DH82a Tiger Moth (G-ACDA) info gezocht

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RCEFlyer, 16 mrt 2008.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Beste mede-forummers,

    voor een project wat later in het jaar aan de beurt komt zoek ik wat meer info over een De Haviland DH82a Tiger Moth. Om meer specifiek te zijn, het gaat met name om de G-ACDA.

    Ik heb een model van dit vliegtuig overgenomen van mede-forumer Cees Kraaijenveld. Cees heeft dit model van tekening gebouwd (die heb ik er ook bij), maar hij heeft er nooit mee gevlogen.

    Het model op foto:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het toestel is nog niet voorzien van motorisatie, daarnaast is de onderste vleugel (waarschijnlijk tijdens het bespannen) kromgetrokken. Die zal ik dus moeten richten en opnieuw bespannen, het toestel is bespannen met Oratex.

    Zoals je ziet is de tandem-cockpit niet afgewerkt, dit staat ook op mijn to-do lijstje. Daarnaast zou er in ieder geval 1 piloot in moeten, maar wellicht dat een leerling ook nog wel plaatsneemt ... :D

    Mijn zoektocht naar info ...
    Na wat gegoogle (wat een werkwoord :rolleyes:) leverde mijn zoektocht welgeteld 3 (!) foto's op. Niet echt veel ...

    Het origineel op foto:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb op internet al het nodige opgezocht over het origineel, omdat ik het model enigszins "schaal" af wil gaan werken. Daarnaast ben ik gewoon geinteresseerd in de historie van het toestel.

    Ik heb de volgende info gevonden:
    De website airport-data.com heeft de volgende info:
    G-ACDA DH82A Tiger Moth

    Manufacturer: De Havilland Aircraft Co Ltd
    Model: DH82A TIGER MOTH

    Year built: 1934
    Serial Number (C/N): 3175 / BB724
    Aircraft Registrattion: N3529
    Construction Number: 86556
    Number of Seats: Unknown
    Number of Engines: 1
    Engine Type: Unknown
    Engine Manufacturer and Model: DE HAVILLAND GIPSY MAJOR 1
    Status: Registered
    Location: United Kingdom

    Het toestel is nu in prive-eigendom en de huidige eigenaar is B.D. Hughes (GB).

    Ergens op het web heb ik onderstaande tekst gevonden:
    "G-ACDA DH82A Tiger Moth c/n 3175 first on the civil register 6th February 1933 became BB724. It is still current on the register although the CoA expired in 1982."

    Dit strookt echter niet geheel met de info die ik gevonden heb op One-stop Aviation Information - Airport and Aircraft information want die zegt dat het toestel in 1934 is gebouwd ...

    Als laatste heb ik op de Havilland - Main een productielijst gevonden, helaas zonder data :(.
    EDIT: 22-03-08: links hersteld, werkten niet.

    En de site Demobbed - Out of Service British Military Aircraft weet te melden dat het toestel gestationeerd is in Hatch, Bedfordshire.

    Al met al dus niet echt veel info. Wie helpt me verder en wie heeft meer detailfoto's of wie weet een paar links te vinden op het wereldwijde net ?

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2008
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, als je eens een echte Tiger Moth wilt bekijken moet je even een afspraak met mij maken op Hilversum Daar staat een compleet gerestaureerde Tiger Moth de PH-CSL gestationeert.
    [​IMG]
     
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Berto,

    dat is een leuk idee, van dat aanbod wil ik zeker gebruik maken :D.
    Mooi ding zeg, en nog wel met een Nederlandse registratie ...

    Zal je een pb sturen om te vragen op welke dagen dat mogelijk is ok ?
    Ik neem aan dat foto's maken geen probleem vormt ?

    Grtz,
    Menno
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ben altijd wel van maandag tot donderdag op het veld te vinden.
    `s woensdags maar tot 15:00 daarna ga ik modelvliegen.
    Ook soms in het weekend maar dan heb ik geen tijd om m`n werkplek te verlaten.

    Dus ik hoor het wel.

    Foto`s maken is natuurlijk geen probleem :D
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zal vanavond eens zoeken. Overigens moet je ook nog struts maken. Mooi toestel rood alu en houten accenten.

    grtz

    b
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hey Bram,

    de struts komen er ook op Mr.Scale, zoals u wenst :D En als ik diep in m'n hart kijk moeten er eigenlijk ook spandraden (hoe heten die eigenlijk met zo'n mooi engels woord :rolleyes:) tussen worden gemaakt.

