Ariel
PH-SAM
31 juli 2010 electro sleepmeeting Aeroclub Kennemerland.
Met mijn DG-100 heb ik op deze dag een aantal prachtige vluchten gemaakt.
Helaas ging het tijdens een sleepvlucht fout en het toestel kwakte op de grond.
Het was mijn eigen schuld. Van fouten leer je het meest als je de schade zelf moet herstellen.
Robbe DG-100
Schaal: 1 : 4
Spanwijdte: 3750 mm
Vleugelprofiel: Wortmann, FX61-184, FX60-126, NACA0012
Bouwjaar: 1982
Opbouw:
Romp: Kuip, twee vacuüm gevormde ABS schalen.
Staartboom is gemaakt van Balsahout.
Vleugel: Ribbenvleugel ingedekt met 2 mm balsahout.
Interessant vleugelprofiel "strak"
Herstelwerkzaamheden:
Het grote probleem (uitdaging) is de reparatie van de ABS romp.
Vele malen is op dit modelbouwforum geschreven over het repareren van een ABS romp met epoxyhars en glasweefsel.
Opvallend is dat iedereen wel weet waarmee je een breuk van een ABS romp kunt lijmen.
Maar als het om gaat, de breuklijnen van de romp te versterken zijn de meningen verdeeld.
Stroken ABS plaatmateriaal of triplex met stabilit express aan de binnenkant romp op de breuklijn lijmen is een betrouwbare methode. Probleem erbij is, dat je vaak niet aan de binnenkant bij kan komen. Ook weten wij dat ABS verouderd. Weekmakers die de kunststof flexibel maken dringen van het binnenste naar buiten en daardoor wordt de kunststof steeds brosser. Alsof dit nog niet erg genoeg is gedraagt zich deze weekmaker als een soort olie tussen kunststof en aangebrachte laag verf of Epoxy of wat dan ook. Omdat Epoxy en ABS geen chemische binding aangaan praat je bij deze combinatie over een mechanische hechting.
Bij mijn DG-100 kies ik toch voor een romp versterking met glasweefsel en epoxyhars.
Door de vele breuklijnen en moeilijke bereikbare plekken was deze keuze snel gemaakt.
Nu weet ik dat de hechting van Epoxy op het substraat uitermate slecht is.
Maar!
Ik heb een keuze van verschillende voorbehandelingen:
Mechanisch (schuren,….)
Chemisch (reinigingsspray,….)
Fysische (vlambehandeling, plasma…..)
Het uiteindelijke doel van de voorbehandeling is het verwijderen van alle onzuiverheden die een goed contact tussen Epoxy en substraat in de weg staan. Ook het verhogen van de oppervlaktespanning zodat het adhesief zich volledig over het oppervlak kan uitspreiden tot diep in onregelmatigheden en groeven.
Bij de keuze van voorbehandeling stond plasmabehandeling boven aan mijn lijstje.
ABS met plasma behandeld geeft het beste resultaat voor hechting.
Aangezien ik geen plasmasysteem op mijn werkplaats heb staan was ik afhankelijk van een loonbedrijf. Diverse bedrijven heb ik benaderd voor een prijsindicatie.
De tijden zijn veranderd, allemaal vragen ze minimale orderkosten van
Euro 150, -
Een aantal jaren geleden werd zo een klus gratis geklaard als bij wijze van proef.
Ach, dan maar ambachtelijk het oppervlak van het substraat veranderen.
1) Chemisch reinigen. (ontdoen van vuil, olie….)
2) Schuren en schuren ……(bereiken van een bepaalde oppervlakte ruwheid. Maar een hoge ruwheid is nog geen garantie voor een goede hechting)
3) Bevlammen. (door met een vlam over het oppervlak te gaan wordt de oppervlakte beschadigd. De polymeren worden op deze manier opengebroken om een betere hechting met de lijm mogelijk te maken)
Hier is goed de zien de brosse breuk.
Ook kan je goed zien dat de spuitplamuur samen met de verf afbladderen.
Morgen verder.
Johannes
Met mijn DG-100 heb ik op deze dag een aantal prachtige vluchten gemaakt.

