De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Nee ik denk ook niet dat het slecht is.. Mag ik hopen voor die prijs.. Maar daar kom ik wel achter als hij binnen is.
     
  2. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hallo Johan,
    Het staat bekend als een duur maar zeer goed merk met hoge kwaliteit hout en ornamenten. Wat leuk de Soleil Royal! Dat is ook mijn volgende project alleen dan wel scratchbouw. De tekeningen van Sergal heb ik al enige tijd in huis en zien er zeer goed uit. Ik ga je volgen en zal ook een topic plaatsen. Kunnen we elkaar ondersteunen.
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  3. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Ron,

    Dan heb ik gelukkig een goede aankoop gedaan

    Leuk dat je deze ook gaat bouwen..

    Scratchbouw? Wat is dat precies? Wat ik op internet erover vond is iets met beperkte koopdelen en de rest zelfbouw uit eigen materialen??

    Ik zal je topic gaan volgen..
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Scratch is het volledig vanaf tekening bouwen - dus zonder een bouwpakket. In principe maak je alles zelf en zoek (en koop) je alle onderdelen die je nodig hebt voor je schip. Is voor de doorgewinterde bouwer!
     
    Herby63 en ronvanleeuwen54 vinden dit leuk.
  5. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ahaa, wist niet dat dat zo heette.. wel knap als je dat kan!

    Lijkt me ook leuk om te de.. Maar eerst le soleil !
     
  6. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .

    Waar kan je bouw tekeningen vinden als je aan zoiets wil beginnen? koop je van model bouw fabrikanten een tekening op?
     
  7. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Huh, doorgewinterd? Oeps :worship:
     
  8. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Scratch is inderdaad vanaf tekening. Deze heb ik gewoon via de handel gekocht. Ze zijn ook van Sergal. Je kunt ook de zeilen en de complete beslagset los kopen.
    https://www.modelbouwdekombuis.nl/Mantua-Sergal-960-Le-Soleil-Royal-Tekening-Bouwbeschrijving.html
    https://www.modelbouwdekombuis.nl/Webwinkel-Product-4397381/Soleil-Royal.html

    Die laatste is echt een must want aan dit schip zitten zoveel toeters en bellen dat het voor mij onmogelijk is om zelf te maken. Verder wil ik de spanten van MDF en de rest van eiken maken. Je zit pas sinds maandag op het forum begrijp ik, nou onwijs welkom!
    O, ja en mocht je zin en tijd hebben a.s. zondag: http://www.modelbouwforum.nl/threads/scheepsmodelbouwdag-en-expo-2017.248218/ of http://www.dedelft.nl/museum/agenda/83-vriendendag
    We zijn er met zijn 24en met zo'n 75 schitterende modellen van flesschepen tot een dwarsgetuigde, RC zeilende!! klipper van 2,4 mtr.zie foto's 031.JPG 01 (2) (Large).JPG Wordt een feestje.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Mooie schepen op de foto's!. Helaas kan ik zondag er niet bij zijn.. Misschien een volgende keer..
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha ha - had ik dan geraffineerde knoeier moeten schrijven? Nee toch? Als je scratch durft te gaan bouwen heb je al wat modelletjes in de pocket zitten meestal.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mijn variant van scratch bouw is van een papier/karton modelplaat een houten boot maken , de great eastern en de uss Missouri betaan geen houten modelen van.

    van bijde heb ik een houten boot gemaakt.

    zie de bouwverslagen, een hier bij de bouwverslagen zie een aantal blz terug.

    de andere bij de bouwverslagen schepen , ook een paar blz terug
     
  12. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi ,

    Ik kwam op internet het prachtige historisch schip de HMS Cumberland tegen. Zie onderstaande link :

    http://www.shipmodels.com.ua/eng/models/elite/cumberland/index.htm

    Begrijp ik uit de tekst op de site dat dit schip niet als model kit te koop is, dat er maar 1 kopie van is op schaal?

    Zou jammer zijn. Want ik vind het een prachtig gedetailleerd schip om te gaan bouwen !

    Iemand hier een idee over?
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Als ik de site lees kom ik er ook niet helemaal uit. Het lijkt alsof je de tekeningen kan kopen, maar dan spreekt men weer van exclude (=uitsluiten).

    Je zou eens een mail naar hen kunnen sturen....

    Maar het is wel absoluut een moeilijk en groot schip - en om dat alleen vanaf tekening te bouwen - pfoe!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Via mail contact opnemen met alex, maar er zijn maar 3 tekeningen te koop.

    Via het forum naar drawings gaan. De prijs valt mee, wilde het franse schip de dauphin royal kopen maar deze tekeningen waren nog niet voledig af en hij ging de rest dan later opsturen met bv een andere bestelling zoals kanonnen etc. Maar dat riskeerde ik niet plus de verzendkosten zijn serieus hoog.
     
  15. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi ron,

    Wanneer ben je van plan te beginnen met de soleil? Want je bent nu met een ander project bezig? Staat je verslag er ook op?
     
  16. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Nee, ik ben nu nog bezig met een crossectie 1:90 van de Santisima Trinidad. Er is (nog) geen topic van. Ik heb al genoeg typewerk voor het blad De Modelbouwer. Het is weliswaar een gegeven kit maar ik maak heb zoveel mogelijk van eiken om vast te oefenen voor de SR. Ik verwacht met de herfst met de SR te beginnen.
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  17. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Dat is goed te horen. Dan kunnen we elkaar ondersteunen wat je al zei. Hoewel jou scratch uiteraard moeilijker is als mijn kit.
     
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Er zijn redelijk wat boeken over schepen met bouwtekeningen te koop ook zijn tekeningen los te koop en veel is er ook wel 'via-via' te vinden.

    Gewoon even een oproepje hier op het forum doen van welk schip je zou willen en vaak krijg je vanzelf pb.

    Het US forum modelshipworld is ook een bron waar veel te krijgen is.

    Succes met je bouw!

    Grt Hans
     
    Herby63 en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Via het NVM kun je ook diverse tekeningen kopen. Vraag is natuurlijk of ze net die hebben die je zoekt.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. HenkHaas

    HenkHaas

    Lid geworden:
    18 apr 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amersfoort
     

Deel Deze Pagina