    Nu heb ik al een 2 paar mooie houten struts, dus moet alleen eens even kijken hoe ik dat makkelijk monteer en demonteer. Zeker als er nog spandraden bij komen, moet geen puzzel worden op het veld :(.

    Als jij meer info kan vinden, houdt ik me natuurlijk aanbevolen. Viel me niet mee om wat te vinden, maar een wizz-kid als jij ... :D.

    Overigens viel het me op dat de andere registratienummers lang niet altijd overeenkomen qua details. Zo is de kleurstelling rood / zilver niet ongebruikelijk, maar de ene heeft een rode toptank, de andere een zilveren ... dat wordt nog wat met de cockpit ;).

    Als je nou nog een vingeroefening wil hebben om na die Mini-moth een brug te slaan naar het balsa sportkistje, kijk dan even naar de 3DBatix Diablo (link in m'n onderschrift). Leuke tussenstap en niet desastreus als het een keer misgaat :rolleyes:

    Grtz,
    Menno
     
  7. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2008
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe is je zweeds?

    TIGER MOTH MK II eller DH82A

    Totalt byggdes 135 plan av typen DH82, innan ytterligare smärre förändringar föranledde ett tillägg i typbeteckningen till DH82A. Av dessa 135 plan byggdes 114 hos de Havillands i Stag Lane, 17 på licens för det norska flygvapnet vid Kjeller Flyfabrikk, tre av ASJA (c/n 38-40) för Flygvapnet och ett av de Havilland Technical School som övningsprojekt.

    Kontakt! Start genom ryck i propellern. Föraren i baksits är beredd att slå till den bakre magnetströmbrytaren.

    I september 1934 flögs en förbättrad Tiger Moth på Martlesham Heathfältet. Planet hade registreringen G-ACDA (c/n 3175) och var utrustad med en ytterligare förbättrad Gipsy-motor, som nu gav 130 hp och benämndes Gipsy Major I.

    Det mest iögonfallande på flygplanet var kanske ändå den mjukt avrundade överdelen av bakkroppen, som nu var uppbyggd av böjd plywood istället för som tidigare dopad duk över längsgående ribbor. Tillsammans med ytterligare några detaljförändringar som t.ex. ökad bränslevolym, annorlunda förarstol samt ändrade instigningsluckor till främre sittbrunnen, kom denna variant att benämnas DH82A. RAF som utan dröjsmål beställde 50 maskiner, kallade den dock Tiger Moth Mk II.

    De Havilland förutspådde en framtida expansion, och hade av denna anledning inköpt ett större markområde i Hatfield, där en flygplats och nya fabriker anlades. Under 1932 påbörjades successivt överflyttningen av tillverkningen hit, och i juli 1934 startade Geoffrey de Havilland symboliskt från Stag Lane för sista gången. Den huvudsakliga produktionen vid Hatfield inriktades på att möta utländska order. DH82A kom slutligen att säljas till inte mindre än 25 olika länder!

    Inför den tyska upprustningen i slutet av 30-talet hade den brittiska regeringen inget alternativ än en snabb utökning av RAF, och att sätta igång med ett storskaligt utbildningsprogram för att få fram reservpiloter som skulle kunna komma att behövas i händelse av ofärd. Allt detta var dock icke gjort i en handvändning! Av denna anledning ingicks nya leveranskontrakt, inte bara för RAF och Royal Navy, utan även för att utrusta de civilt verksamma nybörjar- och reservflygskolorna (Elementary and Reserve Flying Training School, ERFTS). Dessa skolor var kontrakterade av Air Ministry och opererade kamouflerade flygplan med RAF-beteckningar, men med civila registreringar. I augusti 1939 fanns ett 40-tal skolor, vilka alla utom två var utrustade med Tiger Moth, totalt drygt 300 maskiner. Vid krigsutbrottet omorganiserades dessa till helt militära skolor (Elementary Flying Training Schools, EFTS) varvid även flygplanen inkallades och försågs med militära beteckningar.

    Misschien dat dit helpt:Online Zweeds-Nederlands vertalen
    :cool:
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
  10. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
    Hallo Menno,

    Volgens mij staat deze Tiger Moth momenteel in de collectie van "Old Rhinebeck Aerodrome " in de USA: Tiger Moth???

