Depron T38 Talon + Extra 300 "Red Bull®"

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Snipes, 24 nov 2008.

  1. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Mijn eerste Depron projectje is een T38 geworden.
    Ik lijm eigenlijk alles met Cre-Ation alleslijm van de Action, dat werkt prima.
    De bouw is nu zover af dat de elektronica erin kan. Servo's heb ik al, de rest nog niet.

    Depron gesneden en ff in elkaar gelegd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een weekje iedere avond een beetje an de Talon gedaan te hebben, is dit het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet hij nog fijn geschuurd worden en moet de elektronica er in. De servo's heb ik al, nu de rest nog.
    Het is trouwens de bedoeling dat het een NF-5B wordt:

    [​IMG]

    Heeft iemand een idee wat ik er qua elektronica het beste in kan leggen?
    En dan met name welke motor en welke regelaar???
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2009
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Wat een vet ding!!!

    Heb je ook bouwplannen?

    Ludo
     
  3. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
    http://www.airfighterclub.nl/images/2008/IMG_1539-1200 (1).jpg


    http://www.airfighterclub.nl/images/2008/IMG_1536-1200 (2).jpg

    Dit is de mijne met de volgende setup :

    servo's 5 $ Hobbycity Online R/C Hobby Store : VS3 16.2g / 2.5kg / .09sec Servo $5.95

    Motor + regelaar 18,56 $ Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 9x4.7 Prop Combo $19.95

    Accu 27 $ Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 2200 3S1P 20-30C Lipoly Pack $27.99

    De motor is goed genoeg tenzij je er echt hard mee wilt dan kun je voor wat meer toeren gaan bv, maar dan zou ik de vleugel wat verstevigen ;-)
    Ik heb trouwens de neuslijsten van vleugel en stabilo van balsa omdat de boel anders net iets te flexibel is bij dit model.

    Rolroeren als flaps meemixen vliegt trouwens ook wel prettig als je de mixverhouding niet overdrijft. (is geen 3 d).

    met 70 % expo erop stuurt het wel relaxed.

    En de gouden tip niet te snel het gas Dicht anders duikt je neus in de grond en breekt af (ervaring)
    Dit model is heel snel zijn snelheid kwijt en heeft geen echte vleugel dus..baksteen


    Maar wel mooi vliegbeeld en weer eens wat anders, succes ! :D
     
  4. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Dank je!

    Plannen heb ik hiervandaan: RC Groups - View Single Post - T-38 Talon Park Jet

    En voor wat de stevigheid van de vleugel betreft, ik heb de gok genomen om boven een plaat van 6mm en onder een van 3mm te gebruiken, met daarin de koolstof-staaf. De vleugel heb ik in profiel geschuurd. Dit heb ik ook met de stabilo gedaan! Qua gewicht voelt het allemaal nog licht aan, moet hem maar eens wegen...
    Ben trouwens niet van plan om er hard mee te vliegen.

    @garfield1971: Hoe heb jij je motor bevestigd?
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2008
  5. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
    Zo
    [​IMG]

    [​IMG]

    De bedrading naar de accu heb ik gewoon verlengd tot helemaal voorin en met aluminium tape omwikkeld.
    Geen storingen en extra condensators niet nodig.
    De motorsteun moest ik wel aanpassen met een plaatje triplex aan de binnenkant van het ronde deel waar de boutjes doorheen gaan.
    Regelaar zit met klitteband vast hele motor met regelaar en bedrading kan in z'n geheel verwijderd worden zonder het model te slopen.
    De hoogteroer servo niet dus neem niet een te goedkope.

    Ik heb het foto uploaden ontdekt dus dit is 'm !

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Kijk, daar kan ik wat mee, THNX!
     
  7. SkullTrail

    SkullTrail

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Munster
    Precies diezelfde motor heb ik hier nog liggen, zit alleen nog geen vliegtuig omheen. Was het nou een erg moeilijk vliegtuig om te bouwen ?
     
  8. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Het is voor mij de eerste keer dat ik een vliegtuig zelf bouw. En ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt tot nu toe.
    Ik had wel wat ervaring met bouwen, maar dat waren plastic schaalmodellen. Met goed gereedschap kom je een heel eind en veel lezen hier op het forum.
    Ook de tips van mijn collega hebben geholpen...
    Zal dus een beetje aan jezelf liggen of het moeilijk is of niet ;)

    Maar ik vind het bouwen met Depron erg leuk, en er zullen zeker meerdere kisten volgen...
     
  9. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
    Is echt een makkie om te bouwen.
    Het lastigste is de colaflesvorm van de romp omdat je het depron moet buigen, maar veel moeilijker dan dat wordt het niet.

    Wat mij wel opviel is het zwaartepunt, dat heb ik ruim 1 cm voor dat op de tekening gelegd.
    Bij de eerste vlucht had ik dat nog niet gedaan en in combinatie met te weinig (geen) expo was dat bijna einde model.
     
  10. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Zo, weer even een kleine update van het bouwverslag. Helaas heb ik niet erg veel tijd om de NF-5B(T-38 )af te bouwen, dus zal nog wel ff duren voor die helemaal af is. Maar goed, ik heb weer een beetje kunnen doen. De servo's voor de ailerons zitten erin(staafjes moeten nog op maat gemaakt worden). Motormount zit erin. Ik heb het houten plaatje iets hoger gehouden, zodat hij boven en onder in het depron verzinkt. Verder heb ik de canopy grof geschuurd.
    Motor, regelaar, servo voor het stabilo en ontvanger kunnen er binnenkort ook in en dan kan hij dicht.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    T38 ligt even stil ivm ander project

    Aan de T38 is de laatste tijd niet veel gedaan in afwachting van de goede motor en regelaar(moet ik nog bestellen). Ondertussen heb ik een poging gewaagd om met de elektronica die ik wel had, een "eigen" draai te geven aan een Shocky. Het oorspronkelijke model is qua vorm 2D(zo noem ik het maar ff), ik heb een poging gewaagd hier eigenhandig een 3D gevormd model van te maken. Ik heb dus ook geen flauw idee hoe en of het vliegt, maar dat zien we wel! Moet er wel even bij zeggen dat ik zeer weinig ervaring heb met het bouwen van vliegende modellen(voordat ik allemaal commentaar krijg, die overigens best positief kan zijn ;)).

