diesel generator

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door rdriesse, 4 mei 2005.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is het bestandsformat van die geluiden?

    Wat geluidsmodules bij elkaar geraapt in deze berichten
    Geluidsmodules - MBF
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Ton, Voor mijn Bugsier had ik eerst het motorgeluid (Deutz 545) op een MP3 speler staan en speelde dat af op een geluidssetje. Kosten ongeveer 15 Euro. Nadeel was dat ik het vaargedrag aan moest passen aan het geluid. Voor mijn coastertje heb ik wegens plaatsgebrek het geluid van een Caterpillar op een micro SD kaartje gezet en speel dit af op een oplaadbaar speakertje. Kosten ook ongeveer 15 Euro. Ook daar het nadeel dat het geluid niet synchroon loopt met het vaargedrag. Inmiddels is de Bugsier voorzien van een Beier module. Daarmee loopt het geluid synchroon met het toerental van de motor. De meegeleverde geluiden waren niet naar mijn zin en ben uren bezig geweest om geluidsfragmenten van een Deutz 545 te knippen en om te zetten voor de Beier module. Voordeel is dat je twee motorgeluiden naast elkaar af kunt spelen. Op het tweede spoor staat het geluid van de turbo. Nu ben ik bijna tevreden met het geluid. Maar een Beier module is niet goedkoop. Scheelt een factor 10, maar dan is het geluid ook net echt. Tevens kun je met deze module je verlichting bedienen en ook andere geluiden genereren. Kost wel wat moeite om dat op onze leeftijd te programmeren. Leuk werk, maar de tijd vliegt. Je bent wel lekker bezig (als je het tenminste leuk vindt). Hieronder een paar linkjes om het geluid te beluisteren. De sleepboot met Beier en het coastertje met een oplaadbaar speakertje met daarin een micro SD kaartje. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2017
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, De Beier module gebruikt .wav bestanden. Het MP3 spelertje speelt wma of MP3. Gebruik Audacity om te knippen en te plakken en ook om het geluid in het juiste bestand te zetten. Aangezien de Beier module de geluidsfragmenten repeteert is het belangrijk om op het goede moment te "knippen", anders krijg je een hakkelend geluid. Niet alle fragmenten zijn geschikt om aan te passen. Tijdens het opvoeren van het toerental komen er op een schip wat "bijgeluiden" en dat probeer je zo goed mogelijk mee te nemen. Met het Deutz geluid een hele tijd zitten spelen om iets te knippen wat bruikbaar was. Die motor loopt stationair ongeveer 100 toeren en voluit 360. Het 100 toeren geluid was niet bruikbaar om "op te toeren" en het 360 toeren geluid de andere kant op ook niet. Gelukkig een stukje 240 toeren kunnen vinden en van daaruit 100 toeren omhoog en 100 toeren naar beneden. Daarbij ook wel vervorming, maar voor mij nog acceptabel. Nu een stukje startgeluid met daarbij de pneumatiek, daarna een stuk regelbaar van 140 naar 340 toeren en andersom. Het stopgeluid ook weer met pneumatiek en het nahuilen van de turbo. Op spoor 2 het turbogeluid wat synchroon loopt met het 140-340 toeren geluid. Had me voorgenomen om deze winter de boel nog wat te finetunen, maar dat moet nog steeds gebeuren. Eerst met de verlichting bezig geweest. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2017
    Marc en Bert V vinden dit leuk.
  4. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Zit je nog te typen hoe dat op de Straat Futami in zijn werk ging? Ben ik ook wel benieuwd naar. Op binnenvaartniveau weet ik dat wel zo ongeveer, maar bij die grote dingen lijkt het me wel interessant of er nog iets met de nokkenas (zo die er was) gebeurde. Gr. Klaas.
     
  6. Peter Meijering

    Peter Meijering

    Lid geworden:
    19 okt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Aldeboarn
    Kees, de B&W op de Futami had een moeilijk systeem van planeet- en zonnewielen. Het fijne weet ik niet meer, maar de omkering van de brandstof en uitlaatnokken werd bereikt door de nokkenas bij het omzetten (in de stopstand dus !! en met stoters gelicht) 30 graden vooruit te draaien in de gewenste nieuwe draairichting door een remcilinder die iets vast hield bij het geven van startlucht, waardoor volgens mij de omkeerassen van de ene naar de andere uiterste stand ging en het waren volgens mij nokken met voor- en achteruit deel. Maar .... dit systeem is bijna niet uit te leggen.
    Deze motor had 3 cilinders aan elke kant van de kettingkast. Met schakels van pakweg 25-30 cm van nokkenas naar krukas.
    Bij één van onze schepen is een simpel splitpennetje losgeraakt, waardoor de ene helft van de nokkenas opschoof en het kettingwiel van de nokkenas er tussenuit viel en met meer dan 10 meter ketting en al tijdens bedrijf in het carter viel. Een simpel total loss-je , denk ik.

    De SWD TM 620 had weer nokken die een voor- en achteruit deel hadden (gecombineerde nokken) en werd de nokken as er onderdoor getrokken als alles gelicht was tijdens omzetten. De Hengelo Stork SW70 weet ik niet meer en de HOTLO al helemaal niet, laat staan de Werkspoor 4 tact van....800 pk /cil.
    Mijn laatste containerschip had er 8000 per cilinder.
    Maar.... je hebt me weer wakker gemaakt, nu wil ik het zelf weer weten en nu kan ik dus niet meer bouwen.....
    Ik zal eens kijken of ik een motoren boek heb waar nog iets nostalgisch in staat.

    Overigens, de grootste langzaamlopende ( 100 toeren, direct op de schroef) diesels zijn gewoon omkeerbaar, omdat o.a. de verstelbare schroeven te groot en te zwaar worden.
    En nu ga ik slapen.
    Groeten allemaal.
    peter
     

Deel Deze Pagina