Begin december stond er op het forum een oproep voor wie het nieuwe systeem, de Naza H van DJI te testen, en hierover een verslag, review met fotos en videos te plaatsen.
Inmiddels zijn we een flinke tijd verder, en heb ik ook flink kunnen testen. Het weer zit de laatste tijd niet mee, en ook de komende tijd zal flink ruk worden.. maargoed.
Laten we bij het begin beginnen; DJI is al enige tijd actief in de multirotor wereld, met diverse systemen van complete autopilots tot trainermodule’s zoals de Naza M., DJI wil de nieuwe weg inslaan door de makkelijkheid van het vliegen van multirotors ook naar CP heli´s te brengen.
Het gaat hier dus om een flybarless unit van DJI, Niet zomaar 1, want deze kan meer als een normale unit! We hebben het hier over meerdere modes(3), ‘’Manual mode’’, waarin de heli vliegt als een normale FBL heli, ‘’Atti mode’’, daarin zal de heli zich een als een Coaxiaal heli(of een multirotor) gedragen en niet meer als 45 graden tilt angle toestaan, en tot slot is er een ‘’GPS Atti mode’’ waarbij je (mits de GPS unit gebruikt wordt) de heli door middel van een schakelaar omhalen in positie van ongeveer 2.5m groot kan laten hoveren, zonder ook maar 1 stick aan te raken zal hij dan op dezelfde plek blijven. Om dit alles te bereiken zitten er 6 sensoren in, 3 gyroscopen en 3 accelerometers.
Tevens heeft het systeem de optie om op 4 manieren gemonteerd te worden, waarbij als enige ‘’nadeel’’ geldt dat ie niet op zn kop kan, maar anders als anderen, kan je deze unit gewoon met kabels opzij monteren.. iets wat op sommige heli’s best leuk uit kan komen.
Ook zit er een wat DJI noemt een ‘’internal dampening system’’ in, wat in zou moeten houden dat je de unit bijna kan hardmounten, dus met een heel dun schuimpje.. zonder bang te hoeven zijn voor vibraties.
Ik was eerst wat sceptisch, want ja, leuk die opties.. maar is dat nou echt nodig op een full-on 3d machine? Zal wel een hoop instelwerk zijn dacht ik… Bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen, de DJI program suite is uiterst makkelijk te begrijpen, met 90% plaatjes en uitlegballonnetjes!
DJI verpakt de spullen wel op een vrij apparte manier.. normaal ben ik gewend dat alle losse spullen onderin doosjes ligt, met de unit er in schuim of karton erbovenop, DJI kiest ervoor om alles los verpakt in hersluitbare antistatische zakjes te doen, en het in een (piepklein) doosje te doen. Opzich wel handig voor figuren zoals ik, want ik bewaar altijd alles kwa doosjes en verpakkingen…..
Hierbij wat foto zoals de doosjes komen van zowel GPS module als de Naza zelf.
Inhoud van de GPS, en het zakje met de BEC, van links naar rechts: BEC, GPS module zelf, Verlengkabel en een zakje met plakkers, en een speciale boom Mount.
Hier alles op tafel, van links naar rechts, boven naar onder:
Micro usb kabel (1.2meter lang.. had langer gemogen!!), Naza unit, ruime verpakking met kabeltjes(stuk of 8, genoeg in ieder geval), de GPS module, de BEC, de GPS boom Mount, de remote LED en usb port, en 2x verlengkabel(bij de naza zit er ook 1 voor de led module!)
Hier zie je hoe een en ander eengesloten zal worden. De bec zal ik nog even achterwege laten, hier kom ik later nog op terug.. zowel de GPS als de led module hebben een zeer degelijke (misschien te degelijk?) stekker die in de unit gaat.
De bec is een verhaal appart, Lijkt me een zeer leuk dingetje, is 2x3x1 cm groot(ongeveer), kan 12S lipo input hebben, en 5.8v OF 7.4V uit geven, met 5A /15A Piek..
Tevens kan je mits je deze met de naza gebruikt, als alarm gebruiken voor je lipo voltage! Hij kan namelijk over een extra draad(normaal de signaal) zowel het output als input voltage doorgeven aan de naza unit! Welke dan via de remote led unit laat zien hoe de status van de accu is! Zeer handig voor als je het bijv op een camera heli gebruikt waarbij de vliegtijd teveel afhangt van gevlogen figuren en of uitrusting! Het alarmvoltage is instelbaar in de Naza Unit.
Hierbij een foto van de Naza unit zelf, het is een zeer degelijk ding, zit goed in elkaar geschroeft en de stekkers zijn mooi krap zodat je ze niet hoeft te locken met tape of lijm. Voor een 450 is de unit wel wat aan de plompe kant, en voor een 250 gaat het echt niet werken… Hij kan zowel analoge input signalen krijgen van een ontvanger, alsook single line, en Futaba SBus.
