dienst en wederdienst...

Het valt mij op dat er in de modelbouwwereld, meestal zonder het te beseffen, een grote hulpvaardigheid bestaat. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de complexiteit en de techniciteit van onze hobby. Niet iedereen heeft alle materialen of capaciteiten in huis. Ik weet dat in elke club, waar de mensen elkaar toch persoonlijker kennen dan hier op het forum, elkaar steeds uit de nood helpen. Zo kreeg ik afgelopen zaterdag van een medeclublid ricinusolie en bespanpapier. Theo Coenen heeft mij in het verleden ook al geholpen.
Maar de hulpvaardigheid en de bereidheid om elkaar hier op het forum uit de nood te helpen is ook wel erg groot. Zo kwam ik een stukje dieselbrandstofslang tekort. Jef was zo vriendelijk om mij dat kosteloos op te sturen. "Beekman" wou graag een stickerset van de mpx gemini hebben. Ik had die nog liggen dus ging die ook op de post. Het gaat niet steeds om een dienst en wederdienst, maar meestal wordt de hulp "geforward" in plaats van "gereplied". :p

Yep sinds ene tijd gebruik ik deze slogan, als ik eens iets kan doen, zonder dat er geld of direct een wederdienst aan vooraf, of na af hoeft te gaan..

"it never hurts to help" Vroeger en nog steed ben ik fan van de serie EEK! the cat ;)

Jo, dank je.........

Ik heb toen ik begon met de hobby heel veel hulp gehad. Ik had de finaciele middelen niet en mocht toch regelmatig met toestellen van anderen vliegen. Op een gegeven moment kreeg ik van iemand die stopte met vrijevlucht zijn 3 laatste modellen inclusief lier en andere hulpmiddelen. Later toen ik met hulp rc vliegen kon betalen kreeg ik ook weer veel hulp met lessen en repareren.
Ik heb mij toen voorgenomen dat een jeugdige beginner niet meer zo hoeft te beginnen zoals ik, dan help ik hem en zet hem op de goede weg. Dit heb ik meermalen gedaan. Ik heb hier nooit iets voor terug gevraagd.......

Toen het mij jaren geleden geestelijk, lichamelijk als ook financieel slecht ging ben ik gelukkig geholpen door enkele modelvliegers, enkelen hebben mij spullen doen toekomen zodat ik door kon blijven gaan met mijn hobby. Ok, voor de gevers was het vaak rommel, maar ik kon er iets mee doen en nieuwe modellen vliegen.
Zo heb ik enkele jaren geleden een jochie op weg geholpen, hij kwam hier met zijn ouders langs om een vliegtuigje op te halen, toen ze weg gingen lag de gehele auto vol met spullen waar ik niets meer mee deed. Sommige modellen waren nog eenvoudig te repareren, andere weer iets moeilijker, maar hij heeft er gegarandeerd plezier mee gehad.

Echter, de laatste 2 jaar merk ik dat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat men mensen helpt, ook hulp die je geeft wordt vaak niet gewaardeerd. Zo zijn er enkele beginnende en gevorderde vliegers die denken dat ze direct na hun brevet te hebben behaald alles kunnen en weten. Elke tip die je dan geeft wuiven ze weg. Ook als het tips zijn die je zelf uit eigen ervaring hebt meegemaakt of hardhandig (lees crashes) hebt ervaren. Heel vaak wordt dan de schuld gegeven aan het toestel, terwijl dat nu net niet het geval is...................
Ook op het gebied van veiligheid is dit het geval, men wil niet inzien dat sommige dingen niet veilig zijn en blijven dat doen ondanks dat je ze wijst op de gevolgen. Zo krijgen leerlingen hun brevet terwijl ze er nog niet klaar voor zijn. Diegene die de brevet vlucht afnemen zijn zelf nog niet ervaren genoeg om dat te doen. Zij zien de kleine dingen niet die aangeven dat de leerling nog niet klaar is.

Lesgeven zal ik nog maar sporadisch doen, daar is voor mij de lol vanaf. Op een gegeven moment had ik 17 lessers achter mij staan die les wilde hebben. Op de meeste dagen kwam ik nog niet eens meer aan vliegen toe, maar stond ik alleen nog maar les te geven. Helaas was ik de enigste instructeur die elke vliegbare dag op het veld was. De andere was bijna nooit op het veld en als hij er al was dan gaf hij alleen maar les aan 1 persoon, en wel een vriendje van hem. Later kwamen er meer maar ook die waren niet altijd aanwezig.

Ik persoonlijk heb daar zo langzamerhand genoeg van en laat die mensen maar links liggen, ooit komen ze er wel achter dat ik gelijk had......... maar dan is het waarschijnlijk te laat. Ik vlieg nu alleen nog maar voor mijn plezier, en dan maakt het niet uit of dat op de club is of gewoon ergens in het veld........

"it never hurts to help"

Deze positieve insteek proef ik bij veel forumleden.
We zijn allemaal intensief bezig met de hobby en willen elkaar daar waar het kan helpen.
Ik heb zelf van diverse kanten hulp mogen ontvangen en probeer dat ook weer door te geven aan anderen.

@Theo:
Ik heb diverse positieve verhalen over je gehoord. Ik weet zeker dat een deel van jouw hulp en inzet ook aan anderen is doorgegeven.

Hulpvaardigheid is een aardigheid.
Je deelt een hobby een interesse, dan is het leuk als je iemand anders verder kunt helpen.
Ik zie het ook in mijn andere hobby terug komen, hulpvaardigheid.

Ik heb trouwens jarenlang instructie gegeven op Drachten, echt leuk om anderen vliegen te leren.
Maar als het inderdaad elke keer van 1 persoon afhangt dan is het niet zo heel goed geregeld op een club.

Ach.. er zijn er al genoeg bij mij langs geweest voor een afstelling, pinch of zelfs tuning. Afstellen belangeloos, de andere 2 tegen vriendenprijzen...

Back