N
niels polfliet
Guest
Heren,
Eindelijk staat ie op punt! Na vele uren wikkelen, ontwerpen, afvalcontainers overoop halen gespreid over vele manden, Kan ik u fier voorstellen, De (eerste?) direct drive main motor voor microhelies 8) .
De bron is een platte hard disk motor, die net dezelfde diameter heeft als het main gear, ongeveer 6 cm dacht ik. Het gaat hier om een buitenloper van het type 15 nut/20 pool. De torq komt hier vooral van de grote diameter dan van de omloopverhouding, en het is ook zeker geen lrk. toch heeft hij mooie resultaten, al zeg ik het zelf..
Hij is herwikkeld met 0.4mm draad, en bevat in totaal 120 magneetjes van de groote 3*6*1.5 en 2.5*5*1.5. De magneetbedekking is zeer hoog, met minder magneten lukte het ook, maar hiermee nog net iets beter. Ik zou in de toekomst wel eens die N50 5*5*1.2 magneten willen proberen, dubbel op elkaar. Wel moet ik dan nog iemand vinden die me een nieuwe ring wil draaien :wink:
gewicht dan....tja, een cd-motor met de vertraging is lichter dat is duidelijk, deze motor weegt ongeveer 55 gram. Door het ontbreken van main gear zorgt ervoor dat hij ongeveer even zwaar is als de standaard speed 300. Wel kan de ring nog lichter, maar heb geen zin om er verder nog iets aan te veranderen. De hoofdas is wel koolstof nu, dat moet zeker nog veranderd naar staal, de kop wiebelt veel te veel nu.
De complete heli weegt nu (inc zware GY240) 265 gram. Dit komt natuurlijk omdat hij op 2S 350 mha UHD kokams werkt. Zwaardere accu's zijn misschien nog net mogelijk, alhoewel met 3S etec (320gr) kan hij net op volgas vliegen. Ben wel van plan misschien wat stators te stapelen om toch genoeg torq te hebben om een 320g te "sleuren"
Het rendement van de motor is niet fantastisch, maar toch beter dan de standaardmotor, dus goed te noemen
. Op hover verbruikt hij 3.5-4A. (+ waarschijnlijk nog wat meer staart omdat ik hem vasthield) Dit betekent ongeveer 32 watt, wat met het gewicht overeenkomt met 0.12Watt/gram, ik vind dit een mooi rendement. 4A continu kunnen de 350UHD goed hebben normaal gezien. Het vermogenoverschot is niet denderend, wat had je gedacht...
Verder is het geluid natuurlijk zaaalig
Zeer stil (nu nog lawaaierige fan), en met zo'n realistisch kloppend geluid als je stuurd
.
Wel nog niet lang kunnen vliegen, omdat m'n staart eigelijk 3S nodig heeft, en de staart dus niet op z'n plaats kan houden...Toch maar eens een direct drive motortje kopen denk ik..
zo, nu fotootjes!!! Let niet op de rommelige electronics, ga er straks wat aan veranderen :wink:
Modelbouwforum heeft de primeur, straks ook op de ezone...spread the word!
Let me know what you think,
Niels :wink:
P.S. waarschijnlijk volgende meeting in Alphen te zien...(Als ik nog welkom ben :? :lol: )
Eindelijk staat ie op punt! Na vele uren wikkelen, ontwerpen, afvalcontainers overoop halen gespreid over vele manden, Kan ik u fier voorstellen, De (eerste?) direct drive main motor voor microhelies 8) .
De bron is een platte hard disk motor, die net dezelfde diameter heeft als het main gear, ongeveer 6 cm dacht ik. Het gaat hier om een buitenloper van het type 15 nut/20 pool. De torq komt hier vooral van de grote diameter dan van de omloopverhouding, en het is ook zeker geen lrk. toch heeft hij mooie resultaten, al zeg ik het zelf..
Hij is herwikkeld met 0.4mm draad, en bevat in totaal 120 magneetjes van de groote 3*6*1.5 en 2.5*5*1.5. De magneetbedekking is zeer hoog, met minder magneten lukte het ook, maar hiermee nog net iets beter. Ik zou in de toekomst wel eens die N50 5*5*1.2 magneten willen proberen, dubbel op elkaar. Wel moet ik dan nog iemand vinden die me een nieuwe ring wil draaien :wink:
gewicht dan....tja, een cd-motor met de vertraging is lichter dat is duidelijk, deze motor weegt ongeveer 55 gram. Door het ontbreken van main gear zorgt ervoor dat hij ongeveer even zwaar is als de standaard speed 300. Wel kan de ring nog lichter, maar heb geen zin om er verder nog iets aan te veranderen. De hoofdas is wel koolstof nu, dat moet zeker nog veranderd naar staal, de kop wiebelt veel te veel nu.
De complete heli weegt nu (inc zware GY240) 265 gram. Dit komt natuurlijk omdat hij op 2S 350 mha UHD kokams werkt. Zwaardere accu's zijn misschien nog net mogelijk, alhoewel met 3S etec (320gr) kan hij net op volgas vliegen. Ben wel van plan misschien wat stators te stapelen om toch genoeg torq te hebben om een 320g te "sleuren"
Het rendement van de motor is niet fantastisch, maar toch beter dan de standaardmotor, dus goed te noemen

Verder is het geluid natuurlijk zaaalig


Wel nog niet lang kunnen vliegen, omdat m'n staart eigelijk 3S nodig heeft, en de staart dus niet op z'n plaats kan houden...Toch maar eens een direct drive motortje kopen denk ik..
zo, nu fotootjes!!! Let niet op de rommelige electronics, ga er straks wat aan veranderen :wink:



Modelbouwforum heeft de primeur, straks ook op de ezone...spread the word!
Let me know what you think,
Niels :wink:
P.S. waarschijnlijk volgende meeting in Alphen te zien...(Als ik nog welkom ben :? :lol: )