Ok, dan bij deze mijn bijdrage.
Tenzij je FPV vliegt, is het
altijd beter om je motordraden te verlengen en
niet de accudraden.
Er zijn 2 problemen aan de accukant:
1) de inschakelpuls. Hoewel er ook fabrikanten zijn die zeggen dat de vonken je vrienden zijn, omdat ze aantonen dat je condensatoren nog goed zijn, is het niet bevordelijk voor je stekkers en het kan ook dermate pieken veroorzaken dat het niet goed is voor je ESC. Overigens zijn hierdoor, voor zover bekend, in het echt nog geen ESC's door doorgebrand
2) tijdens gebruik, en bij verlengde kabels, zullen door een combinatie van inductie en weerstand (over/van de kabels) de condensatoren warm worden en kapot gaan. Dit komt wel degelijk in de praktijk voor, het heeft al meerdere mensen een kist gekost.
Probleem 1) los je in geen van beide gevallen op, de lengte van de draden is hierin eigenlijk vrij irrelevant. Of ze nu lang of kort zijn, de inschakelklap ga je toch krijgen. Dit is te voorkomen door bv. gebruik te maken van een weerstandje, een 'anti-blitz' schakeling, of een regelaar met ingebouwde 'anti-blitz'.
Hier voorbeelden:
vonk-vermijden-bij-aansluiten-accus-met-hoge-spanning
Het verlengen van motordraden zal geen timingsproblemen geven, tenzij je bv. er anderhalve meter van maken. Het verkorten van motordraden kan theoretisch wél timingsproblemen geven, echter geven fabrikanten aan dat dit allemaal zo'n vaart niet zal lopen.
Verder is er
geen nadeel aan het verlengen van de motordraden, voor normaal, non-FPV, gebruik.
Er is
wel een nadeel aan het verlengen van je accukabels, namelijk dat de condensatoren op de regelaar het in het dagelijks gebruik, niet meer aan kunnen en kapot gaan.
Daarom adviseert ook
elke fabrikant om
niet de accudraden te verlengen, maar de motordraden.
Een wat meer technische onderbouwing, of een begin daarvan, staat in het RCU draadje:
At less than full throttle settings, the ESC pulses the current to the motor and consequently draws current from the battery in pulses. Wire however has inductance, and inductance resists the rapid change in current. Because of this, the supply voltage at the ESC wants to pulse up and down. The longer the wires, the more inductance, and the higher and lower the supply voltage at the esc goes. The pulsing supply voltage can cause operational instability in the esc, and can damage components on the esc.
The function of the capacitor is to supply current when the supply voltage goes down and sink current when the supply voltage goes up smoothing out the voltage. The ESR limits the current the capacitor can source and sink, keeping it from doing its job.
If you try it with longer wires and no extra low esr caps it may work for a while, but the longer wires put an extra load on the original cap. The extra load shortens the life of the original cap and it will eventually fail, probably catastrophically. If you try it with longer wires and no extra low esr caps it may work for a while, but the longer wires put an extra load on the original cap. The extra load shortens the life of the original cap and it will eventually fail, probably catastrophically.
Voor FPV vliegers geldt op dit geheel een uitzondering. Motordraden kunnen een storingsbron zijn voor je videolink. In dat geval kun je ervoor kiezen tóch de accudraden te verlengen,
echter plaats dan extra condensatoren
aan regelaarkant in de leiding. Dit dienen low-esr condensatoren te zijn die het voltage ruimschoots aankunnen en voldoende capaciteit hebben.
Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ook het RC Universe draadje van Ron van Sommeren:
too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups
Zie hier wat de
echte experts, dus mensen die
daadwerkelijk zelf regelaars maken er van zeggen:
Dit zijn dus allemaal mensen met verstand van zaken, voor wie het het vakgebied is, en wie ook daadwerkelijk ESC's ontwikkelen en produceren. Deze zeggen
allemaal hetzelfde, namelijk: motordraden verlengen, niet accudraden.
Iedereen die wil reageren op deze posting wil ik verzoeken om EERST het RCUniverse draadje van Ron van Sommeren even GOED te lezen.
Korte samenvatting:
- bij non-FPV, altijd motordraden verlengen en niet accudraden
- indien (bij FPV, of om andere redenen) je toch de accudraden verlengt, plaats dan extra condensatoren aan ESC zijde.
Dit is het advies wat
alle bewezen experts op ESC gebied zeggen en eveneens het standpunt van
alle ESC fabrikanten.
Daarnaast wordt dit advies onderschreven door zowel forumgebruiker Corrien (=NL servicedienst voor een groot deel van de in NL verkrijgbare ESC's) als Ron van Sommeren (=bewezen specialist op gebied van electromotoren).