dikke hobbycity outrunner verbeteren?

Ik heb bij hobbycity een zware (+-600gr) turnegy outrunner besteld.
Uit de reviews kun je afleiden dat er meestal maar één probleem is met deze motoren, namelijk loskomende magneten.
Als dit bij een draaiende motor gebeurd is deze natuurlijk om zeep.

Nu had ik het volgende uitgedokterd:
Als ik nu eens een kunsstof as draai en met krimpkous inpak.
Deze as zou net spannend moeten passen in het gedemonteerde motorhuis.
Rond de as, tussen de magneten zou ik warme (dunvloeibaar) 3U Z-poxy met microbaloons gieten tot deze rondom gevuld zijn.
Als alles uitgehard is zou ik de as uit de krimpkous moeten kunnen trekken en de krimpkous uit het huis peuteren. Het motorhuis met een balancer uitbalanceren en de boel terug monteren.
Heeft iemand al eens zoiets geprobeerd?

Hiernaar ben ik nu eens heel benieuwd, gewoon met roze zap vastzetten houd het in alle geval niet uit

Het probleem is ook de de buitenmantel vervormt als het te veel belast word of te veel volts krijgt.

Een volgieten zou kunnen helpen maar de motor moet dan wel een optimale koeling hebben.
Alles wat je inpakt isoleer je ook.

Mvg Johan

De magneten genereren normaal geen hitte en de gaten vooraan en achteraan waar de koellucht doorkomt blijven ook onaangetast, dus met temperatuur zit ik wel OK denk ik toch.
Een alu koker draaien die net op de bel spant kan dan weer vervorming van deze tegengaan.
@ ron:
De trgy motoren zijn eerst geandoniseerd of geverfd of iets dergelijks en dan pas zijn de magneten eringelijmd, dus je hebt al niet echt een goede hechtbasis om te beginnen zoals bij torqman.
Waarom hout of kunsstof als je epoxy kan nemen?

grtz Johan

De nieuwere HC motoren hebben veel minder problemen dan vroeger met loskomende magneten. Als de magneten een rodige koperkleurige gloed hebben van voren, heb je een nieuwer type.
Wil je iets nalijmen: Uhu Endfest, erg sterk en temperatuurbestendig.

Als je veel toeren wilt gaan draaien met deze motor zou ik deze balanceren en controleren op ronddraaien. De trommel en de propmeenemer zijn lang niet altijd recht. Goed genoeg voor hobbygebruik, maar jou kennende zal er een grens opgezocht worden.

Groet,
Gerben

Ik heb bij hobbycity een zware (+-600gr) turnegy outrunner besteld.
Uit de reviews kun je afleiden dat er meestal maar één probleem is met deze motoren, namelijk loskomende magneten.
Als dit bij een draaiende motor gebeurd is deze natuurlijk om zeep.

Is wel lache. De magneet die loskomt hakt je fasekabels door met alle elektronische problemen erbij ;)

Als de magneten loskomen komt dit door een te zwakke bel. Makkelijkste op te lossen met een extra bus rond de bel of een axiaallager als kontronik doet. Ander optie os de gyroscopische krachten te verlagen op de bel.

Ik heb veel problemen met Turnigy SK motoren gehad met loslatende magneten. Als je deze motoren open maakte, zag je geen lijm. Sinds een jaar (ruim) heb ik deze problemen niet meer gezien, en ook bij anderen niet meer gehoord. Als je de motoren nu openmaakt zie je tussen de magneten overflow van een dikke lijm. Ik denk dat ze ze eerst met CA lijmden, en nu met een epoxy achtige. Als de bel iets flext heb je bij CA direct een breuk, epoxy is wat flexibeler. Ik denk dat dat het probleem / de oplossing was.

Ik zou dus eerst eens kijken of je de zwarte lijmrupsen ziet zitten. Zo ja, geen probleem. Anders de boel òf loshalen en met Endfest plakken, òf na-zappen en de ruimte tussen de magneten vullen met bakpoeder met een paar druppels CA. Wordt superhard. Dus de bakpoeder erin wrijven, en als je alle ruimtes dicht hebt overal een paar druppels CA op, waardoor het één vaste massa wordt.

Succes,

Hugo

Oh ja, waar ga je zo'n enorme outrunner op plaatsen???

maar jou kennende zal er een grens opgezocht worden.

Groet,
Gerben

;) Deze keer niet Gerben, Ik ga een grote prop ronddraaien en netjes binnen de limiten blijven die HK opgeeft.

De motor is om een stokoude mustang van byron aan te drijven.
Hij is bouwjaar 1982 vol GFK 2m40 span, Loodzwaar maar volledig scale tot de retracts toe. :D

full

Grtz Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Jij leest waarschijnlijk nog de 1e reviews die erbij staan.

Ipc zijn alle motoren die ze nu uitleveren voorzien van betere lijm.
en tussen de magneten zit ook een lijm opvulling.
Je zou alleen nog een oud model kunnen krijgen als die nog van de oude serie is.

Kan me niet voorstellen dat ze met hun omloopsnelheid die nog hebben.
Gewoon even open maken en nakijken.
Bij de nieuwe serie zit er ook een zwartachtigge epoxie tussen de magneten.

Ik heb een 400grams 400kv turnigymotor gehad waarbij de magneten na 1x volgas al in het rondvlogen de 380kv die ik een jaar later kocht was niks mis mee en wel voorzien van goeie lijm.

Toen ik de 1e openmaakte leek het wel of ze met 1 druppel sec lijm vast zaten degene die nog vast zaten gingen met 1 tikje al los. tussen de magneten zat helemaal niks.

Ik heb gewone epoxie gepakt, eerst allen terug gelijmt, laten drogen.
En daarna met een latex handschoen de naden tussen de magneten ingesmeerd met epoxie
Nog voordat de lijm hard is de lijm met een doekje verwijderen van de magneten zelf en walla.

Maar zoals gezegd met de huidige serie is het evt nakijken maar zal goed zijn.

Bedoel je deze?

Heb ik ook al een oogje op laten vallen voor een komend project.
Als hij net zo goed is als hij er uitziet ....
De opmerkingen van r.marijnissen (verbeterde verlijming van de magneten) geven hoop.
Als ik deze motor bekijkt in eCalc, dan wordt ik best een beetje enthousiast. :rolleyes:

Groeten,
Dirk.

G160-245.jpg

Geinige motor Dirk! Als deze echt twee kilowatt vermogen trekt met het opgegeven kV kan je er nog een aardige prop mee draaien. Nog betaalbaar ook.

Ik liep die motor toevallig tegen het lijf bij HK.
Hij komt ook voor in de motorenlijst van eCalc.
2,2 kW haalt hij daar niet, maar wel zo'n 1800 W.

8S 6000mah lipo's.
Met een 18,5x12" carbon klapprop: 7,7 kg trekkracht, 6300 rpm, 52A, 86% efficientie,
Met een 17x10" carbon klapprop : 5,4 kg trekkracht, 6640 rpm, 40A, 88% efficiëntie.

Dat lijkt me wel wat voor die Genesis II van 6 meter 10,5 kg, die ik nu aan het ontwerpen ben.
Dat betekent gewoon een uur vliegen op één pakket zonder thermiek. :D

Gr. Dirk.

Bekende motor Johan ;)

Heb op een dergelijke motor al heel wat draaiuurtjes staan zonder problemen.

Met een 20x10Xoar en 10S rond de 2.5-2.7kw.
Deze motor wordt ook in F3A toestellen gebruikt, dan zelfs met 20x12 of 20x13, wel met beperkt volgas, zoals gebruikelijk in F3A.

Groet,
Gerben

Bekende motor Johan ;)

Heb op een dergelijke motor al heel wat draaiuurtjes staan zonder problemen.

Met een 20x10Xoar en 10S rond de 2.5-2.7kw.
Deze motor wordt ook in F3A toestellen gebruikt, dan zelfs met 20x12 of 20x13, wel met beperkt volgas, zoals gebruikelijk in F3A.

Groet,
Gerben

Hey Gerben;
Dit is heel gerusstellende informatie, ik ben blij dat ik toch de beoogde 3Kw zal kunnen benaderen zonder de boel aan gort te draaien.
Bij mijn berekeningen van E-calc kwam ik ook op een 20x12 prop uit voor een 5000mah 10s 20c pakket

grtz Johan

Gisteren is mijn pakketje van HK aangekomen.
De magneten hebben inderdaad een koperkleurige schijn en zijn volledig ingekapseld met een soort zwart hechtmateriaal.
Ik veronderstel dat het dus allemaal wel in orde zal zijn.

grtz Johan

Back