Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi allemaal, na wat verzoekjes hier dan een draadje van m'n laatste ontwerp (kun je het bijna niet noemen...:-D) een mini 2D depron F16. Voor degene die me kennen, F16's liggen een beetje gevoelig bij mij, mooie bak die in alle formaten als model erg goed vliegen.

    Tot een paar maandjes geleden interesseerde electro vliegen me eigenlijk helemaal niks, modelen moeten stinken, interessant geluid maken en na elke vlucht moet er natuurlijk vloeistof bijgetankt worden. Ik kom uit het schaal wereldje en vond electromotoren maar een beetje nep. Tot ik Han en z'n twin Beechcraft tegen kwam op meetings en zelfs ook op wedstrijden begon ik daar anders over te denken maar nog niet voldoende om het zelf te gaan doen.

    Maar dus een paar maanden geleden hadden wij bij de club Gilze-Rijen een depron weekend in plaats van het jaarlijkse "uitstap etentje" en kon je voor 20 euries inschrijven, inclusief spullen als het motortje, propeller, ontvanger, 2 servo's, regelaar en een hoop depron. Doen dan maar! En uiteindelijk een héle gezellige dag gehad en de simpelheid van electro leren kennen. Veel plezier gehad. Bij die dag heb ik deze F16 gemaakt met wat hulp van Willen Bravenboer, de onovertreffende eenvoud en low-budget kan gewoon niet op tegen de hoeveelheid plezier je van zo'n model kan hebben. De tekening is vergroot bij een kopieshop van een kleine 3-zijde aanzicht die ik had uit een boekje "Lock-on". Deze is uitgeknipt en op de depron plaat geplakt met kleine stukjes plakband. Daarna met een scherp mesje de contouren uitgesneden en het model is al bijna klaar. Was nog effe een gepuzzel om de juiste zwaartepunt te vinden en dat is de reden dat prototype #1 al vrij snel gesneuveld was.....:rolleyes:. Maar eenmaal gevonden vliegt het super!

    Effe wat gegevens:
    Lengte: 70cm
    span: 47cm
    Massa: 180 gram
    Motor: 28mm 2208 met 5x5 prop
    Accu: Lipo 3s 850 mAh 20c

    En hier wat foto's van de eerste twee prototypes:

    [​IMG]

    Hier in kleuren van de Singapore "Black Knights", goede zichtbaarheid verzekerd!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier een mooi exemplaar van Willem Bravenboer:
    [​IMG]

    Het model vliegt werkelijk ontzettend goedmoedig ondanks de 2D vorm. Het is een snelle rakker maar ook erg langzaam goed te vliegen. Underpowered kun je er eigenlijk net zoveel plezier van hebben en ik vlieg er zelf dan ook meestal erg langzaam mee als de wind het toelaat. Maar ook bij windkracht 4 kun je met dit 180 gram ding goed vliegen, echt héél tolerant. Voor weinig geld zet je dit modellekke in een middag in elkaar en je kunt er bijna in elk park mee vliegen. Hij gaat in ieder geval altijd met me mee als ik jet ga vliegen, altijd een back-up als het andere model het af laat weten ha ha.

    Mocht je interesse hebben, op mijn site kun je downloads vinden van deze mini F16, zie link onderaan. Ga dan naar modellen en dan "depron F16.

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2009
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ....en dan kruipt het bloed weer waar het......:D

    Ben bezig met een hele grote F16 en die ga ik in de nieuwe demo kleuren zetten. Nu heb ik depron prototype #2 een paar dagen geleden gesloopt wegens baldadigheid en een irritante ontvanger die elke 2 minuten glitched dus er moest maar weer een vervanger komen....en die gaat ook maar oranje worden! :cool:

    Vandaag eerst weer de platen uitgesneden, met de juiste mallen een uurtje werk:

    [​IMG]

    Correct uitgesneden klik je het zó in elkaar, hij vliegt al bijna!
    [​IMG]

    Makkelijker natuurlijk om een lastig kleurenschema er al op te zetten nu het nog niet in elkaar zit, kun je het plat op de werkbank leggen. Eerst nog een 6x6 balsa latje in de vleugel bij de uitgesneden sleuf en ook in de neus voor wat sterkte met 5min epoxy. Als experiment bouw ik er nu ook een rudder in om wat meer 3D te gaan vliegen maar voor normaal vliegen hoeft dat absoluut niet. Bij Gilze-Rijen vliegen er inmiddels al een heel squadron met succes, "The return of F16's @ Gilze-Rijen" ha ha ha.

