Digitale / "analoge" tail-servo

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door heli-lommel, 16 mrt 2008.

  1. heli-lommel

    heli-lommel Guest

    Hi,

    Ik heb geen digital servo voor de tail-rotor, maar gewoon een standaard (analoge) servo. Wat is het verschil tussen die type servo's (buiten dat de ene digitaal aangestuurd wordt en de andere niet).

    Wat wordt ik er beter van om 75euro uit te geven voor een digitale servo?

    Zou iemand mij dat eens willen vertellen?

    Bedankt,
     
  2. blupmans

    blupmans Guest

    sneller... preciezer... (sterker?)
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een digitale servo wordt analoog aangestuurd, net als de andere servo's. Door middel van een signaal waarvan de pulslengte varieert tussen 1 en 2ms.
     
  4. Mantra

    Mantra Guest

    Wat je van de staart servo wil is dat hij snel en precies is.
    Digitale servo,s komen sneller en preciezer naar de ingestuurde positie dan de analoge.
    Hoe kleiner (lees lichter) de heli hoe sneller je het spulletje wil laten werken.

    Op sommige zware schaalheli’s zitten gewoon rustige en soms ook analoge servo’s
    Op een beetje trainer zie je ze eigenlijk nooit meer omdat de door de fabrikanten geleverde “staartservo’s” allemaal digitaal zijn.
    Ik zou er niet op bezuinigen en een goede servo kopen die voor de toepassing op de staart van een heli bedoeld is.
    Dus ik denk niet dat je er beter van wordt, maar wel een stuk blijer dat je heli strak in de lucht hangt.

    Grt,
    Ben
     
  5. heli-lommel

    heli-lommel Guest

    Allen, dank voor jullie reacties! Ik ga een digitale servo kopen.
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Moet ik hieruit concluderen dat de stuurwerking van beide even snel is omdat de aanvoer van data niet sneller is dan 1 a 2 Ms..
    Tot aan de verwerking dan van de output van Gyro naar staartbladpitch die dan toch zeker wel heel wat sneller verloopt...?
    Leg uit aan een electro leek! :)

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2008
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Servo's, digitaal of analoog, krijgen ongeveer 50 keer per seconde (om de 20ms dus) informatie over de stand van hun stuurknuppel. De stand van de stuurknuppel wordt vertaald in de lengte van een pulsje. De lengte van dat pulsje varieert tussen 1 en 2 ms.
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ok..
    Maar de directe correcties van de Gyro, los van je stick input, worden dus wel sneller verwerkt door een digitale servo?

    Eric
     
  9. Mantra

    Mantra Guest

    Nu weet ik het ook niet hoor maar een servo op de staart van een heli krijgt niet alleen info van een ingestuurd signaal van het baasje op de grond.

    Er zit, zoals Eric aangeeft ook nog een bewegingsensor in het spel,,f, oja het was een giro.
    Nu roept Futaba dat een 601 en de 611 op 670us draait.

    Ron, het lijkt er altijd op dat je er heel veel van af weet maar geeft nooit eens volledig antwoordt op voorhand maar wacht altijd tot iemand het probeert te vertellen en gaat dan corrigeren.

    Vertel nou eens waarom die "digitale" servo beter terug komt op het ingestuurde signaal.

    Antwoord 1 gaf geen beslist duidelijkheid en zo te lezen antwoord 2 ook niet.

    Al vast vriendelijk bedankt.
    Ben
     
  10. hezik

    hezik Guest

    De aansturing van een normale servo, dus eentje die je ook gewoon op een ontvanger kunt aansluiten en die dan gewoon werkt, is voor alle servo's gelijk, digitaal of analoog
    maakt daarbij niet uit.

    De servo ontvangt van de zender (ontvanger of giro) een signaal. Door overgangen in dit signaal te meten, en de tijdsduur daartussen, weet de servo welke positie hij moet innemen.

    Zie bv. hier een voorbeeld van een PPM pulstrein:
    [​IMG]

    Het komt er op neer dat op een bepaald moment de puls 'laag' is, dan naar 'hoog' gaat, de servo start dan een tijdsmeting, en na verloop van tijd gaat hij weer 'laag', de servo stopt dan de tijdsmeting. De tijd die deze meting oplevert, bepaald de positie van de servo. Deze puls kan, zoals Ron aangeeft, tussen 1 en 2 ms varieren, waarbij 1500us het midden is. Voor oudere multiplex systemen is geloof ik 1550us het midden, maar dat is hier niet erg relevant.

    Hoe je het ook wend of keert, je servo zal dus minimaal altijd 2ms moeten wachten voor het ontvangen van een nieuw signaal. Tenzij men voor de communicatie tussen servo en aansturend apparaat overstapt op een ander protocol, is dat een harde wachttijd.

    Ron zegt daarbij dat een servo ongeveer 50 keer per seconde zijn informatie krijgt. Hier maakt hij een denkfout.

    Een ontvanger ontvangt van de zender altijd een volledige, meerkanaals pulstrein. Dus niet de puls voor 1 kanaal, maar voor meerdere kanalen. De framelengte voor 'good old fashioned PPM' is 22,5ms. Dit houdt in dat de zender meerdere stuurpulsen voor verschillende kanalen aan elkaar plakt en daar 1 grote pulstrein van maakt en deze in 1 keer naar de ontvanger stuurt.

    Met die techniek is het logisch dat een servo langer moet wachten op zuiver 'zijn signaal'. Stel je moet 8 kanalen oversturen, dan duurt het sowieso tussen stuurpulsen in altijd 7 * 2ms = 14 ms voordat het specifieke kanaal voor die servo weer voorbijkomt.

    Dit blijft waar als je spreekt over een servo welke je op een ontvanger aansluit. Ongeacht of die servo nou digitaal is of analoog.

    Waar Ben terecht op wijst, is dat deze situatie kan wijzigen als de servo NIET (louter) op de ontvanger is aangesloten. De Gyro heeft met andere kanalen niets te maken. Die bekommert zich louter om 1 kanaal en kan dus sneller pulsen voor die specifieke servo aanbieden, hij hoeft immers maar 1 servo aan te sturen. Die hoeft dus theoretisch slechts 2ms te wachten voor het versturen van een nieuwe puls. De vraag is dan nog wel of servo's daarmee overweg kunnen. Het antwoord op die vraag weet ik niet.

    De opmerking dat de futaba gyro op 670us zou draaien, kan ik in dit hele verhaal niet plaatsen. Wat bedoelt men hiermee, Ben, want servopulsen kun je in die tijd niet maken.

    Tot zover dit verhaal. Dan een andere kwestie.

    Een digitale servo hoeft niet sneller of langzamer, sterker of zwakker, te zijn dan een analoge servo. Het is domweg NIET waar dat de digitale techniek inherent sterker, nauwkeuriger of sneller is. Daar is geen enkele reden toe.

    Het is gewoon perfect mogelijk om op dit ogenblik een analoge servo te construeren die sneller, preciezer en sterker is dan om het even welke leverbare digitale servo dan ook.

    Het antwoord op Ben's vraag:
    Is dan ook niet technisch van aard, maar commercieel. Er is geen enkele technische reden waarom een digitale servo wat dan ook beter zou doen dan een analoge. Dan blijven dus alleen commerciele aspecten over. Heel strikt genomen zou het antwoord op Ben's vraag moeten zijn: "dat is helemaal niet zo".

    Punt is dat het makkelijker is om een nauwkeurige digitale servo te maken, dan om een nauwkeurige analoge servo te maken. Het is makkelijker en goedkoper en sneller te realiseren voor een fabrikant. Daarnaast hangt er een gezonde marketingbuzz om het woord digitaal, dus zijn consumenten bereid meer te betalen voor een servo die niets meer kan, louter omdat het woord 'digitaal' er op staat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2008
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ben, ik weet niets van de binnenkant van digitale servo's (behalve in algemene regeltechnische termen) dus kan ik er niets over melden. Van het samenspel met de directe input van een gyro was in het bericht van de discussiestarter geen melding. Uit zijn vraag meende ik op te kunnen maken dat hij niet wist waar en hoe een servo zijn informatie krijgt.

    Ik meld wat ik weet, als ik er zeker van ben, vul aan indien nodig. Als een andere dingen meldt die verbeterenswaardig zijn (voornamelijk vanuit de elektrotechniek/elektronica theorie), dan corrigeer ik dat. Ik meld niet wat ik niet weet, daarvoor is dit forum te klein. Ik ben geen servoloog (hoewel ik wel met servosystemen heb gewerkt), ben geen natuurkundige (hoewel ik wel met nauwkeurigheden van minder dan 100nanometer heb gewerkt), ben geen wiskundige (hoewel ik dat verdomd leuke vakken vond) etc. etc. Dit is een forum, in discussie en samen kom je tot resultaten.