Ik heb voor de laatste optie gekozen omdat ik dat gelijk wilde testen(ik las namelijk dat mensen er veel errors mee hadden, heb ik gedurende +- 50 vluchten niet mee kunnen maken in ieder geval.
Hierbij toch ook even een fototje van de remote led unit, de led die erin zit lijkt niet veel, maar op 50M afstand zie je de 3 kleuren toch nog heel duidelijk. Naast de eerder beschreven low voltage aanduiding, zie je met de led ook de status van GPS signaal ontvangst(mits gebruikt), en in welke modes je vliegt.. ook is het een handig hulpmiddel met het aanzetten, omdat je met de led kan zien of ie wel of niet geinitialiseerd is.
Ook zeer handig, in plaats van de USB poort op de naza unit(die je wegbouwt in je heli), hebben ze de usb poort op dit kleine kastje gemaakt.. die plak je ergens makkelijk bereikbaar op de heli, stekker in de naza en je kan makkelijk je heli afstellen zonder met n usb kabel in je heli te moeten porren.
Hierbij een fototje hoe ik de main unit in mn heli(eigenbouw HEX50) heb gepropt.. niks speciaals opzich, maar hierbij staken de stekkers wel erg ver uit de heli. Je ziet maar 1 servokabel in de unit steken nog, die is voor de Sbus ontvanger welke eronder zit.
En ook nog even een foto waarbij je de gps unit op de heli ziet, deze zit met n speciaal gevormd mountje en 2 twraps vast op de boom, de unit zit dan met speciale bijgeleverde 3m tape op de Mount. Ze raden aan om de gps unit zover mogelijk naar achteren te plaatsen, maar niet naast de tailrotor.
Vervolgens ben ik de setup gaan doen, hierover komt nog een deel vd review.
Wel kan ik verklappen dat dit het resultaat is; een hands off hover .. heli is echt doodstil als het niet waait. Waait het dan zie je de heli duidelijk corrigeren.
Voor hen die alvast 1 van de eerste vluchten willen zie, was erg mistig en de camera wilde dus slecht focussen..
Volgende deel gaat over de setup, inclusief printscreens van het setup scherm en uitleg over hoe en wat in te stellen! ik hoop dat met een paar dagen online te hebben..(beetje tussen al het werk door prakken
) er komt dan ook een kleine flight test bij.
Inmiddels zijn we een flinke tijd verder, en heb ik ook flink kunnen testen. Het weer zit de laatste tijd niet mee, en ook de komende tijd zal flink ruk worden.. maargoed.
Laten we bij het begin beginnen; DJI is al enige tijd actief in de multirotor wereld, met diverse systemen van complete autopilots tot trainermodule’s zoals de Naza M., DJI wil de nieuwe weg inslaan door de makkelijkheid van het vliegen van multirotors ook naar CP heli´s te brengen.
Het gaat hier dus om een flybarless unit van DJI, Niet zomaar 1, want deze kan meer als een normale unit! We hebben het hier over meerdere modes(3), ‘’Manual mode’’, waarin de heli vliegt als een normale FBL heli, ‘’Atti mode’’, daarin zal de heli zich een als een Coaxiaal heli(of een multirotor) gedragen en niet meer als 45 graden tilt angle toestaan, en tot slot is er een ‘’GPS Atti mode’’ waarbij je (mits de GPS unit gebruikt wordt) de heli door middel van een schakelaar omhalen in positie van ongeveer 2.5m groot kan laten hoveren, zonder ook maar 1 stick aan te raken zal hij dan op dezelfde plek blijven. Om dit alles te bereiken zitten er 6 sensoren in, 3 gyroscopen en 3 accelerometers.
Tevens heeft het systeem de optie om op 4 manieren gemonteerd te worden, waarbij als enige ‘’nadeel’’ geldt dat ie niet op zn kop kan, maar anders als anderen, kan je deze unit gewoon met kabels opzij monteren.. iets wat op sommige heli’s best leuk uit kan komen.
Ook zit er een wat DJI noemt een ‘’internal dampening system’’ in, wat in zou moeten houden dat je de unit bijna kan hardmounten, dus met een heel dun schuimpje.. zonder bang te hoeven zijn voor vibraties.
Ik was eerst wat sceptisch, want ja, leuk die opties.. maar is dat nou echt nodig op een full-on 3d machine? Zal wel een hoop instelwerk zijn dacht ik… Bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen, de DJI program suite is uiterst makkelijk te begrijpen, met 90% plaatjes en uitlegballonnetjes!
DJI verpakt de spullen wel op een vrij apparte manier.. normaal ben ik gewend dat alle losse spullen onderin doosjes ligt, met de unit er in schuim of karton erbovenop, DJI kiest ervoor om alles los verpakt in hersluitbare antistatische zakjes te doen, en het in een (piepklein) doosje te doen. Opzich wel handig voor figuren zoals ik, want ik bewaar altijd alles kwa doosjes en verpakkingen…..
Hierbij wat foto zoals de doosjes komen van zowel GPS module als de Naza zelf.


