Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nou, ik had het al op wat plekken gemeld, maar er blijkt nog geen los topic over te zijn: De Direct Drive Collective Pitch Heli. (DDCP heli)

    Hij is op basis van een Esky honeybee Rotorkop, zelfgebouwd frame en een videorecordermotor( precies deze)

    Zo was hij bij de eerste test:
    [​IMG]

    De as was alleen waarschijnlijk al iets krom ofzo, want bij het optoeren zonder bladen, begon hij ietsje te trillen en ineens, klabam! 1 padle er af! Hoei, dat ging wel hard, beetje beter uitkijken maar. Hele as was krom en het framepje gebroken...

    Nu een nieuw asje (met gleufje, ipv gaatje :roll: ).
    Er trilt nog wel wat, maar ik ben nu eerst maar een mijn MX-12 gaan instellen.
    Op de "Stunt"-stand heb ik nu zulke curves gezet, zodat hij de pitch gewoon als een FP houd, en het gas rustig optoerd. Zo kan ik hem eerst dus ff als FP testen (leek me handig).

    Hij ziet er nu zo uit:
    [​IMG]

    Probleem is nu alleen nog dat ik vooruit/achteruit moet reversen.... en dat wil niet helemaal lukken met de MX-12. Iemand een tip? (zie onderste plaatje) (beantwoord :D)
    Zo heb ik nu dus de 120°CCPM aangestuurd:
    [​IMG]

    Hier nog een plaatje van hoe ik het nu dus aangesloten heb.
    Het probleem is dat alles werkt zoals het hoort, behalve dat vooruit/achteruit gereversed moet worden. Oh ja, ook gaat de pitch de verkeerde kant op, maar daar heb ik gewoon de curve van omgedraait.

    Er zitten veschillende reverse "knopjes" op de MX-12, maar allemaal reversen ze maar 1 servo.....
    [​IMG]
     
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    netjes gebouwd hoor :worship:
    bladen ook zelfbouw?
    Gr. Rik
     
  3. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Wat doen de servo's als je pitch gebruikt?

    tieske
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Bladen zaten bij de kop. Ik dacht dat het zelfbouw van IJsbrand was. Ik heb nu ook zelf nog bladen gemaakt, die moet ik alleen nog ff glasvezelen.

    Gewoon, wat ze (volgens mij) horen te doen. Ze gaan met z'n allen tegelijk omhoog/omlaag. Of bedoel je er wat anders mee?

    Het probleem zit hem nu dus in het vooruit/achteruit. Die moet ik reversen... Ik bedenk net dat ik eventueel de staart aan de andere kant kan maken.... en dan de rol proberen om te schakelen.... mmh, weet iemand iets makkelijkers?
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Net het antwoord van Remie gekregen via MSN! Tnx!

    In het swash menu kan je ELEV reversen. Dat had ik ontdekt, daarmee reverse je echter alleen maar de voorste servo! De achterste gaan niet mee.
    Blijkt dus dat je met die procenten ook negatief kan gaan. Dus die ipv +60% op -60% gezet, en nou doet ie het!!!! Ik ga morgen ff proberen te hoveren (dan zijn mijn ouders ff weg, die vinden het toch alleen maar herrie :roll: ).
     
  6. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    sietse schreef:
    Het probleem is dat alles werkt zoals het hoort, behalve dat vooruit/achteruit gereversed moet worden. Oh ja, ook gaat de pitch de verkeerde kant op, maar daar heb ik gewoon de curve van omgedraait.

    Er zitten veschillende reverse "knopjes" op de MX-12, maar allemaal reversen ze maar 1 servo.....


    je moet het in het menu van je tuimelschijf omdraaien bij mijn zender (ff9) heet dat "swash afr" en dan moet ik ele (vator) van bv -50 naar +50 % zetten,dit geld ook voor je pitch , ik denk dat dit bij jou zender ook zoiets moet
    .maar als maar 1 servo verkeerd omloopt moet je deze reversen in het servo reverse menu
    groeten gertjan
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Tnx, maar je was nét te laat! :D, had het antwoord via MSN en het werkt idd. Die Pitch kan ik ook wel ff omgooien op die manier, dan zien die curves er wat "normaler" uit.


    Ik heb hem net getest. Het werkt allemaal wel lijkt het. Alleen als hij bijna hovert, dan kapt de motor er opeens mee... Dan piept ie alleen maar... Waar zou dat aan kunnen liggen? onbalans? regelaar?


    Edit: Nog ff getest. qua amps zit het wel ok. De regelaar kan 17 amp aan (ele regelaar) en hij trekt nu zo'n 6 a 7 amp als de motor begint te piepen en stopt... De accu's zijn nieuwe uit hongkong. 3S1300mah 20/30C. Die trekken het dus op hun slofjes :D, Liposave ging ook zeker niet aan.

    Enige dat ik nu dus kan bedenken is dat de regelaar het toerental niet aankan. Laatst stond er hier op het forum iets van een regeltje. Dat je een motor met 2x zoveel polen 2x meer pulsen nodig heeft en dat de regelaar hem dus 2x minder hard kan laten draaien. Klopt dit?