    Hieruit bleek dat Eric het nog niet helemaal scherp had (frametijd van 20 ms versus pulstijd van 2ms). Ik heb gezocht naar FAQ waarin dat ooit werd uitgelegd. Niet meer te vinden maar probleem door Henry opgelost.


    Zo Ben, posts van Ron tot op het bot gefileerd en uitgelegd. Niet echt met plezier moet ik zeggen. Maar ik ben blij dat je denkt dat ik alwetend ben, daar zijn ze hier thuis nog niet echt van doordrongen.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2008
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Bedankt Hezik!,

    Mooi uiteen gezet.
    Nu begrijp ik het redelijk (technisch gezien dan).
    Na je uitleg realiseer ik me nog meer dat het belangrijk is om goed naar ervaringen van medepiloten te luisteren wat betreft de aanschaf van servo's in verschillende toepassingen en samenstellingen.
    De technische data die verschaft wordt bij servo's zegt na het lezen van je uitleg vrij weinig over de uiteindelijke werking m.i., zoals zo vaak in deze hobby.

    @Ron
    Sorry, Het was echt niet de bedoeling om een post tot het bot uit te laten leggen:confused:
    Maar ik was toch erg benieuwd hoe dit nu werkt.
    Ik ben (en veel anderen denk ik) weer een stapje verder.
    Allen bedankt!

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2008
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee hoor, no worries :) Dat van die andere kanalen heb ik voor het gemak maar even achterwge gelaten. Ik heb de Digit 5 nog gebouwd, zender, ontvanger en servo's.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2008
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen zorgen Eric, die uitleg over hoe mijn posts in deze discussie qua tijdslijn en ter beschikking staande informatie tot stand zijn gekomen was n.a.v. Ben's opmerkingen.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Nou ja, involledig en ongetwijfeld ook incorrect op sommige vlakken, maar de basis klopt wel. Voor meer info, zie bv. deze pagina:

    PCM vs PPM
    (dit staat overigens los van digitale servo's, daar heeft PCM vs PPM an sich niets mee van doen.. die pagina bevat echter wel een goede uitleg over de aansturing van servo's)

    Vertrouw ook op de fabrikant. De handleiding van die R30 geeft ongetwijfeld ook een advies mbt servo's. En kijk wat anderen gebruiken, inderdaad ;)

    Het is informatie over die servo en zegt daarmee wel iets. Maar niet alles.

    De reden waarom een digitale servo makkelijker nauwkeurig te krijgen is dan een analoge, is omdat digitale technologie minder beinvloedbaar is door analoge invloeden, zoals toleranties van de gebruikte electronica, temperatuursinvloeden, voedingsstabiliteit, trillingen, contactweerstanden, enzovoort.
     
  16. Mantra

    Mantra Guest

    Hezik,
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Daar kan je tenminste een keer of twee, drie doorheen lezen voor dat het inklinkt.

    Ron,
    Ook jij bedankt voor je uiteenzetting m.b.t. je kennis en ervaringen.
    ’t was beslist niet de bedoeling om kwetsend te zijn maar ik wilde wel MIJN gevoel overbrengen m.b.t. de twee wel zeer beknopte postings in dit draadje en antwoorden in voorgaande onderwerpen van enkele weken geleden.
    Als ik je geschoffeerd hebt mijn excuus, “ik heb het hart nou eenmaal op de tong” en dat is nog al eens een lastige eigenschap, zoals wederom blijkt.

    Grt,
    Ben
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ok, Ben, probleem uit de lucht. En jij bent niet de enige met het hart op de tong ;) Maar zou je me dan even (PB) willen laten weten welke andere eerdere (te) korte eerdere reacties van mij je bedoelt? Ik heb wel een vermoeden ...
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2008
  18. Mantra

    Mantra Guest

    Inmiddels verstuurd.
    Grt,
    Ben
     
  19. hezik schreef

    De opmerking dat de futaba gyro op 670us zou draaien, kan ik in dit hele verhaal niet plaatsen. Wat bedoelt men hiermee, Ben, want servopulsen kun je in die tijd niet maken.


    misschien verduidelijkd dit iets over dde werking/sterkte/snelheid iets meer

    www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf


    groeten jan
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Nee niet echt. Er staat dan ook niets in dat verhaaltje wat dat zou kunnen verklaren.

    Dat verhaaltje is een uitleg van een digitale servo. Dat staat verder vrij los van de communicatie tussen gyro en servo.

    Van Ben had ik inmiddels al begrepen dat het inderdaad zo is dat er tussen gyro en servo sneller en anders gecommuniceerd wordt.
     

Deel Deze Pagina