Voor het testen/aanpassen van de instelhoek kun je het makkelijkst eerst werken met dunne latjes onder de achterlijst. Op deze manier kun je makkelijk de voor jou beste instelhoek bepalen, als je hierna met een instelhoek meter opmeet wat de instelhoek geworden is kun je de latjes weer verwijderen en doormiddel van het aanpassen van het stabilo de instelhoek definitief maken.
Wacht ook even met het veranderen van je instelhoek van je motor. Eerst idd de achterlijst. Dan kijken wat ze doet. Bij mijn snelle zwevers op O. Geeft een neutrale start bij modellen... moderne vleugelprofielen... dat wel. Verders... buitengewoon fraai ontworpen model
Mijn andere zwever modern hotlijner profiel, bijna 0 instelhoek , stijgt met een regelmatige hoek. Uiteraard ga ik de instellingen 1 voor 1 veranderen. Mijn langs stabiliteit is wel iets minder dan gemiddeld 0.33 had de vleugel koorde 2 cm minder moeten nemen .
Hallo René Onderstaand draadje heeft voor mij heel veel verduidelijkt. http://www.modelbouwforum.nl/threads/zwaartepunt-en-instelhoekverschil-en-de-duikproef.121419/ verder heb ik bij al mijn zwevers instelhoekverschil tussen de 1 en 1,5 graad ,wat voor mijn type zwevers prima is . hieronder nog een Xcel bestand om eenvoudig het EWD te meten . http://www.rc-network.de/magazin/trickkiste/trick05/trick05.html
Bedankt allemaal voor de inbreng, al de theorie heb ik al vele malen doorgelezen en berekenen allemaal geen probleem, maar dat allemaal in de praktijk toepassen dat is vliegen en testen . Om te testen moet je vliegen en je kist in afwachting dat ze goed vliegt heel houden Dat laatste is voor mij door gebrek aan vliegervaring het moeilijkste , maar als je een ervaren piloot het laat doen dan leer je niets . Dit is de eerste zwever die ik zelf invlieg en veilig aan de grond krijg Dus ik maak vorderingen.
Dinsdag veel geluk gehad , merk dat mijn zwever (trainer vleugel hotlijner van graubner 2 m span met zelbouw romp en staart van Montana 1800) niet meer op hoogteroer reageert, ik geeft vol trottel en toestel begint terug hoogte te winnen. Op veilige hoogte trottel uit en zwever stabiliseert zich na een paar keer pompen. Voorzichtig een beetje down , niets . Dus maar trachten te landen zonder hoogte roer, zeer voorzichtig grote bocht genomen en als zwever te snel zakte voorzichtig snelheid opgevoerd. Zo ben ik op een redelijke hoogte bij het begin van de baan geraakt, wel met te veel snelheid , maar de tegenwind stond gelukkig pal in de as van de baan en die heeft me geholpen om met een redelijke snelheid toestel zonder schade op de baan te zetten . Zal ook niet dikwijls gebeuren dat hoogte roer in de goede stand blokkeert. Na controle blijft hoogte roer in de zelfde stand staan ook na onderbreken van de spanning en terug opstarten. Thuis de servo uit elkaar gehaald , motor met batterij getest OK, controle van de tandwielen metal OK , dus is het de electro die in de fout gaat.. Nieuwe servo besteld maatje zwaarder.
Turnigy™ TGY-50090M Analog Servo 20T MG 1.6kg / 0.08sec / 9g Spanning was OK, servo ging naar middenstand als je de stroom inschakelde ook op ander kanaal van de zender
Normaalgesproken ben ik niet zo van de merkjes, maar voor servo’s (c.q. levensduur vliegtuig/ veiligheid) kies ik altijd voor A-merk servo’s. Verder lijkt me een 9gr-servo aan de kleine kant, zelf kies ik zeker voor hoogteroer graag een sterker exemplaar. (Dit is dan wel voor hellingzweven.) Wat zeggen de thermiekexperts op dit forum?
Hoogteroer: altijd de beste en nauwkeurigste servo! Niet persé de sterkste, flaps gebruiken om te remmen vraagt vaar sterkere servo's, maar daarna komt (qua kracht) toch hoogte ...
Ik heb de oorzaak gevonden, hoogteroer met folie scharnier ging niet genoeg down, dat is geen probleem zolang je gewoon zweeft met dual rate op al je functies . Maar ben een halve rol en achterwaartse looping gaan oefenen met meer uitslag op alle functies , kreeg vorige keer een probleem bij een van de rolroeren, ging ook niet genoeg down en zo heb ik ontdekt dat de folie tijdens deze koude periode krimpt en de down beweging beperkt ! Bij het hoogte roer het zelfde probleem Zelf ontwerpen en bouwen daar doe je het snelst de meeste ervaring mee op Al mijn nieuwe toestellen gaan minstens een 22 gr servo krijgen voor de rol en richting en standard servo voor hoogte. Die kleine servo's zijn goed voor het lichte werk , dan wel met de metalen tandwielen , want de kunststof tandwielen ….. 6 gekocht met 6 reserve tandwiel set na 12 maanden nog 1 servo die werkt. Ben dan overgeschakeld naar metaal en dat is nu het eerste probleem na meer dan 1 jaar.
Omdat nieuwe vleugel niet goed vloog op bestaande romp een nieuwe gemaakt 145 cm, langer en stabilo demonteer en regelbaar 60 cm Stabilo weegt 60 gr , richting 19 gr, winst tov. oude romp 80 gr. Nu nog een flinke schuurbeurt en cover.
Niet teveel schuren! netjes afronden, meer niet (dus geen profiel proberen te benaderen). Dan vliegt (stuurt) ie beter!
Voorkant halfrond 8 mm evenwijdig tot scharnier en beweegbaar deel vlak taps van 8 naar 2 mm. Ik dacht de uiteinden nog te verjongen tot 6 mm ; maar misschien komt dat de gelijkvormigheid niet ten goede ?
Romp is ondertussen bekleed , alles nog eens op de weegschaal, 1846 gr met batt. 3000 mA. Motor geeft 250 W Morgen de maiden maar eerst foto's
Foto voor de maiden 3 vluchten gedaan van 10 18 en 23 min . Nog al veel down trimmen bij de eerste vlucht, stabilo voorkant 0.5 mm up , dat ging al heel wat beter tijdens het zweven. Nu moet er nog wat aan de domp van de motor gedaan worden want als ik niets doe blijft de klimhoek toenemen tot stal. Op grote hoogte de remklep getest, 45 ° neus naar beneden 90 ° als een baksteen. Dus niet gebruikt om te landen, dat ging van de eerste keer vrij vlot , zelf zonder wind . Een filmtje komt nog als ze het me doorsturen.