A0 formaat (qua lengte, hoogte varieert tot max. A0). We wisten al dat Italianen chaoten zijn, maar dat laten ze met de volgorde van de tekeningen nog eens extra zien: er zit geen enkele logica in. Maar goed, dat maakt mij niet uit, ik heb een index gemaakt en weet nu wat waar staat. Ik ga ze denk ik nog proberen te laten scannen, want dat continu open- en dichtvouwen van die tekeningen ben je gauw zat.
    Verder zijn de tekeningen volledig in het Italiaans. Er is wel een document bij waar de inhoud van alle tekeningen in het kort in het Engels wordt aangegeven, naast een korte handleiding van de "ideale" beplankingsmethode, door alle planken naar voor en achter te verjongen en zodanig geen correcties als "stealers" ed nodig te hebben. Of me dat gaat lukken.......

    Een andere indicatie dat het echt een oude kit is blijkt wel uit het feit dat de spanten en kielbalk duidelijk met de hand zijn uitgezaagd. Hieronder bijvoorbeeld een spant:

    [​IMG]
    Op de omcerkelde plaatsen (en ook elders) zijn duidelijk de podloodstrepen van het aftekenen te zien. Verder zaten er twee kielbalken bij te zitten. Toen ik eens goed ging kijken, bleek één ervan (hieronder de bovenste) vooraan gebroken en gelijmd te zijn, er bleek een uitsparing bij het achterschip te ontbreken, en de spantafstanden kloppen op een plaatsen niet met de tekening.

    [​IMG]
    Verder bevat de kit enorm veel gietstukken, volgens de onderdelenlijst 124 stuks. Dit is duidelijk een ander metaal dan de licht grijze gietstukken die je bij Engelse kits (ook Caldercraft) ziet. Het is veel zwaarder en harder, maar het is geen gietbrons. Dat kan ik zien aan een gebroken onderdeel.
    Iets wat gelijk in het ook viel was het boegbeeld in de vorm van een leeuw. Echt een knoert, maar nergens een beschrijving of indicatie hoe je dat in 's hemelsnaam moet bevestigen. Hieronder links de tekening van de boegscheg, en rechts de leeuw erop gelegd zoals die ongeveer zou moeten komen.

    [​IMG]
    Dat beeld is volledig massief, dus dat zou betekenen dat een groot gedeelte van de voorkant van de scheg zo nauwkeurig mogelijk volgens de contouren van de leeuw weggezaagd zal moeten worden. Dat wordt nog een moeilijk klusje met 10 mm dik hout........

    Verder valt het op dat een flink aantal gietstukken (die dus allemaal verkoperd zijn) enorm vervuild is. Ik begrijp de ontstaansgeschiedenis van die vervuiling niet, het is geen normale koperoxide. Hieronder een voorbeeld van een raam/rooster, links zoals er diverse vervuild zijn, en rechts nadat ik het heb opgepoetst.

    [​IMG]
    De foto vertekent wat, de rechtse heeft nog wel degelijk een koperglans.
    Maar er is ook een enkel gietstuk waarvan de koperlaag gedeeltelijk beschadigd/verwijderd is.

    Dat brengt me bij een vraag. Ik zie bij schepen die jullie bouwen toch dit soort decoraties geverfd worden? Bij de foto's die ik tot nu toe gezien heb lijkt het wel of ze alle koperen delen onbehandeld hebben gelaten. Dat is toch niet authentiek, mede gezien het feit dat in het echt vrijwel alles uit hout is gemaakt?

    Ik moet nog eens overdenken wat ik met die vervuilde gietstukken doe. Wellicht is ultrasoon reinigen een oplossing, ik moet eens op zoek naar iemand die dat in huis heeft.

    Typisch is trouwens dat alle kanonslopen verouderd lijken te zijn. Hieronder van elke vier kalibers een exemplaar:

    [​IMG]
    Die zien er echt behoorlijk authentiek uit. Hoe het gedaan is heb ik geen flauw idee van.
    De rolpaarden zij trouwens uit één stuk (bodem en wangen) gemaakt, alsof ze uit een soort houten U-profiel zijn gemaakt. Hieronder twee voorbeelden:

    [​IMG]
    Het waarom van de verschillende tinten hout is me niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat ze dus niet taps naar voor versmallen, zoals in het echt wel het geval is. Ik denk dat ik die van de kanons die in het zicht komen over ga maken, die van kanons waarvan je alleen de lopen aan de buitenkant ziet kan ik zo laten. Ze heeft trouwens geen "dummy" lopen, alle kanons, ook op het onderste dek staan op rolpaarden. Wel een beetje onzin natuurlijk, want je ziet er niets van.

    Een ander voorbeeld van de Italiaanse frivoliteit is de langsdoorsnede tekening. Daarin staat van alle ruimten, ook die je niet van buitenaf kan zien, de inrichting getekend. Zelfs tot het hemelbed in de kapiteinshut!!!!

