Depron DLG

Waarom niet.... erg licht en wel sterk.

Ik ben nog al veslaafd geraakt aan het DLG-gooien, het is net een gokkast
elke keer denk je nu krijg ik die bel, maar ook de kleine prijsjes zijn de moeite waard. gelukkig kost het mij geen euro voor elke keer dat ik een gokje waag.

Alle draadjes over de kleine simpele dlg-tjes heeft bij mij weer voor de nodige inspiratie gezorgd. En omdat ik het altijd net even anders wil, kwam ik op een methode om vleugels te bouwen die ik al zeer succesvol heb toegepast bij parkflyers.

Men neme: een stukje depron 3mm.

Deze vouw ik dubbel met behulp van een verwarmde weestands draad.

Hier tussen plaats ik een constuctie met een ligger van 4mm carbon met een aantal balsa ribben.

lijm er op, dicht vouwen en klaar is de vleugel. De vleugelverbinding en de tips zijn versterkt met 2 lagen glasvezel.

De vleugel die ik nu als proef heb gebouwd is 1mtr. gewicht 50 gram.
en naar mijn idee stijf genoeg voor een discus launch.

Nu nog een rompje maken.

G.J

normal_hlgwing1.jpg

normal_wing5.jpg

normal_hlgwing6.jpg

Stoer!! Ik zat ook al een beetje met zo'n idee in mijn hoofd. Vooral omdat ik een tijdje terug een wedstrijd-DLG had gezien die ook dunne schuimlagen gebruikte (en dan aan beide kanten glas en alles vacuuüm enzo).
Dit is wel de simpelste vorm daarvan.
Hoe ga je het rompje maken? ook depron? :D

wel weinig ribjes trouwens...

Ik heb het een jaar of twee geleden ook eens geprobeerd. Ik kwam niet tot een acceptabel resultaat. Jouw vleugel ziet er beter uit als die van mij destijds.
Hou ons op de hoogte.

Ik heb het ook een aantal malen zo gedaan, maar zonder CF ligger. Durfde echter niet te gaan t/m discus launch. De kist in hier links is zo gebouwd (2 jaar geleden al weer!), alleen zonder ligger. Leeft al een aantal jaren en wordt zodadelijk in de auto gelegd om naar het veld mee te nemen.

Ik gebruik wel meer ribben en een balsa voor en achterlijst, om het profiel zo zuiver mogelijk te maken. Levert hele mooie vleugels op en met je CF ligger zou DLG geen probleem moeten zijn. Bij 1 metertjes (wel DLG) heb ik de werppen door de ligger heen zitten (plaatselijk versterkt) en daar nooit problemen mee gehad. Ik heb er ook een waar de ligger door een doorgestoken CF winglet zit (ik hoop dat ik duidelijk ben). Ook die zit er nog op en werd gisterenmiddag nog lustig geslingerd.

Succes!

Het depron op deze manier dubbelgevouwen geeft ook bij de 3 ribben die ik gebruik een goed zuiver profiel, maar ik ben het met jullie eens het is wel minimaal. meer ribben zal ook de torsie stijfheid verbeteren.

Ik ben ook van plan kleine winglets aan de ligger te bevestigen als werphulp. Of misschien toch een pen door de ligger.. weet nog niet.

Ik ben nu bezig met het rompje, deze wordt toch maar van balsa.

vandaag is het eigenlijk veel te mooi weer om te bouwen, Ik denk dat ik vanmiddag maar even ga smijten met m'n Highlight.

Nog een leuke link van een amerikaans dingetje
Er zit een leuke video bij (wel quicktime hebben.)

http://www.liftworx.com/swyft/

GJ

Als ik tijd heb maak ik wel een tekening,

spanw. is 98cm koorde bij de wortel 16cm aan de tip 12cm.

gewicht vliegklaar nu 160gr, maar ik heb bij de romp zeker niet bespaard op het gewicht. eigenlijk heb ik het ding gemaakt van materialen die ik nog had liggen. zeker de tailboom is erg zwaar, het is een gewone 6mm carbon buis ( had ik nog liggen)

het profiel is een eppler 205 gemodificeerd naar 35% dikte. een beetje vreemd misschien maar werkt prima.