    Dan zou ik dus OF een "snellere regelaar moeten hebben OF grotere bladen?
    - Ik heb nog een Hacker MASTER 08-B-FLIGHT , die is duur en kan je op verschillende timing instellen. Zou die ook een hoger toerental aankunnen?
    - Grotere bladen kan ik wel maken in ieder geval. Moet lukken.
     
  8. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik denk dat dat aan de regelaar ligt ik heb ook zo'n soort probleempje gehad met een borstelloze ,ik denk dat hij dan te veel belast word.
    heb je al stroom gemeten?(amperes dus)
    groeten Gertjan
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    zie post hierboven.
    amps is het dus niet. denk eerder de timing. Net nog ff los op zo'n regelaar gezet. Doet ie hetzelfde.... :(

    Weet iemand hoe snel die regelaars zijn?
    Bij rctechnics hebben ze deze.

    Max Speed: 210,000rpm for 2 Poles BLM, 70,000rpm for 6 poles BLM, 35,000rpm for 12 poles BLM. (BLM: BrusheLess Motor)

    In de handleiding van de Hacket master staat dat je de timing kan veranderen.

    Stufe 1 Entspricht der Einstellung von 2 bis 5° Diese Stufe ist die effektivste für HACKER-BRUSHLESS-MOTORS Diese Einstellung ist auch für 2-Polige Motoren anderer Hersteller zu empfehlen
    Stufe 2 Entspricht der Einstellung 10° Schärferes Timing für 2-Polige Motoren Bestes Ergebnisse mit 4-Poligen Motoren
    Stufe 3 Entspricht der Einstellung 18° Für 6-Polige Motoren
    Stufe 4 Entspricht der Einstellung 30° Für 6- und mehrpolige Motoren

    Ik ga eerst nog ff die proberen en dan maar op de 4e timing...
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    is misschien wel een idee ja :), heb ff gezocht op "direct drive", maar dan vind je alleen maar topics over een direct drive Tail (wat iedereen dus zo'n beetje heeft :roll: )

    Micro Helis
    A "micro" is generally under 400 grams in weight

    Daar maar gooien denk ik hè. Hij is NET onder de 400 gram :D.
    beetje zwaar, dat wel, maar goed.

    Heb jij nog een tip voor die regelaar, Ron?

    edit:
    Staat erop:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=522304#post5527560
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    wauw, heftig. :D

    Wat zou van zoiets nou et voordeel zijn? Blingfactor?
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen tandwielgeluid. En pure techniek, eenvoud.
     
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Sietse verdient zo onderhand de titel "Superknutselaar" ;)
    Erg mooi zo al die stators met wikkelingen, en geen tandwielen meer die slijten... :D
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Sietse zegt zelf dattie wacht tot zn ouders weg zijn vanwege et geluid, dus dattie stiller is, zal denk ik wel meevallen. ;)

    Nieuwe techniek en eenvoud is natuurlijk ook al een hele goede reden om zoiets eens te proberen. :p
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, dat klopt (want dat was een post van mij ;) ) In de volgende quote vind je die regel terug.

    Met deze regelaar zou je hoofdrotor 210.000/(26/2)=16.000toeren kunnen draaien.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    16K? hoe snel wil je de rotorbladen kwijt ;)
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mmh, 16.000 toeren, moet genoeg zijn denk ik :). Ik heb jammergenoeg geen toerenteller..

    Het idee achter een Direct Drive leek mij in eerste instantie de efficiëntie. Een tandwieloverbrenging is niet echt de ideale manier van krachtoverbrenging.
    Dat vind ik het mooie van een zelfbouwmotor. In principe kan je hem perfect aan je wensen (en prop) aanpassen.
    Ook is het natuurlijk waar wat ron zegt: "pure techniek, eenvoud". Tis gewoon mooi :D. en als je powerditto mag geloven, kan je op volle toeren vol pitch geven zonder dat je iets in het toerental merkt :D. Dat kan alleen maar enkele secondes, anders zit ie te hoog en is het een stipje :D

    Op RCgroups vroeg al iemand om een video voor het geluid :D,
    En idd. Hij is echt achterlijk stil. Je hoort eigenlijk alleen het zoemen van de bladen. (lichtelijk irritant overstemd door de staartmotor).
    Videootje komt nog wel.

    :oops: hehe, ben wel een knutselaar. heb 1 bouwdoos van een balsa zwever gekocht en gebouwd (1e vliegtuig) en 1 FP helietje gekocht. Verder alles zelf gebouwd/verzonnen.

    Dat topic van niels had ik een hele tijd geleden ook gezien ja. PB gestuurd, lange tijd niks gehoord, en toen uiteindelijk reageerde hij nogal kortaf:
    "Alle foto's die ik er van heb staan op het net"
    Nou ja, misschien had hij weinig tijd ofzo. Wie weet :).
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    haha, op rcgroups verwezen ze me weer door naar "the Electric Motor Design and Construction board" :).

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=522526#post5530505

    Dat is dus de reden waarom nu wat mensen discussies houden over subforums wel of niet :D, je moet maar net de goede vinden, of het in 40 subforums tegelijk vragen :D
     

Deel Deze Pagina