Discussie motor- of accudraden verlengen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burp

Forum veteraan
Aangezien er verschillende opvattingen zijn over het verlengen van draden van de motor of van de accu kan deze discussie hier gevoerd worden. Uiteraard heeft de situatie invloed op de gekozen oplossing. Graag met voorbeelden aangeven waarom je denkt dat de accudraden verlengd moeten worden of de draden van de motor.

Discusseer er op los maar houd het bij feiten en val elkaar niet persoonlijk aan omdat hij een andere mening heeft.

/edit
Nog even voor de duidelijkheid, in een ander topic is het flink uit de hand gelopen waar de TS helemaal niets aan had in zijn draadje. De discussie kan hier verder gevoerd worden.
 
Laatst bewerkt:
over het algemeen word geadviseerd om (zonder aanpassingen te hoeven doen aan de ESC) om de motor draden te verlengen

wil je perse om wat voor reden dan ook je stroom kabels verlengen moet je zorgen dat je 2 aders zo dicht mogelijk naast elkaar lopen en een extra condensator van bv 330 microF tussen de +en - te solderen
anders gaan van loop van tijd je ESC condensatoren het begeven
 
ik zou de accu draden vervangen voor dikkere en dan dus ook langer (heeft te maken met soortelijke weerstand ),hoe langer de draad hoe meer weerstand ,hoe dunner hoe meer weerstand . de draden tussen regelaar en motor zo kort mogelijk ivm aansturen motor zodat de pulsen zo zuiver mogelijk overkomen en dus geen storingen kunnen oppikken zoals eigen magnetisch veld rond de kabels .
 
volgens mij heeft "ron van sommeren" hier al het een en ander over geschreven.
Heb het alleen niet zo snel kunnen vinden.
misschien kom ik het nog tegen.
 
Dat linkje kan ik je zo geven maar doe ik lekker niet. Het komt allemaal vanzelf ;)
 
Ik zou zeggen, motordraden niet verlengen, vanwege timins problemen. Dus de accu draden verlengen, das minder kritisch, iig voor de timing van de motoren, maar nadelig voor de electronica, wbt storing....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
thumbsup.gif
!0-11bg-good%20job.gif
 
Ok, dan bij deze mijn bijdrage.

Tenzij je FPV vliegt, is het altijd beter om je motordraden te verlengen en niet de accudraden.

Er zijn 2 problemen aan de accukant:

1) de inschakelpuls. Hoewel er ook fabrikanten zijn die zeggen dat de vonken je vrienden zijn, omdat ze aantonen dat je condensatoren nog goed zijn, is het niet bevordelijk voor je stekkers en het kan ook dermate pieken veroorzaken dat het niet goed is voor je ESC. Overigens zijn hierdoor, voor zover bekend, in het echt nog geen ESC's door doorgebrand

2) tijdens gebruik, en bij verlengde kabels, zullen door een combinatie van inductie en weerstand (over/van de kabels) de condensatoren warm worden en kapot gaan. Dit komt wel degelijk in de praktijk voor, het heeft al meerdere mensen een kist gekost.

Probleem 1) los je in geen van beide gevallen op, de lengte van de draden is hierin eigenlijk vrij irrelevant. Of ze nu lang of kort zijn, de inschakelklap ga je toch krijgen. Dit is te voorkomen door bv. gebruik te maken van een weerstandje, een 'anti-blitz' schakeling, of een regelaar met ingebouwde 'anti-blitz'.

Hier voorbeelden:
vonk-vermijden-bij-aansluiten-accus-met-hoge-spanning

Het verlengen van motordraden zal geen timingsproblemen geven, tenzij je bv. er anderhalve meter van maken. Het verkorten van motordraden kan theoretisch wél timingsproblemen geven, echter geven fabrikanten aan dat dit allemaal zo'n vaart niet zal lopen.

Verder is er geen nadeel aan het verlengen van de motordraden, voor normaal, non-FPV, gebruik.

Er is wel een nadeel aan het verlengen van je accukabels, namelijk dat de condensatoren op de regelaar het in het dagelijks gebruik, niet meer aan kunnen en kapot gaan.

Daarom adviseert ook elke fabrikant om niet de accudraden te verlengen, maar de motordraden.

Een wat meer technische onderbouwing, of een begin daarvan, staat in het RCU draadje:
At less than full throttle settings, the ESC pulses the current to the motor and consequently draws current from the battery in pulses. Wire however has inductance, and inductance resists the rapid change in current. Because of this, the supply voltage at the ESC wants to pulse up and down. The longer the wires, the more inductance, and the higher and lower the supply voltage at the esc goes. The pulsing supply voltage can cause operational instability in the esc, and can damage components on the esc.
The function of the capacitor is to supply current when the supply voltage goes down and sink current when the supply voltage goes up smoothing out the voltage. The ESR limits the current the capacitor can source and sink, keeping it from doing its job.
If you try it with longer wires and no extra low esr caps it may work for a while, but the longer wires put an extra load on the original cap. The extra load shortens the life of the original cap and it will eventually fail, probably catastrophically. If you try it with longer wires and no extra low esr caps it may work for a while, but the longer wires put an extra load on the original cap. The extra load shortens the life of the original cap and it will eventually fail, probably catastrophically.

Voor FPV vliegers geldt op dit geheel een uitzondering. Motordraden kunnen een storingsbron zijn voor je videolink. In dat geval kun je ervoor kiezen tóch de accudraden te verlengen, echter plaats dan extra condensatoren aan regelaarkant in de leiding. Dit dienen low-esr condensatoren te zijn die het voltage ruimschoots aankunnen en voldoende capaciteit hebben.

Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ook het RC Universe draadje van Ron van Sommeren:
too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups

Zie hier wat de echte experts, dus mensen die daadwerkelijk zelf regelaars maken er van zeggen:


Dit zijn dus allemaal mensen met verstand van zaken, voor wie het het vakgebied is, en wie ook daadwerkelijk ESC's ontwikkelen en produceren. Deze zeggen allemaal hetzelfde, namelijk: motordraden verlengen, niet accudraden.

Iedereen die wil reageren op deze posting wil ik verzoeken om EERST het RCUniverse draadje van Ron van Sommeren even GOED te lezen.

Korte samenvatting:
- bij non-FPV, altijd motordraden verlengen en niet accudraden
- indien (bij FPV, of om andere redenen) je toch de accudraden verlengt, plaats dan extra condensatoren aan ESC zijde.

Dit is het advies wat alle bewezen experts op ESC gebied zeggen en eveneens het standpunt van alle ESC fabrikanten.

Daarnaast wordt dit advies onderschreven door zowel forumgebruiker Corrien (=NL servicedienst voor een groot deel van de in NL verkrijgbare ESC's) als Ron van Sommeren (=bewezen specialist op gebied van electromotoren).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, na zo'n vooringenomen reactie die opeens heel anders beargumenteerd is dan de eerdere reacties (voortschrijdend inzicht?) kan Henri het weer niet laten om mij te schofferen. Ik verzoek dan ook de mods om zijn reactie aan te passen of te verwijderen, kennelijk is Henri niet in staat een normale discussie te voeren.

Een ding is zeker, en ik zal dat morgen sluitend beargumenteren (mits Henri op normale wijze een discussie kan voeren, anders haak ik af) het verlengen van de motordraden is *nooit* een goed idee, bij FPV niet, maar ook bij regulier RC vliegen niet. Er zijn echter een aantal zaken waarop gelet dient te worden, zo zwart-wit als Henri het hier beargumenteert is het niet, da's te kortzichtig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Bovenstaande reactie staat EXACT hetzelfde in als alle voorgaande reacties, het enige wat ik heb toegevoegd, omdat jij je daar nogal druk over scheen te maken, was de inschakelpuls. De rest is nagenoeg 1 op 1 gelijk, inclusief quotes uit het RC Universe draadje. Het staat je vrij de moderatoren te verzoeken mijn eerdere postings op dit punt terug te halen, dan kan iedereen zien dat daar exact hetzelfde staat.

