Der Holländische Zweidecker scratchbouw 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door SuperSylvester, 14 sep 2013.

  1. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Goedendag collega modelbouwers. Hierbij wil deze 47 jarige Sittardenaar het verslag met jullie delen van de scratchbouw van het HohenZollern model, ofwel der Hollandische Zweidecker kortweg de HZ. Dit project is begonnen ergens eind 2009 op basis van de Friesland kit van Mamoli, nu dus al bijna 4 jaar en ik ben nog niet op de helft :mad:. Om persoonlijke redenen ben ik van de Friesland afgestapt en volg ik al lang het boek en de plannen van Heinrich Winter.

    De voorgeschiedenis van de bouw kunnen jullie op een ander forum vinden, waarvan ik de naam hier niet zal noemen anders krijg ik gelijk een ban ivm vloeken :rolleyes: :D



    De laatste stand van zaken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Volgende klus: het maken van raampjes die van boven naar binnen scharnieren ter hoogte van de kajuit.



    Jack
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2013
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welkom Jack, ik hoop dat je ook op dit forum je draai zult vinden.

    Het noemen van een ander forum of zelfs een link naar een verslag daarop is geen probleem hoor. Zolang het niet opgevat kan worden als propaganda cq werving daarvoor is er niets aan de hand. Het zelfde geldt voor winkels, het noemen daarvan is geen probleem zolang er maar geen waardeoordeel (positief of negatief) wordt gegeven. Op "winkelbesprekingen" wordt vrij streng gemodereerd, maar voor de rest is het redelijk relaxed hier.

    Dat wordt een mooi schip!!! Heb je voor de decoraties van de spiegel en galerijen wel die van de Friesland kunnen gebruiken?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Drububu

    Drububu Guest

    Hey Jack. Goed je hier te zien. En je bent weer goed bezig zag ik. Ik blijf je vorderingen volgen.. Hans
     
  4. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Hoi Ad,

    Thanks.

    Ik heb de Friesland kit nooit gehad, enkel de tekeningen. Alles wat je ziet is scratchbouw.

    Ik weet, tis nog lang geen Michelangelo maar ik doe het er maar mee.

    Jack
     
  5. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Ja Hans, heb het weer opgepakt na een veels te lange pauze :)

    Jack
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Na het zien van de foto's ben ik meteen een enthousiast volger.
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Welkom Jack, deze mag gezien worden.
    Je hebt gelijk een puzzel van mij opgelost.
    Ga ik copiëren;)
    Nu zie ik dat er 4 touwen van het roer moeten lopen.
    Op mijn tekening waren ze de vervangende stuurtouwen voor het gemak maar vergeten:mad:
    Dus 2 om bij een gebroken kolderstok nog te kunnen manouvreren.
    En 2 om het roer te kunnen lichten bij averij aan het roer.

    Weer wat geleerd:cool:

    Germt
     
  8. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Ho! slechts 1 touw om het roer te lichten (tenminste bij de HZ).

    Op de William Rex (die van het Rijks) zitten er zelfs 5 touwen aan.

    1 voor te lichten
    2 lopen door de gaten van de onderspiegel naar de konstabel
    2 lopen om de spiegel heen ergens naar het dek.

    Maar vraag me niet wat daar de bedoeling van is.

    Jack
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Klopt Jack, het zijn er 3. Duidelijk
    Bij de WvH hebben ze alleen 2 bergingstalies getekend en niet de stuurtalies.
    Dus dat verander ik naar jouw voorbeeld, de WvH is tenslotte ook een Hollandse Tweedekker.
    Ik heb ook even in mijn boekje van de WR gekeken, en dat zijn er 5, maar ook ik weet niet hoe dat zit

    PS. Ik heb even gekeken op het "andere" forum en lees daaruit dat het nog niet helemaal Historisch klopt.
    Hoop dat je ons op de hoogte houdt.
    Ik zal zelf natuurlijk ook even proberen daar het nodige over op te zoeken:confused:
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Volgens Mondfelt zouden er 2 zorglijnen (de touwen die het roer tegenhouden als het uit de vingerlingen loopt) zijn, en die lopen naar de konstabelskamer, maar redelijk dicht bij de zijwand van het schip.

