delta zonder staart

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door robertboxhoorn, 4 feb 2012.

  1. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    vandaag lekker in de sneeuw gespeeld met de delta 400 van rbc
    proberen strepen te trekken in de sneeuw met mijn staartje opsekop en dat ging voor 2 keer tot dat de staart af brak!

    dus ik haal de delta uit de sneeuw en dacht aan de hortens zonder staart:
    Gebroeders Horten - Wikipedia

    dus wat rond gevraagd over of het zou kunnen zonder staart en ik kreeg nee misschien? en niet goed

    dus ik denk ach gewoon proberen en gooi hem weer de lucht in :)

    wat bleek is dat hij weer vliegt :) alleen dan met een vele malen cooler vliegbeeld!

    wat wel opvalt is dat je echt rustig moet doen met sturen anders gaat hij zwieberen niet over de richtingsas maar over rol.
    verder een mooie landing zonder staart gemaakt en later weer gegooit maar toen kwam een roer los! dus een dikke spin naar beneden en daarnaa weer vast gemaakt maar toen kwam de tucano in het spel en kreeg die voorang van mij.

    kan iemand mij vertellen hoe in een vliegtuig zonder stabilo beter kan laten vliegen zonder een stabilo toe te voegen? kleine strips over de vleugel zoals de cessna?

    [​IMG]
    en hoe kan het dat hij toch vliegt ik had verwacht dat hij ging spinnen door het effect van de prop ik moest wel veel sturen maar toch.

    het gaat om dit model:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2012
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    ik heb bij die van mij de tippen van de rolroeren 1 mm naar boven getordeerd.
     
  3. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    stabilo houd hem stabiel en dat heb je gemerkt omdat hij soms gaat zwabberen.

    Maar ook helpt hij heel erg mee met het herkennen van de boven en onderkant tijdens het vliegen.

    toch denk ik dat je wat rustiger moet doen met je vliegtuigje want roeren die in de lucht afbreken en stabilo die er af word gevlogen is niet erg handig.
    Niet alleen omdat je vliegtuigje kapot gaat maar als je iemand raakt met een stuurloos vliegtuig is het ook niet prettig.

    dus check voor iedere vlucht even of alles er vast aan zit
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Over welk stabilo spreek je hier Luppie? Deze delta heeft in ieder geval geen stabilo, nooit gehad zelfs dus is er ook niet afgevlogen. ;);)
     
  5. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    nee foutje van mijn kant. was alleen het kielvlak

    (neem ik aan tenminste)
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat vermoeden heb ik ook. ;) Foutjes maken is niet verkeerd zolang je er maar van leert, is mij ooit verteld. :thumbsup:
     
  7. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    sorry stabilo is niet de juiste naam het gaat om het vliegen zonder kielvlak.

    een roer die zo maar loslaat is ook niet echt normaal nee
    hij zit al een paar maanden gewoon goed vast maar ik denk dat het vocht en temperatuur er mee heeft geholpen :-(

    de roeren 1mm omhoog torderen is een goede ja ik denk dat ik dat eens ga proberen.
     
  8. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    eens kijken of dit wil helpen?
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ja mooi die laatste :), overigens bij die northrop horten vleugel zijn aan de achterlijst een aantal mini kielvlakjes gemaakt.
    dat wiebelen heet trouwens "dutch roll" en ontstaat doordat de mate van rol reactie op een zijslip, groter is, dan het slip-corrigerend effect van een kielvlak, of pijlstelling met tipverdraaiing bij grote slankheid.

    bijvoorbeeld heel veel v-stelling en een heel klein kielvlakje bij een staartmodel,
    maar ook in jouw geval door effectieve v-stelling door de grote pijlstelling, die tevens je richting stabiliseert, maar waarvan het eerste effect te sterk is.

    remedieen; kleine kielvlakjes erbij (of zelfs in de vorm van die strakes), zwaartepunt naar voren en rolroeren omhoog stellen zodat het rolmoment vermindert en tevens de arm van het slip herstellend moment langer wordt ,
    en/of een lichte negatieve v-stelling. voor praktisch vliegen zal een smalle lange delta wel een beetje een kielvlak missen, ofschoon het met voorzichtigheid en gevoel wel te beheersen is zolang er niks geks gebeurd. daarna zou er een niet te corrigeren spin op kunnen treden.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn Geier is absoluut niet te besturen zonder zijn beide vinnen (heb ik ooit gemerkt toen ik vergeten was ze er op te steken). Bij de eerste bocht slipt hij de grond in.
    Bij kleine delta's waar de achterlijst niet gepijld is worden de elevons meestal iets omhoog gezet, als substituut voor het ontbrekende stabilo. Bij gepijlde vliegende vleugels zit er meestal wash out in de vleugel (de tippen vliegen dan met iets minder invalshoek) maar bij een delta met rechte achterlijst zou dat weinig effect hebben.
     