    En daarna wat met de nieuwe kleuren bezig geweest. In dit geval kost het kleurenschema meer dan 3x zoveel tijd als het bouwen!

    Globaal wat spuitmallen uit papier geknipt en deze met fineliner op de reeds licht oranje vlakken geplakt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle platen klaar voor de volgende laag, de leeuw.
    [​IMG]



    Hier al het hardware wat er op komt:
    [​IMG]


    Morgen weer verder, Groetjes.

    Gerald
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ...effe in elkaar geklikt! Zo lijkt het alweer wat.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    En vandaag begonnen met de leeuw. Het voorbeeldje op A4 het ik vergroot uitgeprint om als mal te dienen. Die leg ik over de depron en met behulp van een scherpe kraspen maak ik hele kleine gaatjes om het contour af te bakenen. Daarna met een kleurstift van bijna dezelfde kleur de omtrek verder tekenen. Vervolgens verf ik het gewoon met de hand in, het zijn allemaal rondige vormen dus da's redelijk goed met de hand te doen. Zó 100% schaal hoefd deze trouwens niet te zijn, per ongeluk een beetje ernaast maakt niet zoveel uit, zolang het maar een golvend geheel blijft....;)

    Kleine gaatjes prikken en lijntje stiften:
    [​IMG]

    En inkleuren maar:
    [​IMG]

    Vannavond kijken of de leeuw helemaal af komt, morgen de andere kleuren.

    Groetjes,
    Gerald
     
  5. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Rotterdam
    Verry nice............
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx Paul!


    Na een avondje schilderen mag het resultaat er wel zijn. Nog een paar kleine dingen maar moet eerst wat laten drogen, nat op nat werkt niet echt.....je begint steeds vaker de verkeerde delen vast te pakken.

    Van de week de hardware erop, ik wacht nog op een extra miniservo voor het ruddertje.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
  7. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    F-16 ziet er schitterend uit! Wil er ook eentje bouwen en heb het plan gedownload (12 x A4). Hartelijk dank!
    Wat me niet lukt af te drukken is "Tekening depron F16 compleet". Gaat dit op een A4 printer?

    Groetjes,

    Jos
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jos, leuk dat je er mee bezig bent. De "compleet" tekening is op ware grote als je op A0 wilt/kunt afdrukken, op A4 gat dat niet lukken maar misschien dat je ergens kan scalen met afdruken?

    Groetjes,
    Gerald
     
  9. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk!!!

    Heb al het benodigde materiaal + setup hiervoor in huis...

    Tekeningen ook al uitgeprint....

    Wat houdt me nog tegen?

    (mijn vliegtalent misschien, heb nog nooit met zo'n delta gevlogen, vliegt 'ie echt zo makkelijk?)

    Dirk
     
  10. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Werkt niet echt motiverend zo'n mooi geschilderde kist :) Je maakt het anderen wel heel erg lastig om je te overtreffen.
    Je ziet zelden zulke simpele depron dingen zo mooi afgewerkt, ga zo door!
     
  11. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoi Gerald,

    ik had met die supersimple ESC (of is het een andere?) in combinatie met die rx-5 ontvanger (en vele andere ontvangers) en een soortgelijk motortje ook veel last van storingen. Af en toen flinke tikken zeg maar. Regelaar heb ik toen vervangen door een iets 'duurder' exemplaar: eentje uit de turnigy plush serie. Sindsdien geen glitches meer. Hopelijk kan je er wat mee.

    Model ziet er schitterend uit! Misschien nog een led-verlichtingssetje erop? :D
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Helemaal niets, dussss, gaan met die banaan :thumbsup:



    Hmmm, zoiets zeiden ze bij mij op de club ook al..., misschien dan tóch maar een iets duurdere regelaar er op dan. Ik zat er ook al over te denken om een 2,4Ghz mini ontvanger te kopen. (R6004FF) Nadeel is dat ik op m'n jets futaba's fasst gebruik en die ontvangertjes zijn dan voor zo'n cheapo model weer nét te duur.... Effe nachtje over slapen.

    Groetjes,
    Gerald
     
  13. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    ach, 10 dollar voor een regelaartje is toch nog wel te overzien?
    Zou toch zonde zijn om dit model ook aan gort te vliegen door zoiets lulligs...

    Succes ermee!

    (oja, misschien op de foto met één van je grotere modellen:))
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  15. jan-willem

    jan-willem

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    160
    Locatie:
    westkapelle
    depron f-16

    als fanatic zweefpiloot ook de tek. gedownload+ spullen besteld bij HC.
    Dit ziet er erg leuk uit...
    binnenkort een depron f-16 meeting :rolleyes: ?
    met dank aan G. Rutten voor de tekening.
     
  16. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    inderdaad Gerald, die bedoelde ik.

    alleen vloekt de kleur een beetje bij je kleurenschema;)
     
  17. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Welke motor en lipo's heb je daar bij UH besteld??

    Jos
     
  18. crashburn

    crashburn Guest

    Dit lijkt mij super gaaf!!!

    Ik heb nog een paar platen depron liggen en zou graag een keer een depron model bouwen, en dan beginnen met deze!

    Ik heb alleen een normale 4 kanaals zender (dus niet met extra knoppen enzo)
    Heb ik nu een speciale zender nodig? (v-tail mixer?)
    En heb nog niet de benodigde kleine onderdelen zoals:

    Servo's
    Motor
    regelaar
    Prop
    accu
    kleine ontvanger?

    Wie zou voor mij kunnen linken welke parts ik nodig heb? (bijvoorbeeld bij hobbycity)
     
  19. crashburn

    crashburn Guest

    Heb nu bij hobbycity dit bij elkaar gezocht.....
    Zou deze setup werken?

    (omdat ik geen v-tail of elevons mix op mijn zender heb, zou de v-tail mixer wellicht werken?)


    - GWS V-Tail Mixer II (200 step)
    - 2205C 1400Kv Brushless motor 28g
    - TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC
    - Turnigy 800mAh 3S 20C Lipo Pack
    - Turnigy Servo 6g/1.2kg/.10sec 6g
    - APC style propeller 10x5-E


    Heb ik alles en zou het werken?
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, ik denk dat deze spullen prima zullen werken. Prop is misschien wat groot, ik vloog het meest met een 4,7 x 4,5 graupner speed prop maar heb dit weekend met een 5x5 gevlogen en dat gaf goede performance. De span van dit kistje is relatief klein en een grote prop geeft een behoorlijk koppel op dit lichte kistje. Die mixer zal wel goed werken.

    Ik heb het volgende in mijn F16 zitten:
    2 x Servo:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : EM 4.3g / .5kg / .10sec Micro Servo $3.50

    Regelaar:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 8-10A ESC $7.95
    Echter ga ik deze op advies vervangen vanwege de storing die ik er op het door de regelaar van 6 posten terug.

    Accu is nu een Align 3s 850Mah 20c maar eentje is er stuk gegaan bij vorige crash op beton en wordt vervangen door deze:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 800mAh 3S 20C Lipo Pack $7.63

    De motor komt ook van hobbycity vandaan maar hebben ze helaas niet meer. Een vervanger zou deze kunnen zijn.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv $5.95
    Daar heb je dan deze bij nodig:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/...duct_Name=3mm_Prop_Saver_w/_Adapter_&_3_bands

    Propeller:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGS Sport 5x5E Precision propeller $1.54

    Ontvanger is nu een multiplex RX5 locaal hier gekocht. Er zat eerst een hele goedkope corona ontvanger op: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona 4Ch Single Conv. Rx 35MHz (without Crystal) $8.26) Deze gaf meteen veel storing, verder dan 40 meter vliegen zat er niet in. Nu kan eea dus misschien ook verergerd zijn met die regelaar maar daar kom ik nog op terug.

    Da's trouwens wel een nadeel bij deze F16, je bent een beetje gebonden aan de set-up vanwege het zwaartepunt. De motor in de staart waardoor de accu helemaal voorin komt. De lange bedrading loopt dus altijd langs de servo's en ontvanger, niet ideaal. RX antenne dus ook meteen van de romp naar de vleugeltip plaatsen om er het minst last van te hebben.


    ....ik heb nog wel wat oranje verf over.....:D

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2009

Deel Deze Pagina