    Waarschijnlijk is dit niet de originele G-ACDA maar een andere Tiger Moth met het kleurenschema van G-ACDA
    namelijk DH82A TIGER MOTH PG647 cn 86556 ex-French AF, ex-F-BGDH en nu N3529 geregistreerd

    Ondertussen ontdekt dat deze van "Old Rhinebeck" nu het schema van G-ACDB draagt.
    Grtz
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2008
  11. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
  12. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    tekening met info

    Hallo allemaal,

    ik dacht dat deze tekening wel wat zou toevoegen;
    [​IMG]

    Blijft een leuk medium dat internet ... :D

    Grtz,
    Menno
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    diverse info

    Hey mannen,

    hartelijk dank voor het meezoeken en de diverse info. Ook al zijn niet alle links over de G-ACDA, het levert toch leuke info op.

    Bram;
    jij liep waarschijnlijk tegen hetzelfde aan als ik. Veel info over alle Moth's, maar over specifiek de G-ACDA niet veel.

    Die vertaal-link levert wel komische teksten op hoor ... :D
    Deze tekst:
    "Kontakt! Start genom ryck i propellern. Föraren i baksits är beredd att slå till den bakre magnetströmbrytaren."

    resulteert bijvoorbeeld in:
    "Contact! Startdoorrukinde propeller. Het bestuurderinachter+zittingisgereedteslaannaardeverder naar achtermagneet+schakelaar."

    Tom;
    de laatste link die jij plaatste is redelijk recent (1997) bijgewerkt.
    Die bevestigt de info die ik eerder vond op een andere site (1e post).
    Kijk maar, toestel is in Engelse eigendom, eigenaar: B.D. Hughes.

    Ownership Status:
    OwnedRegistered Owners:BRYNLEY DAVID HUGHES
    110 HIGH STREET
    KEMPSTON
    BEDFORD
    MK42 7BN
    UNITED KINGDOM

    Waar ik nog steeds geen duidelijkheid over heb is het bouwjaar, ik kom steeds het jaar 1933 & 1934 tegen :rolleyes:.

    EDIT:
    Deze info zegt hetzelfde, huidige eigenaar B.D. Hughes:

    G-ACDA:
    Serial Number: 3175 / BB724
    19? The aircraft was registered as G-ACDA
    19? The aircraft was allocated to the Royal Navy Fleet Air Arm.
    28 Jul 1943 The aircraft was taken off FAA charge.
    18 Aug 1943 The aircraft was allocated to 5 Maintenance Unit (5MU), Royal Air Force (RAF).
    19? The aircraft was acquired by the deHavilland School of Flying.
    19? The aircraft was acquired by R.J. Biddle.
    1999 At this time this aircraft was registered to B. D. Hughes

    Met deze info moet ik eens even wat verder zien te komen, dan kan ik het historisch overzicht een beetje completeren.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2008
  14. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Meer info ...

    Hoi Tom,

    dat is ook toevallig, ik heb net de links in de eerste post zitten herstellen. Daar had ik die productielijst ook staan, maar de link werkte niet ...

    Toch bedankt.

    Ik heb nog wat verder gezocht en wat aanvullende info gevonden.

    Het lijstje wat ik al eerder plaatste is inmiddels iets aangevuld. De wijzigingen zijn in zwart;

    G-ACDA:Serial Number: 3175 / BB724
    Construction number: 86556
    06 Febr 1993 The aircraft was registered as G-ACDA
    19? The aircraft was allocated to the Royal Navy Fleet Air Arm.
    28 Jul 1943 The aircraft was taken off FAA charge.
    18 Aug 1943 The aircraft was allocated to 5 Maintenance Unit (5MU), Royal Air Force (RAF).
    19? The aircraft was acquired by the deHavilland School of Flying.
    19? The aircraft was acquired by R.J. Biddle.
    1999 At this time this aircraft was registered to B. D. Hughes
    CoA: expired in 1982

    Verder heb ik een overzicht gevonden van de specificaties;

