Digitale uitlezingen, ervaringen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door John33, 10 nov 2017.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Vanmiddag de uitleeskast op een losse voeding gezet, op circa 4,5 volt.
    Na het aanzetten duurde het pakweg 10 minuten en het ineens was er een herstart.
    Daarna waren de rare tekens weer terug.
    Ik heb de zaak even laten rusten en de spanning verlaagd naar 4,1 volt.
    Op dit moment heb ik al 40 minuten geen storing gehad, en kan ik de kast gewoon bedienen.
    Schakelen tussen abs en Inc, op 1 van de assen een waarde ingeven, Assen weer op 0 zetten.
    Ik laat hem gewoon aan staan, en check af en toe wat de status is.
     
  2. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ga er maar vanuit dat er ergens componenten op hun tenen lopen.
    Als het met 4 Volt werkt op de losse voeding, dan wordt er iets te warm en raakt daardoor van slag.
    Zonder schema kan ik er niks mee, en dan nog, je zult fysiek met een scoop moeten meten voordat je dit soort problemen tackelen kan.
    Voor hetzelfde geld heeft de chinees een goedkopere 3V IC ergens gebruikt ipv de 5V IC die dus boven spec gebruikt wordt en dan uiteraard problemen gaat geven...
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is iets wat helaas wel eens vaker gebeurt. Veruit de meeste moderne computerchips werken op 3V voor het geheugen en de interface. De core, het eigenlijke reken gedeelte werkt vaak op 1,8V. "Vroeger" was nagenoeg alles 5V en heel veel zaken zoals I/O poorten en andere verbindingen met de "buitenwereld" zijn ook nu nog voor 5V bedoeld. Om kosten te besparen worden dan simpele weerstandsdelers gebruikt om van 5V naar 3V te gaan. Wordt daar een foutje gemaakt of wordt dit "vergeten" dan kunnen er dus 5V signalen op 3V chips komen te staan. Dat kan een poosje goed gaan maar op den duur.....
    Helaas zal dit voor iemand zonder elektronica kennis erg lastig zijn om uit te vogelen en op te lossen. Voor een elektronicus is het ook best lastig als hij/zij er de schema's niet bij heeft.
     
  4. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Het is dat ik zoiets dergelijks al eens heb meegemaakt in een digitale camera die stroom zoop...
    Daar bleken de chinezen ipv de dure energiezuinige mobiele chips de goedkope desktop chips in gezet te hebben.
    Camera was niet heel duur, verlies genomen.

    Sindsdien vertrouw ik niet meer op chinese specs....
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Intussen mijn ongerief gemeld bij de Chinees.
    Deze keer reageert een andere Chinees dan ik de afgelopen 2 maanden heb meegemaakt.
    De reactie op de foto was dat dit niet zo hoort te zijn (duh)
    Hij wil een ander type zsm opsturen, naar ik ga geen cent meer betalen met die DHL grappenmakerij.
    Eens kijken wat er nu gebeurt.

    Maar inderdaad, op 4 volt lijkt het stabieler te zijn.
     
    Jinny vindt dit leuk.
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Mocht iemand willen bestellen,
    Let dan op dat je de GSC900-2D hebt, niet de 2DB uitvoering.

    Nog steeds aan het vechten over vracht en inklaring kosten, ik heb gezegd dat ik genoeg betaald heb, zij hebben nu tot 2x toe verkeerd spul afgestuurd.
    Morgen maar weer eens reageren.
     
  7. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    Vanmiddag een minuut of 10 mijn Chinese kast aan de 220 gehad maar gelukkig nog geen rare zaken kunnen ontdekken. Er zijn mogelijk verschillen in de kasten. Ik zou na moeten gaan kijken waar ik deze besteld heb, hij is anders van uitvoering in ieder geval en ook voor 3 assen bedoeld.
    Er staat GSC900-3D op dus zou deze uitvoering goed moeten zijn, ik hoop het, ik heb hem al een jaar in huis maar nog steeds geen tijd gehad om op de FB2 te monteren.
    Mooi dat de uitvoering (aanpassing)zoals nu met 4 volt in ieder geval werkt.
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Kijk, jou kast is ook een 3D uitvoering, en niet de 3DB.

    Het is die B in de type aanduiding denk ik.
    Want ze willen mij ook de 2D ipv 2DB nog opsturen. IMG_20171114_160535132.jpg
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 dec 2017
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Intussen weer nieuws uit China.
    Deze keer zal de zending met UPS worden verstuurd, met daarmee geen douane kosten.

    Enige is dat dit 10 tot 20 dagen gaat duren.
    Maar daar kan ik wel mee leven.
     
  12. Humaria

    Humaria

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Gorinchem
    Mogen dan toch wel zeggen dat de service op zich niet verkeerd is, uiteraard zijn de gemaakte extra kosten daar niet mee verrekend. Die kosten kunnen zei ook niet incalculeren, dat zijn nu eenmaal de EU regels, voor ons vervelend maar voor de Chinees niet van belang toch?
    Het feit dat ze opnieuw bereid zijn een nieuwe op te sturen siert hun wel moet ik zeggen. En dan maar hopen dat deze wel goed werkt John.
    Wat zou je met de andere twee gaan doen? Bij een elektronica hobbyist onderbrengen en kijken wat die er mee kan, Ernst zou wellicht een oplossing kunnen uitvogelen.
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    John, hopelijk is de uitspraak; "3 x is scheepsrecht" hier van toepassing en komt het - ondanks de al geleden ellende - toch nog allemaal goed :).
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik zag trouwens dat Dunsz wel een werkende GSC900-2DB heeft, het kan dus wel.

    Wellicht heb ik een foute productie batch te pakken.
     
  15. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Open maken en kijken naar de chips.
    Typenummers opzoeken, solderingen nazien, scoop erop om te zien wat er wel of niet mis gaat.

    In eerste instantie verdacht ik de bijbehorende adapter omdat het daar vaak mis gaat in China.
    Maar nadat het geval op een gewone gestabiliseerde voeding ook problemen gaf verdenk ik toch eerder foutief gedimensioneerde onderdelen/chips.
    Wat ik al zei, 3V chips waar er 5V moeten en dergelijke.
    Ook al omdat de tweede hetzelfde probleem heeft, dan ga je denken aan een ontwerpfout.

    Ik hoop ook voor John dat de derde uit een andere batch komt en probleemloos is..
     
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Kleine correctie John33..........;)............ik heb een GSC900-2DB/. Geen idee behalve de "slash" achter het typenummer wat verder de verschillen kunnen zijn, behalve dat ik er tot nu toe geen problemen mee heb ervaren .
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Handig filmpje om je linialen eventueel te kalibreren :thumbsup:

     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Posts uit het andere draadje hierbij gevoegd. Volgorde is nu iets anders omdat de datum van posten blijft zoals het was.
     
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Top burp.
    Die volgorde, Ach...
     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Kijk eens wat er vandaag werd gebracht.
    Na veel boos reageren heeft hxx een nieuwe, andere kast opgestuurd, niet met ups maar weer met DHL.
    Echter met het verschil dat er nu maar $10 op de invoice staat, wat ik aan hun had aangegeven.
    Waarom ze dat de eerste keer niet hebben gedaan is mij een raadsel, maar deze zending scheelt mij nu zeker €45 aan kosten.
    Inmiddels via een opgestart dispuut geven ze mij ook de eerder betaalde $35 terug.
    Al met al heb ik nu 3 uitleeskasten....
    Morgen maar eens kijken hoe deze het doet.
    IMG_20171229_190838724.jpg
     

Deel Deze Pagina