Dikke vleugel, hoe de ailerons te scharnieren?

Ik moet ailerons maken in een grote dikke vleugel (9cm dik, 50 cm diep)
De ailerons zullen aan de voorlijst zo'n 4cm dik zijn en zo'n 14 cm diep zijn.
Nog steeds de klassieke manier toepassen van een scharnierlijn in het midden en een spleet boven en onder?
Of bijvoorbeeld de schanierlijn bovenin de vleugel en daardoor een nog grotere spleet aan de onderzijde?
Welke opties zijn er met bijbehorende voor- en nadelen?

vleugel1_400x300.jpg

vleugelmat_400x300.jpg
 
hangt er een beetje van af wat voor soort model het is denk ik.
is het voor kunstvlucht, dan zou ik de roeren in het midden scharnierend maken, omdat je anders mogelijk a-symetrisch gedrag krijgt.
anders zou ik de roeren gewoon aan de bovenkant scharnierend maken.
 
nico v kooten zei:
hangt er een beetje van af wat voor soort model het is denk ik.
is het voor kunstvlucht, dan zou ik de roeren in het midden scharnierend maken, omdat je anders mogelijk a-symetrisch gedrag krijgt.
anders zou ik de roeren gewoon aan de bovenkant scharnierend maken.

Nico, het is een soort van experiment. Een sleepkist die wat heeft van een aerobatic toestel.

dak2_400x300.jpg


Deels ge-ent op / ge-inspireerd door dit toestel:
big-jim-001.jpg
 
hoi hans

dat is een serieuze kist zeg.......
dikte vleugel 9 cm.....
die vleugel zal waarschijnlijk wel een grote lift hebben

welk type van kist is het ? en hoe zwaar weegt ie ?

groeten
steffe
 
steffe zei:
welk type van kist is het ? en hoe zwaar weegt ie ?
Ha Steffe, het is niet een bepaald type, eigen ontwerp dus. Het is uiteindelijk de bedoeling dat het als sleepkist gaat fungeren. De foto van de houtbouw is zoals hij nu is, het uiteindelijke gewicht is nog een verrassing, maar ik reken toch op zo'n 10 kg.
 
Hans,

10 kg...... grote kist zeg, da zal een serieuze motor worden om de kist in de lucht te trekken.....
Gaan ze verschieten als ze dat toestel gaan zien in jouw rustige gemeente Schoonhoven.....
(Ik kan mij uit een vroeger verleden nog herinneren dat ik daar eens ben geweest in een klokkenmuseum samen met mijn kollega's van de Koninklijke XXXXX)


groeten
steffe
 
Laatst bewerkt:
Hans ik zou bij die dikte de hol bol methode toepassen.
Dus het rolroer bol maken aan de voorkant en de achterlijst hol.
Als je naar wieringen komt kan je het bij Richard zien.
Het is simpel te maken.
trouwens het richtingsroer van mijn zwever zit ook zo.

Maak de voorkant van het rolroer mooi rond.
Plak er schuurpapier op en schuur op die manier je achterllijst.
Loopt de vleugel van dik naar dun, dan niet te veel heen en weer bewegen.

de scharnieren een stuk of vier denk ik.
Van bijvoorbeeld printplaat in de achterlijst plakken.
Waar precies op lijn gaten van 2 mm in zitten.
Dan snij je precies in het hard van het rolroer een lat uit.
Zodat je in het hard van de ronding komt.
Daar lijm en busjes in waar een 2 mm staaf door kan.
En je kan je roer plaatsen.
het is wel lastig uitleggen zonder foto maar die heb ik even niet bij de hand.
 
Ik heb erg lang zitten twijfelen tussen een scharnierlijn bovenin zoals door Rico aangegeven of een hol-bol oplossing.
Het wordt een hol bol oplossing omdat bij deze dikte er wel heel veel differentieel ontstaat bij een schanierlijn boven.
Het is allemaal wel wat veel werk. Aan de slag dan maar. Eerst het mes in de vleugel, dat doet altijd pijn.

f1.jpg
 
Ik vind trouwens 9 cm wel heel erg dik.
Kan je dan nog snelheid in die kist krijgen?
Let wel dat zwevers veel sneller vliegen als je denkt.
Ik weet niet of dit wel gaat lukken.
Maar de profiel kenners kunnen er mischien meer over zeggen.
Ik heb ernstige twijfels in ieder geval.
 
Bertus zei:
....Ik heb ernstige twijfels in ieder geval.
We zullen zien.
Een voetbal is in ieder geval veel dikker en daar kan je ook hard mee schieten.
En er valt dan onderweg omhoog of naar beneden misschien nog wat te 3-D'en.
 
Back
Top