    Dat was het weer. Een lang verhaal aan de tap. Ondertussen is m'n DD op, en ga ik maar eens een nieuwe tappen!!!!

    Nemen jullie ook nog wat......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ja zeker, maar ik trek er een open.
    Wel kun je nu, je Italiaans bij gaan schaven.
    Leuk om dit te volgen:D

    ps zijn de kanonnen geverft of chemisch behandelt?

    Groetjes,
    Frankwin
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb het idee chemisch behandelt. Ik heb zelf wat geexperimenteerd met een zwarte patina. Dit lijkt er wel op, maar is beter gehecht. Toen ik ze uit de plastic verpakkingen haalde gaven ze nog wel flink af.
    Achteraf bedenk ik dat het misschien door de eerste eigenaar is gedaan/laten doen. Misschien kunnen we dat horen van Fred als 't ie ook een keer een borrel (of DD?) komt nemen, want hij heeft ook een FW gekocht.

    Groet,

    Ad
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Gezellig hier:cool:
    De FW";
    Dat chaotische van de Italiaanse tekeningen ken ik;)
    Ik heb voor mijn WvH maar 7 tekeningen, en heb er telkens 2á3 nodig om de juiste info te vinden, op zich niet erg, als je het Italiaanse systeem maar doorhebt.
    De rolpaarden;
    Daar heb ik in mijn topic al eens een foto geplaatst.
    Het is goed mogelijk dat ze nog eens te breed zijn ook.
    Ik heb dat opgelost door ze "gewoon door te zagen, m.a.w. een wang er af dan de bodem taps te zijlen, wang er aan en je hebt een passend rolpaard.
    De kanons;
    Hoe die verouderd zijn, daar heb ik ook geen idee van.
    Ik heb hetzelfde soort kanons, ik heb ze geprobeerd te zwarten met Brass Black; lukte niet.
    Verven; geen bevredigend resultaat.
    Kortom, oké, ik ben een beetje perfectionistisch, maar heb ze gewoon vervangen.
    Hoort eigenlijk niet in een kit, maar ik wilde perfect geschut.
    Ook bij de WvH staan alle kanons op rolpaarden, ook al zie je ze niet meer, ik vindt dat niet erg, want nu kan ik zeggen dat het schip geheel origineel? is.
    Mijn eigen ervaring? mijn WvH komt van de zelfde fabrikant, maar is door Corel overgenomen, dus ik zie een hoop gelijkenissen:D
    Ik denk zelfs dat de kanons de énige problemen opleveren, althans dat is bij mij zo, de rest is simpelweg perfect qua pasvorm en materiaal, houtsoort.
    Het viel mij ook op dat veel bouwers van de WvH en de FW de ornamenten ongeschilderd laten,.
    Ik ben meer van het zo origineel mogelijk in de juiste kleur zetten.
    omdat ik zelf ook in de gelegenheid was een FW over te nemen, (die van Fred) maar nog zeker 2 jaar werk heb aan mijn WvH, heb ik al een hoop info verzameld door FW (maar dan volledig) op google te zoeken bij afbeeldingen, dan krijg je foto's die ergens op een forum staan of zo.


    Ik ga er nog een inschenken, en dan slapen, mijn pijp is ook al uitgebrandt zie ik;)

    Germt
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Frankwin, ik zat even te kijken op het te koop gedeelte en zag dat jou BB schip ook te koop was, en dat je nog een PW had liggen.
    Ben je ook aangestoken door het 17e eeuws scheepsgebeuren?;)
     
  12. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Al lang aan gestoken door het 17 eeuws virus maar nog nooit aangedurft om het het te gaan bouwen de PW.
    Ik hoop hier voldoende les te krijgen om te gaan te beginnen.

    Ben zelf bezig met een proef om het canon van de Wasa chemisch te behandelen.
    Dat een oude patin laag krijgt.
    Maar dat laat ik wel jullie weten(tip van een kunst handelaar)

    Groetjes,
    Frankwin
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Ahh, er komt dus nog een bouwer bij in de toekomst;)
     
  14. Germt

    Germt Guest

    @ Ad,
    Misschien even kijken op de site;
    www.euromodel-ship.com te kijken.
    Onder de kop Costumer's vindt je nagenoeg alles.
    Heeft een hele hoop info + bouwmanuals betreffende de FW.
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, ik heb gekeken. Jammer dat maar 3 van de 7 beloofde pdf's online zijn. Ook jammer dat je ze niet kunt downloaden/saven. Nu moet je steeds naar die site toe.

    Ik ga een tukkie doen, de laatste doet het licht uit!!!

    Groet,

    Ad
     
  16. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Voor je eigen begonnen Ad?........leuk hoor zit ik hier alleen aan de bar en even verderop opent meneer zn eigen tent!!

    Even serieus,leuk initiatief!!,ik zal af en toe eens om t hoekje kijken...