Inhoud van de GPS, en het zakje met de BEC, van links naar rechts: BEC, GPS module zelf, Verlengkabel en een zakje met plakkers, en een speciale boom Mount.

Hier alles op tafel, van links naar rechts, boven naar onder:
Micro usb kabel (1.2meter lang.. had langer gemogen!!), Naza unit, ruime verpakking met kabeltjes(stuk of 8, genoeg in ieder geval), de GPS module, de BEC, de GPS boom Mount, de remote LED en usb port, en 2x verlengkabel(bij de naza zit er ook 1 voor de led module!)

Hier zie je hoe een en ander eengesloten zal worden. De bec zal ik nog even achterwege laten, hier kom ik later nog op terug.. zowel de GPS als de led module hebben een zeer degelijke (misschien te degelijk?) stekker die in de unit gaat.

De bec is een verhaal appart, Lijkt me een zeer leuk dingetje, is 2x3x1 cm groot(ongeveer), kan 12S lipo input hebben, en 5.8v OF 7.4V uit geven, met 5A /15A Piek..
Tevens kan je mits je deze met de naza gebruikt, als alarm gebruiken voor je lipo voltage! Hij kan namelijk over een extra draad(normaal de signaal) zowel het output als input voltage doorgeven aan de naza unit! Welke dan via de remote led unit laat zien hoe de status van de accu is! Zeer handig voor als je het bijv op een camera heli gebruikt waarbij de vliegtijd teveel afhangt van gevlogen figuren en of uitrusting! Het alarmvoltage is instelbaar in de Naza Unit.

Hierbij een foto van de Naza unit zelf, het is een zeer degelijk ding, zit goed in elkaar geschroeft en de stekkers zijn mooi krap zodat je ze niet hoeft te locken met tape of lijm. Voor een 450 is de unit wel wat aan de plompe kant, en voor een 250 gaat het echt niet werken… Hij kan zowel analoge input signalen krijgen van een ontvanger, alsook single line, en Futaba SBus.
Ik heb voor de laatste optie gekozen omdat ik dat gelijk wilde testen(ik las namelijk dat mensen er veel errors mee hadden, heb ik gedurende +- 50 vluchten niet mee kunnen maken in ieder geval.

Hierbij toch ook even een fototje van de remote led unit, de led die erin zit lijkt niet veel, maar op 50M afstand zie je de 3 kleuren toch nog heel duidelijk. Naast de eerder beschreven low voltage aanduiding, zie je met de led ook de status van GPS signaal ontvangst(mits gebruikt), en in welke modes je vliegt.. ook is het een handig hulpmiddel met het aanzetten, omdat je met de led kan zien of ie wel of niet geinitialiseerd is.
Ook zeer handig, in plaats van de USB poort op de naza unit(die je wegbouwt in je heli), hebben ze de usb poort op dit kleine kastje gemaakt.. die plak je ergens makkelijk bereikbaar op de heli, stekker in de naza en je kan makkelijk je heli afstellen zonder met n usb kabel in je heli te moeten porren.

Hierbij een fototje hoe ik de main unit in mn heli(eigenbouw HEX50) heb gepropt.. niks speciaals opzich, maar hierbij staken de stekkers wel erg ver uit de heli. Je ziet maar 1 servokabel in de unit steken nog, die is voor de Sbus ontvanger welke eronder zit.

En ook nog even een foto waarbij je de gps unit op de heli ziet, deze zit met n speciaal gevormd mountje en 2 twraps vast op de boom, de unit zit dan met speciale bijgeleverde 3m tape op de Mount. Ze raden aan om de gps unit zover mogelijk naar achteren te plaatsen, maar niet naast de tailrotor.

Vervolgens ben ik de setup gaan doen, hierover komt nog een deel vd review.
Wel kan ik verklappen dat dit het resultaat is; een hands off hover .. heli is echt doodstil als het niet waait. Waait het dan zie je de heli duidelijk corrigeren.

Voor hen die alvast 1 van de eerste vluchten willen zie, was erg mistig en de camera wilde dus slecht focussen..
Volgende deel gaat over de setup, inclusief printscreens van het setup scherm en uitleg over hoe en wat in te stellen! ik hoop dat met een paar dagen online te hebben..(beetje tussen al het werk door prakken

Laatst bewerkt door een moderator: