Depron trainer zonder tekening

Een tekening van dit vliegtuig heb ik helaas niet omdat ik hem zelf ontworpen heb.
Op verzoek een tekening te posten wil ik wel graag wat fotos en bouwtips in dit draadje plaatsen.
Het is een leuke makkelijk te bouwen en te vliegen trainer voor zowel indoor als outdoor.
Binnenkort volgen meer fotos.

IMG_1481.jpg

IMG_1482.jpg

Laatst bewerkt:
Ik wil altijd wel weten hoe anderen een vliegtuigje verzinnen.
Soms kom je leuke technieken tegen.
Op de 2de foto zie ik een dun gedeelte onder.
Is dat niet te slap?

Een tekening van dit vliegtuig heb ik helaas niet omdat ik hem zelf ontworpen heb.
Waarbij ik me dan afvraag, hoe kun je dan een vliegtuig ontwerpen? Je gaat toch niet zomaar in Depron zitten snijden?
Of heb je de tekening direct daarna gebruikt om de delen te snijden?

Ik denk dat je je kielvlak beter na het schuine recht of ook iets schuin naar beneden moet laten lopen ipv richting de prop en dan pas naar beneden. Ik denk dat nu de kans bestaat dat de prop zo hard tegen het schuim blaast dat het gaat knikken op de punt. Ook komt dat ten goede van het zwaartepunt.
Het gele op de tekening bedoel ik:
trainer.jpg

Verder een leuk vliegtuigje ik denk dat het een behoorlijk sportief trainertje is die hard kan rollen door grote rolroeren (afhankelijk van de uitslag) en ook makkelijk over de kop kan vliegen door de rechte vleugel

Ik wil altijd wel weten hoe anderen een vliegtuigje verzinnen.
Soms kom je leuke technieken tegen.
Op de 2de foto zie ik een dun gedeelte onder.
Is dat niet te slap?
Het is begonnen met het bouwen van deze trainer inmiddels al weer jaren geleden.
"TRAINER One"... Sticks and Foams... - RC Groups
Dat vloog goed en met de juiste setup was het heel lang in de lucht te houden.
Verder kennen we allemaal het sucses van de Easy star.
Een trainer met zeer goede vlieg eigenschappen.
Beiden hebben de prop achter de vleugel boven in de romp en dit geeft een goede bescherming aan motor en prop bij de landing maar ook bij een crash.
Bovendien heeft het weinig effect op het vlieggedrag als je gas geeft.
De prop moet wel de ruimte hebben dus voor de romp onder de prop blijft weinig ruimte over.
Wat is er dan makkelijker om daar een carbon buis voor te gebruiken.
Licht en heel sterk.
Fixeren in de romp is makkelijk in de spanten en de achterkant van de romp.
De onderkant van de staart is 6mm depron en geschuurd in de ronding van de carbon buis van 4mm.
Deze is tevens te gebruiken om de stuurstang van het hoogte roer door te laten lopen.
De rest van de staart is 3mm depron en is er gewoon bovenop gelijmt met een uitsparing voor het stabilo.;)

Ik denk dat je je kielvlak beter na het schuine recht of ook iets schuin naar beneden moet laten lopen ipv richting de prop en dan pas naar beneden. Ik denk dat nu de kans bestaat dat de prop zo hard tegen het schuim blaast dat het gaat knikken op de punt. Ook komt dat ten goede van het zwaartepunt.
Het gele op de tekening bedoel ik:
trainer.jpg

Verder een leuk vliegtuigje ik denk dat het een behoorlijk sportief trainertje is die hard kan rollen door grote rolroeren (afhankelijk van de uitslag) en ook makkelijk over de kop kan vliegen door de rechte vleugel
Het gele vlak heeft wel degelijk nut.

IMG_1500.jpg

Als je een verticale lijn door het zwaartepunt trekt dan moet de romp oppervlakte links van die lijn klein maar in ieder geval kleiner zijn dan de rechterkant.
Anders zal de neus als staart gaan werken.
Het gele vlak werkt dus in ieder geval ten gunste van de koersvastheid en het verkleinen van het linker deel leidt direct tot minder ruimte in de romp.
Het bovenste deel van het gele oppervlak zit achter en dicht bij de motoras en heeft weinig last van de prop.
Het onderste deel is 6mm depron en daarboven wel 3mm depron maar nog altijd dicht bij de carbon buis en dus sterk genoeg.
Het geeft in de praktijk geen probleem ondanks het vermogen dat genoeg is voor onbeperkt verticaal.
Het is niet een perfect stuntvliegtuig en rollen gaat niet zo strak maar over de kop gaat uitstekend mede door zeer goede airodynamica en zweef eigenschappen.;)

IMG_1502.jpg

Laatst bewerkt:
abbo. wil met een kistje als deze mn fpv setup gaan uitproberen. ik heb inmiddels alles tot en met esu tot gps en osd en twee headplay brillen. denk wel dat ik een 1.5 tot 2 meter versie ga maken.

Heb eens zo'n soort vliegtuigje gemaakt, maar werd snel tail heavy toen ik hem wat steviger wilde maken.
Maar...toen deze nog heel was, vloog ze wel.

uRY3gn99bhM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
abbo. wil met een kistje als deze mn fpv setup gaan uitproberen. ik heb inmiddels alles tot en met esu tot gps en osd en twee headplay brillen. denk wel dat ik een 1.5 tot 2 meter versie ga maken.
Dan krijg je wat meer ruimte voor je apparatuur.
Je kunt dan ook overwegen struts toe te passenen en de staart geheel 6mm dik te maken.
De carbon buis moet dan ook dikker.
De romp kan heel wat groter zelfs in 3mm maar dat is een keuze tussen sterkte en gewicht.

IMG_1492.jpg

Heb eens zo'n soort vliegtuigje gemaakt, maar werd snel tail heavy toen ik hem wat steviger wilde maken.
Maar...toen deze nog heel was, vloog ze wel.

[URL="
[/URL]
Steviger maken moet niet betekenen zwaarder want dan vliegt hij sneller en dus weer sneller stuk bij een crash.
Daar om gebruik ik een strook 6mm depron in de staart en de rest is 3mm.
De romp was in eerste istantie ook 6mm maar om er ook goed indoor mee te kunnen vliegen heb ik dit exemplaar in 3mm uitgevoerd.
De neus kan versterkt worden door de grondplaat voor de servos zo ver mogelijk tot de neus door te laten lopen.
Ik heb een koolstof stuurstang buiten langs de koolstofbuis van de staart laten lopen maar om eerlijk te zijn is een richtingroer alleen maar een optie.
Zonder dat vliegt hij ook goed.

IMG_1495.jpg

Als je een kist van 2 meter maakt van depron zou ik niet voor 6mm gaan maar 12mm dus twee platen op elkaar en daar tussen koolstof want anders gaat het niet goed komen.
Ik heb zelf een 160cm depron trainer met een 4cc motor en die heeft dat ook.

Hij weegt nog steeds zo weinig dat ik achteruit kan vliegen bij een redelijk windje

Ik heb met depron vleugels nog nooit groter als 1mtr gebouwd.
Twee platen 3mm met een koolstofbuis als ligger werkt prima.
Bij 1,6mtr gebruik je waarschijnlijk een dikkere carbon buis en bij een bepaalde spanweidte en gewicht zal 6mm depron beter zijn.
Zeker bij een brandstof kist.
Hier nog even wat algemene gegevens van mijn vliegtuig
Hij heeft nog niet eens een naam.
Spanw 65cm
Koorde 15,5cm root
Koorde 13,5cm tip
Ailerron 3,5cm
Stabilo 30X10cm
Tip koorde 8cm
Totale lengte 55cm
Motor 20gr 1500kv ( bij mij eigenbouw)
Prop 60X50 GWS
Lipo 2s 370mAh
Regelaar 10A turnigy.
Servos 5gr
Stroomverbruik statisch volgas 5.5A
De bolling van de vleugel is slechts 8mm Dit is nog al bepalend voor de vlieg eigenschappen.
In de vleugel verzonken zit een carbonbuis van 4mm 45cm lang en V stelling is overbodig.
Goed uitgetrimt bij rustig weer kan je de zender in het gras leggen tijdens de landing.
Romp breedte 33mm uitw.
Let er verder op dat de regelaar enige vorm van koeling krijgt door wat openingen in de romp.

Laatst bewerkt:
De bolling van de vleugel is slechts 8mm Dit is nog al bepalend voor de vlieg eigenschappen.

Hoe boller hoe meer lift en hoe minder snelheid over het algemeen.

Let er verder op dat de regelaar enige vorm van koeling krijgt door wat openingen in de romp.
als het een 10A regelaar is die maar 5,5A belast word kun je die rustig in een dichte romp leggen want die gaat niet warm worden.

Hier trouwens nog een linkje naar het draadje van de trainer van mij
elect-j-depron-brandstof-kist

Luppie
Het is hoeveel lift wil je bij welke snelheid.
Komt op hetzelfde neer.
Wordt de vleugel ronder dan vliegt hij langzamer en vliegt slechter bij een beetje wind.
Deze ronding geeft naar mijn smaak het beste alroundvlieggedrag.
Bij een dikke romp past een sterk gebogen vleugel denk aan Lazy Bee.
Bij een slanke romp een licht gebogen vleugel denk aan een HLG zwever.
Bij het ontwerpen ging het mij om goede zweef eigenschappen.
Dat kan nog beter door een kleinere prop te gebruiken met een hoger kv.
Dit past men ook bij de easy star toe.
Als de prop stil staat geeft een kleine prop minder weerstand dus voordelen bij gas dicht.

Inderdaat geen warmte problemen maar als je er een 2000kv motor in zet wordt het wat anders.
Ik heb wel eens gehoort van iemand met een klein tweedekkertje met de regelaar opgesloten in de romp dat de temp beveiliging het vermogen na twee minuten ging terug regelen.

Planck Franck
De dikte van de staartbuis is evenals de buis in de vleugel 4mm.
Je kunt ook struts onder de vleugels plaatsen maar airodynamisch is dit een betere oplossing en het staat ook netter.

IMG_1503.jpg

IMG_1506.jpg

Laatst bewerkt:
mooi, ik ga voor een spanweidte van nu even 1.40, ik heb nog een depron vleugel liggen van die maat, nooit gebruikt. Dan gebruik ik een 6mm carbon staartbuis.

Kan je wat vertellen over up/downthrust van de motor ? is deze nodig ?

Back