Differential thrust op de Catalina met een Spektrum DX6

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Frits37, 30 aug 2015.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Differential thrust met de Spektrum DX6 (zwart, model 2014)

    Voor mijn Guanli Catalina die uiteraard tweemotorig is en die ook op het water goed te besturen moet zijn, wat met het l*llige bijgeleverde roertje niet lukt en al zeker niet bij een klein beetje wind, had ik op mijn oude HK-T6A V2 zender die ik bij een Bix3 had gezeten een werkend programma gemaakt met differential thrust (DT). DT wil zeggen dat je beide motoren een afzonderlijk kanaal geeft en het rudderkanaal mixt op beide kanalen om daarmee te kunnen sturen. Ik heb dat zodanig gedaan dat als je wilt sturen op het water, de desbetreffende motor bij rudder-input minder power krijgt, door middel van een mix waarbij de rudder-input voor 40% effect heeft op de motoren. Omdat het - ondanks enkele YT filmpjes - toch nog een heel gezoek bleek, heb ik hieronder mijn settings vermeld zodat iemand die met dezelfde vraag (en zender) zit, simpel DT kan instellen.

    Terzijde: de Cuanli Catalina heeft een richtingsroer dat bijna niets doet tijdens het vliegen. Door de DT altijd aan te laten staan, kun je tijdens het vliegen toch een rudder-effect krijgen. Of je dat altijd wilt, of als je het schakelbaar wilt hebben, kun je in de mix instellen.

    Uitgangspositie is de throttle in het throttlekanaal en de andere motor in het AUX kanaal. De bedrading is bij mij zodanig dat de rechtermotor de rechtstreekse throttle-input ontvangt en de linker motor het extra kanaal.

    Eerste mix is throttle naar kanaal AUX.
    Rate: 0% / -115%
    Offset -100% (geen idee waarom, maar ik heb dat uit een YT filmpje en het kan blijkbaar geen kwaad)
    Switch: On (je wilt dit niet switchable hebben!)

    N.b. Het kan zijn dat beide kanalen niet gelijk lopen. Bij mij loopt de throttle van -128 naar 100. Het AUX kanaal loopt standaard van -100 naar 100. Dit is eenvoudig op te lossen door de travel van de AUX bij te stellen naar -128 en 100. (menu: servo setup).

    Tweede mix is Rudder naar Throttle
    Rate: 0% / 40%
    Offset 0%
    Switch: naar eigen keuze. Altijd ON kan, maar je kunt het ook schakelbaar doen (zie boven). Doe het wel identiek in de tweede en derde mix.

    Derde mix is Rudder naar Aux
    Rate: -40% / 0%
    Offset: 0%
    Switch: zie bij tweede mix

    Dat is alles.
    Als je nog een 'crazy mix' wilt maken, kun je een 4e en 5e mix aanmaken die hetzelfde zijn als respectievelijk 2 en 3, waarbij de 40 / -40 waarden verhoogd worden naar 100. Dan kun je hem rondjes rond z'n eigen middelpunt op het water laten draaien. Die kun je dan hetzij onder een schakelaar zetten, hetzij (als 2 en 3 al geschakeld zijn) onder de derde stand van een driestanden schakelaar.

    Test alles op de zender voordat je de accu aansluit! Dat kun je mooi in het scherm zien. En het kan geen kwaad de regelaars te resetten door de standaard procedure: accu los, zender aan, throttle op maximum, accu aansluiten, wachten op de eerste piepjes uit de motoren, daarna de throttle naar de nul-positie schuiven en vervolgens de accu weer loskoppelen. Als je daarna de accu weer aansluit, zouden beide regelaars goed ingesteld moeten zijn op de input van de throttle. Lukt het niet in één keer, dan gewoon een keertje herhalen.
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Hier is trouwens het maiden filmpje (vanaf gras):
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Gefeliciteerd ! ( volgende keer vanaf het water ;) )

    Bart
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt. Ik stond nog niet aan het stuur, maar ik was blij dat 'ie goed vloog.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    De tweede vlucht was op de club. Helaas verloor hij contact met de zender (vermoedelijk een hikje van de zender, een Spektrum Dx6i die als leraar zender wordt / werd gebruikt) zodat hij nu in reparatie ligt. Hopelijk heb ik hem op tijd klaar voor 10 september in Gouda.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Let op deze meeting is bij Woerden, Zie draadje van Ernst

    Gouda was 16 juni.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Oeps, je hebt gelijk. Bedankt voor de correctie.
     
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Inmiddels is de Catalina overleden. Tijdens het vliegen hield één motor er mee op (ESC?? geen idee, de lipo was nog zeker halfvol). De instructeur nam hem van me over en gooide gelijk het gas dicht. Bij het zweven naar het veld raakte hij (de Cat) net de bovenkant van een rietkraag langs de sloot. De landing was zo onzacht dat hij niet meer reparabel is. Hij was al een paar keer gecrashed en gerepareerd zodat 'ie niet lekker meer vloog, maar nu zijn ook beide motoren c.q. de motersteunen half afgebroken en door de bijzondere constructie (balkjes met hangende motorsteunen) zou het een heel gedoe zijn om het weer te herstellen, meer dan de kit nog waard is. Bovendien gaan de vliegeigenschappen er vermoedelijk verder op achteruit. Jammer, ik vond het bouwen en tweaken leuk, maar deze gaat de prullebak in.
     

Deel Deze Pagina