Digitale en analoge servo's samen gebruiken

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helmond, 12 mrt 2017.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt voor het overgrote deel gelijk Banaanhangwagen maar ik ken geen analoge servo's voor de modelbouw die 100Hz of nog meer aan kunnen. Misschien dat er nu een nieuw type (types?) is die dat wel kan. De "normale" analoge servo's die je nog steeds in zeer ruime mate kan kopen houden het meestal bij 60Hz, een enkeling misschien 70Hz, echt voor gezien.
    Omdat analoge servo's die dat misschien wel aan kunnen zeer zeldzaam zijn in de modelbouw hou ik het op de regel "digitaal kun je op high speed zetten, analoog niet". Ik wil niet de oorzaak zijn van een uitgefikte servo of nog erger. ;)

    Ontvangers die de pulse rate veranderen zijn zonder uitzondering uitgerust met een computerchip. Dat zijn alle PCM zenders en ontvangers bijvoorbeeld. Lang niet alle fabrikanten hebben echter de mogelijkheid ingebouwd om die pulse rate aan te passen. Dat was "vroeger" ook niet nodig.
    Met de komst van de 2,4GHz apparatuur is een geheel nieuwe wereld open gegaan. Massa's meer mogelijkheden, veel meer data wat overgestuurd kan worden, data wordt veel sneller verstuurd en zo voorts. Er wordt nu ook geen pulstrein meer door de zender uitgezonden maar pakketjes computer data. De computer in de ontvanger zal die data uitpluizen en daar uit weten te halen wat de pulstijd voor elke servo moet zijn. Hoe vaak die puls naar de servo wordt gestuurd bepaald de computer in de ontvanger. Wanneer de fabrikant de mogelijk in de software stopt dat aan te passen kan je dus zelf een puls rate kiezen. Meestal zal je kunnen kiezen uit "laag of normaal" en hoog of "high speed". Soms kan je uit een aantal (3 of 4) waardes kiezen.
     
  2. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Ik heb het niet gehad over het per kanaal instellen. Er zullen ongetwijfeld ook wel ontvangers zijn waarbij dat kan tegenwoordig, maar ik doelde meer op het fenomeen wat Corrien hierboven beschrijft, waarin een x aantal kanalen 'digitaal' zijn en een aantal 'analoog'.

    Het zou mij niets verbazen als firmas als FrSky ontvangers hebben of met ontvangers komen waar je dit zelf in kunt programmeren per kanaal. Of dat al bestaat, weet ik niet.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Die ontvangers heeft FrSky nu niet.
     

Deel Deze Pagina