    De rust!!
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Kijk bij Costumer Assistance, en dan bij new manuals.
    Ik kan die pdf jes zo downloaden.
    Hij is nog niet klaar, dus nog vollop bezig.
     
  18. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Ha die Ad en andere stamgasten,

    Ik weet nog niet wat te koop is in het Schipperscafe, maar we kunnen vast wat aflachen. Zal ik een DD bestellen? Maar wat is dat eigenlijk? Dan voor mij toch maar graag een La Trappe :proost:

    Ondanks de paar mankementjes heb je een mooie doos, he! Ik heb mijn kit even nagekeken. Alle fittings zitten nog in het zakje. Ik heb een kielbalk en die is netjes uitgezaagd. Het is niet lasergezaagd, want dan krijg je die donkere "brandvlekken". Maar het ziet er heel netjes uit. Jouw kit was de kielbalk per ongeluk kapot gegaan en toen is geprobeerd een nieuwe te zagen!?

    De kanonnen zien er goed uit op het eerste gezicht. Het is niet helemaal zwart maar mogelijk laat ik het zo. Op de "gouden" fittings is een soort chemische coating gespoten lijkt het. Bij mij bladdert het er af. Wat ik meestal doe is de oude fitting goed afborstelen en dan gewoon met Revell achtige hobbyverf mijn kleur er over heen. Bij Germt hoor ik dat dat niet lukt? Ook brass black lijkt me prima, maar wel eerst goed schoon borstelen. Wat was het probleem?

    Hier een indruk van mijn leeuw: inderdaad een zwaar geval! Die van mij is een stuk groffer. Mogelijk ga ik dus nog wat extra "bijtelen".

    [​IMG]

    Stukje tekening er bij gehouden. Deze schijnen door architecten getekend te zijn adhv oude bouwtekeningen: veel leuke details zijn toegevoegd. Heel leuk is dat.

    Mijn coating heeft dus flink losgelaten, en in het plastic zakje zit onderin veel los spul. Wat het monteren op de boeg betreft: mijn leeuw is een "holle" leeuw en niet massief. Door de uitsparing over de lengte van de leeuw zou het toch mooi over de boegscheg geplaatst kunnen worden.

    [​IMG]

    Ik ben van plan om eerst op alle tekeningen de vertaling bij te schrijven. Dat Italiaans is onbegrijpelijk. Ik heb in het boek Ship Modelling Simplified van Frank Mastini een zeer uitgebreide vertaling van Italiaans naar Engels. En Engels is weer wat begrijpelijker en kan ik doorvertalen naar Nederlands. In Historic Ship Models staat ook een lijstje van Italiaans naar Nederlands, maar dat is erg kort. Als ik die briefjes met vertalingen op alle tekeningen heb geplakt overweeg ik om het ook te laten scannen. Voor mezelf, maar mogelijk ook voor andere geinteresseerden.

    Proost jongens, alle topics zijn welkom, als het maar rond de 17e eeuw is, he.

    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Moge allen. DD tijd!!!

    Kijk Fred, daar zien we dan gelijk de toegevoegde waarde van deze kroeg. Dit soort uitgebreide info in een andermans verslag is natuurlijk helemaal uit den boze. Even paar reacties:



    Ja ze hebben een nieuwe gezaagd, en kennelijk vergeten de oude weg te gooien.

    Van echt afbladderen is bij mij geen sprake, maar op een enkele plaats lijkt het niet gedekt te hebben. Ik heb geen idee van het proces dat ze gebruikt hebben, het lijkt wel verkoperd.

    Ik vind mijn kanonnen meer dan acceptabel, dus daar heb ik geen moeite mee. Bij één is een pennetje afgebroken, maar dat weet ik wel te repareren.

    Inderdaad leuk. Van wat je laat zien lijken me het dezelfde tekening. Staat er bij jou ook "T. Sella - 1975" onderin? Dan weten we dat we gewoon dezelfde tekeningen hebben.

    Tja, daar heb ik dus een probleem. Daar moet ik nog eens goed over nadenken hoe ik dat later ga doen....

    Iets dergelijks was ik ook van plan, maar dan eerst scannen en dan bijschrijven/typen. Ik wil eerst wel eens kijken of de vergeelde randen de scans niet verzieken.

    Heb jij trouwens ook dat Engelse document erbij? Of dat document wat ook op de Euromodels site onder "translation building plans" staat?


    Dat was weer een heleboel. Maar dat komt door de "nieuwigheid" denk ik!!!

    Ik ga eerst maar ontbijten!!

    Groet,

    Ad
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Goedemorgen heren.

    @fred,
    Het is niet dat het schilderen van de kanons niet lukt, maar het schilder resultaat viel mij een beetje tegen.

    Ik weet natuurlijk niet hoe de kanons er origineel uitzien, maar de mijne leken van een soort rood koper, en dat viel met Brass Black niet te zwarten.

    [​IMG]

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina