Discussie, hoe instructie te geven, teveel of te weinig ??

Discussie in 'Beginners' gestart door Roy, 27 jan 2003.

  1. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Heren,

    De laatste 10 posts blijken vooral gebruikt te zijn voor het uitvechten van tegengestelde opvattingen die niets met de oorspronkelijke tread te maken hebben; Feitelijk meer een soort van touwtrekkerij tussen oud- en jong; veel en weinig ervaring enzovoorts. Tijd voor afsluiting. Voortgang van de discussie kan in een eventuele vervolgtread
     
  2. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Hmm ik vond het wel een nuttige discussie...
    Ik ben het in sommige gevallen wel met de jeugd eens, je kunt ook teveel instructie geven en je jeugd ?? (komen die nog) ook van het veld jagen en ervoor zorgen dat ze met slowflyers en ander spul ergens op het schoolplein gaan vliegen.....
    Aan de andere kant vind ik wel dat er gedegen moet worden geleerd wat de gevaren zijn, maar zoals bruno het schetst kom je nooit aan vliegen met een beetje leuk vliegtuig... sorry hoor maar 100 vluchten ??? stel je komt op zaterdag en zondag, je kunt 2x per dag vliegen, zijn vier vluchtjes per weekend... we hebben ook nog een gezin/andere hobbies enz, dus we vliegen ongeveer 50 hele dagen per jaar.....(ff rekenen ja 2 jaar lessen dus) Je wilt toch niet zeggen dat je dan nog steeds met je charter rondjes aan het draaien bent ???, ik vloog na 1 1/2 jaar toch echt met een 1/4 schaal piper en de diverse andere snelle spullen.....
    Dus het is niet alleen strak vasthouden aan vastgeroeste ideeën (rode charters) maar ook eens kijken naar wat de markt te bieden heeft en wat de jeugd nu wil.......
    Fijne discussie gewenst..................Peet......................8)
     
  3. Roy

    Roy Guest

    :wink: HERKENNING!! (just kidding)

    Wat " Powerpete" in een paar regels zegt ben ik helemaaal mee eens. Als ik het logboek erop nasla, dan staat er dat ik met mijn westerley 25 vluchtjes heb gemaakt. toen was ik erop uitgeken en wilde ik iets moeilijkers en snellers, wat meer power (@Bruno, op mijn westerley zat een OS .25 FSR ABC, mijn pa betaalde dus ik had het "geld" probleem niet).

    Ik heb mijn KNVVL-Brevet pas op 28-06-1998 (lid. nummer 418693) gehaald, wil dit zeggen dat ik hiervoor niet in staat was om veilig te vliegen?

    Ik heb hem pas gehaald toen ik een keer op het veld aankwam en het bestuur opeens de regel had ingevoerd dat je verplicht een brevet nodig hebt (voor de verzekering).

    Ik wil nog een ding kwijt, over de mid-air. U (Bruno) zegt dat dit niet op pech af te schuiven is, dat heb ik niet gezegd/geschreven. Er staat dat ik er niet op inga, want dan dwaal ik af. Dus hoe weet u nou dat ik me niet aan de circuitrichting heb gehouden? Misschien was het wel de bedoeling?

    Voor de duidelijkheid, ik ben niet actief op dit forum om mensen belachlijk te maken of ruzie te schoppen. DUS, vat deze post niet als een persoonlijke aanval, ik probeer de vorige meningsverschillen te verklaren. Tuurlijk weet ik waarom u zo regaeert, want bij de club waar ik vlieg heb je mensen, nou dat is absurt. Die KUNNEN niet vliegen, onveilig, roekeloos, egoistisch etc........Waarschijnlijk doelt u op deze mensen, maar ik houd me gewoon aan de regels die bij ons op het veld gelden.

    Groeten, Roy
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Roy,

    U? Zeg maar 'jij' hoor :wink: Als ik allergisch was voor commentaar, dan schreef ik niet op het forum. In tegendeel dus :D :D

    Mij was allang duidelijk dat als we alles beschrijven waarover we het WEL eens zijn, de serverruimte op het forum veel te klein is...

    Ik baseer mijn opvattingen ( en moet ze ook steeds weer bijstellen, ik leer nog iedere dag) op alle gebeurtenissen, die ik zo langzamerhand voorbij heb zien komen. En dat worden er alleen maar meer. Ik herken hierin een steeds duidelijker trend.

    Mijn reserves tegenover het gebruik van overpower op een lichte hoogdekker zijn nog niet eens zo heel oud. Zoals ik al eens opmerkte, was het meest gebruikte model, toen ik begon met instructie geven (~1973), een Snoopey. En ondanks dat deze kist nauwelijks groter was dan een Charter of Westerly zag je als meest gebruikte motor een Webra 6,5 Blackhead. Daar kwam echt wel meer vermogen uit dan een .25 FP-tje. Toch ging dit probleemloos. Pas de laatste 6 a 7 jaar begon mij steeds meer op te vallen, dat de GEMIDDELDE leerling met een .25 FP-tje op zijn Charter/Westerly veel minder problemen had dan de leerlingen met een sterkere motor. Het heeft echt een paar jaar geduurd tot me dit echt duidelijk werd. Al mijn adviezen moet je zien als geldend voor de (qua aanleg) gemiddelde leerling. Ik heb ook leerlingen gehad, die na 10 vluchten solo konden en zelfs met een 10 cc op een Charter nog geen brokken zouden maken, maar dat waren er niet zovelen.
    Laatst gelesd met een EXEL- 2000. Vliegt als een plaatje, maar met de 6,5 op een paar tandjes boven stationair. Iets sneller en de leerling is 'm kwijt. Ik had het het drukst met voortdurend het gas terug regelen. Dat was m'n meest recente ervaring met 'reserve-vermogen'.