    Ik heb vooral 3mm depron gebruikt en hier en daar 6mm voor versteviging. De vleugels zijn 2 3mm platen met aan de voorzijde een rand 6mm ertussen. Deze rand ga ik in profiel schuren. Ook de koolstofstaaf zit ertussen.
    [​IMG]

    De plaatsing van de achterste servo's heb ik afgekeken van een ander project. Aansturing van de ailerons, stabilo en elevator gaat via buisjes door de romp.
    [​IMG]

    En hier is de canopy al een beetje bij gesneden.
    [​IMG]

    Nu alles nog netjes schuren(beetje rondingen in aanbengen). De servo-stangetjes monteren en een kleurtje geven en dan gaan we proberen of ie vliegt ;).
     
  12. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Hoi Garfield 1971,

    Heb je wat detailfoto's van de vleugelvormen?

    (Ik ben hem in Acad aan het overtrekken en ik begrijp maar niet wat een "canopy sill piece" is?
    Hoe zet je de canopy vast? Ik neem aan dat die afneembaar is om bij de accu te kunnen komen.
    deze 2 punten zijn opgelost, heb de instructie gevonden)

    Kan niet vinden waar het zwaartepunt moet liggen.

    Hoe dik is de carbon staaf in de hoofdvleugel en de elevators? Hoe lager je die? (bij de elevators)

    Sorry, veel vragen maar dit is het eerste depron model dat ik uitteken. (bijna klaar)
    Hierna ga ik de F117 uittekenen. (zal omstreeks eind volgende week klaar zijn, hoop ik)
    Was de bedoeling dat ik de F117 zou bouwen maar de T38 is ook wel erg gaaf.

    Als iemand interesse heeft in de dxf bestanden hoor ik het wel, makkelijk om zelf het model aan te passen aan de eigen wensen en te printen op je eigen formaat.

    @Snipes,

    Super strak gebouwd.

    Leo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2009
  13. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    En ik ben weer een stapje verder met de Extra.
    Landingsgestel eronder, niet functioneel, we zien wel hoe dat gaat met vliegen. In de originele plannen zit er ook een landingsgestel onder, puur voor de sier!
    Heb een andere cockpit gemaakt, deze is makkelijker te monteren en demonteren.
    Verder de decals geprint en uitgesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog de kleuren erop en afwerken met glitsa en dan kan ik gaan kijken of het ook vliegt...
     
  14. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Zo'n NF5B heeft een klein vleugeloppervlak. Zal wel een behoorlijke snelheid moeten halen om in de lucht te blijven.
     
  15. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Extra 300 Red Bull

    En zo staat de Extra er nu bij. Helaas is het grijs wat donker uitgevallen, maar ik laat het lekker zo. Ik had nog decals geprint van Red Bull op(wat ik dacht) sticker papier. Echter waren dit stickervellen voor cd's, dus bij het lospellen van de letters werden dit puzzeltjes ;) En ze bleven uiteindelijk ook niet zitten. Even printen op gewoon papier en dan maar lijmen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Of het vliegt of niet, ik vind het best een geslaagd project. Het enige wat ik zou kunnen opmerken met mijn deskundigheid (proest :)) is dat je het rudder misschien wat klein gemaakt hebt. Of ik kijk er niet goed naar.

    Dat merk je snel genoeg is relatief eenvoudig te verhelpen als het zo is denk ik.

    Heb je tekeningen gemaakt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2009
  17. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er in iedergeval goed uit met het grijs blauw :p

    Veeel succes ermee !

    Grt.
     
  18. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Ik heb er geen tekeningen van gemaakt, omdat ik het bouwplan gebruikt heb van een Shocky en deze naar eigen inzicht tijdens het bouwen heb aangepast! Het rudder lijkt misschien wat klein door de hoek waaronder de foto is genomen.

    Inmiddels zijn we weer een klein stapje verder richting de Maiden Flight ;)

    Red Bull decals zitten erop, helaas niet helemaal perfect(de "B" op de vleugel zit te hoog), maar ja...misschien ff proberen of ik dat nog kan fixen. Nu nog afwerken met glitsa en dan gaan we het proberen8O

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    De Extra heeft zijn maiden gehad. Na wat aanpassingen op aanraden van ervaren modelbouwers, heb ik de neus langer gemaakt, omdat hij toch wel staartlastig was. Ook heb ik het landingsgestel eronder uit gehaald.
    En warempel, het vloog zowaar en nog goed ook :)

    Het NF-5 projectje lag door de extra een tijdje stil, maar daar heb ik weer volop aan geknutselt. Alle electronica zit erin en inmiddels is het een F-5E geworden. Kleurenschema zien jullie wel als ie af is...

    [​IMG]
     
  20. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Gaaf!
    Zo'n Extra lijkt me leuk om te maken voor van de zomer in de buurt! Hoe heb je de vleugel gemaakt? (profiel?)
    Leuk!
     

Deel Deze Pagina