Ik heb je naam weggehaald, voor de nieuwsgierigen, het 'schofferen' waar Sander op doelt, bij de zin 'iedereen die wil reageren verzoek ik eerst', stond eerst 'iedereen die wil reageren, met name Sander Sassen..'

Daar is niets schofferends aan, maar aangezien jij het toch zo meent te moeten opvatten, heb ik het weggehaald. Wel typerend dat je een lange posting vol on-topic informatie en links met informatie, geheel wilt verwijderen, omdat je naam 1 keer genoemd wordt, op een beleefde en niet schofferende manier. Maar goed.

Verder graag inhoudelijk reageren ipv gelijk weer met modder beginnen te gooien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, elkaar bij naam noemen is niet nodig. Wil je reageren is dat je goed recht, graag zelfs maar blijf bij het onderwerp. Onderbouwing met argumenten is iets waar we veel aan hebben, zeker de mensen die het niet zo goed begrijpen. Modder gooien begrijpt elk forumlid dus hoeven we niet meer te demonstreren.
 
Als ik dan wel een verzoek mag plaatsen tav het 'onomstotelijke bewijs' wat morgen geleverd gaat worden.

Wil dat bewijs onomstotelijk zijn, wat natuurlijk prachtig zou zijn, elke discussie minder in de modelbouw is er eentje, dan dient dat niet te bestaan uit een eigen postulaat gebaseerd op vermoedens, gevolgd door een aantal simulatie-experimenten om het eigen gelijk aan te tonen. Graag zou ik in dat bewijs dan ook de statistische gegevens uit de praktijk willen zien, alsmede een verklaring voor hoe het dan toch kan dat alle andere experts, dit foute, kortzichtige advies zo geven.

Lijkt mij geen onredelijk verzoek, om verdere vervuiling van dit draadje te voorkomen.

Verder ook wel geinig..

Poll: Wat te verlengen? Motordraden of accudraden

motordraden
accudraden
anders, nl

Tussenstand:
results.cgi
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik verleng altijd de accu draden.

Heb er nog nooit een nadeel door ondervonden.

Zelfs de Seawind waar de 5S4900 helemaal in de neus van de romp ligt was er geen probleem bij het vliegen.
Regelaar zat achter de motor in de motorkap , lengte tussen regelaar en lipo zeker 60 cm.
Kabels hat ik wel iets dikker genomen als de kabel aan de regelaar en lipo.

Mvg Johan
 
Ik zie discussie niet als vervuiling. Vroeger dachten ze dat de aarde plat was. Iedereen die anders beweerde was gek of erger. Net als de electronenstroom waarvan altijd werd aangenomen dat deze van plus naar min liep maar in feiten van min naar plus loopt :teacher:

Stel je open voor andere meningen en onderbouw kritiek, het mag best hoor, oneens zijn met elkaar ;)
 
Ik denk niet dat het bijster zinvol is als iedereen hier die om het even welke draad dan ook verlengd heeft, en daar geen problemen mee ondervind, dat hier komt melden.

Dat het ook anders kan, zijn ook bewijzen voor te vinden. Er zijn regelaars die doorfikken met verlengde accudraden, verlengde motordraden en zelfs verlengde ontvangerdraden. Dat op zichzelf bewijst niet zoveel, spullen kunnen kapot en gaan ook niet altijd kapot als ze verkeerd gebruikt worden.

Let ook op dat het ook van je vliegstijl afhankelijk is. Vlieg je stevig door met regelmatig vol gas, zullen zaker minder snel kapot gaan, omdat het probleem dan minder optreedt.

Bedenk je ook dat de motordraden al veel langer zijn dan het stukje wat uit je motor steekt. Die draden zitten gewikkeld in je motor, meerdere meters. Als je dat begrijpt, begrijp je ook waarom het al dan niet verlengen van die draden, niet zoveel invloed zal hebben..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top