DJI Phantom 3 advanced/professional ervaringen

Discussie in 'Multicopters' gestart door pegasus, 10 mei 2015.

  1. jeroen veldhuizen

    jeroen veldhuizen

    Lid geworden:
    7 apr 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Nootdorp
    Het moet niet gekker worden!!

    Als je indd. Boven een vliegveld gaat vliegen of bij een groot festival. Mogen ze je van mij oppakken. Maar kom op doe niet zo moeilijk. En ga indd. Wat nuttigs doen met je tijd! En laat de hobby vliegers hun hobby uit oefenen.

    Ik vroeg me ook af waar mogen we nog wel vliegen? Niet in de bebouwde kom. Niet boven natuurgebied. En ga zo maar door!

    Indd. Een goede tip bzb zet geen drone of iets als naam bij je youtube filmpje. En mijn naam is haas!
     
  2. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Dacht je nou echt dat de politie het hele you tube kanalen afstruinen naar drone filmpje , nee is onbegonnen werk .
     
  3. jeroen veldhuizen

    jeroen veldhuizen

    Lid geworden:
    7 apr 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Nootdorp
    Naam quadcopter zou denk beter zijn om te gebruiken als naam. Krijg je denk ik ook meer buitenlandse filmpjes. Dan wordt het nog moeilijker!

    Maar nee ze zullen niet heel youtube afstruinen. Maar laten we het ze niet in de schoot werpen. Met hele makkelijke zoekwoorden.
     
  4. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Het zal wel niet zo'n vaart lopen .
    Ze hebben al moeite om B.V. de gasten die elkaar op schoolplein in elkaar slaan en op you tube zetten te achterhalen .
    Dan vragen ze via de media herken je deze mensen meld het dan aan de politie .
    Dus ik maak mijn niet druk dat mijn qudcopter films op you tube staan .
     
    misterx vindt dit leuk.
  5. Opa Robert

    Opa Robert

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heteren
    Heeft thermiek vat op het gedrag van de drone??
    Dat vroeg ik mij hedenmiddag af toen ik van plan was een vlucht te gaan maken met mijn Phantom 3 adv.
    Er stond een windkracht van 3 beaufort uit het NO en cumuli vormden zich boven de plaats waar ik mij bevond.
    Dat laatste deed mij besluiten om niet te gaan vliegen. Waarom?
    Uit mijn verleden (ik was, 40 jaar lang, zowel motor- als zweefvlieger) wist ik dat wij juist gebruik maken van de thermiek om hoogte te winnen enz.enz.
    De thermiek vormt zich aan het aardoppervlak door verwarming van de zoninstraling. De lucht direct boven het aardopp. wordt dus verwarmd, wordt lichter in gewicht dan de omringende lucht en gaat dus stijgen. Aanvankelijk een kleine "kegel" later/hoger wordt die kegel groter en vervolgens vormt zich een cumuluswolk agv de afkoeling van de warme lucht die tot condensatie overgaat. Stijgwaarden van 1 t/m 5 en meer meters/sec. komen voor.
    Ik vraag mij dus af of het gewicht van onze drones (1 tot 2 kg) deze thermiekgevolgen kunnen weerstaan.
    Als ik me bedenk dat een zweefvliegtuig toch al snel een gewicht heeft van 300 kg en die onder invloed van die thermiek vlot omhoog gaat zal een veel lichter object zeker meegenomen worden naar grotere hoogten en weg is mijn drone!!!!
    De compensatie door het GPS-systeem heeft alleen maar betrekking op de eventuele zijdelingse verplaatsingen van de drone, dus in het horizontale vlak. Het verticale vlak wordt niet door de GPS gecorrigeerd.
    Hooguit de barometerwaarden die de drone registreert zouden een correctie kunnen geven, maar ik verwacht dat deze correcties te minimaal zijn en te laat verwerkt worden.
    Later op de dag vandaag heb ik wel 2 vluchten kunnen maken. Behoudens 2 beaufort uit het NO waren er geen thermische ontwikkelingen.
    Ben benieuwd naar de inhoud van reacties.
    Opa Robert.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Jouw drone wordt wel degelijk door GPS op hoogte gehouden.
    Anders zou hij ook op en neer bouncen met wind.
    Probeer het maar eens uit door de drone aan zijn landings-poot omlaag te trekken, mooi dat hij keurig terug op de hoogte zal gaan hangen.
    De kans dat hij met themiek zal gaan stijgen is erg klein, zoniet onmogelijk.
     
  7. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    thermiek heeft invloed op een multicopter, maar zolang je niet in manual vliegt vangt de flightcontroller gewoon de thermiek op. als je in een thermiek bel vliegt zul je merken dat er een klein "hopje" is en daarna blijft de multi gewoon netjes hangen waar jij hem wilt. (vliegtijden kunnen langer worden omdat de motoren minder hard hoeven te draaien.. maar die 30sec verschil heb je weinig aan. ;) )

    en multicopters, en zeker phantoms, zijn eigenlijk bakstenen in de lucht. een zwever daarentegen is gemaakt om thermiek te gebruiken.....
     
  8. Opa Robert

    Opa Robert

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heteren
    Beste Rhelie en dutchcommando,
    De redenatie vwb een kracht die naar beneden wordt uitgeoefend is correct. De drone kan zoveel trekkracht naar boven ontwikkelen dat hij de kracht van het naar beneden trekken kan compenseren binnen de kracht en de range die de motoren kunnen ontwikkelen. Volgens de handleiding max.5m/sec.
    Thermiek is echter een kracht die opwaarts/naar boven, dus de andere kant, is gericht. De drone zou nu een neerwaartse kracht moeten kunnen ontwikkelen om tenminste een evenwicht te kunnen waarborgen. Bij de drone kan dat alleen maar door het toerental te verminderen waardoor de opwaartse kracht wordt verminderd.
    Wanneer de opwaartse kracht groter is dan de verminderde trekkracht door het toerental te verminderen, zal de drone verliezen en door de thermiek naar hogere hoogten worden gevoerd.
    Anders zou het zijn indien het mogelijk was om de spoed van de propellerbladen te veranderen waardoor een neerwaartse kracht ontwikkeld kan worden. Helaas kan dat niet met een drone of deze moet op z'n kop gaan vliegen!!!! Voor de bestuurbaarheid geef ik dan geen garantie.
    In motorvliegtuigen met een propellerverstellingsmogelijkheid wordt deze techniek wel toegepast om een sneller daaleffect van het toestel te bewerkstelligen.
    De Phantom 3 A zal om in rustige lucht te kunnen blijven hangen een kracht moeten ontwikkelen die gelijk is aan de kracht van die "vallende baksteen" te overwinnen. Laten we aannemen dat die opwaartse kracht ongeveer 2 m/sec zal moeten zijn om dat evenwicht te bereiken.
    In dat geval zal een kracht die groter is , bv 3m/sec thermiek de drone met 1m/sec omhoog brengen. ( 3-2=+1)
    Zoals dutchcommando omschrijft zal het motortoerental naar beneden worden bijgesteld . Als de kracht van deze bijstelling op 0 komt zal de thermiek gaan winnen en weg is de drone.
    Waarom heb ik dit hier aangekaart, gewoon omdat veel dronevliegers niet stil staan bij het ontstaan van dit thermiekeffect en enige kennis zeker is aan te bevelen tot het behoud van het toestel.
    Komt u maar met commentaar.
    Opa Robert.
     
  9. misterx

    misterx

    Lid geworden:
    10 mrt 2011
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Hoorn
    Is dit niet een beetje ver gezocht allemaal? Uiteraard heeft thermiek invloed op de copter. Maar de zwaartekracht wint het altijd van een beetje thermiek. Of je moet halve orkaan winden hebben die bijvoorbeeld langs een bergwand omhoog waaien. Maar de thermiek in NL gaat echt niet genoeg snelheid ontwikkelen om een 2kg vliegende baksteen omhoog mee te nemen. De flight controler zal gaan compenseren en gas minderen. Probeer maar eens. Zet je phantom op een weegschaal en arm de copter in manual mode. De props zullen gaan draaien, en zolang je geen gas geeft blijft hij op de weegschaal staan! Dan zie je hoeveel "gewicht" de drone nog heeft om het minimale toerental die de FC kan vragen. Zoveel gewicht zou de thermiek dus omhoog mee moeten slepen! Dat gaat niet gebeuren in NL
     
  10. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    nogmaals "baksteen";)

    zoals misterx al aangeeft, de thermiek moet van het kaliber "opwaartse tornado" (storm) zijn om een multicopter formaatje phantom omhoog te werken zonder enige thrust van de motoren. een phantom is een aerodynamische baksteen..

    zelf vlieg ik veel in de soesterduinen, en dit is vooral zomers een geweldige thermiek bel. nadeel is dat ook de 1-1 zweefvliegers dit weten... en als zij in de lucht zitten.. blijf ik op de grond.. :(
    met een vliegtuig (epp wing) wil ik nog wel eens de thermiek meepakken en zo mijn vliegtijden verdubbelen, en fun verviervoudigen :) met een multicopter merk ik niets, tot nagenoeg niets van thermiek.. soms hoor ik als ik rustig vlieg van het bos naar de duinen een licht verschil in toeren van de motoren om de thermiek op te vangen... maar ook dat is minimaal en kortstondig.. ik heb overigens geen phantom, maar wel een flinke willekeur aan multicopters, zowel in formaat als aantal rotors.. en vlieg al heel wat jaartjes multicopter..

    wel ben ik het met opa eens dat er weinig drone vliegers zijn die rekening met dit soort effecten houden..of uberhaubt van het bestaan van thermiek afweten......
    ......of Kp index, het effect van zonnevlammen op gps, no fly zones, etc etc..
     
  11. Rc21

    Rc21

    Lid geworden:
    1 jul 2010
    Berichten:
    52
    hallo allemaal,

    is er iemand die weet wat voor een storing dit veroorzaakt op de Phantom 3 adv.?



    er zit een 32gb sandisk extreme(3) kaart in en de files op de sd kaart zijn ok. echter als ik ze direct download van de sd kaart via de Phantom 3 zelf, zit de storing er wel in.

    Hoor het graag!

    groeten Toine
     
  12. Opa Robert

    Opa Robert

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heteren
    Toine,
    Als ik op mijn 3A de hoogste resolutie gebruik ontstaan er ook storingen en schokkerige beelden.
    Bij de importeur nagevraagd en kreeg als antwoord dat deze hoge resolutie niet door mijn computer verwerkt konden worden. Mijn laptop is 3 jaren jong/oud en dat schijnt al te oud te zijn vwb de snelheid van de processor.
    Ik ben terug gegaan naar de resolutie 1200x720 (of zoiets. kan het niet nagaan omdat de camera niet is aangesloten)
    Krijg met die instelling een behoorlijk goed filmresultaat. Ben amateur en accepteer het.
    Probeer dat eens.
    Opa Robert.
     
  13. Opa Robert

    Opa Robert

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heteren
    Beste Mister x en dutchcommando.
    Bedankt voor jullie reacties. In mijn verhaal ben ik totaal voorbij gegaan aan de aerodynamisch effecten van een vallende baksteen. Die zijn er dus niet. Het geheel kan een beetje worden vergeleken met het in de lucht houden van een helicopter. Die heeft ook geen aerodynamisch draagvermogen en moet het zoeken in de ronddraaiende bladen die qua spoed versteld kunnen worden , waardoor draagvermogen wordt ontwikkeld.
    Ik was wat te theoretisch bezig en dacht daarmee anderen te behoeden voor vervelende wegvlieg verschijnselen.
    Zeker 1 dronevlieger heeft hiervan geleerd en dat ben ik.
    Ga binnenkort toch eens proberen te vliegen als er thermische ontwikkelingen zijn.
    Heeft dutchcommando al eens het effect van de kp-index ondervonden en wat doet hij er aan?
    Opa Robert.
     
  14. jeroen veldhuizen

    jeroen veldhuizen

    Lid geworden:
    7 apr 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Nootdorp
    Opa Robert

    Lijkt me een beetje sterk wat de importeur je heeft verteld ik denk namelijk dat heeeel veel mensen hier dan last van zouden hebben.
    Ik zelf film wel op het maximale en bekijk mijn filmpjes op een pc van 6 jaar oud zonder problemen.
    Het zou kunnen dat een pc of laptop het verschil zou maken kwa reken kracht. Maar denk dat kwa leeftijds verschil van jou 3 jaar oude laptop en mijn 6 jaar oude pc geen verschil heeft.
    Zou het niet aan de overdracht snelheid liggen van de sd kaartjes. Dat daar het probleem zit.
    Dat het sd kaartje dus niet de snelheid en de hoeveelheid aan kan wat de camera filmt.

    Heb dit zelf wel eens gehad namelijk bij mijn spiegelreflex camera. Daar had ik een verkeerde kaart in zitten.

    Gr. Jeroen
     
  15. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Drone wordt niet op hoogte gehouden door gps maar een lucht druk sensor. (barometer)
     
  16. voyager4

    voyager4

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Noord Holland

    De vraag is denk ik niet hoe oud je pc of laptop is maar wat voor processor e.d. erin zit. Ik gebruik zelf een iMac icm Final cut pro, dat werkt heel prettig zelf in 4K. Ik heb echter ook nog een pc, een oude i7, zal zeker 6 jaar oud zijn als het niet meer is (was 1 van de eerste i7's). Op die pc kan ik met gemak in full hd editen en met wat geduld ook in 2.7K. Ik denk, en dat heb ik volgens mij al een keer eerder in dit draadje gemeld, dat het probleem eerder in de codec zit die gebruikt wordt in de video edit software.
    Misschien is het handig om een keer het kaartje bij iemand anders te proberen op een andere pc/laptop of mac en andere video software en dan kijken of het probleem zich nog voordoet.
     
  17. Rc21

    Rc21

    Lid geworden:
    1 jul 2010
    Berichten:
    52
    hallo Opa Robbert,

    bedankt voor je reactie. Aan de laptop ligt het niet. Het is echt tijdens het vliegen dat ik de storing op mijn samsung gsm zie (s5 en s8). Het opgenomen beeld op mijn sd kaart is ok.

    Mvg Toine
     
  18. voyager4

    voyager4

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Noord Holland
    Je kunt ook proberen je wifi op je tel uit te zetten (mocht je dat nog niet hebben geprobeerd).
     
  19. Rc21

    Rc21

    Lid geworden:
    1 jul 2010
    Berichten:
    52
    bedankt voor je tip. Dat had ik inderdaad geprobeerd. helaas....
     
  20. Opa Robert

    Opa Robert

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heteren
    RC 21 heeft het toch over een 3 Adv. De overdracht van beelden gaat in deze uitvoering toch via de "Lightbridge"en niet via WiFi. of zit ik er naast? Bij mij staat tijdens het vliegen de WiFi gewoon uit.
    Vraag ik me toch af hoe dat filmpje dan is gemaakt met al die onvolkomenheden die je hier kunt zien, terwijl Rc21 zegt dat het filmpje op de SD kaart perfect is van kwaliteit en hij eigenlijk deze onvolkomenheden waarneemt op zijn telefoon.
    Is die waarneming dan tijdens het vliegen of later wanneer thuis de film op de telefoon wordt bekeken.
    Als dat laatste waar is dan moet het probleem in de telefoon worden gezocht.
    Voor Jeroen en Voyager4,
    Omdat ik het toestel net twee dagen in het bezit had (garantie) en die beeldafwijkingen zich vertoonden in de Windows mediaplayer, vanaf het sd kaartje dat door DJI wordt bijgeleverd, heb ik de verkoper (een groot bedrijf in Urk) het probleem voorgelegd. Een kopie van dat filmpje is naar dat bedrijf gezonden en door hen beoordeeld op een machine die zeker 4k aan kan. Dat draaide daar perfect, vandaar het advies om naar een lagere resolutie te gaan. Dat doet het bij mij nu perfect en ik ben tevreden. Ook de bewerking in de editor van Magix Movie Edit Pro Premium MP 4 en in de editor Vegas Pro 13 leveren een keurig beeld op.
    Toevallig gisteren maakte ik nog een vlucht met per ongeluk een hogere resolutiewaarde dan ik gewend ben te gebruiken et voila weer dezelfde beeldverstoring.
    Opa Robert.
     

Deel Deze Pagina