digitaal servos branden door?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door endro2, 2 okt 2003.

  1. endro2

    endro2 Guest

    hallo hier met hub
    ik heb een groot probleem met mijn digitaal servos futaba 9450 6v
    ik vlieg mijn nova op 6volt maar mijn servos weigeren steets na een aantal vluchten ik heb er nu al zoon stuk of 6 kapot gehad
    ik laad mijn akkupak met een simprop computerlader die propt
    er maar liefs zoon 7.3 volt in ,zou dat te veel zijn?
    ik ben nu terug gestapt na 4 cellen 4.8 volt en verschillende vluchten gemaakt maar ben niet zo tevreden over de snelheid op 4.8 v
    ik wilde toch liever 6 v blijven vliegen mischien met een volt begrenzer
    of zo is daar wat voor te krijgen en waar?
    heeft iemand anders ook problemen met dig servos en 5 cellen 6v


    groetjes hub
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    weet je zeker dat je nergens geen binding hebt bij volle uitslagen ?
    die digitale heren drukken gewoon door, en als het heveltje niet breekt, gaat de servo wel kapot :-(
    wat gaat er precies kapot? electronica, potmeter of tandwielen ?
    verschil in snelheid tussen 6v en 4.8v is precies 8 honderste seconde, knappe heer die dat merkt :wink:
    tot en met de 9253 raad futaba absoluut aan om ze niet op 6v te gebruiken, die jij erin hebt wel omdat dat eigenlijk een servo is voor hi speed in modelauto toepassingen.
    enne misschien beter idd een regelaar gebuiken, als je pakket net geladen is is het dik meer als 6v en dat vinden ze niet leuk.
    het is te hopen dat je geen futaba 401 gyro oid gebruikt want die mogen absoluut niet op 6 volt
     
  3. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Belgiƫ, Geraardsbergen/Gent
    Futaba raadt het ten sterkte af meer dan 4,8V te gebruiken voor de digitale servo's en de gyro's.

    Waarom zou je trouwens 6volt willen?
    Volgens mij merk je dat beetje meer kracht en snelheid echt wel niet hoor...
    Voor zover ik weet vliegt zowat iedereen met 4,8V, lijkt dus te volstaan.
    :D
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Verplaatst naar 'Model electronica'
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb het ook al ergens anders op dit forum geschreven. Standaard werken digitale schakelingen op 5V!!! In de databoeken staat als absoluut maximum gedurende korte tijd 6V aangegeven. Futaba zegt niet voor niets dat digitale servo's met maximaal 4 cellen gebruikt mogen worden! 4 cellen is bijelkaar ook 5,4V als de accu helemaal volgeladen is. Met 5 cellen kom je dus tot 6,75V en dat is echt veel te veel zoals je al gemerkt hebt. Digitale servo's dus NIET met meer dan 4 cellen gebruiken.
    Nu ik dit schrijf bedenk ik direct al dat er mensen zullen reageren dat er digitale servo's zijn die wel op een hogere spanning mogen werken. Dat is best mogelijk maar dan heeft de fabrikant er een spanningsregelaar ingebouwd die de digitale schakelingen van maximaal 5V voorziet. Futaba heeft dat blijkbaar niet gedaan en zet ook in de specificaties dat ze met 4 cellen (4,8V nominaal) gebruikt moeten worden.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
  7. Delcam

    Delcam Guest

    de regelaar die je zoekt kan je vinden op www.delemarre.cistron.nl
    Jan en Danny van Vliet gebruiken deze ook.
    MVrGr Hans Delemarre
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het begin zijn de cellen even 1.5volt/stuk, met 5 cellen wordt het dan 7.5volt.
     
  9. mmg_brouwers

    mmg_brouwers Guest

    Ik vlieg al lange tijd met een graupner digitale.

    als accupack: 2x 5cellen sanyo twicells.
    achter ieder pack zit een diode.
    Heeft 2 voordelen.
    a) Als 1 accu pack stuk gaat trekt hij de ander niet leeg.
    b) verlaagd de topspanning met ca 0.5 volt. En dat is net genoeg.
    Let op ook niet gelijk met een geladen pack gaan rijden/vliegen. Geeft het eerst een uur of 2 om te stabiliseren. Ik heb ook gezien dat men voor ca 1 min een 6v lamp erop aan sluit.

    veel plezier ermee, en ja , het verschil merk je inderdaad, 4 of 5 cellen. Vooral bij het hoveren.
     
  10. Delcam

    Delcam Guest

    Wie weet hoe het er nu bij staat met deze servo's? Ik heb er vier met het "verkeerde" type nummer ingeleverd bij de winkel waar ik ze kocht en van daaruit zijn ze naar de importeur gegaan. Vervolgens kan niemand mij nog vertellen wat er gebeurt. Ik zie ook op de site van Robbe niets meer aan nieuws. Vervangen? controleren en terug sturen? Wanneer? Ik zou ze graag weer terug hebben (betrouwbaar natuurlijk) en daar niet te lang op willen wachten! Wie heeft er al ervaring met de afwerking van dit probleem door Robbe?

    Delcam
     

Deel Deze Pagina