DIAMOND 2500

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 1 mei 2018.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Voor het testen/aanpassen van de instelhoek kun je het makkelijkst eerst werken met dunne latjes onder de achterlijst. Op deze manier kun je makkelijk de voor jou beste instelhoek bepalen, als je hierna met een instelhoek meter opmeet wat de instelhoek geworden is kun je de latjes weer verwijderen en doormiddel van het aanpassen van het stabilo de instelhoek definitief maken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ga het zo doen, voor ik achter iets losmaak .
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wacht ook even met het veranderen van je instelhoek van je motor.
    Eerst idd de achterlijst. Dan kijken wat ze doet.
    Bij mijn snelle zwevers op O.
    Geeft een neutrale start bij modellen... moderne vleugelprofielen... dat wel.

    Verders... buitengewoon fraai ontworpen model
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn andere zwever modern hotlijner profiel, bijna 0 instelhoek , stijgt met een regelmatige hoek.
    Uiteraard ga ik de instellingen 1 voor 1 veranderen.
    Mijn langs stabiliteit is wel iets minder dan gemiddeld 0.33 had de vleugel koorde 2 cm minder moeten nemen .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo René

    Onderstaand draadje heeft voor mij heel veel verduidelijkt.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/zwaartepunt-en-instelhoekverschil-en-de-duikproef.121419/

    verder heb ik bij al mijn zwevers instelhoekverschil tussen de 1 en 1,5 graad ,wat voor mijn type zwevers prima is .
    hieronder nog een Xcel bestand om eenvoudig het EWD te meten .

    http://www.rc-network.de/magazin/trickkiste/trick05/trick05.html
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2018
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt allemaal voor de inbreng, al de theorie heb ik al vele malen doorgelezen en berekenen allemaal geen probleem, maar dat allemaal in de praktijk toepassen dat is vliegen en testen .
    Om te testen moet je vliegen en je kist in afwachting dat ze goed vliegt heel houden :rolleyes:
    Dat laatste is voor mij door gebrek aan vliegervaring het moeilijkste , maar als je een ervaren piloot het laat doen dan leer je niets .
    Dit is de eerste zwever die ik zelf invlieg en veilig aan de grond krijg :banana:

    Dus ik maak vorderingen.
     
    J.B, JHvdK, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat heet motordomping. ;)
    Succes!
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dinsdag veel geluk gehad , merk dat mijn zwever (trainer vleugel hotlijner van graubner 2 m span met zelbouw romp en staart van Montana 1800) niet meer op hoogteroer reageert, ik geeft vol trottel en toestel begint terug hoogte te winnen.
    Op veilige hoogte trottel uit en zwever stabiliseert zich na een paar keer pompen.
    Voorzichtig een beetje down , niets .
    Dus maar trachten te landen zonder hoogte roer, zeer voorzichtig grote bocht genomen en als zwever te snel zakte voorzichtig snelheid opgevoerd.
    Zo ben ik op een redelijke hoogte bij het begin van de baan geraakt, wel met te veel snelheid , maar de tegenwind stond gelukkig pal in de as van de baan en die heeft me geholpen om met een redelijke snelheid toestel zonder schade op de baan te zetten .
    Zal ook niet dikwijls gebeuren dat hoogte roer in de goede stand blokkeert.
    Na controle blijft hoogte roer in de zelfde stand staan ook na onderbreken van de spanning en terug opstarten.
    Thuis de servo uit elkaar gehaald , motor met batterij getest OK, controle van de tandwielen metal OK , dus is het de electro die in de fout gaat..
    Nieuwe servo besteld maatje zwaarder.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Er zijn weinig toestellen die een kapotte hoogteroerservo overleven
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Doet de servo het nog wel? Welk type? Krijgt-ie stroom via de BEC?
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Turnigy™ TGY-50090M Analog Servo 20T MG 1.6kg / 0.08sec / 9g
    Spanning was OK, servo ging naar middenstand als je de stroom inschakelde ook op ander kanaal van de zender
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Normaalgesproken ben ik niet zo van de merkjes, maar voor servo’s (c.q. levensduur vliegtuig/ veiligheid) kies ik altijd voor A-merk servo’s. Verder lijkt me een 9gr-servo aan de kleine kant, zelf kies ik zeker voor hoogteroer graag een sterker exemplaar. (Dit is dan wel voor hellingzweven.) Wat zeggen de thermiekexperts op dit forum?
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoogteroer: altijd de beste en nauwkeurigste servo!
    Niet persé de sterkste, flaps gebruiken om te remmen vraagt vaar sterkere servo's, maar daarna komt (qua kracht) toch hoogte ...
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik heb de oorzaak gevonden, hoogteroer met folie scharnier ging niet genoeg down, dat is geen probleem zolang je gewoon zweeft met dual rate op al je functies .
    Maar ben een halve rol en achterwaartse looping gaan oefenen met meer uitslag op alle functies , kreeg vorige keer een probleem bij een van de rolroeren, ging ook niet genoeg down en zo heb ik ontdekt dat de folie tijdens deze koude periode krimpt en de down beweging beperkt ! Bij het hoogte roer het zelfde probleem
    Zelf ontwerpen en bouwen daar doe je het snelst de meeste ervaring mee op :)
    Al mijn nieuwe toestellen gaan minstens een 22 gr servo krijgen voor de rol en richting en standard servo voor hoogte.
    Die kleine servo's zijn goed voor het lichte werk , dan wel met de metalen tandwielen , want de kunststof tandwielen ….. 6 gekocht met 6 reserve tandwiel set na 12 maanden nog 1 servo die werkt.
    Ben dan overgeschakeld naar metaal en dat is nu het eerste probleem na meer dan 1 jaar.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Omdat nieuwe vleugel niet goed vloog op bestaande romp een nieuwe gemaakt 145 cm, langer en stabilo demonteer en regelbaar 60 cm
    Stabilo weegt 60 gr , richting 19 gr, winst tov. oude romp 80 gr.
    Nu nog een flinke schuurbeurt en cover.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet teveel schuren! netjes afronden, meer niet (dus geen profiel proberen te benaderen). Dan vliegt (stuurt) ie beter!
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voorkant halfrond 8 mm evenwijdig tot scharnier en beweegbaar deel vlak taps van 8 naar 2 mm.
    Ik dacht de uiteinden nog te verjongen tot 6 mm ; maar misschien komt dat de gelijkvormigheid niet ten goede ?
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Maakt niet zoveel (nauwelijks) uit.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Romp is ondertussen bekleed , alles nog eens op de weegschaal, 1846 gr met batt. 3000 mA.
    Motor geeft 250 W
    Morgen de maiden maar eerst foto's :)
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Foto voor de maiden :)
    3 vluchten gedaan van 10 18 en 23 min .
    Nog al veel down trimmen bij de eerste vlucht, stabilo voorkant 0.5 mm up , dat ging al heel wat beter tijdens het zweven.
    Nu moet er nog wat aan de domp van de motor gedaan worden want als ik niets doe blijft de klimhoek toenemen tot stal.
    Op grote hoogte de remklep getest, 45 ° neus naar beneden 90 ° als een baksteen.
    Dus niet gebruikt om te landen, dat ging van de eerste keer vrij vlot , zelf zonder wind .
    Een filmtje komt nog als ze het me doorsturen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina