Deelname RC3 wedstrijden

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 okt 2006.

  1. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  2. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Hoi Hezik,

    Leuk dat je mee gaat doen, we kunnen zeker nog wat "concurentie" gebruiken in de RC3. Het is een gezellig en vriendschappelijke groep mensen.

    Ik vlieg, als alles goed gaat, volgend jaar met een HighSociety rond.
    [​IMG]
     
  3. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hee Ben, waarom vlieg je niet meer met de X-tra dan?

    Grt.
     
  5. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    @Hezik

    De strijd om de laatste plaats is dus nu al losgebroken. ;)
    Geef jezelf niet te weinig kans, als je lekker traint en rustig vliegt kun je al snel resultaten halen, dat is juist het leuke van RC3. (niet dat het mij al gelukt is ;) )

    @Alexzzz

    Ik heb de Xtra begin van het afgelopen seizoen tweedehands aangeschaft, de Xtra had al wat gebruikssporen en ik heb er een heleboel bij gemaakt. En nu wil ik ook nog electro gaan... tsja... dan wil je wel eens wat anders.

    Het is niet zo dat de Xtra2000 mij niet beviel, want dat deed ie zeker wel.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Een kleiner model dan de gebruikelijke 2x2 hoeft niet te zeggen dat je dan meteen geen kansen maakt.

    Peter van der Meulen deed dit jaar (2006) ook voor het eerst mee, met een Alliance. is ook een kistje van 130cm spanwijdte met een OS-70FS erin. Is netjes vierde geworden.... :D

    Belangrijker is dat je model goed getrimd en afgesteld is en dat je van de figuren snapt hoe ze gevlogen moeten worden.

    En wat Ben zegt is waar! het is echt een leuke ploeg mensen die vooral gezellig, maar toch ook gedreven hun vliegniveau aan het verhogen zijn.

    Als je sfeer wilt proeven, kom dan ook de komende wintermaanden eens naar 1 van de indoor (F3P) wedstrijden.

    Suc6 met de Tojeiro

    GrWinfried
     
  7. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
  8. jock

    jock Guest

    Wat is RC-3?
    Is dat vergelijkbaar met Pattern of F3A?

    Jock
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Het is inderdaad pattern, bij ons in België noemt het F3A Sportsman, je kunt in die klasse meedoen met eigenlijk gelijk welk toestel zo ook een trainer.

    Stevo
     
  10. jock

    jock Guest

    Aha, duidelijk. Bij ons hetzelfde.
    Supermooie en spannende tak van modelvliegen. Ik denk dat iedereen die hier aan begint zal merken dat de vliegvaardigheden met stappen voorruit gaan.
    DOEN JONGENS :D

    Jock
     
  11. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Henri, morgen en overmorgen alvast even trainen?
     
  13. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Hier staan nog wat filpmjes van de recente Europese kampioenschappen in Zwitserland. Het zoganaamde P07 programma.

    http://www.rcmania.cz/modules.php?name=Video&op=videos&list=most_viewed

    Voor de 'niet' insiders. In nederland hebben we drie klassen voor kunstvlucht volgens het F3A reglement.

    Het internationale programma is genaamd F3A, het te vliegen programma wordt tweejaarlijks door de wereldwijd overkoepelende organisatie (FAI) bepaald. MOmenteel is het P07 programma actief, dat loopt tot en met 2007.
    De F3A klasse is het moeilijkste programma.

    Onder het F3A programma zit het 'gevorderde' programma. Genaamd RC-2. Dit programma wordt door de SubCommisie kunstvlucht bepaald en is meestal een versimpelde uitvoering van het F3A programma.

    Net als bij het F3A programma is het RC-2 ook een 'Turn-Around' programma . Dat wil zeggen dat alle figuren in elkaar doorlopen. Correcties om je positie van je model aan te passen moeten dus in de figuren gebeuren.

    Als beginners programma is er in nederland het RC-3 programma. Dit programma is al jaren hetzelfde omdat het alle componenten voor de andere programma's bevat. Bij de RC-3 worden alleen de midden figuren beoordeeld , en mag je de keerfiguren vliegen zoals je wilt.

    En wat je opmerking over dat 'afkijken' betreft. Je kan dagen lang naar een goede piloot kijken, maar daar leer je niet alle truukjes mee. In Nederland is er zeker een erg open mentaliteit waarbij er regelmatig door piloten uit de diverse klassen samen getraind en informatie uitgewisseld wordt. Het is ook aan jezelf om op stap te gaan, contacten te leggen etc.


    Naast de F3A (RC2/RC3) is er dan ook nog de F3A-X (A en B) voor modellen met een spanwijdte groter als 2.20cm zie www.f3a-x.nl

    En de indoor klasse F3P (A/B/C en AM) zie www.f3p.nl
    Suc6 met trainen....
    GrWInfried
     
  15. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Als ik zo het programma van RC3 bekijk (bv het filmpje van Derk in een ander draadje) is er een groot verschil met de sportsmanklasse in België.
    RC3 heeft alleen maar centrale figuren, de keerfiguren zijn vrij. Terwijl bij Sportsman het een echt turn-around programma is met centrale figuren en keerfiguren.
    Zoals Winfried dus al aanhaalde hierboven
    de 4 klassen in belgie:
    Sportsman - nationaal - inter B - inter A
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Kurt,

    Heb je ook ergens een site waar de figuren van de diverse belgische klassen staan? Leuk en leerzaam als vergelijking :D

    GrWinfried
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Kurt,

    Bedankt! Ziet er naar uit dat het instap niveau behoorlijk wat hoger ligt door meteen een turn-around programma aan te bieden. Weet niet zeker of dat echt een nadeel is.

    Ik merk bij de nederlandse vliegers dat diegene die bij de RC3 de (vrije) keer figuren gewoon in het programma opnemen over het algemeen beter presteren. Alsof het wisselen tussen 'nu moet het' voor de middenfiguren en 'ik doe maar wat' voor de keerfiguren lastiger is, als alles netjes en gepland vliegen.

    GrWinfried
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    hezik schreef;

    Vooral de looping voorover zit ik tegenaan te hikken.. ja ik vlieg 'm wel (heb 'm vandaag ook wel gevlogen) maar nog veel te ruim. Die moet ik nog wel in de vingers krijgen, of beter gezegd, er vertrouwen in krijgen dat ik 'm zo krap kan draaien zonder gesnap .. hij is immers ook nodig voor de immelman..


    je moet je figuren juit niet te krap vliegen, maar ruim, als het vermogen van je kist dit toelaat ten minste.
    Ik schrok me ook rot toen ik het programma voor het eerst gevlogen zag worden, zo r u i m allemaal.

    Ik vlieg volgend jaar ook weer mee, met mijn tsubasa, of mischien toch de xtra2000, als ik die eindelijk eens bouw
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek

Deel Deze Pagina