hallo hier met hub ik heb een groot probleem met mijn digitaal servos futaba 9450 6v ik vlieg mijn nova op 6volt maar mijn servos weigeren steets na een aantal vluchten ik heb er nu al zoon stuk of 6 kapot gehad ik laad mijn akkupak met een simprop computerlader die propt er maar liefs zoon 7.3 volt in ,zou dat te veel zijn? ik ben nu terug gestapt na 4 cellen 4.8 volt en verschillende vluchten gemaakt maar ben niet zo tevreden over de snelheid op 4.8 v ik wilde toch liever 6 v blijven vliegen mischien met een volt begrenzer of zo is daar wat voor te krijgen en waar? heeft iemand anders ook problemen met dig servos en 5 cellen 6v groetjes hub
weet je zeker dat je nergens geen binding hebt bij volle uitslagen ? die digitale heren drukken gewoon door, en als het heveltje niet breekt, gaat de servo wel kapot :-( wat gaat er precies kapot? electronica, potmeter of tandwielen ? verschil in snelheid tussen 6v en 4.8v is precies 8 honderste seconde, knappe heer die dat merkt :wink: tot en met de 9253 raad futaba absoluut aan om ze niet op 6v te gebruiken, die jij erin hebt wel omdat dat eigenlijk een servo is voor hi speed in modelauto toepassingen. enne misschien beter idd een regelaar gebuiken, als je pakket net geladen is is het dik meer als 6v en dat vinden ze niet leuk. het is te hopen dat je geen futaba 401 gyro oid gebruikt want die mogen absoluut niet op 6 volt
Futaba raadt het ten sterkte af meer dan 4,8V te gebruiken voor de digitale servo's en de gyro's. Waarom zou je trouwens 6volt willen? Volgens mij merk je dat beetje meer kracht en snelheid echt wel niet hoor... Voor zover ik weet vliegt zowat iedereen met 4,8V, lijkt dus te volstaan.
Ik heb het ook al ergens anders op dit forum geschreven. Standaard werken digitale schakelingen op 5V!!! In de databoeken staat als absoluut maximum gedurende korte tijd 6V aangegeven. Futaba zegt niet voor niets dat digitale servo's met maximaal 4 cellen gebruikt mogen worden! 4 cellen is bijelkaar ook 5,4V als de accu helemaal volgeladen is. Met 5 cellen kom je dus tot 6,75V en dat is echt veel te veel zoals je al gemerkt hebt. Digitale servo's dus NIET met meer dan 4 cellen gebruiken. Nu ik dit schrijf bedenk ik direct al dat er mensen zullen reageren dat er digitale servo's zijn die wel op een hogere spanning mogen werken. Dat is best mogelijk maar dan heeft de fabrikant er een spanningsregelaar ingebouwd die de digitale schakelingen van maximaal 5V voorziet. Futaba heeft dat blijkbaar niet gedaan en zet ook in de specificaties dat ze met 4 cellen (4,8V nominaal) gebruikt moeten worden.
erns, de futaba 9450 is een van de weinige die futaba wel aanraad op 6volt. zie http://www.futaba-rc.com/servos/futm0211.html die word veel in buggy modellen en monstertrucks gebruikt op het stuur.
de regelaar die je zoekt kan je vinden op www.delemarre.cistron.nl Jan en Danny van Vliet gebruiken deze ook. MVrGr Hans Delemarre
Ik vlieg al lange tijd met een graupner digitale. als accupack: 2x 5cellen sanyo twicells. achter ieder pack zit een diode. Heeft 2 voordelen. a) Als 1 accu pack stuk gaat trekt hij de ander niet leeg. b) verlaagd de topspanning met ca 0.5 volt. En dat is net genoeg. Let op ook niet gelijk met een geladen pack gaan rijden/vliegen. Geeft het eerst een uur of 2 om te stabiliseren. Ik heb ook gezien dat men voor ca 1 min een 6v lamp erop aan sluit. veel plezier ermee, en ja , het verschil merk je inderdaad, 4 of 5 cellen. Vooral bij het hoveren.
Wie weet hoe het er nu bij staat met deze servo's? Ik heb er vier met het "verkeerde" type nummer ingeleverd bij de winkel waar ik ze kocht en van daaruit zijn ze naar de importeur gegaan. Vervolgens kan niemand mij nog vertellen wat er gebeurt. Ik zie ook op de site van Robbe niets meer aan nieuws. Vervangen? controleren en terug sturen? Wanneer? Ik zou ze graag weer terug hebben (betrouwbaar natuurlijk) en daar niet te lang op willen wachten! Wie heeft er al ervaring met de afwerking van dit probleem door Robbe? Delcam