  11. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    officeel zou er negatieve wash out in het model gemaakt moeten worden.
    ik zat nog te twijfelen om het te doen maar toch maar niet omdat hij dan alleen maar minder goed ging vliegen naar mijn idee.

    dus de onderkant is een vlakke plaat.

    een echte spin of stall heb ik nog nooit gehad met mijn modellen maar een echte oncontroleerbare spin zou dus kunnen optreden als ik te veel stuur :-(

    ik heb nu een nieuwe motor er inzitten met ongeveer 2op1 thrust is het een idee om een model met volgas uit een spin te zetten of word het dan alleen erger?

    ik heb wel gehoord dat je niet moet sturen als je in een spin en dat je model vanzelf de neus naar beneden haalt en stabiliseert doet een delta dat ook?

    het zwaartepunt van mijn delta is wel fors naar voren gegaan omdat mijn staart weg is dus dat heeft ook mee geholpen met het vliegen.

    ik zal meteen de roeren wat omhoog zetten

    vanmiddag ga ik weer vliegen dus ik zal hem eens aan de tand voelen :)

    hartelijk bedankt voor de hulp
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee dat heeft niet erg veel effect op zo'n model als jij hebt.
    Een spin (vrille) is een overtrokken situatie (1 vleugel is overtrokken).
    Met motorvermogen is er niet zo veel kans dat je een spin krijgt, maar mocht het toch gebeuren: elevons neutraal, hoogteroer omlaag (hij krijgt dan snelheid zodat de overtrek verdwijnt) en dan weer optrekken. Uiteraard moet je een beetje hoogte hebben anders lukt 't niet... :)
    Op sommige toestellen is een spin autostabiel, dwz het toestel heeft geen neiging om zich er uit te redden. Andere toestellen zijn er niet of nauwelijks in te krijgen... zonder vin zal jouw delta hooguit makkelijker in een spin gaan en er moeilijker uit te krijgen zijn, maar het kan natuurlijk ook best meevallen...
     
  13. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    oke bedankt voor de uitleg dan weet ik wat ik vanmiddag kan doen :)
     
  14. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    gister een paar meter gevlogen :-(

    het ging niet helemaal zoals het had moeten gaan.
    het was het erg turbulent en ik gooide het model verkeerd waardoor het model bijna meteen de grond in ging.
    de plek waar ik vlieg heb je downwind waardoor het opstijgen altijd een uitdaging is maar als je dan ook nog eens verkeerd gooit....
    motorschotje kapot dus dat word een nieuw schotje maken voor ik weer verder kan.

    ach soms zit het tegen de andere keer mee.... :)
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    huh? Waarom zou je dan niet de andere kant op starten?
    Als daar obstakels zijn, tja dan moet je gewoon eerst een eind lopen voor je kan starten... en als dat niet kan dan is dat gewoon geen geschikte vliegplek bij deze wind...
     
  16. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    eigenlijk is het ook geen geschikte vliegplek maar als je een goed vliegend model hebt met wat vermogen dan kun je gewoon vliegen alleen moet je wat meer sturen.

    mijn delta heb ik echt heel vaak daar gevlogen en ook wel eens eerder verkeerd gegooid maar daar kan het motorschot gewoon niet tegen.

    ik ben nu een extra plankje aan het maken zodat ik de volgende keer eerst maar eens met staart ga vliegen omdat hij dan echt een stuk makkelijker vliegt :)

    de andere kant opstarten was een mogelijkheid maar helaas was ik te lui om te lopen :-(

    dit is het veldje:

    http://maps.google.nl/maps?q=Stadsl...code_result&ct=title&resnum=1&ved=0CCMQ8gEwAA

    de twee veldjes naast de apeldoornseweg.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Waarom wil je eigenlijk zo graag zonder staart vliegen? Vlieg je liever een slecht vliegend model dan een goedvliegend model???
     