    Dik (7 P) beschrijft slechts 1 zorglijn welke door het roer loopt en met een knoop is geborgd aan bakboordzijde.
    De stuurtalies zouden aan de achterkant van het roer middels een ring zijn bevestigd.
    De stuurtalies zouden weldegelijk door de achterwand in de konstabelskamer uit komen, maar over de beruchte kardinaalshoeden wordt niet gesproken.

    Maar ja, dat is weer de 7P natuurlijk, en of de PW een goede referentie is weet ik niet, want dat is van origine een handelsschip, maar daar staat op blz. 84/85 het systeem beschreven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2013
  11. San Peter

    San Peter

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    90
    Ook hier kijken met vele aaa's en ooooh's naar je bouwels.

    gr

    Peter
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    betreffende is veranderd, dus is dit bericht nvt. :)
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2013
  13. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Jack,

    fijn te zien dat je er weer tegenaan gaat,
    altijd een groot plezier om mee te mogen kijken op jouw werf!

    Grt
    Diederik
     
  14. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Dank mannen voor jullie welkom :p

    @Germt, we zijn er nog niet helemaal uit. Op de William Rex die in het Rijksmuseum staat lopen twee roertalies door de kardinaalsmutsen en twee lopen buitenom. Dit schip is uit een iets latere periode (1698) en een iets ander schip maar de functie's lijken me toch hetzelfde gebleven.

    Wordt vervolgd, ik kan het gemakkelijk weer aanpassen indien nodig.

    Jack
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum , en een hele mooie boot.

    en hoe heet dat forum waar jullie het overhebben.
     
  16. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Scheepsmodelbouw - Forumindex

    @Germt, misschien had je het al gelezen, maar de roertalies op de Rex, degene die door de kardinaalsmutsten lopen horen daar niet. Die mutsen worden gebruikt om boten op sleeptouw te nemen (vlgs Witsen).

    Dus, roertalies stuur/bakboord lopen om de spiegel ergens door een geschutspoort naar het verdek waarschijnlijk.

    Vond het al vreemd.

    Jack
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Oké Jack.
    Met andere woorden; er is één zorgtalie, en die loopt van het roer naar een opening ergens naast de geschutspoort aan stuurboord/spiegel in de konstabelskamer.
    Die talie zit door het roer met een knoop aan bakboord.
    De stuurtalies lopen aan bak- en stuurboordzijde buiten om het schip heen naar een blok en vandaar naar een geschutspoort..
    De kardinaalshoeden zijn gewoon sleepopeningen, en dat heb ik al vaker gezien, daar liepen ook geen touwen door.
    Dat laatste drong alleen niet tot mij door.
    Bedankt Jack, nu als ik zover ben blokjes aanbrengen aan de zij-achterkant van de spiegel.

    Germt
     
  18. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Beetje te laat maar welkom tussen de Historische houtwormen.;)

    Groetjes,
    Frankwin
     
  19. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Het gaat hier even niet zoals ik het graag zou willen, de openslaande raampjes is een mislukking.
    Op 1 of andere manier zijn ze te fors en als ik de kozijntjes nog dunner maak (< 2mm) dan krijg ik
    de 'glas in lood' raampjes er niet fatsoenlijk opgelijmd en ja, dan moeten er nog werkende scharnieren op :evil: :twisted:

    [​IMG]


    Als alternatief heb ik ervoor gekozen om de middelste raampjes gesloten te maken en de buitenste open, zonder ramen.
    (Dat was volgens Dik (7prov.) ook gebruikelijk dat alleen de buitenste ramen open konden)
    Ik weet nog niet of dat zo blijft maar voorlopig ga ik even verder met de kajuit anders kom ik niet verder.

    [​IMG]



    De kajuit dus:

    [​IMG]
    [​IMG]


    Nog een hoop te doen zoals je ziet :p

    Jack
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2013
  20. San Peter

    San Peter

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    90
    Het blijft toch erg mooi om te zien.

    gr

    Peter
     

Deel Deze Pagina