Modelvliegen en PR, het blijft behelpen. Misschien moet de club, of een andere club, een keer verhuizen, nieuwe vergunning nodig, en wat herinneren de mensen zich dan? Modelvliegen = HERRIE! www.gelderlander.nl/zevenaar/zelf-voelen-hoe-je-met-een-zweefmodel-vliegt-dat-kan-zaterdag-in-duiven~a2a3a949
Die herrie valt nu dan wel mee door verplicht elektro in te voeren mocht dat nodig zijn. Maar er komen nu ook drones bij, en willen we die ?
Wat voor de ene herrie is zal voor de andere muziek zijn, letterlijk soms. Hierover discusseren is zo goed als onmogelijk want iedereen heeft gelijk en niemand wint. Overgaan op elektro aandrijving hoeft niet altijd te helpen. Er zijn modellen genoeg met een elektromotor die een heleboel "herrie" maken. Zelfs zwevers zonder motor maken volgens sommige mensen herrie. Dat is jaren geleden bij ons op de club ook gebeurt. Op een avond vlogen er twee zwevers in de lucht die met een lier omhoog waren getrokken. Toch belden er mensen met de klacht dat ze last hadden van de herrie van die modelvliegtuigen. Wat ze hoogstwaarschijnlijk hoorden was een boer die met een grote trekker gas aan het maaien was. Iets anders konden we niet zien. Dit voorval heeft ons uiteindelijk wel geholpen omdat de geloofwaardigheid van die klagers een heel stuk minder was geworden.
Ik ken ook meerdere mensen (en ben er 1) met electro toestellen die stevig geluid produceren.. Wij hebben in de club ook eens een keer een meting gedaan tussen 2 gelijkwaardige helicopters. ook gelijke toerentallen en zo. 1 meter boven het gras. langzaam rondje draaien. Mijn heli (brandstof) zat op 75 decibel (ongeveer), en mensen vonden het voor het gevoel harder klinken. de tweede heli (ook een 600 maat, maar dan electrisch) heeft hetzelfde ondergaan. die zat op 77 of 78 dec. terwijl je die voor het gevoel een stuk minder hoorde. geluid is voor een groot stuk beleving.. heeft niets met volume te maken. al zijn er natuurlijk wel uitersten.
Wij hadden bij de club een molenaar, die had al geluidsoverlast als ie een zwever zag. Sommige mensen hebben er nu eenmaal een hekel aan als andere mensen plezier hebben. Daar doe je niks tegen. En inderdaad, electro is niet per se stiller, het meeste geluid komt van de prop, niet van de uitlaat. Zelfs niet aangedreven propellers maken een rotherrie (windmolens). GJ
De modelzweefvlieger in het genoemde krantenartikel steekt zijn collega-modelvliegers een allang achterhaald mes in de rug met zijn "die motorvliegtuigjes maken veel te veel herrie.".
wij hebben op de club ook het probleem dat zelfs de electro vliegers al zeggen, Goh dat toestel maakt veel geluid. is die wel gemeten. en die zat gewoon op de norm van 84dba Bij ons op de club hoeft het niet gemeten te worden bij electro modellen. persoonlijk vind ik dat bullshit, en stamt die regel nog uit de sp400/sp600 tijd. Helaas krijg ik die strijd niet gewonnen ik weet zeker als we aan het vliegen zijn met zowel brandstof of electro die veel geluid produceerd en er een klacht komt. word het brandstof er op aan gekeken maar dat hoeft dus niet het probleem te zijn. een easystar met wat power er in zit ook op 81dba.. maar dat mag officieel. ook volgens KNVvL
Ik ben jaren lang voorzitter geweest van een club die volgens de vergunning werkte met een jaargemiddelde. Hierdoor hoefde men niet direct op het geluid te letten van de individuele kisten. Dit heeft heel lang goed gegaan. Helaas waren er ineens een aantal mensen die het toen niet meer zo nou namen met het geluid. Ik heb als toenmalig voorzitter meer dan eens gewaarschuwd dat men moest opletten. Toen ik stopte als voorzitter nam het nieuwe bestuur enkele beslissingen waar ik het niet mee eens was en die de veiligheid van mij en mijn modellen in gevaar bracht. Ik heb toen mijn lidmaatschap opgezegd. Kort daarna zijn er schijnbaar klachten geweest bij de gemeente die schijnbaar een inspectie ingesteld heeft. Helaas vonden enkele leden van die club het nodig om mij te beschuldigen van het doen van die klachten bij de gemeente wat uiteraard niet waar is. Wel heb ik hun gewezen op het feit dat hun nieuwe locatie dichter op de huizen zat en dat ze dus beter op het geluid moesten letten. Dit gebeurd helaas niet. Onze huizen (ja ik woon daar ook) staan met de achterzijde (vrij uitzicht) naar het modelvliegveld dat op ongeveer 500 meter afstand ligt. Al die huizen hebben een bijna geheel omsloten tuin in U vorm met veel beton. Het geluid van alles wat er achter in dat veld gebeurd galmt vaak in die tuinen, ik kan mij dan ook best voorstellen dat er mensen zullen zijn die dat als hinderlijk ervaren. gelukkig ben ik in de weekenden zelf meestal bij de club waar ik nu lid van ben aan het vliegen waardoor ik het niet vaak mee maak. Op de onterechte beschuldigingen aan mijn adres heb ik de club aangeschreven en netjes gevraagd om daarmee te stoppen. Mocht ik er achter komen welke persoon(en) dit is/zijn geweest dan zal ik niet schromen om maatregelen te nemen om mijn naam daarin geheel te zuiveren. Het is echt zaak als modelvliegers om goed na te denken over wat het geluid voor de individuele mens betekend. De een zal die scooter al als overlast ervaren en de ander zal weer iets anders als overlast ervaren. geen mens is daarin gelijk, je kan wel een hele kudde mensen verzamelen door wat kreten in de strijd te gooien en zo het leven van de hobbyist moeilijk te maken. Als ik met mijn hotliner van grote hoogte aan duik dan suist en fluit dat lekker, velen vinden dat een prachtig geluid. Net zoals velen die warbirds met die dikke kolm en andere merken motoren die met hoge toeren en snerpende props rond fladderen een prachtig geluid vinden hebben zo zijn er ook mensen die hier niet over te spreken zijn.Dus houd gewoon een beetje rekening met elkaar en de omgeving.
