Discussie met Politie en Politiediensten

Discussie in 'Multicopters' gestart door Navi-gator, 5 mrt 2017.

  1. Navi-gator

    Navi-gator

    Lid geworden:
    23 mrt 2016
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Groene Hart
    Regeling Modelvliegen:

    Art 2e:
    de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;
     
  2. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik heb even op google maps gekeken, maar het lijkt mij dat vrijstaande woningen die pal naast elkaar staan gewoon als aaneengesloten
    bebouwing worden beschouwd en je verder ook binnen de bebouwde kom vliegt. En las ik dat je minimaal 50 meter van bebouwingen
    en wegen weg moet blijven, en dat is dus in jou geval onmogelijk.

    Volgens de site vd roverheid:
    Geldend van 07-11-2015 t/m heden:
    -de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder
    begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen,
    met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom.

    (voor wie niet snapt waarom er verteld word dat er over 30kmh wegen in de bebouwde kom wel gevlogen mag worden,
    dat mag, maar dan minimaal 50 meter van (aaneengesloten) bebouwingen, kunstwerken en de rest hierboven, dus succes met het vinden
    van een dergelijk terrein binnen een bebouwde kom, stad of dorp in het algemeen.
    Wellicht dat er een paar aaneengesloten voetbalvelden aan de rand van een stad of dorp een optie is, maar
    voor de rest is het alleen vliegen in buitengebieden buiten de bebouwde kom over bossen en weilanden en daar mag je dan 60kmh wegen
    oversteken, en dat alles ook nog eens alleen waar het geen no fly zone is.

    De bebouwde kom volgens wikipeda:
    "De bebouwde kom is een door de overheid aangegeven gebied waar veel bebouwing is, waardoor het mogelijk is om in bebouwde gebieden
    andere regels te laten gelden. In Nederland is er over het algemeen een duidelijk verschil tussen de bewoonde gebieden, zoals steden en dorpen,
    en de verbindingswegen daarbuiten. De bebouwde kom komt dan meestal overeen met het bebouwde gebied."

    Jij en je buur zitten dus in een gebied met aaneengesloten bebouwing en een 50kmh weg voor je deur, dus per definitie een bebouwde kom,
    en waar jij dus geen 50 meter afstand kunt houden van andere bouwsels en de weg voor je deur, dus mag je daar niet vliegen.
     
    Navi-gator vindt dit leuk.
  3. Navi-gator

    Navi-gator

    Lid geworden:
    23 mrt 2016
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Groene Hart
    Ik heb inmiddels officieel bericht van de Politie (Landelijke projectleider Onbemande Luchtvaartuigen (RPAS)) en ik heb schriftelijk toestemming gevraagd om het gehele dit bericht te mogen publiceren. Hier heb ik helaas nog geen reactie op gehad. Ik mag natuurlijk wel mijn interpretatie geven van hetgeen mij is toegezonden en quoten.

    Waar ik van baal is dat in het antwoord wordt afgeweken van de wettelijke terminologie: 'aaneengesloten bebouwing' wordt 'bebouwing', en 'mensenmenigte' wordt 'mensen'. Kort samengevat door de Landelijke projectleider Onbemande Luchtvaartuigen (RPAS):

    'Al met al ben ik van mening dat de vlieger heel bewust heeft gevlogen, maar ondanks dit feit zich niet heeft gehouden aan een aantal regels. Daarnaast maken wij als politie gebruik van beelden die opgenomen zijn van een houder van een ROC-Ligfht. De vlieger heeft kennis dat beelden niet commercieel mogen worden aangeboden, en wij als politie hebben in feite een ‘commercieel’ doel voor ogen gehad.'

    De politie vraagt bij mij beelden op om ergens te plaatsen en opeens is dat commercieel en heb ik ze aangeboden???????

    Afijn, om eerlijk te zijn kan ik me wel vinden in de conclusie van de projectleider ondanks wat mitsen en maren........

     
  4. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo zie je maar dat de letter der wet zich laat plooien, in dit geval om een dienst te vrijwaren van onheus gedrag.
    Nu geheel zwart-wit in het Nederlands, door onvoldoende kennis bij de politie geven ze jou nu de schuld.
     
    Navi-gator vindt dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    Hierin lees ik het volgende:

    de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing
    of (boven) voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen

    Lijkt me duidelijk, maar nu:

    vlucht wordt niet uitgevoerd boven voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen,
    met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom



    Je mag dus wel boven wegen vliegen die in 30 km zones in de bebouwde kom liggen.

    ?????
    Waarom toch van die achterlijke samengestelde zinnen maken.
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Simpel, er bestaan wegen binnen de bebouwde kom die niet in de buurt van bebouwing liggen.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En waarom zouden ze daar dan 30km max snelheid toestaan?
    Weet je zo'n weg, want ik kan me er hier geen bedenken.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hier in de buurt zijn er wegen die 30 km zijn en deels aan een weiland liggen. Daar kan je vliegen op een afstand van 50 meter van bebouwing. Of dat verstandig is is een andere verhaal.
     
  9. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Je mag wel in een 30km zone vliegen, als je maar 50 meter afstand van bebouwingen kunstwerken en 50kmh wegen houd, dat is waar het op neer komt.
    Dat je nergens een 30km zone vind zonder bebouwing en waar je 50m afstand van kunt houden, is dan jou probleem.
    Je mag dus ook in een stad of dorp vliegen, maar dan wel de minimale afstand van 50 meter in acht houden, dus van gebouwen, huizen
    overige bouwsels, kunstwerken, fabrieken, mensen en 50kmh wegen, maar dergelijk plekken zijn er niet, want waar vind je nog
    een zeer grote onbebouwde ruimte in een dorp of stad? Je hebt dan ook minimaal een terrein nodig van 100 bij 100 meter
    en dan mag je alleen maar recht omhoog en omlaag, want links, rechts naar achter en naar voren, is dan maar 50 meter van whatever
    er rond dat terrein staat. Dus wil je een stukje van 25 meter vliegen, dan moet het terrein al 150 bij 150 meter zijn,
    en wat is nou 25 meter? Helemaal niks, dus komt het er op neer dat je in principe nergens binnen een gemeente
    mag vliegen. Ow wacht, het malieveld in den haag! Oh nee, no fly zone!

    Het komt er gewoon op neer dat je gewoon een plek moet zoeken buiten gemeentegrenzen, dus op de boerenbuiten over de weilanden,
    bossen en wateren, niet gelegen in no fly zones, en met in acht neming van de regels in bepaalde natuur en/of scheepvaart gebieden,
    want daar kan het ook verboden zijn, en de enige wegen die je mag oversteken zijn dan maximaal 60kmh wegen, 80kmh en hoger dus niet.
     
  10. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    ik heb gewoon achter mijn huis, rambam in het midden van de bebouwde kom, een heel groot veld, met 2X 30km weg..
    :)
    molenweg en kolonieweg zijn beide 30km wegen, waar ik dus overheen mag vliegen zonder in de buurt van aaneengesloten bebouwing te komen..
    https://www.google.nl/maps/@52.1724462,5.3031496,557m/data=!3m1!1e3

    dus........ ik heb mazzel.. ;)
     
    KevinG vindt dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is inderdaad een mooi voorbeeld.
    30 km heb ik in de stad in delen van de oude kern en in de buitenwijken alleen op de woonerven.
    Zoveel openruimte is alleen in de polder en daar was het 80km en nu de 60km zone.
    Kon me dus die 30 km zone niet voorstellen met "niet aaneengesloten bebouwing".
     
  12. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik woon een no fly zone en in de stad, dus voor mij geen optie om hier te vliegen, maar ik huur van een boer een hobbyruimte
    en dat is op de boerenbuiten en daar vlieg ik dan met mijn drone over de weilanden, en de boerenbuiten is dan zo'n beetje de enige plek
    waar je met een drone mag vliegen. Als ik die ruimte niet had gehad, dan had ik geen drone gekocht, want ik ga geen drone
    kopen als ik niet weet waar ik er wel of niet mee kan vliegen, en dat is het probleem van veel mensen, want ze kopen
    eerst een drone, en gaan dan pas kijken waar ze kunnen vliegen, en dat valt dan voor veel mensen tegen, want dan
    komen ze er achter dat ze in een no fly zone wonen, en ze dus een eind moeten rijden om een plek te zoeken
    waar het dan wel mag, tja en dan is de lol er zo vanaf, dus gaan ze vaak TOCH daar vliegen waar het niet mag.
     
  13. Navi-gator

    Navi-gator

    Lid geworden:
    23 mrt 2016
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Groene Hart
    Ik woon 35 meter van de no-flyzone. Dit is het uitzicht vanuit mijn achtertuin. Heb dus alle ruimte, maar 35 meter naar rechts en je vliegt in de CTR van Schiphol. Gelukkig zijn er in het Groene Hart nog wel plekken te vinden waar je kunt vliegen maar je moet er wel naar zoeken.

    Achtertuin.jpg
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Je mag daar vliegen, maar niet hoger dan 50 meter toch ?

    Ik woon in de cirkel van Rotterdam en daar zitten ook 2 vliegclubs.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Beide vliegclubs hebben wel afspraken met het vliegveld daar in de buurt..

    die afspraken houden o.a. een meldingsplicht in wanneer je gaat vliegen (zodat de toren weet wanneer er bij ons iets gebeurt)
    en je moet natuurlijk wel luisteren wanneer ze geen toestemming geven. komt alleen op zeer mistige dagen of bij zeer bijzondere gelegenheden voor..

    verder heeft onze club een hoogtebeperking op 575 voet. In overleg met de toren kunnen ze dat op aanvraag af en toe verhogen indien nodig (zweefdagen etc)
    ik dacht dat de regels bij de andere club qua hoogte wat anders liggen, maar die lagen volgens mij niet in een aanvliegroute (wij wel)
     
  16. Navi-gator

    Navi-gator

    Lid geworden:
    23 mrt 2016
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Groene Hart
    Yep.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    betreffende politie etc, ik vermoed dat hun juridische afdeling daar even een stokje voor heeft gestoken.
    Lang leve bewijsplicht.
    Jij hebt nl met veel dingen rekening gehouden, maar zij kunnen dat niet controleren.
    Als de politie, die een voorbeeldfunctie heeft, zulke beelden online wil zetten moeten zij dit eigenlijk zelf vooraf inzetten.
    en dan een aantoonbaar gekwalificeert persoon met aantoonbaar correct vluchtplan/locaties etc.
    alles wettelijk en juridisch vooraf dicht timmeren.

    beelden van een "niet aantoonbaar gekwalificeert persoon" zijn naar alle waarschijnlijkheid ergens niet wettelijk.
    en als de politie dit al niet op de rit heeft...
    dan kan iedere amateur alles doen "want de politie doet het ook"
    dan krijg je ook allerlei narigheid met jurispredentie, omdat een orgaan als de politie betreft..
     
  18. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Zoeken is niet moeilijk, je pakt gewoon de kaart met de no fly zones erbij en klaar ben je.
     
  19. Navi-gator

    Navi-gator

    Lid geworden:
    23 mrt 2016
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Groene Hart
    Klopt. Maar je hebt wel die kaart of een app nodig.....
     
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Bizar verhaal.
    Een wensballon oplaten mag wel. Een camera onder een wensballon is ook niet verboden.
     

Deel Deze Pagina