GJ

Hallo GJ: mooi vleugeltje zo!
Een paar vraagjes nog?
Wat voor lijm gebruik je hiervoor, en is de voorrand niet erg kwetsbaar zonder voorlijst of valt dat wel mee?
Verder: laat je hem verder onbekleed/onafgewerkt?

Hallo Peter,

Ik lijm depron altijd met 5min epoxy.

Het zal je verbazen hoe sterk de dubbelgevouwen
voorrand is, Depron is altijd een beetje flexibel dus bij een aanvaring met het een of ander zal het een beetje meegeven zonder te breken.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om er een lijst in te lijmen.

Ik laat de vleugel zo, de toplaag van depron is best mooi. ( wel erg gevoelig voor krassen en beschadigingen) Het enige wat je zou kunnen doen is spuiten met een styropor lak.

Groetjes G.J

Zit me al een tijdje in DLG's te verdiepen met het idee van een depron vleugel, dit en andere draadjes dus al vanaf het begin gevolgd...
Indien je eens aan een eenvoudige tekening toekomt, of wat meer maten zou kunnen posten dan ben ik je erg dankbaar.
Zou leuk zijn om hier binnenkort eens aan te beginnen ;)

Dit vind ik ook mooi, heb ook belang bij een tekening.
Ziet er mooi uit, met de luchten en de kerk op de foto. Klasse :!: :!:
Tot nu toe heb ik alleen hlg, maar een dlg staat nu op het program.

Taco.

Ik ben al een beetje aan het tekenen geslagen.

Mocht het vouwen van depron mbv de hete weerstandsdraad je erg lastig lijken, dan heb je gelijk, het is erg lastig om een goede strakke vouw te krijgen.

Oplossing: ( ik heb nl een vleugel gemaakt met de zelfde methode als de depron vleugel maar dan van 1,5mm balsa) aangezien je balsa niet kunt om buigen heb ik het volgende gedaan.

Ik heb een balsa. achterlijst (15mm) in de lengte schuin doorgesneden zodat hij naar de tip toe steeds dunner wordt. Deze dient als vleugel voorrand.
Hier op heb ik twee plalen Balsa gelijmt. er ontstaat dan het zelfde als een dubbelgevouwen plaat depron. De neuslijst wordt daarna in vorm geschuurd.

Dit kan natuurlijk ook met depron ( is mijn volgende vleugel) Want de balsa vleugel is twee keer zo zwaar als de depron vleugel.

Misschien een onduidelijk verhaal zo maar ik zal een tekeningetje maken die alles verduidelijkt.

G.J

Fijn om te horen!
Met een ingescand A4tje met daarop de ribben kom ik al een heel eind,

Het is ook mogelijk om de vouwlijn te voorzien van doorzichtig breed plakband en dan aan de binnenzijde van de vouw met een bot voorwerp langs een liniaal een groef er in "duwen"
Het plakband aan de buitenzijde voorkomt het scheuren bij het vouwen.
Je kan ook dun doorzichtig plakplastic (zoals verkocht aan de rol voor het bekaften van boeken) gebruiken om de hele vleugel van een toplaag te voorzien alvorens te gaan snijden of vouwen.
Wel wat extra gewicht maar dan ook meteen bescherming tegen krassen....

Depron is heel makkelijk en strak te vouwen. Heb ik jaren geleden al gedaan bij het bouwen van de Devine.

Zo leer ik ook weer eens wat. Ik heb het even geprobeerd , stripje tape en vouwen langs een lineaal.....perfect (loop ik te kloten met een weerstandsdraad enzo).

Nu wordt het naturlijk wel heel gemakkelijk om zo'n
vleugeltje te maken.

Dat het sterk genoeg is is al bewezen, ik gooi met volle kracht en de vleugel houd zich perfect.

wel heb ik een verbindings stukje in de twee carbon liggers gemaakt en de vleugelverbinding vestevigd met 3 laagjes glasweefsel.

Bedankt voor de tips.

G.J

Zou zoiets ook afgeschoten kunnen worden met een hoogstart elastiek? Of komt er dan een ander soort kracht op de vleugel te staan?

Zal best, maar mijn fisiek is niet geschikt voor dit soort apenkooi toestanden. :P Eerst maar beginnen met de hele dag op en neer lopen om die stiek te gaan halen. ;)

Back