Helaas ging het tijdens een sleepvlucht fout en het toestel kwakte op de grond.
Het was mijn eigen schuld. Van fouten leer je het meest als je de schade zelf moet herstellen.

Robbe DG-100
Schaal: 1 : 4
Spanwijdte: 3750 mm
Vleugelprofiel: Wortmann, FX61-184, FX60-126, NACA0012
Bouwjaar: 1982
Opbouw:
Romp: Kuip, twee vacuüm gevormde ABS schalen.
Staartboom is gemaakt van Balsahout.
Vleugel: Ribbenvleugel ingedekt met 2 mm balsahout.
Interessant vleugelprofiel "strak"

Herstelwerkzaamheden:
Het grote probleem (uitdaging) is de reparatie van de ABS romp.
Vele malen is op dit modelbouwforum geschreven over het repareren van een ABS romp met epoxyhars en glasweefsel.
Opvallend is dat iedereen wel weet waarmee je een breuk van een ABS romp kunt lijmen.
Maar als het om gaat, de breuklijnen van de romp te versterken zijn de meningen verdeeld.
Stroken ABS plaatmateriaal of triplex met stabilit express aan de binnenkant romp op de breuklijn lijmen is een betrouwbare methode. Probleem erbij is, dat je vaak niet aan de binnenkant bij kan komen. Ook weten wij dat ABS verouderd. Weekmakers die de kunststof flexibel maken dringen van het binnenste naar buiten en daardoor wordt de kunststof steeds brosser. Alsof dit nog niet erg genoeg is gedraagt zich deze weekmaker als een soort olie tussen kunststof en aangebrachte laag verf of Epoxy of wat dan ook. Omdat Epoxy en ABS geen chemische binding aangaan praat je bij deze combinatie over een mechanische hechting.
Bij mijn DG-100 kies ik toch voor een romp versterking met glasweefsel en epoxyhars.
Door de vele breuklijnen en moeilijke bereikbare plekken was deze keuze snel gemaakt.
Nu weet ik dat de hechting van Epoxy op het substraat uitermate slecht is.
Maar!
Ik heb een keuze van verschillende voorbehandelingen:
Mechanisch (schuren,….)
Chemisch (reinigingsspray,….)
Fysische (vlambehandeling, plasma…..)
Het uiteindelijke doel van de voorbehandeling is het verwijderen van alle onzuiverheden die een goed contact tussen Epoxy en substraat in de weg staan. Ook het verhogen van de oppervlaktespanning zodat het adhesief zich volledig over het oppervlak kan uitspreiden tot diep in onregelmatigheden en groeven.
Bij de keuze van voorbehandeling stond plasmabehandeling boven aan mijn lijstje.
ABS met plasma behandeld geeft het beste resultaat voor hechting.
Aangezien ik geen plasmasysteem op mijn werkplaats heb staan was ik afhankelijk van een loonbedrijf. Diverse bedrijven heb ik benaderd voor een prijsindicatie.
De tijden zijn veranderd, allemaal vragen ze minimale orderkosten van
Euro 150, -
Een aantal jaren geleden werd zo een klus gratis geklaard als bij wijze van proef.
Ach, dan maar ambachtelijk het oppervlak van het substraat veranderen.
1) Chemisch reinigen. (ontdoen van vuil, olie….)
2) Schuren en schuren ……(bereiken van een bepaalde oppervlakte ruwheid. Maar een hoge ruwheid is nog geen garantie voor een goede hechting)
3) Bevlammen. (door met een vlam over het oppervlak te gaan wordt de oppervlakte beschadigd. De polymeren worden op deze manier opengebroken om een betere hechting met de lijm mogelijk te maken)

Hier is goed de zien de brosse breuk.
Ook kan je goed zien dat de spuitplamuur samen met de verf afbladderen.
Morgen verder.
Johannes