Dit is niet alleen modelvliegen gerelateerd maar met alle vormen van sport en hobby waar motorisch geluid bij komt. Veel oudere clubs krijgen meer te maken met het dichterbij komen van nieuwbouwwijken maar ook bestemmingsplannen van nieuw industriegebied. (dit onderwerp lijkt mij meer voor het algemeen cafe gedeelte waar ook andere takken van deze hobby mee kunnen praten)
Geluid is emotie. Of het vliegtuigjes zijn, modelauto's, brandstof-aangedreven schepen... Als je er niks mee hebt en het is in de buurt ga je je eerst irriteren, daarna ergeren en op het eind verziekt het je woongenot. Naast ons nieuwe huis is een hangplek voor jongeren. Een tijdje terug "hingen" daar een stelletje jongeren die rap-muziek (nou ja, muziek...) draaiden. De "motherfuckers here" volgden op de "motherfuckers there"... Zéér verheven teksten die we in onze tuin letterlijk konden volgen. Uiteindelijk maar naar binnen gegaan; we zaten ons kapot te ergeren. Een paar avonden later: een ander groepje jongeren met muziek uit de jaren '80. Minimaal hetzelfde volume, andere muziek, andere teksten. Het scheelde weinig of we hadden luidkeels meegezongen met Bob Marley & the Wailers: "No woman, no cry". Nog even en ze draaien Bach, dan ga ik echt meezingen: "Sind Donner, sind Blitze im Wolken verschwunden..."
Ik ben het o.a. eens met @Ernst Grundmann zijn reactie. Mijn eerste kennismaking met modelvliegen was de lijnbesturing op de heide bij Crailo. Ik voetbalde daar en hoorde die motoren jengelen. Ik was behoorlijk onder de indruk hoe snel die dingen gingen en de handigheid van de piloot waarmee hij zijn kist(je) bestuurde. Toch ben ik gaan zweven omdat geruisloos in de thermiek omhoog gaan mij meer bekoorde. Wel ooit een 1.5CC motortje op mijn Cumulus gezet maar ik schaamde me toch wel een beetje voor het geluid. En afhankelijk waar iemand vliegt moet geluid naar mijn mening toch kunnen. Dus iemand met interesse voor de modelbouwsport zal vergeeflijker zijn dan iemand die komt voor de rust. En als je alleen op één doordeweekse dag of/en op zaterdag vliegt met motoren dan is het geven en nemen, elkaar laten leven zodat iedereen zijn hobby kan beoefenen. Nu vloog ik dit jaar even elektro en dat maakte weliswaar kortstondig ook veel geluid maar een andere prop deed wonderen. Dus waar het kan is het geluid soms best wel iets te reduceren. Maar sommige modellen moeten gewoon gevlogen worden met behoorlijk wat geluid om bijvoorbeeld de karakteristieke eigenschappen van een model te benaderen. Een mug kan mij uit mijn slaap houden (vliegt ook), maar als er een DC3 overkomt en hij maakt me wakker geniet ik ervan.
Geluidsoverlast is relatief. Een tijd geleden was een buurtbewoner begonnen met een rc auto 2t nitro achter mijn huis te testen. Dat ik knap irritant en ik heb hem na paar keer verzocht een club te zoeken om te testen. In de buurt van mijn huis zit een club voor die auto's. Zo af en toe hoor ik die racen, afhankelijk van de windrichting, en dan denk ik die mannen hebben plezier en heb de neiging er te gaan kijken.
Het ging mij om de 'PR' van de 'collega'-modelvlieger, in het genoemde krantenartikel steekt hij zijn modelvliegers een allang achterhaald mes in de rug met zijn "die motorvliegtuigjes maken veel te veel herrie.". Zo'n opmerking in de krant kan het verschil maken tussen wel/niet mogelijk/toekomstig/huidig modelvliegen toestaan. Of dat zijn club vaker kan/mag vliegen dan genoemde één keer per maand. Slechte PR dus. In contacten met de pers heb ik nooit kreten als (minder) herrie, lawaai of kabaal laten vallen, altijd de neutrale termen als (minder) geluid, of geluidsproduktie.
Ik heb 2 kleine kinderen. Rij meestal met 20km/u door de wijk. Het is een bepaald slag mensen die bellen. Ons modelvliegveld ligt 300 meter hemelsbreed bij ons huis vandaan, iedereen staat buiten als er iemand met een pulse jet vliegt. Heb de club daar al voor gewaarschuwd.
Zoiets kun je m.i. als bestuur niet toestaan, zelfs niet één keer per jaar op een vliegshow. Geeft veel te veel slechte publiciteit.