De zoveelste Lunak

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door René-D, 23 apr 2017.

  1. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Vandaag dozen weer uit gepakt.
    Vleugel delen geordend en op internet af gekeken hoe andere de vleugels opbouwen.
    Helaas is het ontwerp aangepast zo dat even af kijken er niet bij is.
    Tekening laat wat dat aangaat wel te wensen over.
    Ook is uit de vorm niet direct op te maken wat onder en wat boven zijden is.
    Nu breek mijn gebrek aan vliegtuig ervaring toch wel op.
    Lengte spant zit er van dun aan romp naar dik aan tip zijden????
    Oude hebben aanduiding super 4 en nieuwe super 1.
    Oude spar 4 heeft twee naast el kaar de spar 1 maar 1 exemplaar.
    Bij de oude zit er een uitsparing in de spanten welke er bij de nieuwe niet meer in zit.
    Gevolg is dat het dus lastig is juiste locatie te vinden
    Dan de spanten zelf zijn korter geworden.

    Lekker puzzelen en logisch denken.
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo René,

    Niet om vervelend te doen en uiteraard zat/zit je meer in de boten e.d. maar kun je een duidelijk onderscheid maken tussen spanten (rompspanten), ribben (die dingen in die elliptische vleugelvorm) en liggers (die lange latten in de lengterichting van de vleugels waar de ribben tussen zitten).
    Ik heb een idee van wat je probeert te vragen maar als alles spant gaat heten weet ik niet zo zeker van wat je bedoeld?
    Kun je een een foto maken van waar je een probleem mee hebt?
    En over het algemeen is de vleugeltip dunner en smaller dan de wortel / aan de romp.

    Ik trek hier ook zo de doos weer even open om van 1,5 laserkit 0,98 laserkit te maken.
     
  3. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Aah ja, ik zie wat je bedoelde.
    Je had het over de achterlijst van de vleugel.
    Kijk naar de uiteinden van de ribben. Dan zie je dat inderdaad aan de rompzijde het smalle deel komt maar als je ook kijkt naar de ribben zelf zie je dat de indekking van de vleugel helemaal doorloopt aan de wortel van de vleugel.
    Vandaar dat de achterlijst dunner moet zijn (2x de indekking).
    Althans, dat maak ik er van er even snel naar gekeken hebbende.
     
  4. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Sorry voor mijn taal gebruik.
    Na enig gepuzzel ben ik in de volgende opstelling gekomen.
    Alleen tekening wijkt een wat af al weet ik dat deze ook niet heilig is.
    Span 1 aan achterzijden op kleine uitsteeksels (sorry weet niet hoe ze heten) geplaatst.
    Door dat er verschillende hoeken zijn wringt alles wat.
    Als opstelling klopt ga ik het vast lijmen. WP_20170521_005[1].jpg WP_20170521_007[1].jpg
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo René,

    De tekening kun je gebruiken om de onderlinge afstand van de ribben vast te leggen en om deze parallel te houden.
    Zit in de afstand een beetje verschil door bijv. een 'verkopieerde' tekening is dat inderdaad niet zo heel erg, in ieder geval zal dit dan bij allebei de vleugels een gelijke afwijking geven zodat deze gelijk zijn aan elkaar.
    Dat ze parallel t.o.v. elkaar zitten is wel belangrijk in die zin omdat ze het profiel van de vleugel bepalen (zit er een rib schuin / niet haaks t.o.v. de vliegrichting zoals op jouw foto A-4 dan heb je feitelijk een iets ander profiel maar m.i. nog praktisch belangrijker: De neuslijst sluit daar niet meer aan / je krijgt als het ware een deuk in je vleugel aan de neuslijst).
    In dat geval zou ik de achterlijst iets ruimer maken zodat rib A-4 parallel staat aan A-3 en A-5 en de gemaakte ruimte in de achterlijst opvullen door een beetje ruim te lijmen met houtlijm of als je met CA bezig bent dikke CA of balsa zaagsel in het gat en dunnere CA.

    Verder ziet het er even rap bekeken verder wel uit zoals ik het ook zou doen.

    Gr.
    Paul
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Fotor heeft hier een bouwverslag gemaakt, ik heb het alleen omgezet naar website en natuurlijk gebouwd:

    http://www.verstralen.nl/Lunak/

    Veel bouwplezier,
    Willem
     
  7. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Hoi Willem.

    Ben onder de indruk van het verslag.
    Top gemaakt.

    Ben er laatste tijd nog al eens op uit geweest met de kinderen vandaar geen vorderingen.
    Heb tijd in lappenmand gezeten en mag nu weer aan het werk.
    Valt een wat tegen om weer het diepe in te gaan :)
    ga komende tijd eerst een rustig verslag volgen en rustig aan weer bouwen.

    Heb nog geen elektronica en ander hulp materiaal dus eerst nog op zoek.
    Word in ieder geval MPX en dat is in Nederland niet op elke hoek meer te krijgen.

    Groeten,
    René
     
  8. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Na het verslag van Willem gelezen te hebben (kwijl) merkte ik dat de eerste (rechter) vleugel verkeerd opgebouwd was.
    Linker gemaakt zo als in zijn verslag, geweldig mooi strak.
    De rechter in heet water onder gedompeld en laten weken.
    Gelukkig kam alles met weinig schade uit elkaar.
    wat uitstekende delen braken af en een uiteinde van een taps gedeelten
    Nu weer aan het opbouwen.

    Kom ik op het volgende:
    Laat ik hem vliegen of geef ik hem weg?
    Zelf vliegen leert het beste dus servo's in de vleugels.
    Deze moeten er in dit stadium dus in geplaatst worden.
    Keuze is op Hitec HS-125mg gevallen.
    Ook maar vast bowden kabel en cover bestellen.
    De rest komt later wel. WP_20170605_001[1].jpg WP_20170605_008[1].jpg
     
  9. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    WP_20170625_15_31_08_Pro[1].jpg WP_20170625_15_31_08_Pro[1].jpg WP_20170625_10_55_13_Pro[1].jpg WP_20170625_002[1].jpg WP_20170625_001[1].jpg WP_20170625_006[1].jpg Door het weer en andere beslommeringen weinig gebouwd.
    Beplating vleugel voor bewerkt.
    Planken gewogen en setjes gemaakt, lichtste bij zwaarste en middelste van gewicht.
    Deze gemarkeerd met set 1 en 2.
    Vleugel op gemeten en deze op lengte afgetekend en op maat afgesneden.
    Licht aanzetten en in paar keer snijden geeft mooi resultaat.
    Daar stroken taps zijn geleide profiel gebruikt om langs te snijden.
    Tegen de nerf in snijden zo dat mes altijd naar geleiding toe loopt.
    Alles met lijmtangen opgespannen
    De eerste zit er tegen.
    Met kwastje lijm aangebracht en daarna plaat er op.
    Alles fixeren met gewichten en aluminium profiel.
    Twee uur drogen, valt niet tegen.
    Volgende keer wat meer lijm denk ik daar niet alles overal vast zit.
    Na controle met tegem het licht houden zie ik wat kleine spleetjes.
    Dit lijm ik nog na.
    .. WP_20170625_10_55_13_Pro[1].jpg WP_20170625_002[1].jpg WP_20170625_001[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2017
    Ariel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina