Depron Mustang P-51D full fuse (80cm wingspan)

Bouwverslag depron Mustang P-51D full fuse (80cm wingspan) nu met PLANNEN !

Het draadje van GDeGroot met de FOX zwever en de manier waarop de romp gemaakt is heeft me aan het denken gezet.

Ik heb een ontwerptekening gemaakt voor een P51D romp opgebouwd in 6mm schijven depron.

Ik heb de P51 genomen omdat deze romp vrij complex is, ttz niet makkelijk met 3mm depron in "schottenconstructie" te maken.

Wellicht ga ik de tekeningen nog aanpassen zodat er automatisch al een servohuis ontstaat.

Ik weet niet of iemand al op dergelijke manier een romp gemaakt heeft maar het leek mij het proberen waard. Er zal redelijk wat schuurwerk aan te pas komen, maar ik denk dat de romp dan redelijk schaal gemaakt kan worden. Ik zou nadat de romp geschuurd is net als bij de Fox zwever de cockpit uitsnijden om alles te kunnen inbouwen.

Ziehier een 2D tekening van de verschillende schijven.

romp_2D.jpg

Hier de samengevoegde schijven in 3D:
romp_3Da.jpg

romp_3Db.jpg

Update 23/05/2008: PLANNEN

DWG: RapidShare: 1-Click Webhosting
PDF: RapidShare: 1-Click Webhosting

Dit is v2, heb ik zelf nog niet gebouwd. Alle rompdelen heb je 2x nodig behalve de centerslice (allemaal 6mm).
Vleugeldelen ook dubbel maken in 3mm depron. De vleugel eerst ronden en dan de ribben plakken vanaf de lijn. De voor en achterkant vervolgens vlakschuren met de onderkant van de ribben en dan kan de onderkant erop gelijmd, deze is dan iets te groot maar dat is altijd handig om te verlijmen en kan je later makkelijk wegsnijden (schuren).

SUCCES !

Laatst bewerkt:
Ziet er al helemaal "munstangachtig" uit op deze manier. we blijven het volgen .

Stevo

doel is dan om de romp op het einde uit te hollen?
en de buitenkant plamuren?

wijs project, volg ik ook!

De romp is al hol, plamuren is ook niet de bedoeling. Gewoon rond afschuren.

Ik heb de plannen wat aangepast, servohuis en motorruimte voorzien en een laag extra depron.

romp3D_v2.jpg

Nu kan ik beginnen met de schijven te printen en te snijden. Ideaal zou een CNC tafel zijn.

@arne: nog geen idee maar waarschijnlijk met ribben en een carbon versteviging.

Ondertussen de mallen geprint en uitgesneden:

IMG_1225.jpg

Vervolg:

romp_hol.jpg

De schijven gesneden en even op elkaar gelegd om te kijken of alles past.

romp_servos.jpg

De middenste delen lijmen en de servo's al inbouwen. De stekkers van de servo's heb ik vastgeprikt om te vermijden dat ik later door de draad zou snijden bij het uitsnijden van de cockpit na het schuren.

romp_detail_servo.jpg

Detail van het servohuis.

romp_laatste.jpg

Eén zijde klaar.

romp_gelijmd.jpg

Alle schijven gelijmd, 108 gram nu. Dit is dus een nadeel, de romp is vrij zwaar.
Met het schuren hoop ik hem wat lichter te kunnen houden, maar eerst drogen nu.

wooow echt heel mooi hoor!

Ik vind het qua gewicht wel meevallen hoor als je bedenkt dat er alleen nog een vleugel bij hoeft dan weegt het model leeg rond de 200 gram, setupje van 100gram totaal misschien iets meer dan kom je op 350gram vliegklaar uit met 80cm span, dat is te doen.

ach hij kan ook nog wel 600 gram wegen, vliegt wat sneller, maar met een goeie setup
werkt het gewoon. ik heb een aerocat van 450 gram, en die vliegt perfect op snelheid.

wat wordt je setup?

De schuurwerken zijn klaar:

1 probleemke: op de randen waar de depron tot nul wordt geschuurd breken stukjes af. Kan je depron plamuren en zoja met wat. Of hoe zou ik deze romp netjes kunnen afwerken ?

romp_geschuurd1.jpg

romp_geschuurd2.jpg

romp_geschuurd3.jpg

@trampo: ik heb hier een Turnigy 1650 liggen, die past er netjes in. Ik hoop hem onder 300 gram te kunnen houden. We zien wel.

Laatst bewerkt:
Back