DeWalt koffer met veldlader.

Vale Ouwe

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Voor een goede € 75,-- heeft DeWalt een leuk compact koffertje in hun assortiment.
Met een degelijke sluiting en een prettig handvat.
Je krijgt er gratis een paar setjes boren, bitjes, bithouders en dergelijke bij.

m_19665.jpg

In dit koffertje passen perfect (zonder verdere aanpassing) een tweetal LiPo's 6S 20Ah.
Totaal goed voor een kleine 900Wh.
Deze LiPo's mogen maar tot 10C worden belast, maar dat zou dan nog zo'n 400A zijn.

Aangezien ik zelden met meer dan 7A per lader laad, zal dat wel goed gaan.

Deze accu's zijn wellicht voordelig, maar niet goedkoop. € 150,--/st (waren eerder ca € 130,-)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html

De accu's zijn parallel verbonden met XT-60 connectors en ook de balanceer connectors zijn verbonden (en naar buitengevoerd).

In de koffer passen ook twee compacte laders, maar dit vraagt iets meer werk.
Je moet t.p.v. de laders even de zwaluwstaartjes uit de koffer dremelen en dan passen ze prima.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...00W_20A_6S_Balance_Charger_EU_Warehouse_.html
Laders kosten iets van € 65,--/st en zijn geschikt voor een voedingsspanning van max. 28V.
Ook deze laders heb ik direct parallel aangesloten, om snoeren en connectors te sparen (ruimte)

Om de laders en de accu's te scheiden lukt het net om er een plaatje 4mm lexaan of plexiglas tussen te houden (gelijk mooi om snoertjes en pluggen op de bergen)
Wel de XT-60 van de accu's niet boven de accu's uit laten komen, anders past het niet!

Weegt in totaal net geen 7Kg en alles is erg compact.

Laatst bewerkt:
Nu even de foto's op een groot scherm gezien en ziet er erg goed uit, vooral de compactheid is super en het gewicht uiteraard als je thuiskomt alleen de grote lipo's laden en klaar , blijft wel prijzig 300Euro voor 2 lipo's maar goed dan heb je ook wat . zouden er geen goedkopere accu's zijn op 24 volt die niet zwaar zijn en betaalbaar? gr Andre

Deze accu's gaven de meeste capaciteit (energie) per Euro.
Maar je vind bij HK ook kleinere en dus minder dure 6S accu's.
Blijft er wel ruimte over in de koffer en da's ook weer zonde.

Vanuit HK niet levebaar wegens aangepaste regelgeving m.b.t. luchtvracht en accu's.
De EU-prijs ligt een pak hoger.

Er zullen zelfs mensen zijn die met deze accu's vliegen, anders verkoopt HK ze niet.
Voorlopig red ik het nog zonder generator.

Is in backorder maar ook
In EURO warehouse staat de prijs op 25,75
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html

Je kunt met 40000mAh wel even vooruit en je hebt geen ronkend generatortje staan dat heeft ook voordelen, en generator verbruikt ook wat peut al is dat niet veel.

Ik vlieg benzine kisten maar ook electro momenteel tot 6 cell en later evt ook wat groter.

Maar voor €375 heb je ook een kipor generatortje.... En die leeft normaal gesproken langer dan je lipo,s
Enig nadeel van lipo,s vind ik dat ze verouderen ook degene die je gebruikt om mee te laden natuurlijk.

Ik zelf heb een laadkoffer:
Hierin zitten 2x6 cell 5000mAh lipo parallel.
Ofwel 10000mAh 24+Volt.
Dit zijn oude vlieg accu,s
Leuk om het kleinere spul mee te laden of bijladen ontvanger lipo,s.
Er zit ook een aansluiting op om een extern pakket op aan te sluiten.

Verder zitten er 2 voedingen ingebouwd voor laden op 220v dit kan als de generator van de club draaid.
En heb evt nog een 1000watt kipor generatortje staan.

Het is wat...:D:D

4V x 6(S) = 24V.
24V x 10Ah = 240Wh. (10Ah = 2x 5000mAh)

4V x 3(S) = 12V.
12V x 2,2Ah = 26,5Wh.

240 / 26,5 = 9,09
Gaat nog wat verlies af ~ 80% rendement.
Dus een 7x laden.

8x waarschijnlijk ook wel, want je zal ze zelden allemaal geheel leeg vliegen.

Back