    Brevet en dan ineens veilig vliegen?

    We zijn het er duidelijk over eens dat er gebrevetteerden rondfladderen, waar jij en ik niet aan kunnen zien, dat ze het papiertje ooit verdiend hebben. Helaas zijn er nog altijd lieden waarvoor ik gauw mijn kistje aan de grond zet en het vliegen vanuit de pits -alhoewel ze daar ook nog geregeld overheen vliegen- ga bekijken.
    Als ik ze niet had zou ik er alsnog grijze haren van krijgen. :wink:
    Ik heb ook het grootste deel van mijn modelvliegleven ongebrevetteerd rondgevlogen, want het A-brevet bestond nog niet.

    Ik meende ook niet om precies aan te geven hoe zo'n midair ontstaat, vandaar de meerkeuze oplossing...
    Je niet aan de circuitrichting ( een van de mogelijkheden) houden zou volgens goede veiligheidsregels niet mogen. Mag het wel, dan deugen de regels niet.
    Maar deugende regels of niet, er heeft dus minstens 1 piloot minstens 1 verkeerde beslissing genomen. Kan ook mij nog steeds gebeuren hoor, dus zo bijzonder is het niet... :wink:

    Iets snellers en moeilijkers? F3D pylon, F2D combat! Ben je weer een paar jaar onder de pannen... :wink: :wink: :wink:

    Er leiden vele wegen naar Rome. Mijn voorkeur gaat uit naar de route, die de leerling -alleen en in het donker- ook nog kan gaan. En dat is vaak niet de kortste of de snelste... :p
     
  5. Roy

    Roy Guest

    Waar denk je dat ik onder andere de laatste paar jaar mee rondvlieg......... :wink: :D !

    Maar goed, dan is dit onprettige sfeer op het forum ook weer opgelost.

    Groeten, Roy
     
  6. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Huh, ik heb je niet gezien op de laatste F3D wedstrijden/trainingen? ;)

    Even zonder gekheid, is dat niet wat voor jou Roy? Club 20 ofzo?

    Groeten,

    Paul
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Om even moeilijk te doen.. :) Een Excel 2000 met .46 magnum...

    Komt waarschijnlijk bij 2 Brothers vandaan... ;) (Kan bijna ook niet anders...)
     
  8. Roy

    Roy Guest

    @paulraaf

    Daar heb je gelijk in, ik doe geen wedstrijden of trainingen. Dit komt omdat ik geen vervoer heb in de weekenden. Als ik straks mijn rijbewijs heb, ga ik me zekere mengen in deze tak. Ik doe nu onderling wedstrijdjes met een paar clubgenoten.

    Heb net 5 lessen gehad, en heb binnenkosrt mijn eindexamen, dus het duurt nog ff.

    Groeten, Roy
     
  9. PeterL

    PeterL Guest

    @BRUNO wat betekent f2d? als ik vragen mag :oops: heb me nog niet zo op de afkortingen gestort :oops:
     
  10. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    F: Modelvliegerij
    2: Lijnbesturing
    D: Combat (waarom bij radiobesturing de D pylonracen betekent snap ik niet :? )

    Paul
     
  11. Roy

    Roy Guest

    @peter, das Combatten met 2,5cc. dacht dat het 1op12 (verbeter me waar het kan :oops: ) schaal (naja, ze lijken erop) ww2 vliegtuigen. Je weet wel, zo een als die me109 die ik heb liggen......

    Groeten, Roy
     
  12. PeterL

    PeterL Guest

    :lol: o je bedoeld wat mij zo leuk lijkt? :lol:

    Maar eerst maar eens leren vliegen :wink:
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    F2D

    Uh...nee.
    F2D is LB (FAI) combat, vliegt 170 kmh, als het moet loopings van 1 m diameter op 1m boven de grond... Ik houd dit ongeveer 3 minuten heel, dan is de concentratie op...
    Hierbij vergeleken is RC-combat een slome saaie boel... :wink:

    Ziehttp://home.planet.nl/~wakke007/

    Zie motor, model en competition
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Roy Paul heeft gelijk is LB combat, effe een stukje uit een folder van de KNVvL.

    De eerste keer dat ik dit laatste zag viel mij de bek echt open. Tijdens het in trainen stond iemand met zo een model te vliegen terwijl hij de andere kant opkeek om daar met iemand een gesprek te hebben. ondertussen stond de piloot gewoon loopings en achtjes te vliegen.
     
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Jongens, we dwalen af van het instructiegeven....
     
  16. PeterL

    PeterL Guest

    arjen ze geven instructie van wat f2b nou eigenlijk is :lol: 8)
     
  17. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Typisch geval van niet bij de les blijven... F2D hierboven is iets heel anders dan F2B (lijnbestuurd stunt)!!!! ;)
     
  18. PeterL

    PeterL Guest

    er stond tog D? :roll:
     
  19. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ja, maar in jouw vorige post staat B.....
     
  20. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Om verwarring te voorkomen alle mogelijkheden ff opnoemen? Met betekenis uiteraard. Heb namelijk geen idee wat et allemaal inhoud, F2D, F3A.... en al die 'afkortingen' :D
     

Deel Deze Pagina