  18. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ik hoopte hier wat tips te vinden over hoe ik hem beter kan vliegen zonder staart en dat heb ik zeker gevonden.

    waarom zonder staart:
    ik vind modellen zonder kielvlak gewoon er bijzonder uit zien bij ons op de club zijn er een stuk of vijf delta 400 en als die dan op de woensdagavond rond lopen knallen dan is het zeker leuk als er ook eentje is zonder staart 8)


    ik vraag me alleen nog wat af:


    helpt dit ook als je een negatieve pijlstelling in je achterlijst hebt of word het dan alleen maar slechter?
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja hoor, werkt ook.
    Alleen, 1 ding begrijp ik niet. Als dit toestel vliegt mét vin, dan heeft-ie óók iets nodig dat de vleugel in een zekere invalshoek houdt t.o.v. de lucht. Een toestel dat geen stabilo (en dus geen instelhoekverschil) heeft, moet óf washout in de tippen hebben (als er een flinke pijlstelling in zit) óf iets opstaande elevons.
    Als hij mét vin vroeger goed vloog, dan zal er toch iets aan zitten dat zorgt dat de vleugel met de goede invalshoek vliegt, en dat is dan zonder vin óók nog zo.

    Misschien denk je aan de Parabola etc. maar die heeft een flinke V-stelling (en de originele Horten toestellen hadden nog veel meeer V-stelling). Daardoor kan het zijdelings oppervlak van de verdraaide tippen voor koersstabiliteit zorgen. Dat gaat bij jouw delta zonder V-stelling niet lukken.

    Op deze foto zie ik ook het elevon iets omhoog staan:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2012
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een kist zonder pijlstelling kan vliegen. Er zijn genoeg voorbeelden van vliegende planken. Toch?!
    Zo'n plank heeft wel degelijk een stabilo. Alleen, je moet hem herkennen.
    Neem een gewonde zwever met een hele lange staartboom. Die kan met een klein stabilo uit de voeten. Als je de staartboom korter maakt, moet het stabilo groter. De ultieme versie is stabilo direct achter tegen de vleugel aan. Voilá: het S-slag-profiel is geboren.
    Deze delta heeft waarschijnlijk een symmetrisch profiel. Als je dan elevons over de gehele spanwijdte hebt, en je die een tikkie up trimt, heb je een vleugel met S-slagprofiel gecreëerd.

    Je ziet dat die delta de roeren omhoog getrimd heeft staan.
    De wortelkoorde is 40 cm, de tip koorde 20 (geschat vanaf de foto).
    Het roer staat over de hele span 3 mm omhoog.

    Door die trimming verandert de invalshoek, want die wordt bepaald door de rechte lijn tussen neus- en achterlijst. Maar die hoek verandert meer bij de kleine koorde dan bij de grote koorde:
    - tip: -0,86 gr (inverse sin(200/3)
    - wortel: -0,43 (inverse sin(400/3)
    Je ziet dus dat er een kleine tipverdraaing is ontstaan agv. die trim.

    Maar, die tip verdraaing is alleen ondersteunend voor het bocht gedrag. Stel je geeft een rol-uitslag van 3 mm op de rolroeren. Dan zal het ene roer terug in de nulstand staan, en het andere (pakweg) 6 mm omhoog. Het roer op 6-mm-omhoog heeft de hoogste weerstend (omdat het moet werken) en bevindt zich tevens aan de binnenbocht zijde. Er onstaat dus een positief haak effect. Nu werkt rol eens een keer mee met de bocht.

    Bij de kleine spanwijdtes en relatief grote koordes van dit kistje is het effect minimaal, maar het helpt. Bij een Parabola of andere veel slankere Horten is dat positieve haakeffect bijna zo effectief als een RI-roer.

    Originele Hortens hadden inderdaad wat V-stelling, en dat helpt bij de RI-stabiliteit. Maar dat is niet wat een Horten richtinsstabiel maakt. Dat is diezelfde (maar veel grotere) verdraaiing over de hele vleugel icm. een erg ver naar voren liggend ZW-punt (20-25% vd koorde voor het neutraal-punt, bij een staartkist is dat 10-15%, bij een plank <5%) . Die zorgt ervoor dat de tippen altijd al negatieve lift moeten leveren, en er al bij een kleine rol-uitslag al heel snel een aanzienlijk weerstandsverschil tussen beide tippen optreedt.
     

Deel Deze Pagina