    PERFORMANCES - TYPE DH82a TIGER MOTH
    Type
    Basic two-seat trainer fabric covered biplane - First built in 1932
    Manufacturer: De Havilland Aircraft Co Ltd
    Wing Span: 29 feet, 4 inches (8,96 m)
    Overall Length: 23 feet, 11 inches (7,29 m)
    Overall Height: 8 feet, 9 inches (2,67 m)
    Wing Area: 239 sq. feet (72,85 m2)
    Empty Weight: 1,200 lbs. (544,31 kg)
    Gross Weight: 1,825 lbs. (827,81 kg)
    Powerplant: de Havilland Gypsy Major , 305 lbs.(138,85 kg) , rated at 130-bhp
    Armament: None
    Maximum speed: 139 kts (257.44 km/h)
    Cruising speed: 75kts (138.89 km/h)
    Climbing speed: 800 feet per minute (244 m per minuut)
    Range: 300 miles (480 km)
    Service ceiling: 18,000 ft (4.880 m)


    Tot zover de zoektocht. Ik wil trachten zoveel mogelijk info te verzamelen en deze in het draadje plaatsen. Zodoende kan ik er een mooi naslagwerk van maken.

    De eerstvolgende stap is een bezoek aan Berto, daar kan ik een gerestaureerde Tiger Moth aanschouwen en fotograferen :D Dit gaat natuurlijk veel info opleveren. Zo wil ik wat detailfoto's maken van de spandraden en van de cockpit, dan kan ik me daar op voorbereiden qua bouwwerkzaamheden :D.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2008
  16. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Tom,

    bedankt voor je reactie, leuk dat je ook een Tiger Moth hebt :D. Nog leuker dat het een broertje / zusje is van de G-ACDA.

    Ik viel gelijk voor de charme van zo'n Moth. Het is toch een toestel wat echt iets betekent heeft in de luchtvaartgeschiedenis, net zoals in de autowereld bijvoorbeeld de Fiat 500, de 2cv (eend) en de kever dat zijn geweest.

    Maarreeh, voel je niet bezwaard om een mooie foto van jouw Moth hier te plaatsen hoor :D.

    Die eerste link naar de 3view had ik ook gevonden, die tweede link is helemaal leuk. Is dat een boekje wat je hebt ? Laat me anders de details even weten, wellicht dat ik zo'n boekje op Amazon kan vinden.

    Grtz,
    Menno
     
  18. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie

    Het is maar een zeer klein boekje dat 16 pagina's bevat:
    PROFILE #132 "The De Haviland Tiger Moth"
    Printed in England by Surdaw Press Ltd., Gillingham, Dorset.
    Profile Books Limited, Dial House 6, Park Street, Windsor, Berkshire
    June 1978.

    En goed gedocumenteerd boek is het volgende:
    The Tiger Moth - A tribute by Stuart McKay
    Printed in England by Livesey Ltd., Shrewsbury.
    Airlife Publishing Ltd. 1987.
     
  19. snapman

    snapman

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Kontich, Belgie
    Nog wat oude fotos gevonden van 20 jaar geleden en ingescand.
    Deze dateren van 1987 toen ik bij de Belgian Air Cadets zweefvliegde op het vliegveld van Oostmalle/Zoersel - EBZR.
    Vloog er toen ook af en toe met mijn modellen. De Tiger Moth was toen 1 jaar oud.
    http://img183.imageshack.us/img183/531/tigermoth1987ok7.jpg
    http://img182.imageshack.us/img182/8643/tigermoth1987th9.jpg

    Nu 20 jaar en vele vluchten later in storage.
    http://img182.imageshack.us/img182/3627/dsc01386hf6.jpg
    Ik zou er nog eens een hedendaagse demper voor moeten maken en de servo voor de rolroeren moeten inplaatsen, dan is ze terug vliegklaar. Er zit ondertussen een nieuwe OS91 4T op en alle equipment (servo's, accu's, kabeltjes, stekkers, nafttank en darmpjes, enz....) is vervangen.
     
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Foto's

    Hoi Tom,

    bedankt voor de info over de boeken, ik ga eens kijken of er ik er wat van kan vinden :D

    Wat een prachtige kist zeg :worship: Zo te zien is ie helemaal schaal afgewerkt ? De piloot kijkt heel koel voor zich uit ondanks al die belangstelling, toch altijd spannend, zoveel publiek ;)

    Heb je die helemaal zelf gebouwd, mooi hoor. De boven- vleugelbevestiging (heet dat baldakin ?) lijkt heel erg op wat er op mijn kist zit. De onderste bevestiging zit bij mij anders. Als ik de ondervleugel afneem, dan gaat het onderstel er mee af.

    Zonde dat ie niet vliegt op dit moment, maar ik zag dat je nog meer in de vloot heb ... ik meende een spit te zien ?

    Grtz,
    Menno
     

Deel Deze Pagina